Jump to content

Oroligheter i Kosovo igen

Recommended Posts

• Forumsledning

En 16 årig serbisk kille sköts ihjäl i en drive by i det svenska AOR:et i Gracanica.

2 Albaner är gripna och Rugova har gått ut med lugnande tal. Förhoppningsvis kanske det snabba gripandet hålla läget under kontroll. Media har fått kritik för deras okritiska rapportering i mars då man okritiskt rapporterade alla rykten och fick läget snabbt att bli instabilt.

Mer info: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/3780165.stm

Läste om det under dagen i lördags i svenska media.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_7576569.asp

Fick reda på att det var oroligt det lördags kväll, men det var märkligt tyst på Mil.se/int. Där står enbart om cermonier och mingel vid överlämnandet.

Svenska styrkor ur KS09 som nu lämnat över till KS10 fick åter ställa sig i frontlinjen redo för det värsta.

Lite förvånad att ingen redan skrivit om detta, eller så har jag missat det i nån annan del av forumet. Ber om ursäkt i så fall.

/Henke

Pio har skjutit ut sig och går mest runt och nynnar på hemåt det bär. :camo: (Typiskt VL)

Är lite märkligt som sagt att inget står på hemsidan.

För det vart ett jävla hallå här en stund och mässen hölls stängt. Igår dök det oxå upp 2 norska kompanier fullt utrustade för IMF ifall det skulle gå på röven under begravningen. Vilket det inte gjorde.

åja, dra nu inte alla VL över en å samma kam. Jag kan nog åxå lägga en å annan

pikning om kompanierna :) :P . Pika gärna men rätt sektion. typ S3 i detta fall.

Jasså är det på G igen där nere igen?

Ja det lär nog ta lång tid innan vi återvänder därifrån.

mvh

Vlad

Så länge den serbiska hämnden uteblir kommer det passera. De svenske hade det lite hetsigt med fulla serber just efter skjutningen, men det löste sig utan våld.

Hörde ryktet av en kamrat på KS10 i söndags. Hittade dock inte någon källa till informationen ... så jag ville inte bidra till ryktesspridning. :baskerPa:

Tur att det gick som det gick och att det löste sig utan större problem. Vi såg ju hur snett det gick förra gången något sånt här hände.

Nä det finns ju riktiga människor på VL också

Fast det vart onödigt upptrissat.

Nu är det som vanligt igen.

Fast och andra sidan så roterar jag hem idag och så länge min herca bara lyter och tar mej härifrån så är jag nöjd :Malaj:

• 2 weeks later...

Tacka för välkomnandet.

Tyvärr så är det inte lika bra på Livgardet.

Vi blev undan skuffade i ett hörn vid Middagen och vi nekades tillträde till mässen. Istället upprättades en provisorisk utlandsmäss i ett annat hörn av matsalen. :baskerPa:

Känns ju skönt att man blir uppskattad för det man har gjort.

• Forumsledning

Jag blev uppriktig arg över det och har haft en del diskusioner om det.

Oavsett anledning till att neka tillträde kunde det lösts bättre och mer värdigt sätt.

Mina kamrater är också upprörda. Hur man än vrider på och kommer med förklaringar så kommer det att se ut som att Livgardet ser sig som förmer och inte vill låna ut sina saker, även om det inte är deras tanke kommer det att uppfattas som så.

En del av debatten kan du läsa på 2mech.se http://www.2mech.se/forum_viewtopic.php?9.8.20

Jo det är ganska upprörande, Vi på EOD och delar ur Maskin vägrade anpassa oss och gick till Logementet och hade egen mäss :huh: isf US "egen" mäss.

Ska bli kul att se hur dom gör när 10:an kommer hem, om Yof från livgardet får sitta på sin egen mäss och övriga på US mässen.

Har tappat tråden från orginal ämnet men det kan ju gå bra också :D

Följer den andra diskussionen också

Jag förstår att ni känner er besvikna, och jag säger inte att ni har fel, men det finns en del saker ni bör känna till.

- Officersmässar drivs ofta av officerskåren på förbandet. Det är alltså inte Regementet eller försvarsmakten som betalar för mässen och matinköp och annat, utan det gör de enskilda officerarna med sina årsavgifter till officersklubben och när dom köper lunch och annat. Det innebär att Officerskåren kan säga nej till vem som helst som vill ha tillträde till mässen, precis som vilken restaurangägare som helst.

- En officersmäss är ofta intimt knuten till förbandsandan och kårandan hos officerarna. Ruckade rutiner och "nya saker" ses på med skepticism. Man vill ha en plats som minner om gamla tider och där traditionerna vårdas.

- Många officerare har gjort utlandstjänst, och de minns de fester och den verksamhet som rådde när de var ute. (Ofta på den gamla goda tiden). Samma officerare sitter i officerskårernas styrelser, och ställer sig frågan: Vill jag att den typen av verksamhet skall bedrivas på min mäss, som har ollningsbara värdesaker, historiska uniformspersedlar som är lustiga att klä ut sig i på fyllan, traditionsföremål som går att kränga på blocket, gamla sablar som går utmärkt att fyllefäktas med och tavlor som man kan rita käcka mustascher på mm? (Observera att jag inte påstår att det nödvändigtvis hade spårat ur, men blotta misstanken att det till slut kan göra det, gör att det kryper i kroppen på dessa herrar).

- Livgardet är Världens äldsta regemente, och borde därmed besitta några av världens äldsta militära traditioner. De är ganska konservativa på den fronten vill jag nog säga.

Att ha haft ett internationellt centrum på samma plats i något år är väldigt lite att komma med mot deras traditioner som sträcker sig från 1521. Jag tror inte att det är omöjligt att låta utlandsstyrkan nyttja mässen, men det kommer nog att ta ett tag.

Traditioner är seglivade, men droppen urholkar stenen.

Edited by jake the snake

Jag förstår oxå rädslan över att vi "barbarer" ska riva hela stället.

Ryktena sa att vi först inte skulle ha tillträde till mässen överhuvudtaget, Pga att de yngre officerarna på Livgardet inte ville ha oss där. Sedan ändrades beslutet och då skulle alla med sgt grad och över ha tillträde till mässen, och då vart det en yterligare fånig diskussion om hur man skulle göra med personal som hade baccis grader.

Under utbildnings tiden är det ju tillåtet att vistas på mässar vid andra förband så vad är isf skillnaden? :huh:

Jag förstår oxå rädslan över att vi "barbarer" ska riva hela stället.

Ryktena sa att vi först inte skulle ha tillträde till mässen överhuvudtaget, Pga att de yngre officerarna på Livgardet inte ville ha oss där. Sedan ändrades beslutet och då skulle alla med sgt grad och över ha tillträde till mässen, och då vart det en yterligare fånig diskussion om hur man skulle göra med personal som hade baccis grader.

Under utbildnings tiden är det ju tillåtet att vistas på mässar vid andra förband så vad är isf skillnaden? :huh:

Nej, ingen säger att utlandsstyrkan är barbarer, men till slut har ju tillräckligt mycket folk strömmat igenom på hemrotation för att ett rötägg skall dyka upp och förstöra för alla andra eller hur?

Det är likadant med det på andra ställen, ibland får inte BFA anställda vara på mässen eftersom de inte är medlemmar i officerskåren, ibland måste reservofficerare bli "stödmedlemmar" i officerskåren för att få vara där.

Ryktet om yngre officerare vet jag inget om, men jag skulle inte tro allt för mycket på det.

Skillnaden mellan livgardet och dessa andra ställen är att officerskårerna på dessa ställen tydligen har gjort en annan bedömning än livgardets officerskår eller att reglerna är annorlunda där.

Hade någon nekat mig min mjöd efter jag hade kommit hem,

då j-lr hade det varit det sista jag hade gjort i den uniformen.

Liknelse med detta.

Hade tjejen nekat mig tillträde in i älgskogen när jag hade kommit hem,

då j-lr hade det varit det sista jag hade haft å göra med den bruden.

Jodå, jag vet att man inte ska tro på alla rykten. Vet oxå att dom flesta av oss inte är barbarer, men det finns alltid någon som bekräftar undantaget, säkert även på LG. Och var i resonemanget skulle en med högre grad kunna sköta sig bättre än en utan grader?

Det är ju det att allt är nytt för LG men folket som arbetar med US är ju inte direkt nya på sitt jobb.

Men att äta avslutningsmiddag på papperstallrikar för att sedan gå och sätta sig i ett annat hörn av matsalen och kalla det för mäss bara för att man satt upp en Svensk flagga och ett porträtt på kungaparet är under all kritik.

Kommer det bli skillnad när KS10 roterar hem, när det officerare som tillhör LG sitter i sin mäss och övriga sitter i US mässen?

Jodå, jag vet att man inte ska tro på alla rykten. Vet oxå att dom flesta av oss inte är barbarer, men det finns alltid någon som bekräftar undantaget, säkert även på LG. Och var i resonemanget skulle en med högre grad kunna sköta sig bättre än en utan grader?

Men att äta avslutningsmiddag på papperstallrikar för att sedan gå och sätta sig i ett annat hörn av matsalen och kalla det för mäss bara för att man satt upp en Svensk flagga och ett porträtt på kungaparet är under all kritik.

Det finns inget som säger att det aldrig skulle kunna inträffa att en officer på livgardet skulle skända sin egen mäss, men jag håller det för mer osannolikt än att det skulle kunna ske med folk utifrån utan koppling till regementet och som framförallt inte betalar procent på sin lön varje månad för att hålla lokalerna igång.

Jag håller fullständigt med om att det är helt fantastiskt dåligt att ni fick ett sådant välkomnande. Jag skulle själv ha blivit förbannad och tappat lusten.

Men det viktiga är väl inte VAR man har trevligt utan ATT man har trevligt?

Om man hade fixat till en riktigt schyst yx-mäss nånstans istället där hemrotationerna alltid höll till? Är det ett krav att ni ska vara på just officersmässen?

Jag vet inte anledningen till att ni inte fick vara på mässen, men eftersom det tydligen gick bra några dagar innan, så verkar det ju som att någonting har hänt som har gjort att kåren beslutat sig för att ändra sig. Vad detta kan vara vet jag inte, men det är ett beslut som man oavsett vilket får respektera.

Det är ju trots allt deras mäss.

Oavsett om nu någon form av förening bedriververksamhet i form av mäss är det likförbanat regementetslokaler som jag antar betalas och underhålls av regementet dvs staten. Jag antar att vissa saker så som dryck är införskaffat via förenings avgifter men det vore märkligt om de möbler och "antikviteter" införskaffats via avgifter från officerarna. Känns lite som försvar av skyddad verkstad. De som är där nu var knappast med 1521!

Har varit på många regementet i och med utb för utlandsstyrkan och det har oftast inte varit problem på någon förutom på återträffen för BA02 i Kungsängen där mässen stängde 22.00. Japp ni läste rätt. Vi fick muta mässkärringarna (damerna) med X hundra kronor för att de skulle ha öppet till i alla fall 24.00.

Iofs helt OT...

Edited by Sundman_MA03_BA02_KS01

Kan se en viss skillnad om valfritt förband inte vill låna ut sin mäss just för samkväm efter avslutningsmiddagen, då just dessa kan bli rätt blöta, eller om de inte vill ställa upp som mäss under utbildning etc då man oftast inte intar samma mängd av dessa underbara drycker!!

:baskerHV:

Det finns inget som säger att det aldrig skulle kunna inträffa att en officer på livgardet skulle skända sin egen mäss, men jag håller det för mer osannolikt än att det skulle kunna ske med folk utifrån utan koppling till regementet och som framförallt inte betalar procent på sin lön varje månad för att hålla lokalerna igång.

Jag håller fullständigt med om att det är helt fantastiskt dåligt att ni fick ett sådant välkomnande. Jag skulle själv ha blivit förbannad och tappat lusten.

Men det viktiga är väl inte VAR man har trevligt utan ATT man har trevligt?

Om man hade fixat till en riktigt schyst yx-mäss nånstans istället där hemrotationerna alltid höll till? Är det ett krav att ni ska vara på just officersmässen?

Jag vet inte anledningen till att ni inte fick vara på mässen, men eftersom det tydligen gick bra några dagar innan, så verkar det ju som att någonting har hänt som har gjort att kåren beslutat sig för att ändra sig. Vad detta kan vara vet jag inte, men det är ett beslut som man oavsett vilket får respektera.

Det är ju trots allt deras mäss.

Det fanns ett stopp från LG redan tidigare innan rotationerna satt igång.

Det fanns även en inbjudan från S1 att avslutnings middag och mässbesök skulle kunna ske hos dom.

Det är inte själva mässen som lokal som är den viktiga utan bemötande som jag tycker är fel. Man känner sig inte särskilt uppskattad om man sitter vid ett matsalsbord i matsalen på LG, så därför bytte vi till lokal till ett av våra logement, visst inte tillåtet men mycket trevligare.

Det är inte själva mässen som lokal som är den viktiga utan bemötande som jag tycker är fel. Man känner sig inte särskilt uppskattad om man sitter vid ett matsalsbord i matsalen på LG, så därför bytte vi till lokal till ett av våra logement, visst inte tillåtet men mycket trevligare.

Då är vi helt överens.

Jag tycker också att ni har blivit skandalöst dåligt behandlade.

Oavsett om nu någon form av förening bedriververksamhet i form av mäss är det likförbanat regementetslokaler som jag antar betalas och underhålls av regementet dvs staten. Jag antar att vissa saker så som dryck är införskaffat via förenings avgifter men det vore märkligt om de möbler och "antikviteter" införskaffats via avgifter från officerarna. Känns lite som försvar av skyddad verkstad. De som är där nu var knappast med 1521!

Jag vet som sagt inte hur Livgardet driver sin mäss, men det finns regementen där mässen inte har något som helst med försvarsmaktens ekonomi eller lokaler att göra, utan drivs helt och hållet av officerskåren, som alltså är en arbetstagarorganisation.

Givetvis har inte de officerare som nu arbetar på regementet betalt för allt som finns på mässen, men om du tänker dig att varenda officer sen 1521 har betalt några procent av sin lön till mässen, så kan du ju själv räkna ut att det blir en del pengar av det.

Som kuriosa kan jag nämna att revingemässen byggdes 1888 som ett resultat av att alla då anställda officerare vid regementet tog ett banklån stort som en årslön, med en årslön som säkerhet. Dessa gentlemäns pengar gick sedan till bygget av mässen och en ekonomisk grundplåt för verksamheten.

Att göra en sån sak för sitt förband, det är vad jag kallar förbandsanda.

Edited by jake the snake

Varför inte montera upp gamla kära "The Bömb" som US-mäss? Den ligger väl ändå bara och skräpar i en container?

Sen får vi väl se vilken mäss som är ballast - LG:s eller US...?

Bomben är uppmonterad i Eksjö.

Varför inte montera upp gamla kära "The Bömb" som US-mäss? Den ligger väl ändå bara och skräpar i en container?

Sen får vi väl se vilken mäss som är ballast - LG:s eller US...?

Bomben är uppmonterad i Eksjö.

Intressant. Hur länge har den funnits där? Var/när/hur kan den beskådas?

Det vore kul att få återbesöka denna kulturhistoriska skatt, återse sitt gamla krigsbyte och återuppliva några minnesluckor.