Jump to content

Lyckad omstrukturering?

Tror ni att utvecklingen/omstruktureringen av FM kommer att lyckas?  

86 members have voted

1. 1. Tror ni att utvecklingen/omstruktureringen av FM kommer att lyckas?

• Ja
      35
    • Nej
      33
    • Ingen åsikt
      9

Recommended Posts

Vad tror ni?

Kommer omstruktureringen och de reformationer som FM kommer att genomgå, få någon effekt?

Kommer FM att gå vinnande ur alla förändringar i längden?

Vad kommer att krävas?

Vilket är det osäkra kortet?

Hur kommer värnpliktens omstrukturering fungera?

Kommer det fungera bättre än nuvarande system?

Vågar politikerna/HK att ta tag i de riktigt känsliga bitarna som bl.a. officerares anställnings-villkor?

Edited by simon

Jag tror att de största negativa strukturförändringarna ligger bakom oss. Nu är den största faran mellanchefer som löper amok och ändrar saker för ändrandets skull.

Men det är inte heller något nytt eller livshotande. Det stökas om, damm och rök ryker men sedan lägger det sig till en "lagom" nivå ungefär tills det är dags för nästa stora omorganisation.

Inget nytt och sitt i båten!

Whether it out... säger jag som gammal segelfartygs skeppare

Jag röstade nej och anledningen till det är att jag tror att FM oroar sig alldeles för mycket för nedläggningar och besparingar för att de skall försöka förändra något konkret... sedan har nog många inte något större framtidshopp vad gäller FM och det kan nog sätta käppar i hjulen för förändringar....

Problemet som jag ser det är att FM omorganiserar alldeles för ofta. Det läggs ner massor av pengar på ständiga omorganisationer i stället för att utöva den verksamhet man faktiskt har i uppdrag att utöva. Till sist hamnar man i en ond cirkel där större delen av budgeten går åt till att omorganisera och man tvingas till ännu fler nedläggningar bara för att ha pengar till omorganisation. :/:)

Jag tror att den kommer att lyckas. Däremot är tidsplaneringen som vanligt inom FM åt h-e för optimistisk. Jag lyssnade på en säkerhetspolitisk konferens inom ett pol ungdomsförbund på brigadgeneral Mikael Moore och redan då konstaterade han att ominriktningen går långsammare än beräknat. Troligtvis kommer vi först 2008 kunna börja ana hur nya FM fungerar i NBF-tappning.

Det är många olika problem som samverkar men jag tror att åtgärder kan förbättra situationen.

¤Kraftigare styrning av riksdag/regering genom sammanslagning av vht på HKV och FöD till en tydligare kombinerad lednigsorganisation.

¤Längre giltighetstid för försvarsbeslut, från 4 till 5-6 år.

¤Klargör för personalen att den struktur som är kvar är långsiktig ambition och försök till att skapa trygghet gm breda försvarsöverenskommelser (gärna utan mp+v).

FB04 verkar i af ganska realistiskt, möjligtvis att valet mellan värnplikt eller beredskapskontrakt inte helt är avgjord ännu utan finns kvar som spöke i garderoben.

• 4 weeks later...
Guest Triggerpuller

Troligen får vi en organisation som är lika inkompetent som idag men mindre.

Andra relativt små länder klarar av att ha fungerande och professionella försvarsmakter, men uppenbarligen inte Sverige. Ibland undrar jag vad som är fel med det här landet.

När skall det vända?

:)

Tror på att förändra FM, exempelvis på att centralisera FM till några stora utbildningsregementen. Men nyttjande av övningsfälten som finns runt om i landet och inte bara vid utbildningsorterna.

När det gäller MD-grupperna så tror jag att man bör minska ner bland dessa.

Inom MDN kan man göra följande förändringar:

* Kalix (G-67 slås ihop med G63 (Boden)) och flyttas till boden

* G23 Sollefteå och HMG Härnösand slås ihop och koncentreras till en ort.

Inom MDM är jag oxå övertygad om att man kan göra ngn form av ihopslagning av MD-Grupper samma sak gäller för MDS. När det gäller MDG slås det ihop med MDM eller MDS.

Sedan kanske det skall skapas ngn form av mobila förråd med det mest grundläggande som besöker de olika Hv-bat vid ngn övning för byte av utrustning osv.

Så en besparing på närmare 100-200miljoner tror jag är möklig när det gäller MD-grupperna utan att Friv. verksamheten blir allt för lidande. Att sedan spara in några hundra miljoner till inom FM organisation är inte heller ngn stor omöjlighet skulle jag tro. Enda stora onödiga utgiftsposten just nu är JAS, men den ordern är snart slut, och då finns det ngr miljarder till som kan avändas på ett vettigt sätt.

Det känns som om NBF bara är ett luftslott. Vi ska effektivisera och det kostar massa pengar, och pengar ska vi spara. Det kommer sluta med att de soldater vi inte har kommer att kommunicera med varandra som om de stod bredvid varandra.

Det vi måste inse är att omstruktureringar kostar pengar, för att minska (och effektivisera) försvaret så måste FM få mer pengar (tillfälligtvis) avsatta för effektiviseringen, för att sedan gå ned på en lägre nivå.

Om vi nu bestämt måste spara så måste man, som jag ser det, göra så här.

Men frågan är om politiker och HKV förstår detta. :)

• 2 months later...

Nä! Lagom när detta beslut har lagt sig så kommer ett nytt, med nya förbandsnedläggningar och när det lagom har satt sig så kommer nästa, med fler förbandsnedläggningar och när bara högvaktsbataljon STHLM finns kvar så kommer den att omstruktureras och när Högvktkomp STHLM väl är igång så kommer det att omorganiseras...