CfrHGB Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Eftersom man allt för ofta öser ner ett halvt ton "bra att ha" pinaler i ryggsäcksfickorna, i stridsvästfickorna och framför allt i uniformsfickorna så undrar jag om någon har några hemliga jägartips om hur man undviker detta fenomen som gör att fi hör en på fyra kilometers håll. Tyvärr är det inte bara att ösa ur prytlarna ut fickor och gömor, lite skräp måste man ha med sig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Har du hört talas om lastsäkring via förstängning? ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Det är väldigt funkis att linda in skrammlande prylar i hjälmunderlaget. Konservbrytare eldstål mynt etc kan man stoppa i stidshandskarna, dom ligger ju ändå bara i fickan och skräpar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Om du nu vill att det ska vara tyst så kan du ju alltid fylla tomrummet med tvättsvamp eller nått annat mjukt, stort och lätt... Däremot kommer det nog att se ganska konstigt ut och vara lite obekvämt i längden... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 annars så kan man skafffa små burkar/askar (typ glasögonfodrarl) som man stoppar ner sakerna i, trixet är att hitta askar som passar exakt, så att det inte skrammlar i askarna. Man kan även fylla upp med mjuka saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dause Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) Fogskum brukar fungera. http://www.clasohlson.se/shop/store/hiresw...imageheight=617 Edited June 2, 2004 by dause Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Vad har du i fickorna? Vänligen precisera, så kanske du får mer seriösa svar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Vad det gäller saker i ryggsäck så kan man ju riva sönder ett gammalt lakan i lagom stora bitar. För att sen linda in prylarna i. Vad det gäller uniformen så brukar jag som regel bara ha saker som skrammlar i bröstfickorna och där brukar jag stoppa i ett par gammla stickade 5-finger vantar en i vardera ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted June 2, 2004 Author Report Share Posted June 2, 2004 tja... Vad brukar jag ha i fickorna egentligen kompas, karbinhakar, tandborste i tandborstfodral, pennor, camouflagefärg, diverse hårdplastfodral, lite olika sjukvårdprylar, mynt, bestik osv. osv. (kommer inte på mer just nu som skramlar, garanterat bara för att du stälde frågan Marzocchi ). Allt kanske man inte har i fickorna, men det låter ialla fall. Det kanske inte låter så mycket just nu, men när man springer så käns det som det låter rejält. TO: Ja, jag insåg att den sista meningen blev lite konstig, den första delen syftade på antalet prylar i fickorna och den andra på när oljudet inträffar, några oklarheter Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Jag brukar inte råka ut för det problemet i någon större skala. Min nyckelknippa brukar jag dock ibland linda en gummisnodd runt för att den inte ska rassla. Det fungerar säkert även bra på andra "skramliga" prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 det bästa är att fundera ut vad verkligen MÅSTE ha i fickorna, du kommer garanterat kunna tömma ur hälften. sen är min erfarenhet att resten av det du bär låter mer än det du har i fickorna. am, magasin osv.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffe Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Jag brukar sprida ut hårda saker - så som sked, konservöppnare, eldstål - i olika fickor då det bara skramlar när flera hårda saker är i samma ficka. Om det fortfarande finns saker kvar så brukar det funka med ex hjälmunderlaget eller handskar emellan/runt det som skramlar. Ju fullare fickorna är desto mer hårda saker kan man ha i samma ficka. Mina benfickor är så fulla att det inte finns någon plats för skrammel - allt sitter tight. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 Fogskum och tvättsvampar i all ära. Det billigaste och enklaste sättet att tysta skramlig utrustning är att fylla tomrummet, om det handlar om askar t.ex., med plastpåsar. Dessa kan även nyttjas till annat, tex bärpåse... om man nu är lagd åt det hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) kompas, karbinhakar, tandborste i tandborstfodral, pennor, camouflagefärg, diverse hårdplastfodral, lite olika sjukvårdprylar, mynt, bestik osv. osv. Mitt tips som jag tror att många med mig använder och som är riktigt jävla simpelt & bra sätt som sväljer de flesta av dem saker du räknade upp är ett kombinerat kartfodral / anteckningsfodral. Säljs bla av Recon :: Länk till bild på Kartfodral :: men finns också hos andra företag och i diverse utföranden. Instämmer för övrigt med Mojo ang. sätt att dämpa skrammel. Använd mtrl som är användbart lakan i all ära som skulle kunna agera xtra förbans mtrl osv , men jag tycker man har tillräckligt med skrymmande mtrl för att själv vilja prioritera att trycka ner lakan osv. Använd M/90- skjortor , kalsonger eller strumor för att "skrammel-säkra" utr i sidfickor på ryggsäck om du har metall eller hårdplast som väsnas. Hellre tar jag med mig mer Mat , ammo och torra sockar m.m ut i fält än att skrymma plats med lakan eller andra saker som jag inte direkt kommer att ha nytta av. Edited June 2, 2004 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) Enkelt, den soldaten som gör väsen av sig vid "Färdiga för strid" (hopp/skrammeltest) får bära gruppens granatgevär... ;) Efter 2 RASSOIK:or har samtliga soldater funnit sitt eget sätt att tysta fickorna... Edited June 2, 2004 by Fu Fredriksson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Jag har helt enkelt gjort så att jag sytt in öglor av resårband i mona fickor, både jacka och bycksor, för att alla saker skall ligga kvar på det vis som jag vill ha det. Förhindrar också mycket skrammel. Vet inte om det räknas som jägartipps, men det kommer ifrån en gammal lokalförsvarssoldat. Lev väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Köp en innerslag till MC/mopeddäck och skär i lagom långa bitar. I dessa kan du stoppa askar, trådrullar, bestick eller annat valfritt som inte kommer att skramla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Bitar av disktrasor mellan magasinen i magasinsfickorna ska tydligen funka (har aldrig provat). Problem kommer antagligen att uppstå vid magasinsbyte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. Payne Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Ett fältmässigt tips är långt färskt gräs eller mjuka färska löv runt den material som finns i fickorna närmast kroppen. I magasinsfickor eller ryggsäckar går det bra med färskt granris eller tunna grenar. Detta om du inte har tillgång annat alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 En sak som aldrig mer kommer att finnas i mina benfickor är nyckelknippa. Detta efter en hårdför kontakt mellan mitt lår och en rot via knippan som lockade fram ett tyst grymtande var gång det skulle gås ned på knästående under nattpatrulleringen. Förstärkningsplaggen är väl mest lämpade att använda för att tysta gnissel och skrammel eftersom de ändå skall med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C 2.a pjäs Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Lite OT: Det var väääldigt viktigt med ljud- och ljusdisciplin när en annan låg inne på ett tungt rörligt ka-batteri. Fast det både syntes och hördes kilometervis när ett dylikt grupperar och än mer verkar. Men nåde den som tände en ficklampa. Billyktor var dock helt OK. En annan spännande sak var att tältresningen, som i regel skedde parallellt med grupperingen av pjäsen, var tvunget att ske toktyst. Men pjäsfan ett par hundra meter därifrån väsnades och lät spelade ingen roll... Förlåt, det var riktigt OT, jag ber om ursäkt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Enkelt, den soldaten som gör väsen av sig vid "Färdiga för strid" (hopp/skrammeltest) får bära gruppens granatgevär... ;) Efter 2 RASSOIK:or har samtliga soldater funnit sitt eget sätt att tysta fickorna... HUPP!!!! helt fel! han lär ju få bära grg am!!!! grg-bump-carrier är ju lika tungt o bökigt fast man får inte skjuta!!! någon har byggt in det perfekta straffsystemet i FM och ingen endast på vplnytt kan klanka ner på det "det är en enormt viktig begfattning, det är inte tal om att NN bär am bara för att han inte kan vara tyst.." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 1 - Rensa bort allt onödigt. Man har väldigt sällan någon nytta i fält av att ha med sig nyckeln till källarförrådet, nycklarna till föräldrarnas fritidsbostad, lånekortet till biblioteket, mynt etc. 2 - Förvara enbart de föremål som du behöver för lösa uppgiften och överlevnad i uniformen. (Fast lite godis o.d. kan man nog tillåta sig att fuska med) 3 - Saker som jag bara använder innan/efter övning och vid förläggning, packar jag ner i ryggsäcken. För min del innbar det att jag tejpade fast nyckeln på baksidan av mobilen, rullade in tandborsten och övriga hygienartiklar i handduken och packade ner allt detta i ryggsäcken. 4 - Saker som används tillsammans med andra föremål bör placeras tillsammans. Mina bestick hade jag t.ex. i kokkärlet tillsammans med bl.a. plastpåsar och diskkuddar. 