Knighthawk Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Tänkte kolla om någon kan verifiera ett "rykte" ang. en tältsäng som ska vara på G .... Den skulle tydligen vara ihopfällbar till minimum, lätt o smidig. Hoppas att någon som är insatt eller har insyn i förrådssystemet kan hjälpa till att skapa fakta eller dementera ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 det är väl "natosängen" som menas. inte så ny men inom FM kanske..... den är väl mest till för utlandsstyrkan och befäl som inte klarar av fältlivet, dvs alla över kapten. vi skall nog inte tala högt om denna säng, vet åtminstone en KVM som skulle prioritera den framför SV2k. batstab och koket måste ju få sova ordentligt, skit i nya hjälmar och västar, de kan klara sig ett decenium till med det de har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Ärligt, vad är det med folk som har något emot att man sover Bekvämt?? Har stött på mången kollegor i mina dar som lever efter devisen att "det ska va hårt!". Jo visst man ska _kunna_ sova i ett lerigt dike oM det krävs, men om det inte är så? Ska man då INTE lägga sig i en bekväm sovsäck som råkar ligga på ett liggunderlag, tältsäng, hängmatta eller en bår bak i SISUn? En soldat SKA försöka vila så ofta han kan och får, och försöka få den mest EFFEKTIV vila han bara kan, han vet aldrig när han är i skiten igen. /Mordred, som sovit på alla möjliga sätt i tjänsten, men föredrar de bekväma (givetvis) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted June 2, 2004 Author Report Share Posted June 2, 2004 Vet ej om det är NATO-sängen .... Vad jag har hört skulle det vara en NY "SVENSK" fältsäng som är under utprovning, förmodligen av YOFF ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Syftet är alltid att osva bekvämast möjligt. Under GU däremot så används tälten för att härda (och spara pengar). Jägare, span och vi som hade vårat operatinsområde längst i norr kunde nog förväntats använda tält eller dylikt. Alla andra skulle sovit i kvarter i de flesta fall. Med principen 3 dygns strid, sedan åerhämtning hade nog inte tälten slagits upp så värst offta i skarpt läge heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 det är inget tufft med att sova obekvämt! man skall sova så bekvämt som man bara kan! det är snarare dumt att inte försöka sova bekvämt och bra i syfte att öka återhämtningen. men det finns viktigare saker än sömn att fixa när man är i återhämtnings fas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 alltså... tältsängen är väl främst tänkt för utlandsstyrkan, vid tex snabbinsatser, tex Liberia... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 alltså... tältsängen är väl främst tänkt för utlandsstyrkan, vid tex snabbinsatser, tex Liberia... <OT> samt för vissa delar av hemvärnet </OT> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) Det är väl fler än jag som sover bäst på extremt hårt underlag? Klarar inte av att sova i kassa tältsängar, alldeles för mjuka bäddsoffor motsv. Har jag dessutom varit ute och burit tungt en dag så känner åtminstone jag att inte vill lägga mig på nåt mjukt eftersom jag inte tycker att ryggen slappnar av på samma sätt då. Hmm kanske är det de 101 kilona som kommer in i bilden. Edited September 11, 2004 by järv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Det skulle vara trevligt med en svensk säng under förutsättning att den är av svensk standard. Natosängen är alldeles för kort för oss som är lite längre (i mitt fall 196 cm) och visst, jag kan ligga med fötterna utanför men där finns det en rätt hård pinne som då skär in förhållandevis obekvämt i hälsenorna... Lägg till att sängen går sönder lätt samt att stagen undertill lossnar om man rör på sig så är summa summarum att natosängen är rätt kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted June 8, 2004 Author Report Share Posted June 8, 2004 Det fanns ingen som kunde svara på om svenska försvaret har en tältsäng under utprovning för svenskt klimat ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 det är väl "natosängen" som menas.inte så ny men inom FM kanske..... Det kan väl knappast vara den då den enligt uppgift skulle vara "lätt och smidig". NATO-sängen kan inte ens med bästa välvilja kallas vare sig lätt eller smidig. Testa att skicka ett e-mail till FMV och fråga. The Swede *Som inte har en aning om någon tältsäng på prov* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Kan bara hålla med Danno. NATO sängen är byggd för små klena mäniskor som inte rör sig överhuvudtaget då de sover och har ett rejält föråd med extra sängar eftersom de håller dålig standard. Ska man skicka folk till Liberia kan man nog med lite vilja få dit en riktig säng också. Är man i fält har man likförbannat ingen säng med sig, ett vettigt liggunderlag vore däremot inte helt fel. På BA02 fick vi smyga runt på Tuzla Air Base och "stjäla" (låna) gamla jugoslaviska arme tältsängar. Efter ca 2 månader kom det ner sängkläder med den påföljden att ingen valde att behålla sovsäcken vid hemrotation eftersom den var oåterkalleligt svett impregnerad efter en varm och fuktig sommar. Antagligen kunde de klassas som kemiska stridssovsäckar enligt Geneve konventionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pannben Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Benämningen "Tältsäng 2000" är ny för mig, men suffixet "2000" vekar ju vara väldigt gångbart just nu. Att det finns tältsängar inom FM är dock inte helt nytt. Minst två olika modeller finns det: Dels den ovan omnämda "NATO-sängen" som verkar finnas på diverse ställen i utlandsstyrkan, men även en annan tältsäng som jag vet används på hemmaplan. De är hyfsat lika och har samma för- och nackdelar med skilnaden att NATO-sängen har ett extra längsgående stag undertill som har en tendens att trilla loss. Det enda stället utanför utlandsstyrkan där jag vet att tältsängar används är på jägar-, divund- och luftburna bataljonernas förbandsplatser. Till skillnad från de flesta andra enheter kan inte vi räkna med att kunna avtransportera skadade vidare i sjukvårdskedjan, istället har vi även en särskild vårdavdelning i våra förbandsplatser där tältsängar används till patienter som skall slutvårdas på plats eller inväntar transport vidare i sjukvårdskedjan. Huruvida den är "ihopfällbar till minimum, lätt o smidig"? Allt är ju relativt, men det är ju inget man plockar med sig i ryggsäcken direkt. På en höft skulle jag bedöma att den är c:a 100x20x15 cm och väger väl något kg när den ligger packad i sin påse. Hittade lite bilder för er som aldrig sett dem: NATO-sängen Sängen vi hade på vår förbandsplats (DivUnd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted June 10, 2004 Report Share Posted June 10, 2004 Jag har sett den Sjv-sängen pannben har på bild, har för mig att den benämns som "Tältsäng, textil" Den måste vara den alla tänker på.(Jag kan nog skaka fram M-numret på den, om någon är intresserad!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knighthawk Posted June 11, 2004 Author Report Share Posted June 11, 2004 Nu börjar det likna något ! "2000" var mitt eget uttryck, då jag trodde att det gällde "ny" mtrl. Det kan säkert stämma med ovan nämnda o förevisade bäddar. Lätt o smidig, det kan säkert också stämma, om man jämför med stålsäng a'la logement. Jag är nöjd med svaren jag fått o tackar för visat intresse.!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Bison Posted June 12, 2004 Report Share Posted June 12, 2004 M7220-342011 "SÄNG,TEXTILBOTTEN / T " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts