King Kill Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Satt och läste i tidning Insats och försvar (tror jag att den heter, har den inte framför mig just nu), då jag på flygsidorna, s 23 om jag inte minns fel, på bilden upptäckte att klargörningspersonalen (eller vad de kan tänkas heta?) hade på sig sv2000. Bara västen alltså, inget bälte och inga fickor alls vad jag kunde se. OM det nu var så att de inte hade några fickor på västen, hur kommer det sig att de har fått ut västarna över huvud taget? De måste ju vara totalt värdelösa isf, de värmer ju inte ens... Vore det inte bättre att isf spara pengar på att inte köpa in dem till personalen, alternativt låta HV få dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 27, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 27, 2004 Jag vet inte hur du tänker, men JAG utgår iaf inte att 'klargöringssoldaterna' inte använder sina västar bara för att man råkade se en bild i någon tidning. Det kanske finns ett syfte att de har det så.. det vet man inte om det inte står nått, det kanske bara var ett undantag just för den dagen det vet man inte om det inte står nått, de kanske är tvungna att ha det så vid en viss speciell typ av uppgift, det vet man inte om det inte står nått. De kanske provade ett nytt sätt att bära västen... det vet inte heller.. Jag tycker dömmandet är lite för snabbt här ibland...speciellt när du inte är riktigt säker på det du såg. Nästa gång, var säker på det du ser, ha tidningen framför dig eller titta efter noga, och ställ frågan - "Varför har inte soldaterna på bilden bältet eller fickorna på sig?" ...resten, är inte värt att diskutera så länge det är halvdana spekulationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted May 27, 2004 Author Report Share Posted May 27, 2004 Jag vet inte hur du tänker, men JAG utgår iaf inte att 'klargöringssoldaterna' inte använder sina västar bara för att man råkade se en bild i någon tidning.Det kanske finns ett syfte att de har det så.. det vet man inte om det inte står nått, det kanske bara var ett undantag just för den dagen det vet man inte om det inte står nått, de kanske är tvungna att ha det så vid en viss speciell typ av uppgift, det vet man inte om det inte står nått. De kanske provade ett nytt sätt att bära västen... det vet inte heller.. Jag tycker dömmandet är lite för snabbt här ibland...speciellt när du inte är riktigt säker på det du såg. Nästa gång, var säker på det du ser, ha tidningen framför dig eller titta efter noga, och ställ frågan - "Varför har inte soldaterna på bilden bältet eller fickorna på sig?" ...resten, är inte värt att diskutera så länge det är halvdana spekulationer. Det var ju i princip det jag undrade: om de hade några fickor etc på som inte framgick, eller om det bara rörde sig om västen. Det blev väldigt luddigt. Vår pbv-besättning hade ju tex väst-bälte, men bältet var tomt på fickor och på västen hade de väl duell-fickan och någon/några flerbruks-fickor framtill för att kunna ta sig upp och ner i luckorna. I början visste jag inte varför, och undrade lite men kom underfund med det själv efter att ha provsetat de olika platserna med min stridsutrustning på. Kanske personalen på bilden är klädda som de är för att de måste göra något liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Calle Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 (edited) Kan var så också att dom tagit bort fickorna etc. under klargöringen. Det är olämpligt att bära på sig en massa saker som kan lossna (FOD), fastna eller skada fpl under klargöringen. När vi utbildade våra soldater, Fpl mekar, så lärde vi dom att: -"kan ni inte bära det i handen skall det inte bäras överhuvudtaget." Dom fick lägga ifrån sig allt som dom nödvädigtvis inte behövde för att klargöra fpl. Edited May 27, 2004 by Lt Calle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Då är det nog enklare att lägga av sig Stridsvästen än att plocka av och på fickorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 27, 2004 Report Share Posted May 27, 2004 Då är det nog enklare att lägga av sig Stridsvästen än att plocka av och på fickorna. och sedan när har befäl tillåtit soldater göra saker som är enkla under GU? "allt som är smutsig, jobbigt och gör ont är fältmässigt" murphys law of combat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 29, 2004 Report Share Posted May 29, 2004 Kan bara tala om vpl klargare på F4, senaste kullen. Och då var hela västen på när jag såg dom, inklusive bälte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airman Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Sitter och kollar på den aktuella bilden på sid 23 i tidningen. Det ända som står i bild texten är (förkortat) att det är ett JAS 39 Gripen från F21 som görs iårdning inför ett luftfösvarsuppdrag. Tankas och laddas med olika robotar. Jag har inte en aning om varför de bara har sv2000 på sig och inte bältet. Men jag har för några år sedan hört att när flotiljerna skulle ta Gripen i bruk istället för Viggen så va klargörare tvugna att ha en speciell väst på sig för att dämpa ljud vågorna från gripen motorn att skada revbenen. Om det är sant eller inte vet jag ej men kanske är därför dom har enbart väst på sig? Om man brukar köra med väst utan bälte när man klargör flygplan får jag snart reda på. Om det inte blivit klarhet i ämnet då så kommer jag medela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Void Posted May 30, 2004 Report Share Posted May 30, 2004 Kan säga att vi 02/03 inte fick ha väst på oss när vi klargjorde 39an... pga FOD risken... har dock för mig att både den å vapnen va på när höjdare va å titta för att slippa gnäll från deras sida för att de inte fatta bättre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts