Hans Engström Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Läste tråden om vilka fordon man kört, tyckte det vore kul med vilken materiel man lyckats ha sönder också, och gärna hur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Väskor till 304K, metallknoppen på framsidan. Hinderbana. Även den där plastgrunkan som håller ihop oket på ryggen är defekt. Knäckt och tejpad......förmodligen hinderbanans fel det också. Gummibanden på oket på hjälm 90 samt manöverhandtaget på AK4, samt två AK4 pga det där &%#¤!" vapenlåset och egen klantighet! Edited June 3, 2004 by Dedicated Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Den gamla hederliga maraccastermosen har nog alla haft sönder någon gång. Under en övning i Skillingaryd hade jag sönder min AK5. Vi skulle göra ett eldöverfall på vår systertropp i plutonen men de körde fel och allting drog ut på tiden. Då sa övningsledaren att vi skulle ge allt vi hade när de väl dök upp vilket ledde till att alla i min tropp ställde skottväljaren på automat. När jag drog iväg automateld som värst fick jag världens eldavbrott. Det visade sig att den främre niten som håller fast den lilla fjäderupphängda luckan på vapnets högersida, kommer inte ihåg vad den heter just nu, hade gått av och att luckan stod rakt ut i 90 grades vinkel från vapnet. Manöverhandtaget hade dessutom lyckats kila sig fast bakom luckan och gick inte att rubba. Vapenteknikern skakade bara på huvudet när jag visade upp vapnet för honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Är det kanhända fler än jag som skämms en smula över att man genom slarv och oaktsamhet har fördärvat kronans materiel? Under en spårövning i mörker lyckades jag ramla och slå ett fult märke i linsen på ljusförstärkaren. Jag felanmälde den inte, den fungerade ju fortfarande fastän med något sämre bild. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Har förvandlat en båtpropeller till molekyler mot en stenbumling under en mörkerövning. Som för övrigt lät som ett kärnvapenprov i nattmörkret. :P Strimlat ett par M/59 byxor mot en taggtråd, men lyckades rädda familjelyckan. Bränt hål i en LK35. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Magasinväska 304k (hakarna), mag till ak5 (tappat i marken), m/90 byxor (slitet hål på knäna). Allt under övningar. Kompisen lyckades kröka pipan på sin ak4 (under en KFÖ), han ramlade hejdlöst tungt på bössan efter att ha halkat på en isfläck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Lyckades med bedriften att punktera ett bakdäck på "attackcykeln". Jag beordrade mig själv "MEKOVERALL PÅ!" och löste uppgiften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Råkade ha av sladden till laser-peken, detta som direkt följd till att jag (dum som man är) bad plutonens klåpare om hjälp när jag skulle montera bort laser-peken och han hade sönder ena fästet på "omställaren" som hakar i handskyddet på vapnet. Eftersom inga reservdelar fanns att tillgå fick jag tejpa fast "omställaren", som efter ett tag lossnar och drar av sladden i dess fäste i laser-peken. Omställaren och sladden trillar turligt nog (och lite halvt övernaturligt) ner i hjälmen som jag i den stunden hade i näven och samlade tomhylsor och länk i. *edit* Och så gick kåsan i två bitar också efter jag hade stått olyckligt på stridspackningen i pbv:n. Edited June 3, 2004 by King Kill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gator Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Siktet på P-skott (övningsvapen). Säkert inte ensam om denna bedrift... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 I stigläder 2 par 90byxor 1 LK35 2 par stridshandskar Och mig själv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QM insats komp Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Pistongen på en KSP 58. dåligt underhåll under skjutning antagligen. dessutom en servopump på TGB 30. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Lyckades även att, när jag var backledare, få sjuktpfordonet att köra över och delvis krossa den lilla "kabelvindan" till kabeln till högmast 2. Nu tror jag inte att jag har mer på mitt samvete edit: mindes plötsligt de två läderbanden som jag drog av (intill fästet) vid upprättande av sjukbår2. Dålig kvalitet på grejerna ;) jag repeterar: Nu tror jag inte att jag har mer på mitt samvete Edited June 3, 2004 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 1 st AK5 1 st DL1000, blev DLca750 istället.... annars så har man nog varit billlig för FM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 LK 35...dragit av en rem (!) samt 2 spännen. Hjäm 90 - fördärvade en av remmarna medelst kontakt med varm kamin. Bår - en av skalmarna var så rostig att den gick av när jag skulle spänna duken. Mig själv - benbrott i kungens tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Siktet på P-skott (övningsvapen). Säkert inte ensam om denna bedrift... Nej, det är du inte ensam om. Siktena till övningsvapnen borde vara i metall eller nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xit Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 1 par 90byxor 1 par stridshandskar 1 backspegel på Scania 111 vid tillbakadragande efter nattlig tankning på Viggen, trodde ett tag att jag hade backat in i planet Det var väl allt man har haft sönder i FM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Oj oj oj. har själv inte haft sönder så mkt utrustning... Men plutonen jag låg på har haft sönder dessto mer... bl.a. backade vi över en skoter för blågul, som blev totalförstörd. Nu har denna historia förändrats ganska mkt genom åren, bl.a. så har jag hört att den blev överbackad av individer på andra kompanier under konstiga omständigheter... sedan har skotern tydligen bytt "ägare" till att bli både en civil-skoter men även att skotern ska ha tillhört spaningsplutonen osv... Men jag vet att det finns indider här inne som kan bekräfta att skotern som blev överkörd var av "min" pluton och att det var blå-guls skoter. Dock var jag inte i FB vagnen då utan jag var i GB vagnen då detta inträffade strax söder om stormyran när KA försökte störa ut oss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luno Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Jag vi skulle ta och gå på korvetten under en övning och då bar men med sin hela sin utrustning från logementet och jag lyckas självklart snubbla på kajen och lyckades tappa allt jag bar på (ryggsäck och persedel påsen och Kpist M/45 ) i vattnet . Och jag kan garantera att det blev ett djävulskt liv och jag fick hugga ved för andra gången under min värnplikt :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Inte för egen hand, men jag bevittnade när chefen 1.a backade ut pjäsen från arthallen. Utan att öppna garageporten innan. Bevittnade gjorde även Lt BL, för er som är bekant med honom... Lt BL: Chefen 1.a: Chefen 2.a: Vidare så gjorde min riktare en centrumsväng på en varms asfaltsväg utan att höja ena markspaden och grävde en fin båge i vägbanan. Underteckand slog dock inte sönder så mycket. Jo förresten, en styck ak4...jag garanterar, när patronlägeslåset löst ut GÅR det inte att få ut igen! Edited June 4, 2004 by C 2.a pjäs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 3, 2004 Forumsledning Report Share Posted June 3, 2004 Vinchen på en PATGB203.. skulle spänna den.. råckade dra ut den liiiite för långt. Backspegel på TGB 30.. trångt i skogen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Skevroder på Ugglan. Fixas enkelt med lim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 En och annan traktor, några pansarcyklar, två par m59 vapenrockar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 -Luno Klockrent. Det är inte alla som lyckas med något sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luno Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) Marzocchi Nä det är inte så vanligt som tur är ryggsäcken och kpisten sjönk som en sten och det var ca 3 meter djupt så det var bara att hämta in dykarna som lyckades få upp allt Edited June 3, 2004 by Luno Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Det är en hel del som gått sönder i mina händer. Förutom småsaker som: termos, manöverhantag, persedlar så är det: Framrutan till en 40-bil Växellådan på en N88 Backspegel på 30-bil Bakrutan på en 245 Markspik till 15,5F Diverse leder på kroppen. Pistong och pipa till Ksp 58 Sikten till p-skott Vita blixten Normalantenn till 135 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 När man vill köra en RA480 på ett externt batteri för att inte dra slut på strömmen hos en uppställd Sisu, så finns det numera en fin kontakt att använda när man ansluter batteriet via någon lämplig kabelstump. Utan en sådan kontakt kan man (eftersom ingen ens antytt att det skulle vara något problem) lätt polvända anslutningen. Då slutar radion, till synes helt oförklarigt, att fungera. Sedan man man göra samma sak i plutonens andra vagn och få samma resultat. Fortfarande till synes lika oförklarligt. Extra spännande blir det om det hela inträffar strax före arméinspektörens visitation. Men detta har jag bara hört. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tivaljör Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Tältspikar X antal bindningar till Vblixten 1 par Stridshandskar X antal arbetshandskar. Fodrade som ofodrade Backspegel till tgb 13 Deformerat skålarna till köket Bränt upp små kratrar i liggunderlaget 2 par m90 vinter Säkert 3 kontrolldon till m203an Mynningskyddet till Ak5 Skotern havererade ett par gånger (den var ju ca 12-13 år gammal) Annars så höll grejerna ganska bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 (edited) listar det som rök på vår pebba, det mesta har dock varit mycket beroende på kvaliteten på prylarna och inte enbart slarvande från besättningens sida... - en turbo - en växelväljar spak - en koppling - två koniska växlar - två servoventiler - förar, vc och skytt stolarna - smörjfett enheten - bt kontrollenheten(ajajajajaj vad klantig denna var..) - eldröret till akan - tre prismor(alla sprack under under en och samma skjutvecka) - växelrelät till övningsvapenhållaren - bärhjul, bärhjul, bärhjul, bärhjul... bläää - fyra stötdämpare - en bakskärm - soppapumpen - tryckröret till turbon - soppa filtret var säkert ännu mer som man nu har glömt bort... sen gick det ju massa delar när den blev sprängd också, men det blev alldeles för mycket för att komma ihåg allt.. detta lyckades dock en kille på plutonen med: Edited June 3, 2004 by johanp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maiden Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 1 par arbetshandskar munskyddet och lösskjutningskyddet till Ak´n 1 morakniv 1 par stridshandskar Köket var vid muck oigenkänligt Ett antal tältspikar Ett påslakan Mitt knä (med hästsparks hjälp) 2gg Samt hade jag sönder en civil bil med hjälp av försvarets mtrl, nämligen hästen Exact Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steelspear Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Personliga: M90 Byxor, Stridshandskar, Skidstav, ca 10 x avdragna skruvar på varierande system (innan man lärde sig lite fingerfärdighet) 1 x Huvudsäkring Strv 122 (gick sönder då jag tappade den i golvet under ett rep av en annan komponent) 1 x Framskärm PBV 401 (Jag var VC, ledde bakåt, backar på en annan 401a = ren dumhet från mig... ) Med hjälp av andra: 1 x Framskärm PBV 401 (jag var VC, Föraren rivstartar, vagnen sladdar och river upp framskärmen... ren dumhet från föraren ) 1 x Länspumpadapterplatta PBV 401 (1.5 cm tjockt aluminium blir krokigt då folk inte är uppmärksamma, jag körde traversen och placerade några 100 kilo PBV-motor ovanpå adapterplattan... ren ouppmärksamhet från en utsedd kontrollant ) Sen har jag ju sett en hel del skador och trasig mtrl som tekniker... dels sånt som händer (spruckna saker pga materialfel, utmattning etc...), dels sånt som ren dumhet eller bristande vård förorsakat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts