Jump to content

Vad av försvarsmaktens mtrl har ni haft sönder?


Recommended Posts

  • Replies 552
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Dedicated

Väskor till 304K, metallknoppen på framsidan. Hinderbana. Även den där plastgrunkan som håller ihop oket på ryggen är defekt. Knäckt och tejpad......förmodligen hinderbanans fel det också. Gummibanden på oket på hjälm 90 samt manöverhandtaget på AK4, samt två AK4 pga det där &%#¤!" vapenlåset och egen klantighet!

Edited by Dedicated
Link to comment
Share on other sites

Den gamla hederliga maraccastermosen har nog alla haft sönder någon gång.

 

Under en övning i Skillingaryd hade jag sönder min AK5. Vi skulle göra ett eldöverfall på vår systertropp i plutonen men de körde fel och allting drog ut på tiden. Då sa övningsledaren att vi skulle ge allt vi hade när de väl dök upp vilket ledde till att alla i min tropp ställde skottväljaren på automat. När jag drog iväg automateld som värst fick jag världens eldavbrott. Det visade sig att den främre niten som håller fast den lilla fjäderupphängda luckan på vapnets högersida, kommer inte ihåg vad den heter just nu, hade gått av och att luckan stod rakt ut i 90 grades vinkel från vapnet. Manöverhandtaget hade dessutom lyckats kila sig fast bakom luckan och gick inte att rubba. Vapenteknikern skakade bara på huvudet när jag visade upp vapnet för honom.

Link to comment
Share on other sites

Är det kanhända fler än jag som skämms en smula över att man genom slarv och oaktsamhet har fördärvat kronans materiel?

Under en spårövning i mörker lyckades jag ramla och slå ett fult märke i linsen på ljusförstärkaren. Jag felanmälde den inte, den fungerade ju fortfarande fastän med något sämre bild. :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Lt. Payne

Har förvandlat en båtpropeller till molekyler mot en stenbumling under en mörkerövning.

Som för övrigt lät som ett kärnvapenprov i nattmörkret. :P

 

Strimlat ett par M/59 byxor mot en taggtråd, men lyckades rädda familjelyckan.

 

Bränt hål i en LK35.

Link to comment
Share on other sites

Magasinväska 304k (hakarna), mag till ak5 (tappat i marken), m/90 byxor (slitet hål på knäna). Allt under övningar. Kompisen lyckades kröka pipan på sin ak4 (under en KFÖ), han ramlade hejdlöst tungt på bössan efter att ha halkat på en isfläck.

Link to comment
Share on other sites

Råkade ha av sladden till laser-peken, detta som direkt följd till att jag (dum som man är) bad plutonens klåpare om hjälp när jag skulle montera bort laser-peken och han hade sönder ena fästet på "omställaren" som hakar i handskyddet på vapnet. Eftersom inga reservdelar fanns att tillgå fick jag tejpa fast "omställaren", som efter ett tag lossnar och drar av sladden i dess fäste i laser-peken. Omställaren och sladden trillar turligt nog (och lite halvt övernaturligt) ner i hjälmen som jag i den stunden hade i näven och samlade tomhylsor och länk i.

 

*edit* Och så gick kåsan i två bitar också efter jag hade stått olyckligt på stridspackningen i pbv:n.

Edited by King Kill
Link to comment
Share on other sites

Lyckades även att, när jag var backledare, få sjuktpfordonet att köra över och delvis krossa den lilla "kabelvindan" till kabeln till högmast 2.

 

Nu tror jag inte att jag har mer på mitt samvete :baskerHV:

 

 

edit: mindes plötsligt de två läderbanden som jag drog av (intill fästet) vid upprättande av sjukbår2. Dålig kvalitet på grejerna ;)

 

jag repeterar: Nu tror jag inte att jag har mer på mitt samvete :o

Edited by Marzocchi
Link to comment
Share on other sites

LK 35...dragit av en rem (!) samt 2 spännen.

Hjäm 90 - fördärvade en av remmarna medelst kontakt med varm kamin.

Bår - en av skalmarna var så rostig att den gick av när jag skulle spänna duken.

 

Mig själv - benbrott i kungens tjänst.

Link to comment
Share on other sites

1 par 90byxor

1 par stridshandskar

1 backspegel på Scania 111 vid tillbakadragande efter nattlig tankning på Viggen, trodde ett tag att jag hade backat in i planet :baskerHV:

 

Det var väl allt man har haft sönder i FM

Link to comment
Share on other sites

Oj oj oj. har själv inte haft sönder så mkt utrustning... Men plutonen jag låg på har haft sönder dessto mer...

 

bl.a. backade vi över en skoter för blågul, som blev totalförstörd. Nu har denna historia förändrats ganska mkt genom åren, bl.a. så har jag hört att den blev överbackad av individer på andra kompanier under konstiga omständigheter... sedan har skotern tydligen bytt "ägare" till att bli både en civil-skoter men även att skotern ska ha tillhört spaningsplutonen osv... Men jag vet att det finns indider här inne som kan bekräfta att skotern som blev överkörd var av "min" pluton och att det var blå-guls skoter. Dock var jag inte i FB vagnen då utan jag var i GB vagnen då detta inträffade strax söder om stormyran när KA försökte störa ut oss :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Jag vi skulle ta och gå på korvetten under en övning och då bar men med sin hela sin utrustning från logementet och jag lyckas självklart snubbla på kajen och lyckades tappa allt jag bar på (ryggsäck och persedel påsen och Kpist M/45 ) i vattnet .

Och jag kan garantera att det blev ett djävulskt liv och jag fick hugga ved för andra gången under min värnplikt :(

Link to comment
Share on other sites

Inte för egen hand, men jag bevittnade när chefen 1.a backade ut pjäsen från arthallen. Utan att öppna garageporten innan. Bevittnade gjorde även Lt BL, för er som är bekant med honom...

 

Lt BL: :D Chefen 1.a: 8-/ Chefen 2.a: :)

 

Vidare så gjorde min riktare en centrumsväng på en varms asfaltsväg utan att höja ena markspaden och grävde en fin båge i vägbanan. Underteckand slog dock inte sönder så mycket. :baskerHV:

 

Jo förresten, en styck ak4...jag garanterar, när patronlägeslåset löst ut GÅR det inte att få ut igen! :lol:

Edited by C 2.a pjäs
Link to comment
Share on other sites

Marzocchi

Nä det är inte så vanligt som tur är :navy:

ryggsäcken och kpisten sjönk som en sten och det var ca 3 meter djupt så det var bara att hämta in dykarna som lyckades få upp allt

Edited by Luno
Link to comment
Share on other sites

Det är en hel del som gått sönder i mina händer. Förutom småsaker som: termos, manöverhantag, persedlar så är det:

 

Framrutan till en 40-bil

Växellådan på en N88

Backspegel på 30-bil

Bakrutan på en 245

Markspik till 15,5F

Diverse leder på kroppen.

Pistong och pipa till Ksp 58

Sikten till p-skott

Vita blixten

Normalantenn till 135

Link to comment
Share on other sites

När man vill köra en RA480 på ett externt batteri för att inte dra slut på strömmen hos en uppställd Sisu, så finns det numera en fin kontakt att använda när man ansluter batteriet via någon lämplig kabelstump.

 

Utan en sådan kontakt kan man (eftersom ingen ens antytt att det skulle vara något problem) lätt polvända anslutningen.

 

Då slutar radion, till synes helt oförklarigt, att fungera.

 

Sedan man man göra samma sak i plutonens andra vagn och få samma resultat. Fortfarande till synes lika oförklarligt.

 

Extra spännande blir det om det hela inträffar strax före arméinspektörens visitation.

 

Men detta har jag bara hört. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tältspikar

X antal bindningar till Vblixten

1 par Stridshandskar

X antal arbetshandskar. Fodrade som ofodrade

Backspegel till tgb 13

Deformerat skålarna till köket

Bränt upp små kratrar i liggunderlaget

2 par m90 vinter

Säkert 3 kontrolldon till m203an

Mynningskyddet till Ak5 :lol:

Skotern havererade ett par gånger (den var ju ca 12-13 år gammal)

 

Annars så höll grejerna ganska bra...

Link to comment
Share on other sites

listar det som rök på vår pebba, det mesta har dock varit mycket beroende på kvaliteten på prylarna och inte enbart slarvande från besättningens sida...

 

- en turbo

- en växelväljar spak

- en koppling

- två koniska växlar

- två servoventiler

- förar, vc och skytt stolarna

- smörjfett enheten

- bt kontrollenheten(ajajajajaj vad klantig denna var..)

- eldröret till akan

- tre prismor(alla sprack under under en och samma skjutvecka)

- växelrelät till övningsvapenhållaren

- bärhjul, bärhjul, bärhjul, bärhjul... bläää

- fyra stötdämpare

- en bakskärm

- soppapumpen

- tryckröret till turbon

- soppa filtret

 

var säkert ännu mer som man nu har glömt bort...

 

sen gick det ju massa delar när den blev sprängd också, men det blev alldeles för mycket för att komma ihåg allt..

 

detta lyckades dock en kille på plutonen med:

32.jpg

Edited by johanp
Link to comment
Share on other sites

1 par arbetshandskar

munskyddet och lösskjutningskyddet till Ak´n

1 morakniv

1 par stridshandskar

Köket var vid muck oigenkänligt

Ett antal tältspikar

Ett påslakan

Mitt knä (med hästsparks hjälp) 2gg :lol:

Samt hade jag sönder en civil bil med hjälp av försvarets mtrl, nämligen hästen Exact :)

Link to comment
Share on other sites

Personliga:

M90 Byxor, Stridshandskar, Skidstav,

ca 10 x avdragna skruvar på varierande system (innan man lärde sig lite fingerfärdighet)

1 x Huvudsäkring Strv 122 (gick sönder då jag tappade den i golvet under ett rep av en annan komponent)

1 x Framskärm PBV 401 (Jag var VC, ledde bakåt, backar på en annan 401a = ren dumhet från mig... :lol: )

 

Med hjälp av andra:

1 x Framskärm PBV 401 (jag var VC, Föraren rivstartar, vagnen sladdar och river upp framskärmen... ren dumhet från föraren :) )

1 x Länspumpadapterplatta PBV 401 (1.5 cm tjockt aluminium blir krokigt då folk inte är uppmärksamma, jag körde traversen och placerade några 100 kilo PBV-motor ovanpå adapterplattan... ren ouppmärksamhet från en utsedd kontrollant :Malaj: )

 

Sen har jag ju sett en hel del skador och trasig mtrl som tekniker...

dels sånt som händer (spruckna saker pga materialfel, utmattning etc...), dels sånt som ren dumhet eller bristande vård förorsakat... :lala:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...