Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Pal

Saabs nya stridsflygplan visas idag

Recommended Posts

Guest Pal

Såg detta på TV4 precis nu.

 

 

"Idag så premiärvisar Saab sitt nya pilotlösa stridsflygplan på flygmässan i frankrike, vi hoppas ha bilder därifrån i vår sändning. Se ekonominyheterna ikväll klockan 18:xx"

 

Precis så sa dom, någon som vet något mer? Är Sharc så klar att dom kommer flyga med den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kommer nog endast visa Mock-up:en (en trämodell) över SHARC.

Efter alla vindtunnelprov så har kanske en slutgiltig form fastställts.

 

FM sa att de som tidigast är intresserade att ha en SHARC i operativ drift 2020. För sent enligt min mening.

 

------

 

Jag har sett på en del videofilmer från Gripensimulatorn där piloter har tränat koordinerade anfall tillsammans med SHARC. Kanske FV redan bestämmt sig för att de vill ha planet?

 

SHARC är precis som 39:an, litet och billigt. Helt rätt tycker jag.

En större internt buren robot är allt som behövs. Med extern last så är ju allt STELTH förjäves.

Tänk er en SHARC med en TAURUS KPED 150, eller Rb 15 Mk III mot ett "high-value-target".

 

SUPERB!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, det flyger av 'egen vilja'....

 

Det är nog lättare att ta över ett plan som är fjärrstyrt.

 

Sen om man kommer på nått sätt att störa ut det iaff så skulle det nog inte spela så stor roll om planet är bemannat eller ej...

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Vi i Linköping" (ja eller egentligen vi på Lith) fick höra om Sharc:en för c:a ett år sedan.

SAAB var bl.a. på besök i skolan (en sån där "framtida arbetsgivardag") och visade upp Sharc:en med lite broshyrer och någon datorsimulering av Sharc:en på uppdrag.

Hur som helst så ska Sharc:en vid många uppdrag (mot kända och fasta mål) kunna genomföra hela uppdraget enbart med hjälp av "ordergivning" innan flygning.

Då var det tänkt att den (8 meter lång) skulle kunna bära 1 ton och ha en räckvidd på (tror jag) 1000km.

Bestyckningen (i form av bomb) skulle bäras invändigt.

Det verkar dock som om folket på SAAB har blivit lite mer ambisiösa sedan dess, både avseende storlek och kapacitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Är det som en kryssnings misil med bomber och att den kommer tillbaka. Var har dom tänkt sig att den skall landa? Blir det på små väg avsnitt? Hur har jänkarnas grejor funkat i fält?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väl bra att lilla SAAB utveklat ett obemannat flygplan som SHARC. Men nu är det så att de inte har utveklat det än, den modell som de provflygit är 2,5 m lång och 2,1 m mellan vingspetsarna. Den väger endast 50 kg och är fjärrstyrd från marken. 2010 beräknas den riktiga SHARC vara utvecklad.

De lär då inte vara ensamma på marknaden...USA håller på för fullt att utveckla både förarlösa spionplan och bombplan. De har ju redan nu väldigt stor erfarenhet av förarlösa flygplan (UAV...fast de är ju visserligen fjärrstyrda).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

detta är ett led i Försvarsmaketen nya scenario. nätverksbaserat försvar. Det som finns färdigt i dag är en demo som visades i juni. "Demo02". Allt handlar om att knyta samman försvarsgrenarna ännu mer och kunna agera mer samlat än förut och få en bra bild över läget. Se videon som man kan ladda ner här: http://www2.mil.se/article.php?id=5717

Share this post


Link to post
Share on other sites

USAs projekt och Sveriges olika UCAV projekt skiljer sig inte så drastiskt från varandra, USAs är lite mer påkostade och har ofta mer endurance. Mycket teknologi delas mellan de två:

 

" Har testats på hemlig plats "

 

Mmmm, just det. Så hemligt är det nog inte, mycket öken är det nog dock.

 

SAAB bedriver inte bar SHARC projektet inom UAV/UCAV utan testar andra varianter, bla long endurance varianter byggda på befintliga segelflygmaskiner.

 

Autonoma UAVer är ju bra men kräver sanslös kontroll, man skickar inte iväg en sån grej över civil mark om man inte vet att den är lika säker som en bemannad variant. SHARCens slutprodukt, hur den nu än blir, kommer nog bli semi autonom, då den bör kunna uppdateras och dirigeras om från LedC eller likande moderflygplan (39B/D).

 

 

Slutresultatet från UAVer i strid i Afghanistan blev väl godkänt, många saker var bra, men tillförlitligheten måste fortfarande utvecklas mycket då många ramlade ner lite här och var.

 

En del i detta kan vara att många US UAVer inte är byggda efter flygkvalitetstandard, något som de ofta diskuterade då devar hos SAAB och fipplade på SHARCen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
    • By hudson
      USAF testar sin nya obemannade rymdfarkost X-37B just nu, men vad ska man egentligen ha den till? Spejsig ersättare till SR-71? Lobba kryssningsrobotar över halva jorden? Skjuta ner satelliter? Bärare av någon slags rymdvapen? Alla ovanstående?
       
      Wikipedia om X-37
      X-37B Found By Amateur Sky Watchers
×
×
  • Create New...