Jump to content

Sverige testar IAI Eagle (MALE) UAV

LRRP

Recommended Posts

Det här hade jag missat helt....... :D

Som en del av Sveriges framtida NCW (Network Centric Warfare) strategi har FMV utvärderat olika UAV:

De skulle leva upp till en MALE (Medium Altitude-Long endurance) standard, de som utvärderades var:

General Atomics Altus

General Atomics Predator

Silver Arow Hermes 1500

IAI Eagle.

Den enda som levde upp till kravet att ha en SAR(Synthetic Aperature Radar, används för markåtergivning och kan "måla" mycket detaljerade markkartor) samt IR/optiska sensorer ombord till ett rimligt pris var Israeliska Eagle.

En Eagle har levererats till FMV (lån) och enligt källan så har tester utförts i "Koruna" (antagligen Kiruna han menar, men jag tycker Vidsel borde ha varit givet) under Juni månad, med mycket lyckat resultat.

Hmmm...lite mer avancerad än mitt lilla projekt. Radiostyrt luftskepp med kamera och dator, datorn sänder via wlan till arb.station.

En fråga: Har inte FM redan en UAV kallad ugglan?

Ugglan är mer eller mindre ett testprojekt som ska lära oss om UAV.

Vi har ett UAV-kompani med 9 st. Ugglan och 3 markenheter.

De var och surrade på vår slutövning i vintras och tog en massa bilder på oss som vi fick se sen.

Ska stolt nämna att mitt kompani var det enda dom inte hittade på den första grupperingsplatsen, dock hittade dom oss på dom andra. :D

• 1 year later...

Som jag förståt det, lr antagen kanske är ett bättre ord för den lilla artikeln är Filur ett litet UAV plan som ska ersätta ugglan. Men det är en jävla massa antagande, tog upp länken här på forumet i ett försök att få mera information om det.

Som jag förståt det, lr antagen kanske är ett bättre ord för den lilla artikeln är Filur ett litet UAV plan som ska ersätta ugglan. Men det är en jävla massa antagande, tog upp länken här på forumet i ett försök att få mera information om det.

Mer info:

http://www.nyteknik.se/art/30302