Jump to content

Avhandling om strid

Recommended Posts

Hittade denna avhandling som försöker på ett akademiskt sätt beskriva vad strid är och hur doktriner påverkar själva striden eller snarare framtagandet av reglementen när det gäller strid

http://www.nada.kth.se/~rsu/FOI-R-0865.pdf

Dock ganska teoretisk men intressant läsning för oss Akademiska-MÖP:ar. Dock märker man att detta är ngt för skrivbordssoldater, och inte för fältsoldater, men klart läsvärt iaf

"Det finns många oförutsägbara faktorer som kan spela en avgörande roll i krigföring.

En viktig iakttagelse som gjordes under denna studie är att osäkerheten ökar dramatiskt när

första skottet har avlossats och det blir svårt att bygga modeller som modellerar strid och som

samtidigt ger tillräckligt goda förutsägelser om förväntat taktiskt uppträdande."

No shit...

"Det finns många oförutsägbara faktorer som kan spela en avgörande roll i krigföring.

En viktig iakttagelse som gjordes under denna studie är att osäkerheten ökar dramatiskt när

första skottet har avlossats och det blir svårt att bygga modeller som modellerar strid och som

samtidigt ger tillräckligt goda förutsägelser om förväntat taktiskt uppträdande."

No shit...

Som sagt det är en skrivbordsprodukt :)

Ett möjligt scenario kan vara som följande. Sensorer har observerat två stridsfordon och ett

antal fordon av okänd typ och antal på en väg. Alla fordon i kolonnen antas tillhöra fiende X.

I omlopp finns flera hypoteser. Om man matchar dessa observationer mot vår kunskap om Xs

doktrin och om den bästa matchningen säger att tre stridfordon och en lastbil utgör en pluton

så ökar sannolikheten som talar för hypotesen att det är en pluton på vägen (jämför gärna med

[björnfot, 2000]).

Nähä ?

Nu har jag inte läst hela rapporten men av det lilla jag hunnit läsa samt citatet i tidigare inlägg så vågar jag nog påstå att den här uppsatsen skrevs redan på 1800-talet, av von Clausewitz. Jag ska läsa vidare och se om jag har fel eller möjligen inget begripit.