Torak Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Vet nagon om FortV saljer gamla anlaggningar? Jag hade namligen ett par ideer dar nedlagda regementen skulle passa perfekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Jo nog går det... men ha i åtanke att du även tar över miljöansvaret för resp. anläggning.. vilket kan innebära väldigt dyra sanneringsavgifter samt om du nån gång ska riva det så kan det bli dyyyrt.... //Sgt Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 På Fortifikationsverkets hemsida kan man lägga bud på gamla anläggningar som FM vill bli av med. Länk: http://www.fortv.se/Templates/fs_cap_obj.asp?PN=4789 La själv ett bud på en tomt (för att bygga hus på) men på tomten stod ett mobb-förråd bestående till 90% av asbest, vilket ledde till att det skulle bli mycket dyrt att sanera den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Jag hade namligen ett par ideer dar nedlagda regementen skulle passa perfekt... Var vänlig och utveckla så att vi får veta vad dessa ideer handlar om... har du sagt A så får du vara så vänlig att säga B... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted May 28, 2004 Report Share Posted May 28, 2004 Är du ute efter kasernlokaler kan du hyra dem på bland annat www.vasallen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 29, 2004 Author Report Share Posted May 29, 2004 Jag hade namligen ett par ideer dar nedlagda regementen skulle passa perfekt... Var vänlig och utveckla så att vi får veta vad dessa ideer handlar om... har du sagt A så får du vara så vänlig att säga B... Ja, det far naturligtvis vanta tills jag har "more money than sense", men det ar i a f en ide som skulle hjalpa bade industri, samhalle och regering.... Har vi nagon rik finansknos har pa forumet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Private Haze Posted May 31, 2004 Report Share Posted May 31, 2004 Ja, det far naturligtvis vanta tills jag har "more money than sense", men det ar i a f en ide som skulle hjalpa bade industri, samhalle och regering.... Har vi nagon rik finansknos har pa forumet? Du får helt enkelt locka nyrika investerare ifrån öst. Kunde Abrahmovich(visst hette han så?) lägga 1.5 miljarder på Chelsea så borde du nog kunna locka någon till att lägga cash på din idé... men jag måste säga att det låter interessant med den mångsidighet av användning som du antydde på... jag hör av mig när jag gjort stora pengar på börsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 31, 2004 Report Share Posted May 31, 2004 Ja, det far naturligtvis vanta tills jag har "more money than sense", men det ar i a f en ide som skulle hjalpa bade industri, samhalle och regering.... Har vi nagon rik finansknos har pa forumet? Rik är jag inte...men har du en samhälleligt riktigt bra idé känner jag kanske folk som kan vara intresserade. PM:a gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted June 1, 2004 Report Share Posted June 1, 2004 La själv ett bud på en tomt (för att bygga hus på) men på tomten stod ett mobb-förråd bestående till 90% av asbest, vilket ledde till att det skulle bli mycket dyrt att sanera den. MEn nu är det ju faktiskt så att du som privatperson får sanera asbets... På egen risk.. och "hur" du vill... DOCK om du har firma DÅ MÅSTE det gå enligt en massa jäkla regler och BLIR DYRT.... OBS:... Detta är hur det berättats för mig..... HAr int haft anledning att läsa in mig på ämnet men källan är en polare som köpte 3 gamla radartorn i Skpne trakten med liknande problem... Ett sätt att utnyttja anläggningar Fortv sålt av... Ett annat bergrum blev SUPERSÄKER och avancerad datorhall efter 11 september... Någon kom på att ALLA datahallar inte MÅSTE eller BÖR ligga i 08 området eller i någon stad så de drog fiber mitt ut i ingenstans och köpte ett gammalt bergrum som de byggde om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 MEn nu är det ju faktiskt så att du som privatperson får sanera asbets...På egen risk.. och "hur" du vill... Trots att jag tänk att använda tomten som privatperson är jag ganska mån om min framtida hälsa..... Har ingen lust att få en släng av stenlunga eller cancer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinterMute Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 (edited) Ett exempel på supersäker datahall är nätoperatören IP-Onlys anläggning "Telefortress" i Grödinge söder om Sthlm. Det är ett av flygvapnets gamla RRGCn (Radargruppcentral) som konverterats till datadriftsanläggning. RRGCn är ganska perfekta att bygga datahallar av då grejor som batteribackup, reservelaggregat (Volvodieslar), kyla, brandsläckning och sådant redan finns installerat eftersom ett RRGC egentligen redan är en sorts datahall... Anläggningen finns beskriven på IP-Onlys hemsida, där finns också en film om anläggningen. // WM Edited June 3, 2004 by WinterMute Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted June 2, 2004 Report Share Posted June 2, 2004 vad gör man i läget när man köper mark och råker hitta ett nedlaggt bergrum, modell stort på sin mark? eftersom det saknar nödutgång så kan man ju inte ha folk där inne. å andra sidan har man ju stan bäst nedgrävda spritfabrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts