Jump to content

Jobba under lumpen

Recommended Posts

Hej.

Har haft lite lösa tankar om att kombinera lumpen och extrajobb. Jag vill gärna höra era tankar och åsikter om följande.

Jag fick utbildningskallelsen idag och kommer ligga på I5 med inryck i Januari. Idag har jag ett hyfsat välbetalt extrajobb på ett företag som driver flertalet butiker. Företaget kommer öppna en butik i Östersund tre månader efter mitt inryck.

Idag jobbar jag varannan helg och hoppar in ibland när det är mycket att göra.

Chanserna är stora att jag kan få samma jobb i Östersundsbutiken om jag väljer att söka till den.

Eftersom jag inte vet hur helgerna och ledigheten ser ut på I5 har jag lite väl många variabler för att fatta ett beslut.

I.v.f, här kommer mina tankar.

Jag söker jobbet i Östersundsbutiken. De öppnar lagom till att GSU:n är avklarad och ledigheterna bör vara relativt regelbundna (fråga 1, stämmer detta?). Jag bor idag i Göteborg och resorna kommer ta upp stor del av ledigheten. Är det då inte bättre att stanna på regementet över ledigheten och jobba varannan helg istället för att tillbringa denna tiden på ett tåg, tur och retur.

Fördelar:

Drygar ut kassan och kan fortsätta med mina projekt på hemmaplan

Slipper vara utfattig

Nackdelar:

Mindre tid med de jag vill träffa hemma, kompisar, flickvän o.s.v

Kan bli kämpigt rent tidsmässigt om ledigheterna inte klaffar

Så, nu vill jag höra åsikter från er som gjort lumpen. Skulle ni valt att ta jobbet och arbeta varannan helg, både lördag och söndag?

• Super Administrators

Stackars flickvän, säger jag..

I övrigt vet jag inte, men tror det ska funka om typ försäkringskassan och I5 är medvetna om det. Du kanske behöver fylla i lite andra pappare osv.. jag skulle nog ringa och höra mig för hos försäkringskassan.

En kille jag gjorde lumpen med jobbade samtidigt som vi låg inne.

Han kom hela vägen från Skåne.

Jag tror att jag fortfarande har hans nummer så om du vill så kan jag ju prata med honom.

2 av mina lumparkompisar jobbade med sina extrajobb på helgerna och det verkade funka bra för dem. En annan jag känner låg inne som vakt och var ledig varannan vecka och kunde jobba hela den veckan.

Som nämnts tidigare så är frågan vilket du prioriterar på din lediga tid från lumpen, ekonomin eller det sociala livet?

Jag bor idag i Göteborg och resorna kommer ta upp stor del av ledigheten. Är det då inte bättre att stanna på regementet över ledigheten och jobba varannan helg istället för att tillbringa denna tiden på ett tåg, tur och retur.

Eftersom varje värnpliktig har rätt att vara hemma samma dag som man påbörjar sin resa så får du antagligen flyga hem. De som bodde i Göteborg på F4 fick i alla fall göra det, då tågen inte hinner särskilt långt innan 00:00-gränsen...

Så var det när jag låg inne i alla fall.

(förresten, tågresan upp påbörjas på kvällen och kommer fram till Östersund på morgonen, så där missar du inte särskilt mycket värdefull tid)

15 månader tär verkligen på ett förhållande. Vore jag du skulle jag spendera så mycket tid som möjligt på hemmaplan. När du står där på kasernplan, trött och sliten efter en lång och jobbig övning, och du har just fått hela helgen ledig. Du har att välja mellan ett extrajobb och din flickvän, vad tror du skulle välja?

Sen är det jobbigt att vara PB. Inte nog med att du ska leda en hel pluton, du ska hela tiden vara ett föredömme för andra och alltid lösa uppgiften på bästa sätt.

Ta tillvara på den "vilotid" som erbjudes.

Lumpen gör man bara en gång. Jobbet kommer man att ha till man är 65.

Sen är det jobbigt att vara PB.

Fel, KB. ;)

Jag hade en kamrat (KB) i lumpen, som ibland jobbade på helgerna. Det var förvisso extraknäck då och då, och inget som var spikat för varje helg. Han hade inte någon flickvän heller, kan jag tillägga.

Av oss 30 KB-elever som ryckte in var det ett antal som hade flickvän/pojkvän (vi hade två tjejer). Lagom till muck tror jag att det rörde sig om 2-3 personer som fortfarande hade förhållanden. Resten, dvs 25+, var/är singlar trots att vi var/är "gräddan av Sveriges ungdom" som C Livkomp uttryckte det. :camo:

Mitt tips är att skita i jobbet och försöka behålla flickvännen istället.

Hälsningar, Foxtrot Lima :banana

Värnplikten är en veritabel förhållande-killer. Om du tycker om din flickvän, åk hem så ofta du kan. Både hon och du kommer behöva det. Om du vill slippa henne, ta med mycket tandkräm till regementet. :ph34r:

Jag har en sak att lägga till om allt de här..

Själv har jag precis muckat från F21 i Lule. Under tiden jag gjorde lumpen fick jag bostadsbidrag + att jag jobbade extra på en taxi-firma på helgerna.

Jag har egen lägenhet å får bostadsbidrag så jag ringde å hörde med försäkringskassan vad dom sa om man jobbar extra på helgerna. Man får tydligen inte tjäna mer än 2000 kr i månaden utöver värnplikts-ersättningen för då drar dom av på ditt bostadsbidrag. Själv löste jag de genom att "trixa" :P

Men de e iaf nått du ska tänka på om du får bostadsbidrag... att de kanske inte lönar sig så mycket att jobba om de börjar dra av på ditt bostadsbidrag...

Lycka till...

Edited by DragonEye

När jag låg inne lyckades jag faktiskt klara lumpen och ett jobb som konsult på Ericsson samtidigt. Visserligen så låg jag i Flygvapnet som målobs (radarövervakare, inte värst mycket skog och krig) och hade passtjänst i incidentövervakningen mest hela tiden. Konsultjobbet på Ericsson innefattade att gå igenom och ändra och uppdatera en stor mängd tekniska dokument av olika slag.

Med passtjänst menas 1-2 dygn med arbete i "berget" och sedan 2-3 dygn hemma. Allt enligt ett ganska oregelbundet schema.

Så här i efterhand kan man säga att det hela var MYCKET slitsamt - så stressigt att jag fick en mindre kollaps av uppdämd stress efter det att jag hade muckat och skulle gå tillbaka till "normala" arbetsrutiner. Hade heller inte mycket tid till andra fritidsaktiviteter och kompisar under det att jag gjorde lumpen - att ha flickvän var inte att ens tänka på...

Det som tog mycket på krafterna var speciellt att ens dygnsrytm fördärvades samt att behöva åka som en skottspole mellan Linköping och Stockholm ett par gånger i veckan. Tror att jag åkte upp 10-15000 kr i X2000-biljetter innan de kom på att vpl-kortet fungerade på Swebus!

Mitt råd är att du trappar ned ditt jobbande och ta vara på din fritid och tjej! Din tjänst kommer att vara nog så krävande. Begär tjänstledigt från din arbetsgivare så att du kan komma tillbaka senare. Har du fast anställning kan de inte kicka dig för att du gör lumpen/totalförsvarstjänst.

Avslutningsvis, som någon annan vis man här på forumet sa - lumpen gör man en gång i livet, jobbar gör man tills man är 65...

mvh

// WM

Edited by WinterMute

Jag gjorde KB-tjänst på I21. Vi var 17 KB som hade flickvän när vi ryckte in, 3(!) som hade flickvän vid MUCK..

Jag stämmer in i de tidigare som anser det bäst att åka hem och ta det lugnt på helgerna. Om du hamnar på spaning så kommer du säkerligen att få det betydligt jobbigare än övriga KB ute på plutonerna, nästan i klass med GSU:n avseende fältlivet...

/Magnus B

• 2 weeks later...
Lite jobbig läsning gällande hur många förhållande som höll till muck

Pojkvännen ryckte in igår.. :worthy:

Beror väl ofta på hur mycket man vill att förhållandet ska hålla också.

Troligen är det så i många fall att båda partena under VPL året inser att det kanske finns mer i världen än grann-Flickan/Pojken.

Viktigt är också att prata om hur ni känner för det hela. Finns ett antal trådar om det hela i INT-forumet. Visst det är inte 6 månader i sträck men finns säkert en hel del tips för dem som verkligen vill få förhållandet att funka.

Lycka till

Målis

Om du känner att du prompt måste arbeta under tiden för din värnplikt, så skulle jag, om jag vore du, jobba på hemmaplan. Då kan du före och/eller efter arbetet umgås med flickvän/familj/vänner. Fy tusan för att sitta och häcka på logementet ensam efter jobbet.

