Jump to content

Vad av försvarsmaktens mtrl har ni haft sönder?


Recommended Posts

  • Replies 552
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Själv så har man ju slitit ut x antal uniformer, men det är ju så vanligt så det räknas väl inte, men en kompis som jag gjorde GU:n med fick sladd och välte när han körde en av flygvapnets tankbilar.... ajajaj kostade några kronor att reparera om jag inte minns helt fel, men det är ju preskiberat nu. (hände -92-93)

:)

Link to comment
Share on other sites

Lyckats vrida pipan på en AK5 ca 10º medurs.  :dong:

Måste bara fråga...

Hur lyckades du med det?

:(

 

Det var "Isär-å-ihop" i rasande fart på OHS som blev en liten happening. Vår instruktör (även vapentekniker) kliade sig lite i skallen och sa lakoniskt: "Hmm, testa att vrida tillbaka den"

Han trodde inte det skulle vara något problem att skjuta med, en skottställning bara ... :baskerPa:

Gick som en klocka, men man blev lite skeptisk till att smäckbössan skulle falla i bitar under eldgivning. :ak:

Link to comment
Share on other sites

Efter som det är 14 år sedan jag drog på mig en uniform för första gången.

Så har man hunnit förstöra en del grejer

 

ett antal uniformer, rivit sönder, fastnat i GW.

90 kängor , eldpost eldat förmycket.

stridshanskar, dålig kvalitet.

en mans kök. tål inte att stå på

kamouflagenät, kamin ansv glömde tömma kaminen innan den lastades på 20 bilen. ergo det börja brinna i nätet som var lastat med all annan mtrl.

växellåda till Geländewagen.

vattenflaskshållare, fastnar i GW.

nästan ett elsystem på en GW, dock inte mitt fel.

ficklampa.

Plus en massa man glömt. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Efter som det är 14 år sedan jag drog på mig en uniform för första gången.

Så har man hunnit förstöra en del grejer

 

ett antal uniformer, rivit sönder, fastnat i GW.

90 kängor , eldpost eldat förmycket.

stridshanskar, dålig kvalitet.

en mans kök. tål inte att stå på

kamouflagenät, kamin ansv glömde tömma kaminen innan den lastades på 20 bilen. ergo det börja brinna i nätet som var lastat med all annan mtrl.

växellåda till Geländewagen.

vattenflaskshållare, fastnar i GW.

nästan ett elsystem på en GW, dock inte mitt fel.

ficklampa.

Plus en massa man glömt. :baskerPa:

Jotack, vi känner nog till FCR äventyr med GW, men det var väl FBR som "leder" om jag inte missminner mig ...

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

GW verkar vara inblandat i en del. Här är mitt bidrag:

 

Under en övning på Väddö körde plutch på sambandsplut omkring i sin vinrödlila GW och lekte jättetuff med två gula saftblandare på taket. Som han körde på de små grusvägarna kom dikeskörningen som ett brev på posten, därefter var han inte så jättetuff längre. :D

 

Resultatet för GW:n var bucklor samt sönderslagen strålkastare.

 

För övrigt levde alla sorters fordon farligt på vårt kompani. Under övningskörning i Norrtälje ringde det plötsligt på en av motorinstruktörernas (tillika min stf plutch) lur. Jag som vid tillfället stod och snackade med löjtnanten i fråga hade nöjet att höra hans reaktion "Va? Ni har vad?". En av de stackars motorföraraspiranterna hade lyckats med konststycket att rycka av växelspaken på "sin" Scania. :o

 

Fordonen (inlånade från I1) vi hade under motorutb var ett kapitel för sig, bla var det en Volvo som lade Lützendimma över hela området när man startade den. Lite mycket vitrök kanske. :baskerPa:

 

Edit: Kom just på en till höjdare. Vi hade lämnat utbildningsfordonen på Väddö en helg för att Kvinnliga bilkåren skulle kunna öva med dem. När vi kom tillbaks på måndagen var minst en backspegel på varje fordon trasig. Kan fortfarande inte fatta hur bilkåristerna lyckades med den bedriften.

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte förstört sååå mycket.

2 par M/90-byxor

1 skidstav

1 skida (vita blixten)

~1miljon bindningar till vita blixten

2 vattenflaskor (dom gamla)

1 par yllesockor

 

det är allt vad jag kan minnas :D

Link to comment
Share on other sites

Under GU råkat krossa sidofönstret på vår VW-buss med en låda, inifrån bilen.

Dessutom råkade vi på något sätt tappa sidodörren till ovannämnda buss ... :D

 

Och så har jag väl en backspegel på mitt samvete (dj-a krangrupp att köra nära när de möter oss! :huh: ).

