wigurt Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Jag har hört att dom tar in 10 månaders vpl i en klump och sen sprider befattningarna lite som dom vill jag rycker in som stridsfordonsförare/skytt i skövde den 28 juni, är risken stor att man får en annan tjänst? då blir jag ju helt förstörd ju börjar bli lite orolig nu när inrycket närmar sig mer och mer btw så har jag sökt kan tänka mig att detta redan har blivit behandlat men jag hittade inget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 3, 2004 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2004 Jag kan bara tala om för dig att du ska inte lyssna på allt du "hör". Låter som du "hört" en konstiga massa rykten. Visst man kan aldrig vara säker på nått, men ryck in och så märker du vad som sker. Ingen här kan ge dig några garantier för nått, men jag skulle tro det vara inte så troligt att man helt plötsligt får en helt annan befattning bara sådär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Vill minnas att det var jag som skrev något om "klump". Olika förband gör saker på olika sätt. Kom ihåg att du säkert har goda möjligheter att bli stridsfordonsförare/skytt även om befattningarna inte skulle vara spikade på förhand. Så gå inte runt och fundera på det här nu. Edited June 3, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wigurt Posted June 3, 2004 Author Report Share Posted June 3, 2004 ok tackar för svaren iaf får hoppas på de bästa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DragonEye Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Man kan aldrig vara säker på nånting när de gäller lumpen ska jag säga dig. Så bli inte förvånad om din befattning skulle bli nånting helt annat än vad pliktverket sagt. Men allt de där märker du när du rycker in... Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Ingen garanterar något som sagt. Den enda som definitivt kan påverka något i positiv riktning är du själv. Gör ett bra jobb, ha en öppen attityd och du skall se att allt ordnar sig till vad du själv vill. Bara du kan ju påverka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Sedan tycker inte jag att man ska hänga upp sig för mycket på en specifik befattning innan man ryckt in. Majoriteten av alla rekryter vet ändå inte vad det rör sig om, och då kvittar det väl vad man får för tjänst - så länge man själv och befälen känner att man har förutsättningar att klara av den. Vad är det som säger att en person som är inskriven till exempelvis drivmedelssoldat inte kan trivas/fungera som packsoldat osv? Såvida man inte redan kan alla befattningar i försvaret innan... Jag hade själv inte en tanke på att bli kvartermästare (MA600) innan jag ryckte in. Skrevs in vid mönstringen som sambandsbefäl (KJ601), men visste att man kunde bli i stort sett vad som helst när det väl var dags att bli tilldelad en befattning. Plutonchefen på KBS ville först ha mig som syte på KB 5, och när jag tackade nej till det erbjöd han mig att bli truppförande befäl på samma brosystem istället. Till slut, och med en hel del tur, lyckades jag få den befattningen jag ville ha. Mitt tips är att man rycker in och sedan ser vad det blir av det hela. Det finns inga "bra" och "dåliga" befattningar anser jag. Att man sedan har olika intressen är en annan femma. Finns exempel på folk som gått med skygglappar mot en tjänst, för att i ett senare skede upptäcka att det inte alls var vad de ville ha ut av värnplikten. Det verkar ju som att 99,9% av alla nymönstrade på forumet är inriktade på att bli antingen jägare eller "stridsfordon-någonting". Var öppen för allt... Bara mina fem ören... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Ryckte in som plutsjv på pi men blev direkt sänd en våning ner till uh och fick där förklarat av kompch att det inte fanns några plut.sjv på underhållskompanit utan att jag i stället skulle få bli kokgruppchef! Fick anstränga mig en hel del för att tillslut bli sjv.gb på stridsförbandsplats. Inget ont om potatis men blod och skottskador är mycket mer intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fade Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Jag kan bara tala om för dig att du ska inte lyssna på allt du "hör". Låter som du "hört" en konstiga massa rykten. Visst man kan aldrig vara säker på nått, men ryck in och så märker du vad som sker. Ingen här kan ge dig några garantier för nått, men jag skulle tro det vara inte så troligt att man helt plötsligt får en helt annan befattning bara sådär. Okej det ryktet kanske lät lite konstigt i den formen. Men det stämmer precis in på det som hände mig. Jag ryckte in för 300 dagar och alla vi blev av med våra befattning när vi kom dit. När GU närmade sitt slut fick vi söka de grpchf befattningar som fanns tillgängliga på regementet. Kanske inte var så konstigt iaf? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Kan tillägga att det kan skifta från förband till förband. En enkel och rätt så generell regel är att ju längre värnplikt du har, desto vanligare är det att man delar ut befattningar en bit in på utbildningen. Kan inte minnas att många F-soldater blev något annat än vad de var inskrivna som. Vanligast var det att vi KB blev något helt annat. T ex en stabsassistent som hamnade på Krigsbro 5 och blev stf plutch (fältarbetsplutonbefäl). En ryckte in i tron om att bli "motorredskapsplutonbefäl", och slutade som ledningstroppchef. Ännu en gång vill jag trycka på att man ska vara öppen för allt när man rycker in. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samband Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Risken finns att man får ändrad befattning. Jag var på besöksdag på Ing 2 för några veckor sedan på besöksdag. Där sa de att vi kunde få ändrad befattning efter GSU. Jag står inskriven som sambandsgruppchef men det är inte säkert att jag blir det när jag väl kommer till Ing 2. Där var några killar som skulle göra värnplikt på stridsfordon 90 men Ing 2 hade inga stridsfordon 90 och killarna skulle få en annan tjänst. Vi fyllde i en intresseanmälan om vad vi hade för kunskaper om olika saker. Befälen sa att man kommer att ta hänsyn till vad man vill och vad kommer att klara av. Anledningen till ändrad tjänst var att tjänsterna kan ha ändrats från det att man mönstrade till att man rycker in. Det enda jag kan säga är säkert är att jag instämmer med föregående inlägg att man inte ska förbreda sig för mycket inför en befattning. Det enda råd jag kan ge är att vara motiverad och prata om befälen om vilken befattning man vill ha och den de vill ge en om det inte är samma. Det ska jag göra ialla fall man vill ju bli ko800 Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts