Jump to content

Bra pansar/krigsmuséer i Europa?

Guest Karlén/KJ

Recommended Posts

Guest Karlén/KJ

Mors alla! (och välkomna till min första tråd/fråga)

Jag undrar var jag kan hitta bra krigs/panzermuséer i Europa?

Några godbitar hittade jag på www.jagdtiger.de och fick lite blodad tand.

Några tips i främst västra Europa?

Mvh, Mattias K.

--E

Finns iaf ett museum i Parola i Finland. Ett besök där kombineras väl lämpligtvis med nån dag då pansarbrigaden på samma ort har nån uppvisning av lite modernare materiel (även om finska försvarets pansar är lite antikviteter i vissa fall, t.ex. fristående pansarbataljoner som ska stödja infanteri med sina T-55M1 (västerländsk elektronik) o understöds av Lvkv från 60-talet med dubbla 57 mm). Museet har minst detta i sitt utbud. Vet att det tillkommit mer efter lite utbyten, t.ex. Shermans o.s.v. Vidare har de tydligen en uppsättning med pansarvärnsvapen som använts/används av finska armén sen 75 år tillbaka.

Pre WWII

armoured train

Renault 1917

Vickers Mk IV

BA10 & 20  

Early WWII

Vickers 6 ton tank

T-26B and  T-26C

T-28

KV-1 E

BT-42  

Late WWII

T-50,  T-60 and T-70

T-34 and T-34-85

KV-1

ISU-152

Stu 40 and PzKw IV

Landsverk Anti (40 mm Lvkv)

75mm Pak 40 AT cannon

Anti.jpg

Föregångaren till Lvkv 90 torde väl vara denna, Landsverk Anti som finnarna använde för att skydda sitt pansar mot fientligt flyg. Sköt ner 11 st. o samtliga överlevde kriget. Det intressanta i mina ögon är att dessa tillverkades i min hemstad Landskrona.

Guest Holger3D

Jag brukar kolla in alla dokumentärer på Discovery och då brukar de filma på ett ställe i England som heter Bowington (tror jag). Där har de nästan alla stridsvagnar från 2:a världskriget och säkert ett par till

bovington är helt klart störst o bäst. Men de sjönk i mina ögon i kvalité lite när man såg att de hade en finsk Stug med efterkrigsmodifieringarna kvar! Till råga på allt i ett påhittat tyskt kamo.

Där det stått "Maija" innan står det "Ulla" nu... fy fan vilket slut för en Stug som bevisligen skjutit sönder ryska tanks i massor.

Mjae. Finnarna använde inte samma kors. Finnarna hade ett hakkors med korta armar, ibland även med långa armar (mot reglementet) vilket gjorde det påfallande likt det tyska hakkors som fanns på deras flagga då (fast det var "snett" medan det finska var "raka"). Men tyskarna hade inte några hakkors på sina vagnar, utan ett vanligt hederligt svart malteserkors som de har även idag.

Vad gäller finskt kamo så var det givetvis anpassat till omgivningen. D.v.s. grönbrungrått. O inte knallrött prickigt som på vagnen i Bovington. Anledningen till att de gjort om vagnen i Bovington är väl för att den engelska publiken inte bryr sig för fem öre om Finlands frihetskamp överhuvudtaget, det enda de vill se är vilka vagnar fritzarna hade som de kunde spöa, och rädda världen från den lustiga gapande mannen.

Vi får inte glömma vårt eget pansarmuseum i Axvall.

Ett mycket bra museum.

Tyvärr är det lite trångt mellan vagnarna men till skillnad från de flesta andra museer får man klättra på vagnarna.

Jag kan även rekomendera pansarmuseet i Parola som LD skrev om.

Ett mycket bra museum om man gillar framförallt ryska fordon.

Tyvärr står huvuddelen av samlingen utomhus.

LD.

Tyskarna använde INTE maltezerkors på sina vagnar under 2VK.

Och dom har framförallt inte samma kors på vagnarna idag.

Iof sant Swede att det finns en skillnad nu när man tittar närmare på det. Tror inte man ska bråka med en modellbyggare om dyl ting. Du har väl hyfsat bra koll på alla möjliga detaljer.

http://www.geocities.com/~fi1877/

denna sidan om finskt pansar under ww2 är rätt bra, helt otroligt detaljerade bilder, o han som gjort den är ju modellbyggare o har jävla massa kommentarer om alla möjliga "fel" på vagnarna som museifolket ställt till med. Ex målat dem i fel färg o.s.v.

http://www.geocities.com/~fi1877/ps531039.html

Ännu ett skräckexempel på finskmodifierad StuG som hamnat på museum o målats om till en tysk vagn, fast museifolket har inte orkat ta bort de finska modifieringarna för det.

Denna är riktigt extremt felaktigt otysk då den har den finska modifiering av en sköld till en rysk DT-kulspruta som laddaren skötte.

Det där med pansarbasker var nog lite före deras tid misstänker jag av sättet att bära den.

Fast vad är en huvudprydnad mot erfarenhet. Rätt häftigt det där med vagn och originalbesättning. De flesta vagnar i den åldern har ju smälts ner för länge sen eller så har folket gått o dött av nån anledning.

Guest Karlén/KJ

Tack!, ni som besvarat min fråga!

Min avsikt är att i slutet av sommaren kuska runt lite i Tyskland samt Skottland & Irland och tänkte se om det finns några bra ställen.

// Mattias

KJ Karlén: Eftersom jag varit där ett par ggr så glömde jag det mest uppenbara av allt. Nämligen Töjhusmuseet i centrala Köpenhamn. Har hört att det ska vara världens största krigsmuseum, vete fan hur det är med det, men riiktigt stort är det iaf. Helt enorm uppsättning med t.ex. eldhandvapen, gamla svärd, rustningar o.s.v. Ute på gården har de nog något pansarfordon också.

Swede: Enligt Ruotuväkis heraldiksida, finska vplnytt alltså, så är det första särskilda pansarmärket detta

s2_kuva2.jpg

som är vagnsbesättningars uniformsmärke, o det kom först 1949. Vad gäller baskermärket som en i originalbesättningen ser ut att ha på sig

vaaksuur.gif

så kom det först på 80-talet (tidiga tror jag) när man tillät pansarförbanden att särskilja sig från övriga med en svart basker. Så om de nu hade baskrar under kriget så var det utan märke antagligen, men detta var iaf pansardivsionens märke (som du antagligen vet) som den ena av dem har på baskern:

panssaridivisioona.jpg

The Swede som kanske har tagit kortet själv kanske kan bringa klarhet i hur det kommer sig att de skulle haft det de där baskrarna redan under kriget?

Jag har tagit kortet under ett besök i Parola med Stockholms pansarbefälsförening (FBU)

Med på besöket var representanter för pansargillet, alla veteraner från kriget bl.a. Börje Brotell.

Alla dessa herrar bar en svart basker med detta märke.

Enligt Börje Brotell var detta märke den krigstida pansardivisionens märke.

Numera använder pansargillet märket som symbol.

Dock får det moderna märket inte ha den gulgröna stickade kanten som det krigstida märket hade.

Detta för att det märket är förbehållet veteranerna.

Basker_0001.jpg

The Swede

Ok, märket är jag med på. Men hur är det med ww2 baskern? Läste på historiasidan på panssarirprikaatis sida, men fick ingen klarhet i baskerfrågan. Tydligen så kom franska svarta pansarbaskrar till finska försvaret med första Renaultvagnen 1921.. men å andra sidan försvann de sen till 80-talet då de togs i bruk igen.

Har aldrig sett en finsk ww2 bild o nån herre med basker. O jag har för bövelen sett tusentals bilder från den konflikten.

stugman1.jpg

StuG-man med tysk halsmick, och en standardkepa på huvudet o ingen basker.

LD.

Det verkar som att du har rätt angående baskrarna.

Jag har frågat Andreas Lärka som är väldigt kunnig vad gäller finskt pansar.

Han var 99% säker på att dom inte hade baskrar.

Jag fick dock det intrycket när jag pratade med dessa äldre herrar att dom hade baskrar men mitt minne kan vara felaktigt.

The Swede

• 2 years later...

För den som är intresserad har jag 23 st bilder från Axvalla pansarmuseum. Bilderna är tagna sommaren 04 och finns i digital form. Problemet är att jag saknar lagringsutrymme på webben och därför inte har någonstans att lägga upp dem för allmän beskådan, m a o har du utrymme, hör av dig! Totalt endast 2,2 MB.

/Johan ES

Under min beväringstjänst så fick jag, då jag var pansarvärnare, besöka både pansarbrigaden och pansarmuséet i Parola. Personligen så tyckte jag att det var betydligt intressantare och roligare att klättra omkring och titta på de "moderna" ryssvagnarna i brigadens vagnshallar, än att titta på de äldre vagnarna i muséet. Många (alla?) finska brigader har en besöksdag, då allmänheten får komma in och titta på brigadens materiel. Under dessa dagar så brukar man ibland även ha lite mer "actionfyllda" förevisningar.

Det finns ju dessutom en hel del annat militärt intressant att beskåda i Finland. I Helsingfors så finns åtminstone ett militärt muséum. På Hangö udd så finns förutom en utställning om de senaste krigen dessutom synbara rester från dessa krig i form av exempelvis bunkrar, stridsvagnsgravar, skyttegravar och stridsvagnshinder. Vid gränsen mot Ryssland så finns på flera ställen muséer och restaurerade skyttegravar och korsun.

• 2 weeks later...

Besökte krigsmuséet i Wien (Heeresgeschichtliches Museum) i somras, klart värt ett besök. Framför allt bra på lite äldre grejor, men en hel del WW1/2 prylar också, inklusive en pansar-park på baksidan. Bland annat kan den bil som ärkehertig Franz Ferdinand färdades i när han sköts i Sarajevo 1914 beskådas på muséet.

Websida: http://www.hgm.or.at/

Wien är för övrigt fullproppat med bra muséer om man är lagd åt det hållet.

http://www.geocities.com/~fi1877/ps531039.html

Denna är riktigt extremt felaktigt otysk då den har den finska modifiering av en sköld till en rysk DT-kulspruta som laddaren skötte.

Ovanstående link nuförtiden: http://www.andreaslarka.net/ps531039/ps531039.html

Extremt felaktigt otysk är väl att ta till. Vagnen ifråga (Ps.531-39) har det sena taket utan sköld, men t.ex. Ps.531-34 och Ps.531-38 (även de tillverkade i Maj 1944) hade det tidigare taket med laddarens sköld.

Det som stör mig mest är väl det, att de kära tyskarna inte har tagit bort wire-låsen och de andra finska små modifikationerna. Skölden i och för sig är tidsenligt korrekt även om den är finsktillverkad och inte någon originaldel.