Jump to content

Ubåtar och U-läge..

Solon

Recommended Posts

När jag läser dem svenska ubåtarnas resebrev så förundras jag över en sak, ofta så verkar det som om att möjligheten till att gå i u-läge inte utnyttjas alls eller väldigt sällan. I alla fall på att resorna till och från England.

Skulle någon kunna upplysa mig ifall detta antagande är korrekt och om ja, varför man gör så?

kan ju ha något med hastigheter att göra också.

en ubåt i ytläge kan köra snabbare är än en dyl. i u-läge.

Detta gällde väl enbart fram tills dess att ubåtarna fick skrov avpassade för hög fart i U-läge, dvs för vår del i och med Sjöormen-klassen?

solon Har för mig att det har med säkerhet att göra bla så är tydligen oljeplattformarna i

nordsjön ett halvt bekymmer, sen är det givetvis ett h-vete att åka i uläge i kanaler

mm. Hur det är med djupet vet jag inte men kolla på ett sjökort så lär du se svaret.

Sen spelar det givetvis en viss roll att vi inte kan ha koll på vilken annan undervattensverksamhet som pågår i området

bushman en ubåt går betydligt fortare i uläge än ytläge

maverik Halland tillhör Gotlandsklassen och inget annat, noterade att det var din källa som var

fel :(

Bje Bullshit vad ska vi ha sol och friskluft till :/ (lite ironsik)

Bje Bullshit vad ska vi ha sol och friskluft till :huh: (lite ironsik)

Eftersom min granne på Karlberg var från ubåtsvapnet så har jag sett en del foton från resor till FOST m m. Ubåtsmän trivs uppenbarligen bäst uppe i tornet med bar överkropp och en kopp kaffe i handen ;)

maverik Halland tillhör Gotlandsklassen och inget annat, noterade att det var din källa som var

fel :(

Wopps.... Sorry,.... Tänkte inte på det utan bara läste vad det stod där men det är ju som du säger....

Sedan är det väl "hävd" på sistone att de döps efter landskap medan ytfartyg döps efter städer???

Eller bara tillfäligheter???

Ska man se det som att en ubpt jan uträtta saker under ytan som det krävs en hel stad till för att lösa ovan ytan?? *FILOSOFERAR* eller har en ubåt en sådan skräkinjagande verkan att ingen vågar komma närmare än ettt landskaps yta fär den finns?? :baskerPa:

Off topic jag vet *20 armhävningar*

Nja våran storry (1.ubflj)

Flottans slagkraftigaste enheter har alltid döps efter landskap. På den tiden vi hade jagare hade dem landskapsnamn ex Jagare Halland

Numera är ubåtarna flottans slagkraftigaste alltså döps dem efter landskap

Varför ytbåtarna döps efter städer har dock inte lagt ner allt för mycket energi på :(

Nja våran storry (1.ubflj)

Flottans slagkraftigaste enheter har alltid döps efter landskap. På den tiden vi hade jagare hade dem landskapsnamn ex Jagare Halland

Numera är ubåtarna flottans slagkraftigaste alltså döps dem efter landskap

Varför ytbåtarna döps efter städer har dock inte lagt ner allt för mycket energi på

Dom döps väl inte bara efter städer utan KUSTstäder. Man kan ju undra om det är en slump att flottans modernaste klasser är Visby och Gotland ....

Och de allra slagkraftigaste fartygen har ju haft 'landsomfattande namn' ... Jag tänker på pansarskeppen och kryssarna. Tre Kronor, Göta Lejon etc Tyvärr är ju dom namnen borta ....

Edited by Lonnelid