 

Motorstopp i samband med backning av en Cheva lastbil på UN Parking vid Rosh Haniqra => inga bromsar. Handbromsen fungerar inte och vi rullar bakåt. Tur att infartsbommen till parkeringen stod där. Lite markarbeten följande dag, så ordnade det mesta sig! :)

 

Sedan finns det ju andra (inte jag!) som har råkat mer illa ut under Libanonmissionerna :D :

Gjort cab av skåpet till en likadan Cheva lastbil som ovan i samband med hämtning från Ben Gurion. Israelerna och MovCon tyckte inte att det var någon idé att plomera bakdörren ... :D

 

Tappat en Mercabuss utför kanten vid Rosh Haniqra. Tur att nepaleserna hade klivit av! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Tappat en Mercabuss utför kanten vid Rosh Haniqra. Tur att nepaleserna hade klivit av! :huh:

Hehe, var det du?

 

Det blev lite ståhej under bärgningen när det kom en israelisk pansarskyttepluton som ville förbi. :D

 

The Swede :D

C Gaz L 108

Link to comment
Share on other sites

Tappat en Mercabuss utför kanten vid Rosh Haniqra. Tur att nepaleserna hade klivit av! :huh:

Hehe, var det du?

 

Det blev lite ståhej under bärgningen när det kom en israelisk pansarskyttepluton som ville förbi. :D

 

The Swede :D

C Gaz L 108

Nej, jag är oskyldig, även om jag också låg på Tunga den sommaren! Däremot kommer jag ihåg skrotet när det låg nere vid havskanten.

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag förstört förutom förbruksvaror var en känga 90, den smälte under en kall vinterövning med övernattning under gran och man låg lite för nära elden.

 

Däremot var jag med om en seriekrock under en fordonsmarsch från Boden till Enköping. Vi som första fordon i en tgb bromsar in vid en korsning men bromsarna tar inte på det hala underlaget, lastbilen bakom oss smäller in i vår mast TP 35 som deformeras och en tredje lastbil bakom smäller in i den andra. Dessutom skadades en civil bil i krocken. I samma fordonsmarsch krockade även två andra lastbilar till följd av halt underlag.

 

Några kabeltattare i samma bataljon förstörde dessutom två fika (fiberkablar) som inte sägs vara speciellt billiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ej lyckat att ta sönder för mkt

 

Några M90 Sth har gått sönder pga slitage

Kronans strumpor

1 Ak4 magasin trasigt när jag fick ut det

M59 skjortor några knappar som försvann

M59 överdragsbyxa fick ett stort hål i dem

Snäppfjäder AK5 handskydd

 

Det mesta som jag har lyckast att ta sönder har varit klädes mtrl

Och detta har varit sen 94

Link to comment
Share on other sites

Efter slutövningen så skrotades två av bataljonens snöskotrar och de andra två fick omfattande service.

 

Min Plutsjv skulle starta en av skotrarna men glömde att koppla fast dödaren på sig själv, varefter skotern med full gas sticker ifrån honom för att efter ca 100 m stanna abrupt mot en tall.

 

Själv så råkade jag rulla in i draget på en scania med min VW pickis med följd att kylaren sprack och vindrutan fickk bytas pga av alla sprickorna i den.

 

Under skoterutbildningen så kvaddade ett av motorbefälen sig själv och sin egen skoter genom att ta sats nerifrån en dal upp mot ett litet fjäll där vi andra stod. Tyvärr fanns det en rätt så stor stenbumling på vägen upp som ine syntes under snön. Tvärstopp...

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Har tyvärr lyckats med att demolera ytterligare lite av kungens utrustning......FAST DE VAR INTE MENINGEN! Främre handtaget på BT-pansarskottet liksom bara gick av ju........och alla som vet vem jag är kan intyga att jag inte är speciellt stor, inte speciellt stark.......och tyvärr hjälpte det inte att försöka tejpa det hela på plats igen. Däremot är P-skott hur bra som helst i handgemäng; man rusar vilt skjutande rakt emot den mest envisa ksp-skytt som finns i historien, kastar sig över honom och i samma ögonblick kommer p-skottet farande över axeln och slår killen i skallen! Det dumma var att jag brände mig rejält på nån pipa i sammanhanget.......och fick skäll av gruppchefen. Nåja.....han slutade ju skjuta i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Motorstopp i samband med backning av en Cheva lastbil på UN Parking vid Rosh Haniqra => inga bromsar. Handbromsen fungerar inte och vi rullar bakåt.

Var det samma Cheva CT som Förråd senare fick köra runt med på L112? :/

Jag lyckades köra soppatorsk med den vid NepBatt HQ... :lala:

 

I övrigt:

krökt axelstödet till M45/B

Termos-kross

Lagt en VW-buss på sidan (en del sura miner... :) )

 

Samt en del annat man har förträngt...

 

 

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

@Dedicated.

 

Du glömde berätta att du gav ut vilda indiantjut under din attack.

Tyvärr såg jag det inte live, jag tror jag hade fullt upp att vara plutonchef eller nåt.

 

The Swede :baskerPa:

*Som också hade sönder främre greppet på ett simulator-p-skott på Fårö*

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
@Dedicated.

 

Du glömde berätta att du gav ut vilda indiantjut under din attack.

Tyvärr såg jag det inte live, jag tror jag hade fullt upp att vara plutonchef eller nåt.

 

The Swede :baskerPa:

*Som också hade sönder främre greppet på ett simulator-p-skott på Fårö*

Sant, trodde "WUNDERBAUM" skulle ha hittat hit vid det här laget så han skulle kunna referera det hela från sin synvinkel......det var väl inte det hemskaste som inträffade just den dagen, eller hur? Hinderbanan.......ANNARS var det väl inte mycket som gick sönder den veckan? Det skulle vara om "Jägarn" eventuellt hade avgett nåt kyskhetslöfte innan för det bröt han ju........det kryllade av Röda Korsare, vissa var trevliga, andra mindre....upphetsande. Kammo-färgade shorts, någon?

 

OT Upphör!

Link to comment
Share on other sites

Var det samma Cheva CT som Förråd senare fick köra runt med på L112? :D

Jag lyckades köra soppatorsk med den vid NepBatt HQ...  :clap:

:banana

Jag tror inte det, för jag har för mig att detta hände under just 112'an, och då låg jag på Transport. Men det fanns ju ytterligare några Chevor rullande på campen ...

Link to comment
Share on other sites

Var det samma Cheva CT som Förråd senare fick köra runt med på L112? :/

Jag lyckades köra soppatorsk med den vid NepBatt HQ...  :lala:

:navy:

Jag tror inte det, för jag har för mig att detta hände under just 112'an, och då låg jag på Transport. Men det fanns ju ytterligare några Chevor rullande på campen ...

Jag noterar att den Chevan vi hade på förråd på 112 hade precis samma symptom... inga bromsar.

Den var med om en olycka i GhanBatt (tror jag) där den kom i bakrull in i en Merca... Djupman (som körde) fick totalt 5 "ägare" på sig som ville ha ersättning för bilen... Naturligtvis vägrade han o kallade på MP... Men vicken cirkus det var ett tag...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pers. MTRL

 

Värmejacka 90 ( konstiga hål efter överlevnadsövning)

Regnjacka 90 ( icke kompatibel med taggtråd)

Regnbyxa 90 (se ovan)

Skyddsmaskväska ( var nog mest ålderssvaghet)

Känga 90 ( spräckt tåhätta)

 

Kompaniets bedrifter

2 st sjömål litet ( tål inte hög sjö tydligen)

1 st sjömål stort ( tål inte barlastad 7,5 cm granater på fel ställe)

X antal radarreflektorer till ovanstående ( tål inte heller granater)

 

Udda

1 päronträd på FMB ( FK S + Lastbil med undermålig handbroms)

hade inte trädet varit ivägen så var nästa fasta objekt aktern på en stridsbåt 90H som stod på land

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från de persedlar som jag slitit ut så har jag, efter dryga 20 års tjänst, bara en kpist m/45 på mitt samvete och det skedde i den absoluta begynnelsen.

 

Revingehed, sent 70-tal. Skulle göra en övergång av väg under mörker. Försökte för ett kort ögonblick springa i luften, varefter Newton gjorde sig påmind och jag - med kpistens magasinsbotten först - fick närkontakt av femte graden med Moder Jord och asfalten. Märkte inget först - mer än att det gjorde tusan så ont - utan fortsatte framåt. Först vid vårt första eldöppnande märkte jag att det inte gick att skjuta med vapnet. Det sa bara klick, som CG sa. Magasinet hade fått sig en rejäl smäll och stack nästan ut ur utkastarhålet. Utkstaren var för övrigt av. Behöver väl knappast tillägga att jag fick byta kpist.

 

Annars har jag nog inte haft sönder något - än.

Link to comment
Share on other sites

Under en slutövning på Tofta 1982 var det en stridsvagn 102 som körde över en VW Passat tillhörande A 7. Banden klättrade över halva bilen och tuggade sig sedan ner längs sidan. Ingen person satt i den lyckligtvis. Jag tog ett par bilder på Passaten, men det går ju tyvärr inte att lägga in bilder här har jag upptäckt.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte mot reglementet att skada tilldelad matrl? Fyy :D

 

Det är intressant att vissa inte förstör alls, medan andra har lååånga listor... :)

 

Hur är det med er som har långlistor, förstör ni omgivningen i den civila världen också? :D

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att vissa inte förstör alls, medan andra har lååånga listor... :)

Ja, visst är det lustigt.

"Olyckor händer så lätt" .. men alltså.

 

Bättre att skaffa en tjänst där det är meningen att saker skall gå sönder, och satsa stenhårt på det istället :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...