Jump to content

Intressant program NU på SVT

Pi PI

Recommended Posts

Vem kan spela in????

OBS nu ikväll 040603!!

SVT 1 22.15

Pi PI

==============

Tid: 2215 - 2315 ShowView | 1796319 |

Titel: Dokument utifrån: CIA:s hemliga krig - Imdb

Övrigt: Fransk dokumentärserie. Del 1 av 3. 1947-77 Spionoperationer. För det amerikanska kontraspionaget innebar 11 september CIA:s värsta kris någonsin. Hur kunde man missa ett så stort anslaget terroristdåd? I mer än ett halvsekel har CIA opererat runtom i världen med olagliga knep och kupper. Framgångar och fiaskon har avlöst varandra. Här berättar tidigare anställda öppenhjärtigt om saker de aldrig trodde att de någonsin skulle kunna tala om. Inledning: Claes Elfsberg. Text-tv 199. Även textat 6/6.

Pf, intressant det där om att CIA inrättades för att undvika en amerikanst Gestapo, lr KGB i form av ett FBI med rätt att verka både inom och utanför landets gränser. I själva verket blev det ju precis likadant, och i vissa fall nästan värre.

Mord på både egna och andra staters medborgare, arrogans och dålig planering. Intressant program, dock inte särskilt upplyftande.

Pf, intressant det där om att CIA inrättades för att undvika en amerikanst Gestapo, lr KGB i form av ett FBI med rätt att verka både inom och utanför landets gränser. I själva verket blev det ju precis likadant, och i vissa fall nästan värre.

Mord på både egna och andra staters medborgare, arrogans och dålig planering. Intressant program, dock inte särskilt upplyftande.

Jag skulle gärna vilja veta på vilket sätt CIA (och FBI) är precis likadant som Gestapo och KGB? Jag för min del anser att det finns tämligen stora skillnader. Visst har CIA använt sig av förkastliga metoder och gett sig in i operationer de borde ha avstått från. Men att utifrån det likställa dem med förtryckarorganisationer i två av de värsta diktaturerna är direkt felaktigt anser jag.

Varför det? CIA bedrev åsiktsregistrering och tog död på folk precis som sina kollegor i Sovjet. De störtade t ex. den demokratiskt valde ledaren i Iran och satte di ex-kungen, vilket i sin tur ledde till den religösa revolutionen som Irans befolkning nu lider under. Och jag garanterar att de både fängslar och torterar oliktänkade i Iran. Det var kanske inte CIA:s uttalade önskan att det skulle bli på det viset. Men dom är ändå indirekt skyldiga till att det ser ut som det gör i Iran idag, och därmed också indirekt skyldiga till att unga studenter och oliktänkade sätts i fängelse och torteras för sina åsikters skull.

Att jämföra dom med Gestapo och KGB är kanske aningen extremt. Men knappast orättvist. Dom tog ju (enligt den här serien) in en massa nazister i organisationen vid något tillfälle, kommer dock inte riktigt ihåg vad det var de skulle ha dom till.

Reagerade när jag såg på andra delen på att en del de intervjua verkade bli avbrutna/tagna ur större sammanhang när de pratade. Som att de ville säga lite mer djupgående om saker men att det klipttes bort.

Blev inte mindre konfunderande när jag efteråt kollade vilka som gjort dokumentären och upptäckte att det var ett franskt team.

En lustig detalj är att man undvek att ta upp fallet med CIA:S och USA:s inblandning i avsättandet av den australiske PM Gough Whitlam 1975. DET hade varit speciellt intressant, eftersom Australien är och alltid har varit en trogen allierad till USA.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...