INT-forumet?

sorry

SOLDINT ska det vara.

Ligger precis under Krig och konflikter i allmänna forumet .

Gick ett antal trådar där för några veckor sen om par där ena parten skulle på utlandstjänst.

/målis

Badboy: Hur länge låg ni inne då och ungefär hur ofta fick ni permiss?

Hur ofta man är ledig varierar väldigt från förband till förband, och från tjänst till tjänst. Vi KB på Ingbat vill jag minnas hade flest antal helgtjänster under KBS, särskilt under sommaren, jämfört med en del andra bataljoner på I 19 (inte för att skryta, bara konstaterar att bilden jag har inte nödvändigtvis överensstämmer med andras).

I maj månad förra året tror jag vi var hemma två helger, och det var snarare regel än undantag att man hade helgtjänst minst en eller två gånger i månaden under första hälften av värnplikten (tiden på KBS).

Tiden man var hemma tillbringade med fördel tillsammans med polare, framför datorn eller sovandes. Jobb och flickvän hade åtminstone inte jag orkar kombinera på den korta tiden, men det kanske bara är jag som är bekväm?

Hälsningar, Foxtrot Lima :rockon:

• 3 months later...

Gick plus i kassan med de 66kr om dagen jag fick i lumpen.

Det enda man behöver finansiera själv e ju bärsen =)

För övrigt är du borta från flickvännen tillräckligt ändå, i min pluton var det bara ett fåtal som hade kvar sina flickvänner vid muck.

Edited by .Nisse.

Sen är det jobbigt att vara PB.

Fel, KB. ;)

Spaningsplutonbefäl

15 månader.

Ja, jag vet inte, bara läste det som stod... Lite underligt med en pb som ligger inne 15 dock...

Tjänsten är en KB-tjänst som Pliktverket kallar XX-plutonbefäl. Finns en tråd om detta som heter KB vs. PB och som nog kommer upp om man söker på kadettskola eller applex.

Jag gick också plus ekonomiskt under min beväringstjänst, trots en dagpenning på 19 finska mark och inget muckbidrag alls. Under min elva månader långa beväringstjänst, så var jag hemma i Sverige två gånger, på grund av en enkel restid på 24 timmar med tåg och färja från Ekenäs i Finland till Arvika i Sverige. Tåg och färja var nämligen vad man hade rätt till om man bodde i utlandet, och då dessutom enbart vid fyra eller fem tillfällen under 11 månader. Genom att bara utnyttja två resor, så lyckades jag förhandla/byta mig till flygbiljetter för de två hemresor jag gjorde. Under övriga permissioner, d.v.s. helgpermissioner, så bodde jag på kasern tillsammans med kompaniets beredskapsgrupp. Detta öppnade två möjligheter till extraknäck:

1. Vid några tillfällen så serverade jag på officers- och underofficersmässarna när det var fester på dessa. Detta gav förutom en möjlighet att snylta god mat och se befälen berusade, även några hundra mark extra i kassan per tillfälle.

2. Vi några tillfällen så satt jag av beredskaper åt folk som inte själva ville sitta dem, då de istället ville hem till flickvänner och liknande. Rent juridiskt sett, så får man inte åtaga sig någon annans tjänst mot betalning, vilket det här var frågan om. Men med tanke på min speciella situation, och att det väsentliga rent praktiskt var att någon satt i den beredskapsrollen, så såg befälen mellan fingrarna med det. "Herr Kapten, Undersergeant X anmäler att han frivilligt önskar sitta av Undersergeant Ys beredskap nästa vecka!" "Mummel... beviljas." Rent praktiskt sett, så innebar detta att jag inte kunde känna mig lika fri som då jag hade permission på kasern, utan istället var tvungen att kunna inställa mig till beredskapsuppställning med mycket kort varsel, något som även testades dagligen. Jag kunde exempelvis inte ta en dagstur till Helsingfors eller Ekenäs, något jag annars gjorde åtminstone en helg per månad. Jag fick vanligtvis flera hundra mark för varje beredskap jag satt av åt någon annan, och har ett minne av att jag fick runt 500 mark för åtminstone en beredskap när det var en större helg som en person verkligen ville träffa sin flickvän under. Jag fick även möjlighet att göra någon glad, genom att denne fick träffa sin flickvän. De extra pengarna var ett väldigt välkommet tillskott i kassan, när jag åkte till bok-, tidskrifts- och skivhandlarna i Helsingfors, för att skaffa mig något att göra under de övriga lediga helgerna.