Jump to content

Culture of the Arab World

Recommended Posts

Får icke länken att funka särdeles bra, inte ens om man går längre ner i roten så att säga....  :)

Länken till http://dli-www.army.mil/atzp/ch/world/default.htm fungerar inte för mig heller, men den behövs inte då de relevanta dokumenten (PDF-filer) är länkade under/nedanför den på sidan jag länkade till i mitt första inlägg i den här tråden. Jag hade inga problem med att ladda hem alla PDF-filerna.

Edit: Förtydligande.

Edited by A2Keltainen

Skoj för dig att det funkar, för det gör det inte hos mig..... märkligt i ordets sanna bemärkelse...

Jag upptäckte att mitt svar ovan är allmänt förvirrat. Jag var skapligt trött när jag skrev det, och hade av någon konstig anledning fått för mig att du kunde nå länken i mitt första inlägg, men inte en av länkarna som är (överst) på den sidan. Nu så förstår jag att du förmodligen inte kan nå länken i mitt första inlägg. Vad får du för felmeddelande när du försöker? Kan ni andra nå länken?

mm, ditt svar var en aning motsägelsefullt.

Använder jag Firefox så blir det "connection refused". Explorer säger motsvarande "cannot find server"

Kan inte vara så att sidan är nere och du kör den från cache-minnet eller liknande?

Förbenat irriterande och ju mer man inte kommer in desto mer intresserad blir man

Det är kloka människor som skrivit det här dokumentet. Jag har hittills bara läst det första kapitlet, men jag är ändå ganska impad av författarnas självinsikt och ödmjukhet: punkten om amerikanernas egna kulturbarriärer är mycket insiktsfull.

Men man undrar om det här implementeras. Det verkar dessutom som om det här är ett par år gammalt dokument - det hänvisas här och var till general Schwartzkopf.

Men kiitos. Det här ska jag läsa igenom ganska grundligt.

Fortsätter att läsa den här fascinerande texten. Det är USA:s tolkskola som satt ihop dokumentet, Defence Language Institute. Det skulle vara spännande att se vilka fler såna här handböcker det finns, och hur de används. Såna här böcker skulle kunna vara väldigt användbara för företag med personal i utlandet. Det finns ju en massa sånt, men ofta ganska slarvigt och ytligt.

Fortsätter att läsa den här fascinerande texten. Det är USA:s tolkskola som satt ihop dokumentet, Defence Language Institute. Det skulle vara spännande att se vilka fler såna här handböcker det finns, och hur de används.

Med tanke på hur globalt USA:s försvar agerar, så antar jag att det finns motsvarande böcker för alla stora kulturer, och även för många mindre sådana som anses strategiskt viktiga. Man får inte glömma att enheter som US Army Special Forces, Civil Affairs och Psychological Operations har ett mycket stort behov av sådan litteratur.

Såna här böcker skulle kunna vara väldigt användbara för företag med personal i utlandet. Det finns ju en massa sånt, men ofta ganska slarvigt och ytligt.

Jag har läst en del motsvarande civila böcker, och jag föredrar helt klart de militära jag läst, då de senare är mer rakt på sak och oftast även innehåller mindre kulturromantik, politiska vinklingar och liknande.

Edited by A2Keltainen