Jump to content

Seriösa fältbilder


Recommended Posts

Jag har sett många som klagar på alla de posingbilder som finns och frågar nu alla er på forumet om ni har några bilder som visar hur man "borde" se ut i fält.

Allt fterfrågas, patrull, framryckning, o-plats, spaning, eldledning, prickskyttebilder, you name it...

Jag efterlyser i princip vad som helst såvida de visar välcamouflerade soldter på väg mot några intet om anande fi ;)

 

Dela med er!!!

 

PS: Kan vara kul om nu hade tagit bilder framifrån, så som eventuella fi skulle sett er, och kanske även ritat ut var ni verkligen befan er :lol:

 

Har jag svamlat allt för mycket eller förstod ni åtminstonde lite :/

 

- REGLER FÖR ATT FÅ POSTA I DENNA TRÅD -

Ni skall ha kollat upp att bilderna kan visas för alla

Bara för att DU som äger bilderna kan se dem innebär inte automatiskt att resten kan.

Det får inte vara en sida där man måste logga in på nått sätt

Det får inte vara en sida med spärrad bandbred

Det får inte vara bilder som på nått annat sätt gör att alla inte kan se bilderna

Det finns trådar som tipsar om servrar där man kan lägga upp bilder utan kostnad. Läs dom om ni inte vet.

Edited by Kimster
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har en drös med "fält" bilder, tyvär har jag ingen server att lägga upp dom på.

 

(dxl som försöker fåihop en portfölj så han kan bli officiell fotograf i FM)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
@Dedicated.

 

Vi får väl fixa lite schyssta bilder på Fårö v.428, eller vad säger du?

 

The Swede :camo:

Japp, det ska vi! Efter det kan du stänga denna tråden.... :banana

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
@Dedicated.

Det är en konstig skjutställning KSP-gubben har intagit.

Japp. JAG VET! Tror det beror på att så långa människor har lite tunnare luft att andas däruppe .....

Edited by Dedicated
Link to comment
Share on other sites

@Dedicated.

Det är en konstig skjutställning KSP-gubben har intagit.

Japp. JAG VET! Tror det beror på att så långa människor har lite tunnare luft att andas däruppe .....

Med såna uttalanden blir du inte långlivad på Fårö, om du ens kommer så långt. ;)

 

The Swede :ph34r:

1,95 ÖH

Link to comment
Share on other sites

@Dedicated.

Det är en konstig skjutställning KSP-gubben har intagit.

 

@Amfibieslusken.

Brukar ni använda basker i fält?

Har fått kritik för min skjutställning innan , men jag ska försvara den med livet som insats B)

 

1: Jag väljer skjutställning efter hur terrängen sluttar / lutar , det syns inte så tydligt på bilden. I denna terräng valde jag att ha " fel " knä i backen men en för mig bra skjutställning.

2: Som ni ser , har jag inga som helst problem att bibehålla rak vinkel på Ak´n.

3: Så länge man kommer ner i skottläge fort nog och träffar målet , ser jag inga problem med ställningen.

 

P.s Varför känns det som att hela SoldF kommer hoppa på mig nu :ph34r::baskerKav:

 

Dedicated kommentar om tunn luft tänker jag inte ens bemöda mig att kommentera.

 

KspGubben 1,97 ÖH

Edited by kspGubben
Link to comment
Share on other sites

Har fått kritik för min skjutställning innan , men jag ska försvara den med livet som insats B)

 

1: Jag väljer skjutställning efter hur terrängen sluttar / lutar , det syns inte så tydligt på bilden. I denna terräng valde jag att ha " fel " knä i backen men en för mig bra skjutställning.

2: Som ni ser , har jag inga som helst problem att bibehålla rak vinkel på Ak´n.

3: Så länge man kommer ner i skottläge fort nog och träffar målet , ser jag inga problem med ställningen.

Vadå, den är ju fältmässig? :=o Tyckte bara att den såg underlig ut (har själv gjort samma sak vid förflyttningar och byte av axel, jädrans vad krångligt det kan bli.)

 

 

edit: inte svära så mycket

Edited by Karin
Link to comment
Share on other sites

Vadå, den är ju fältmässig?  :=o Tyckte bara att den såg underlig ut (har själv gjort samma sak vid förflyttningar och byte av axel, jädrans vad krångligt det kan bli.)

Det där med att byta axel ÄR svårt , men det kan som sagt se konstigt ut på bild.

Mycket andvändbart är det iaf.

 

Tack för att jag fick lite medhåll ,O

Link to comment
Share on other sites

alla bilderna ligger på photobucket och dom ändrar alla bilder över 250k därav den kassa kvaliten på en del bilder.

 

Ok här kommer en första på min gruppchef.

(ändrat kontrasten lite i photoshop)

editad2.jpg

 

Under oskarsfortet

Bild_079.jpg

 

Plutonchef ger order

Bild_048.jpg

 

Oskar fortet igen

Bild_074.jpg

 

och igen

Bild_072.jpg

 

och igen fast nu med en lite mer arangerad bild

Bild_064.jpg

 

och slutligen en på gruppchefen och pansarnissen utanför svenskamässan

prov.jpg

 

 

 

edit= jag försökte få ner storleken på bilderna men det ville sig inte riktigt.

photobuck var inte så bra.

men egen bildserver e på G

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

Då får väl jag slänga in en bild som jag konverterat till Svartvit...

 

H77APbw.jpg

 

detta är en 100% fältmässig bild tagen av undertecknad ;)

 

***EDIT***

 

bilden är tagen under RSÖ04 "Dubbeleken" i Skåne...

det ni ser på bilden är 3e och 4e pjäs från 2a pluton, 1a kompaniet, Svea artilleribataljon under gruppering i riktning mot Ravlunda skjutfält (eller rättare sagt, havet utanför Åhus)

vi står då grupperade på Rinkaby (om jag inte mins galet, sydväst om Kristianstad)

 

detta är under väntan inför skjutning

 

Förtydligande:

 

Ja, pjäserna står något tätt grupperade, detta för att till vänster går en väg ca 5m bort och till höger fins en stenmur ca 5m bort.

 

Slut, Frågor?

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

Zeb, Kimster och Skuggan. Jag måste säga att era bilder inte bara hade fina motiv utan var riktigt bra fotograferade också. Dxl hade en del fina bilder också, speciellt den ovanifrån. Lite lång slutartid på vissa? Lite lurigt det där.

Link to comment
Share on other sites

@Darkstar

Jo slutartiden är inte den bästa, tyvär så måste slutartiden ställas in manuellt på kameran jag använt på bilderna ovan och desutom så var det första gången jag använde kameran till annat en porträtt.

 

Har en massa mer bilder på militär och polis vill dock ha en bättre server att lägga ut dom på eftersom kvaliten blir kass där jag lägger ut dom nu.

 

(editade bort en särskrivning)

Edited by dxl
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Zeb. Meningen med tråden var ju just att visa bilder som var korrekta.

Då ansåg jag det lämpligt att iaf ha ett magasin i sitt ehv. Att det sen är lätt att hitta fel på bilder är ju något vi i många många trådar diskuterat. Det var därför denna tråd skapades som motvikt i syfte att om möjligt kunna visa helt felfria fältfoton.

 

---------

 

Ingen är perfekt HELA tiden och när man kollar sina egna och andras bilder ser man ofta en del återkommande saker, som man kanske missar själv när man väl har annat att tänka på. Jag tror man lär sig en massa av att både bli fotograferad och videofilmad under övningar och med tanke på alla de fel man ideligen hittar har man MASSOR av att förbättra, inte minst jag själv. Att jag sedan försöker att enbart publicera korrekta bilder på SoldF.com är en annan femma.

 

De vanligaste och återkommande sakerna som jag ser är:

* Obefintlig maskering av händer samtidigt som mycket möda är nedlagt på ansikte/hjälm.

* Ihopklumpande; för täta avstånd till stridsparskamrat/andra stridspar.

* Bekväma ställningar (knästående istf liggande), mm.

 

På film (egeninspelad på sig själv på en stridskjutning mostv) ser man även att en del förvirring kan uppstå, vissa kollar vart de andra är mer än attt sikta på fienden, en del håller inte vapnet konstant mot fienden, dålig rörlighet i den egna eldställningen dvs RÖRA på sig samt uppsöka ORDENTLIGT skydd, inte bara skyl, osv.

 

Saker man kan om möjligt få dispens att förklara bort är kanske en öppen ficka. Man kanske inte hunnit stänga den just när fotot tas, kameran kanske just togs ur den fickan, osv. Handsken är av just nu, annars har man dem på, osv.

 

I övrigt tycker jag en hel del "preussiska" bilder visats i tråden.

Fortsätt så 8-/

Link to comment
Share on other sites

3.jpg

 

Min grupp under framryckning på vägverkets område vid Göta-älvbrons fäste på hisingssidan. Männen som tittar på tillhörde b-styrkan men hade blivit tappert nedkämpade av stolta smålandsinfanterister. Personen som väljer en helt annan framryckningsväg än övriga är helt säkert en förvirrad plutonchef ;)

 

En liten anekdot, ca 30 sec efter det att bilden togs så låg halva gruppen i en enda stor hög efter det att marken helt plötsligt övergick från att vara asfalt till att vara istäckt asfalt vilket fick ett minst sagt komiskt resultat. Tänk så fort det kan gå, ena stunden ett fruktat anfallsförband, nästa stund mer likt disney-on-ice fast utan skridskor.

Edited by Fu Gson
Link to comment
Share on other sites

Jag tror man lär sig en massa av att både bli fotograferad och videofilmad under övningar och med tanke på alla de fel man ideligen hittar har man MASSOR av att förbättra, inte minst jag själv.

OT Det har fungerat inom idrotten de senaste 40 åren så det är kanske dags att införa videotvång på vissa övningar med efterföljande analys?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle göra en jämförelse mellan bilden jag visade före och efter jag ändrade den till svartvit...

 

FÖRE:

IM001072.jpg

 

EFTER:

H77APbw.jpg

 

***OBS***

Jag skulle bli glad om någon som är duktig på foto redigering kan editera den så den bir riktigt snygg (föärgversionen)

Link to comment
Share on other sites

@Zeb. Meningen med tråden var ju just att visa bilder som var korrekta.

Då ansåg jag det lämpligt att iaf ha ett magasin i sitt ehv. Att det sen är lätt att hitta fel på bilder är ju något vi i många många trådar diskuterat. Det var därför denna tråd skapades som motvikt i syfte att om möjligt kunna visa helt felfria fältfoton.

@Henke: Ok. Som jag tolkade tråden var det bilder som ej va arrangerade typ fräcka poser, ett typexempel är ju @Kimsters första bild. Den bilden som jag lade in var inte arrangerad, han var ej medveten om att han blev fotad. No hard feelings.??

 

För övrigt tycker jag att denna tråden är en förbannat rolig tråd att gå in och kolla på med jämna mellanrum. Kanske "Nåla" den så den inte försvinner efter ett litet tag.

 

Over and out.

 

edit: fixade en felskrivning.

Edited by Zeb
Link to comment
Share on other sites

nåt som alla pbv förare minns med förakt - justering av "spelet"...

justera_spelet.jpg

 

en till som även patgb besättningarna aldrig kan glömma.

akan_vard.jpg

 

en plats man aldrig kan vara för länge på - gasbanefältet på LG

ovningskorning.jpg

 

hur många hinkar med spillolja har man inte tömt under sin gu?

19.jpg

 

alla pansarsoldater har stått sin beskärda tid i en linjekloss

linjekloss2.gif

 

vet inte om klant/impuls bilder hör hemma här, men:

12.jpg

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

@Zeb: taget, kollade lite extra i det första inlägget och det sa inget om 100% korrekthet bara min tanke att det skulle vara så eftersom det skulle vara i kontrast till de trådar om bilder vi vanligen klagar på.

 

@Skuggan: Wow snygg bild! Den borde vi ha som bakgrundsbild på SoldF.com samlingen. Skicka den till mig i fall det är intressant.

Jag är svag för solnedgångar med militär utr, vilket märks bland övriga bakgrundsbilder :D

 

@Eskil: hehe kom vi inte överens om att det skulle vara lättklädda damer och herrar på de bilderna likt brandmännens kalender? LOL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...