5 - Förvara föremål i någon form av fodral. T.ex. karta och anteckningmateriel i kartfodral, ficklampa och tång i därför avsett fodral o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheStroyer Posted June 3, 2004 Report Share Posted June 3, 2004 Bitar av disktrasor mellan magasinen i magasinsfickorna ska tydligen funka (har aldrig provat). Problem kommer antagligen att uppstå vid magasinsbyte. den kanske man skulle testa. hari inte hittat nån bra lösning på hur man slipper skrammel i magasinsfickorna till stridsele 304k (eller vad den nu heter). vi brukar få ut fyra mag på våra övningar och när man har ett i vapnet och tre i fickan så brukar det kunna skramla ganska ordentligt. har försökt stoppa ner ett mag på tvären med det är precis så att den inte går. en gång satte jag ihop tre mag med en gummisnodd och den funkade fint tills jag var tvungen att ladda om. man har ju inte precis tid att lind på gummisnodden igen och så kan det bli lite knöligt att få upp bara ett mag. annars kan man ju göra två jägarmag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 den kanske man skulle testa. hari inte hittat nån bra lösning på hur man slipper skrammel i magasinsfickorna till stridsele 304k (eller vad den nu heter). vi brukar få ut fyra mag på våra övningar och när man har ett i vapnet och tre i fickan så brukar det kunna skramla ganska ordentligt. har försökt stoppa ner ett mag på tvären med det är precis så att den inte går. en gång satte jag ihop tre mag med en gummisnodd och den funkade fint tills jag var tvungen att ladda om. man har ju inte precis tid att lind på gummisnodden igen och så kan det bli lite knöligt att få upp bara ett mag. annars kan man ju göra två jägarmag. Har alltid ett jmag som 1a sen ar de 2 mag kvar som sakras me hjalmunderlaget emellan. i andra fickan har ja vapenvardsmtrl i handskar mm sa den e sprangfylld o knapptyst.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted June 4, 2004 Report Share Posted June 4, 2004 Har alltid ett jmag som 1a sen ar de 2 mag kvar som sakras me hjalmunderlaget emellan. i andra fickan har ja vapenvardsmtrl i handskar mm sa den e sprangfylld o knapptyst.. Tyvärr går det inte ner så mycket mer än 2 mag och lite disktrasa i magasinsfickorna till stridsvästen. Enklast och bäst är, enligt mig, att tysta med det som finns tillgängligt ex femfingervantar så att man slipper kånka runt på en massa skräp. Vi högvaktsjägare behövde sällan vara så jäkla tysta att jag var tvungen att tysta mina magasinsfickor. Brukade räcka med att packa stridspackningen smart, inte kök och termos precis brevid varandra alltså, och se till att inte förvara flera hårda saker i samma ficka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sundman_MA03_BA02_KS01 Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Bitar av disktrasor mellan magasinen i magasinsfickorna ska tydligen funka (har aldrig provat). Problem kommer antagligen att uppstå vid magasinsbyte. den kanske man skulle testa. hari inte hittat nån bra lösning på hur man slipper skrammel i magasinsfickorna till stridsele 304k (eller vad den nu heter). vi brukar få ut fyra mag på våra övningar och när man har ett i vapnet och tre i fickan så brukar det kunna skramla ganska ordentligt. har försökt stoppa ner ett mag på tvären med det är precis så att den inte går. en gång satte jag ihop tre mag med en gummisnodd och den funkade fint tills jag var tvungen att ladda om. man har ju inte precis tid att lind på gummisnodden igen och så kan det bli lite knöligt att få upp bara ett mag. annars kan man ju göra två jägarmag. Ehhhh!!! Och när du har behov av att göra ett magasinsbyte har du då fortfarande behov av att vara tyst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeb Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Bitar av disktrasor mellan magasinen i magasinsfickorna ska tydligen funka (har aldrig provat). Problem kommer antagligen att uppstå vid magasinsbyte. Jag kör med jägarmag. Det funkar kanon tycker jag, skramlar gör det inte heller.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 (edited) Vad brukar/brukade ni ha för materiel i uniformen i fält. Vill minnas att min 90p var överfylld med prylar. Jacka 90p: Höger bröst: Dextrosol, extra druvsockerpulver, chokladkaka(om så finnes). Vänster bröst: Bestick, Ficklampa Byxa 90p: Höger övrebenficka: Två snusdosor, nyckel till logskåpen, tändare, tändstickor. Vänster övrebenficka: Verktyg Ksp 94 Höger benficka: Första förband, Agera för att rädda liv, infokort om framförande av stridsfordon, 2 st extra fyllda magasin, extra hörslelskydd. Vänster benficka: Extra vinterhandskar, fältmössan samt pälsmössan. Höger vadficka: Stridshandskar, femfingervantar tunna, kompass, konservhållare, kamera. Vänster vadficka: Balaklava, tandborste, tandkräm, privat kikare, kniv Allt detta plus skärpet och några karbinhakar gjorde att uniformen lätt vägde 15-20 kg. Mycket prylar blir det. Samt förstås att på nåt vänster lyckades alltid en 5-10 lösplugg leta sig ner i fickorna. Dessa kom naturligtvis fram på luckan när alla åtgärder efter övning var klara, typiskt. EDIT: Hur kunde jag glömma vikkåsa??? Denna placeas i höger vadficka. Edited June 9, 2004 by strvkomp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Hur i h-e fick du ner pälsmössan i benfickan? Jag brukade få skäll för att jag hade för mycket prylar i höger benficka... Det var visst några vagnchefer som fastnat i chassiet med den när de hade mycket prykar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts