A2Keltainen Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 (edited) Har du någonsin undrat hur mycket olika enheter i USA:s armé skjuter och spränger under övningar varje år? Om du har det, så kan du finna det intressant att läsa följande två dokument: DA PAM 350-38 http://www.atsc.army.mil/atmd/strac/firspage.asp DA PAM 350-39 http://www.atsc.army.mil/atmd/strac/350-39.asp Jag har läst DA PAM 350-39 Fiscal Year 03, och fann det vara ett klart intressant dokument. Jag har dock/tyvärr ingen aning om hur väl siffrorna i det svarar mot verkligen, men de ger ändå en inblick i hur USA:s armé ser på denna fråga. Jag är även nyfiken på om någon har motsvarande siffror för svenska försvaret? Hur mycket skjuter t.ex. olika skyttesoldater inom amfibieskyttet och skyttet inom den luftburna bataljonen under sin värnplikt? Edit: Stavfel. Edited June 10, 2004 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Har du någonsin undrat hur mycket olika enheter i USA:s armé skjuter och spränger under övningar varje år? Nej, däremot undrar jag var FAN du gräver upp allt!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 10, 2004 Author Report Share Posted June 10, 2004 Nej, däremot undrar jag var FAN du gräver upp allt!!?? Möphögskolan - Militärt googlande - 40 p Kursens mål är att lära eleven att hitta intressanta, och mer eller mindre obskyra, dokument med militär anknytning på webben. En stor vikt läggs vid att eleven ska lära sig lista ut vilka (inte alltid helt uppenbart logiska) kombinationer av sökord till Google som ger det önskade resultatet. Eleverna får även avsevärd praktiskt erfarenhet av att kunna lista ut om ett 300 sidor långt dokument är av intresse baserat på ett några enstaka rader långt urklippt textstycke. Det senare ökar väsentligt chansen för eleven att "tack vare slumpen" hitta intressanta, men vid tillfället inte explicit eftersökta, dokument som en bieffekt när han/hon går igenom sökresultaten vid sökningar efter andra saker. Som en del av de praktiska övningarna i detta, så ingår även en avsevärd mängd övande i att hitta rotsidan för ett dokument uppdelat på flera filer, så att eleven kan ladda ned hela dokumentet. Detta involverar ofta ett (frustrerande) gissningsbaserat navigerande av extremt ologiskt uppbyggda (och ofta delvis trasiga) webbsajter. Eleven kommer efter genomgången kurs att ha en gedigen kunskap om en stor mängd obskyra kommandon och skolor inom olika försvarsmakter samt diverse olika civila "think tanks" som publicerar militär och säkerhetspolitisk litteratur på webben. Som en frivillig del av kursen så ingår att läsa igenom en stor del av alla gamla diskussionstrådar som intresserar eleven i ett flertal större militära diskussionsforum på webben. Teori: 1 p Laborationer: 39 p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Hmmmmm MÖPare har inga fritidsproblem :P Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Undrar just vad genomsnittet för en värnpliktigs amm.förbrukning kan vara? Jag låg som skjutglad Norrlandsskyttegruppchef vid I21 och beräknade min förbrukning av 5,56 skarp till 6000-7000. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patgb203 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Nej, däremot undrar jag var FAN du gräver upp allt!!?? Möphögskolan - Militärt googlande - 40 p Kursens mål är att lära eleven att hitta intressanta, och mer eller mindre obskyra, dokument med militär anknytning på webben. En stor vikt läggs vid att eleven ska lära sig lista ut vilka (inte alltid helt uppenbart logiska) kombinationer av sökord till Google som ger det önskade resultatet. Eleverna får även avsevärd praktiskt erfarenhet av att kunna lista ut om ett 300 sidor långt dokument är av intresse baserat på ett några enstaka rader långt urklippt textstycke. Det senare ökar väsentligt chansen för eleven att "tack vare slumpen" hitta intressanta, men vid tillfället inte explicit eftersökta, dokument som en bieffekt när han/hon går igenom sökresultaten vid sökningar efter andra saker. Som en del av de praktiska övningarna i detta, så ingår även en avsevärd mängd övande i att hitta rotsidan för ett dokument uppdelat på flera filer, så att eleven kan ladda ned hela dokumentet. Detta involverar ofta ett (frustrerande) gissningsbaserat navigerande av extremt ologiskt uppbyggda (och ofta delvis trasiga) webbsajter. Eleven kommer efter genomgången kurs att ha en gedigen kunskap om en stor mängd obskyra kommandon och skolor inom olika försvarsmakter samt diverse olika civila "think tanks" som publicerar militär och säkerhetspolitisk litteratur på webben. Som en frivillig del av kursen så ingår att läsa igenom en stor del av alla gamla diskussionstrådar som intresserar eleven i ett flertal större militära diskussionsforum på webben. Teori: 1 p Laborationer: 39 p Ha, ha - jävligt bra, Jag antar att detta forum till viss del kan att betraktas som ett Möphögskolans intranet. När kommer påbyggnadsutbildningen? MÖP06 - Att starta och driva en militär webb-diskussion - 20p Kursens mål är att lära eleven att starta och vidmakthålla intressanta, och mer eller mindre obskyra, forumtrådar med militär anknytning på webben. En stor vikt läggs vid att eleven skall lära sig att formulera frågeställningar och problem på ett sådant sätt att det inbjuder till engagemang och debatt. Debatteknik, språkbehandling och förmåga att bemöta osakliga argument ingår som delmoment i kursen. Kursen Webb-forumteknik (MÖP04) omfattande bl a nyttjande av tekniska möjligheter som t ex "Smilies", val av typsnitt mm samt kursen Militärt googlande (MÖP05) är förkunskapskrav för deltagande i denna kurs, Examination sker i form av inlämningsuppgifter kring frågeställningar/problemformulering samt deltagande i praktiska laborationer omfattande uppstart och vidmakthållande av ett större antal forumtrådar. (Ajabaja nu är jag visst OT) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Undrar just vad genomsnittet för en värnpliktigs amm.förbrukning kan vara? Jag låg som skjutglad Norrlandsskyttegruppchef vid I21 och beräknade min förbrukning av 5,56 skarp till 6000-7000. 6000-7000?? Hade 3:e pluton extra stridsskjutningar eller :P .....ja, vi pangade ju en hel del - men det låter lite väl mycket ;) . Jonas, som låg på 2:a pluton i samma kompani - om någon undrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patgb203 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Om jag tolkat materialet som refereras korrekt avseende normerande M16-utbildning för skyttepersonal(?) per år omfattar detta alltså: 5.56 proj 1688 st Spårljus 186 st Lös 960 st Om vi gör av med upp till 7000 proj per år som nämnts i denna tråd verkar detta vara en väldigt stor skillnad. Skillnad i krav, effektivtet eller vad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Enligt SkjutR A PEK 1 så är beräknad maxtilldelning per skytt 1250 skott. Grundövningar: 60 skott Skjutövningar: 340 skott Stridsövningar: 300 skott Stridsutbildning grupp: 250 skott Stridsutbildning pluton: 300 skott Detta är som sagt maxtilldelning och erfarenhetsmässigt är förbrukningen 25-30% lägre. Utöver detta tillkommer 201 skott till p-skott (9 och 20 mm) Ksp samt lv-skjutning mot bogserat mål är ej medräknat. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patgb203 Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Tackar, Detta ser ju mer realistiskt ut i förhållande till US nivå, är dock övertygad om det finns enskilda som haft en betydligt större förbrukning än detta. Är det någon skillnad angiven om man nyttjat t ex AK5B med bättre riktmedel? Förbrukningen borde ju minska om man når (träff)målen snabbare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Detta är som sagt maxtilldelning och erfarenhetsmässigt är förbrukningen 25-30% lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 10 magasin 5.56 stridsövningar låter lite tycker jag... och då låg jag på stridsvagn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Nu skiljer det sig en del beroende på om man är sjukvårdare eller Ksp skytt med. Men vet från min egen VPL att jag sköt slut på ca 1500 skott på 4 dagar med min AK5:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 (edited) Appropå ammoförbrukning Financial Times US asks private sector to ease bullet shortage By Christopher Bowe in New York FT.com site; May 26, 2004 Even in the age of unmanned aerial vehicles, satellite-guided bombs and night-vision goggles, the US army cannot fight a war without its most basic necessity: bullets. And with more troops in Iraq, more intense combat than expected and the need for almost every soldier from frontline infantryman to rearguard logistician to be prepared for an ambush, the army suddenly finds itself in a bullet crunch. According to a requisition last week by the Army Field Support Command, the service will need 300m to 500m more bullets a year for at least five years, or more than 1.5m a year for combat and training. And because the single army-owned, small-calibre ammunition factory in Lake City, Missouri, can produce only 1.2m bullets annually, the army is suddenly scrambling to get private defence contractors to help fill the gap. The bullet problem has its roots in a Pentagon effort to restock its depleted war materiel reserve. But it has been exacerbated by the ongoing operations in Afghanistan and Iraq, where rearguard and supply units have been thinly-stretched throughout the countryside, occasionally without active duty combat soldiers to protect them. The army's formal solicitation acknowledges that its current m anufacturing abilities have been all but exhausted. "Increasing military contingencies have created a situation where the capability to produce small calibre ammunition through conventional methods has been fully exercised," it said. Specifically, the army is looking for 300m more bullets annually, potentially rising to 500m a year. Alliant Techsystems, which runs the army-owned factory in Lake City, is in talks with the military about remedying the bullet production shortage, insisting it could expand output by 200m to 300m a year. General Dynamics, the US defence contractor which submitted its proposed solution on Tuesday, said it had pulled together several small bullet suppliers - including Winchester, a unit of Olin Corporation; Israel Military Industries; and Canada's SNC Technologies - to meet the army's gap. "We're using so much ammunition in Iraq there isn't enough capacity around," said Eric Hugel, a defence industry analyst at Sephens Inc. "They have to go internationally." John edit: länken jäklas citerar istället Edited June 10, 2004 by JohnDoe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Undrar just vad genomsnittet för en värnpliktigs amm.förbrukning kan vara? Jag låg som skjutglad Norrlandsskyttegruppchef vid I21 och beräknade min förbrukning av 5,56 skarp till 6000-7000. 6000-7000?? Hade 3:e pluton extra stridsskjutningar eller :P .....ja, vi pangade ju en hel del - men det låter lite väl mycket ;) . Jonas, som låg på 2:a pluton i samma kompani - om någon undrar. F´låt....både skarp och lös....jag tror att jag var ett undantag då jag ofta snikade åt mig amm av andra som inte ville smutsa ner AK´n..... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Enligt SkjutR A PEK 1 så är beräknad maxtilldelning per skytt 1250 skott. Grundövningar: 60 skott Skjutövningar: 340 skott Stridsövningar: 300 skott Stridsutbildning grupp: 250 skott Stridsutbildning pluton: 300 skott Detta är som sagt maxtilldelning och erfarenhetsmässigt är förbrukningen 25-30% lägre. Utöver detta tillkommer 201 skott till p-skott (9 och 20 mm) Ksp samt lv-skjutning mot bogserat mål är ej medräknat. The Swede Syftar du på hela året då eller...?! Tycker det låter makalöst lite. Jag hade garanterat INTE kompaniets tyngsta finger, inte ens nästan. Dock sköt jag patrullstridsutbildningen upp mot 15 magsin minst. Och det fanns dom som sköt 6-8 magasin i varje genomförande. Sedan var plutonsstridsövningarna ett kapitel för sej... Sedan måste jag ha skjutit ett bra saftigt antal skott under PEKen också... Jaja, skulle kanske fråga befälen hur mycket vi sköt upp iofs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 De siffror jag angett gäller skarpskjutning under ett utbildningsår. Naturligtvis finns det dom som skjuter mer och dom som skjuter mindre men det är ett bra riktvärde för normalsoldaten. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsleo Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 hmm ok..vi KB Span sköt denna vecka upp..7000-8000 skarp..på tre pers..hmm för att inte tala om hur mycket KBS:en sköt i kusträsk v.17.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 12, 2004 Report Share Posted June 12, 2004 låter VÄLDIGT lite, vi hade alltid alla mag fulla och allt som oftast ett par tre paket extra 5,56 i flerbruksfickan inför övningsmomenten... men som sagt så var det älsklingen(58an) som drog ammo, hur många gånger har man inte fyllt alla fem banden med slprj? MÅNGA.... Lät dock som lite mycket p-skotts skjutningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 12, 2004 Report Share Posted June 12, 2004 "We're using so much ammunition in Iraq there isn't enough capacity around," said Eric Hugel, a defence industry analyst at Sephens Inc. Jag blir väldigt förvånad när jag läser att USA har "ammunitionsbrist" pga irakkriget. Har USA verkligen så lite förråd att kriget i Irak har gjort slut på "all" ammo??? Hur fan hade de tänkt att klara av sitt tredje världskrig mot Warswapakten om ammon inte ens räcker till en lågintensitetskonflikt som den i Irak??? Eller har jag missat något väsenligt någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 12, 2004 Author Report Share Posted June 12, 2004 Jag blir väldigt förvånad när jag läser att USA har "ammunitionsbrist" pga irakkriget. Har USA verkligen så lite förråd att kriget i Irak har gjort slut på "all" ammo??? Hur fan hade de tänkt att klara av sitt tredje världskrig mot Warswapakten om ammon inte ens räcker till en lågintensitetskonflikt som den i Irak??? Eller har jag missat något väsenligt någonstans? Glöm inte heller scenariot där Nordkorea anfaller Sydkorera samtidigt som USAs försvar är i strid på annan ort. Om jag förstått saken rätt, så har man avskaffat kravet på att USAs försvar ska kunna föra två större krig på olika ställen på jorden samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted June 12, 2004 Report Share Posted June 12, 2004 Jag blir väldigt förvånad när jag läser att USA har "ammunitionsbrist" pga irakkriget. Har USA verkligen så lite förråd att kriget i Irak har gjort slut på "all" ammo??? Hur fan hade de tänkt att klara av sitt tredje världskrig mot Warswapakten om ammon inte ens räcker till en lågintensitetskonflikt som den i Irak??? Eller har jag missat något väsenligt någonstans? USA hade ammunitionsbrist redan innan 9/11, Clinton-administrationen hade helt enkelt inte låtit ersätta förbrukad ammunition/materiel i tillräcklig omfattning. Värst var situationen för 9 mm, man tvingades införa förbrukningsstopp på den under en längre tid för att överhuvudtaget ha någon ammunition kvar för skarp vakthållning o. dyl. Men alla ammunitionskalibrar, 9, 5.56, 7.62 o.s.v. saknades och de försvann i princip från den civila marknaden i USA under mer än två år (förutom den äldre 5.56-varianten). Detta eftersom försvarsdepartementet köpte allt som de inhemska tillverkarna kunde producera samt försökte köpa likvärdig ammunition från utländska tillverkare. Tills Irakkriget hade situationen börjat lätta men då förbrukning i skarp tjänst samt även i övningar ökade kraftigt började lagren snabbt sina igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 12, 2004 Report Share Posted June 12, 2004 Har USA verkligen så lite förråd att kriget i Irak har gjort slut på "all" ammo??? Hur fan hade de tänkt att klara av sitt tredje världskrig mot Warswapakten om ammon inte ens räcker till en lågintensitetskonflikt som den i Irak??? Eller har jag missat något väsenligt någonstans? Ja, två saker tror jag. 1) Storkrig mot warsawapakten har inte varit aktuellt de senaste tio åren. På den tiden det var aktuellt så fanns resurserna. 2) Gissningsvis så skulle ett krig mot en så mekaniserad motståndare konsumera mer pv-ammo och mindre vanliga kulor. Jag tror att man kan dra ganska intressanta slutsatser om man jämför ammunitionsåtgången nu jämfört med under invasionen eller jämfört med en annan "lågintensitetskonflikt" t.ex. Vietnam. Nu har jag ingen sådan statistik, men någon annan här kanske har... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts