Jump to content

Att hålla tal?

SNAFU

Recommended Posts

Nu i studenttider var det någon som uppfann bal.

Till balen hör "Talet till kvinnan"

Någon bestämde att jag skulle hålla det.

Talet ska helst hylla kvinnan, vara ironiskt, o kul på en gång... :)

Har någon tips om talskrivande eller roliga skämt att dela med sig av?

Gärna något inte för utslitet kvinnoskämt (som kan brukas ironiskt) eller

hålla-tal-knep.

Ha det gött därute, "and remember; the enemy will get you!" :blink:

//Erik

Oj, talet till kvinnan. Jag höll ett sådant 2001...

Generellt kan sägas att den bästa talaren någonsin var neandertalaren, då denne inte kunde tala alls. Med det vill jag få sagt att det oftast är bättre att hålla ett kort tal.

Saker jag pratade om var hur män ändrade sig så fort det kom en kvinna i närheten, du har säkert märkt det på dina kompisar. Värsta machokillarna som när de svarar i telefonen och flickvännen är i andra änden blir mjuka som gelé. Detta går att överdriva, tror att jag sa nått i stil med: Vet någon vem Kjell Samuelsson är? En av NHLs värsta tuffingar genom tiderna, han kallades Robocop. Han är en sånn lirare som tacklar folk GENOM plexiglaset ner i knät på lagkamratens fru. Wayne Gretzkys fru. Jag kan sätta pengar på att han svara i telefon såhär [tuff röst] Aaa det är Uffe[/tuff röst] [mesig röst] Heeej älskling, visst hämtar jag ungarna på dagis och jöper mellanmjölk på vägen hem[mesig röst]

Lite andra tips.

Var inte långrandig, kort och koncis.

Ha ett par olika idéer, man glömmer lätt bort något.

Försök undvika läsa på ett papper, ha hellre ett par stödord.

var kort.

Var inte grov/burdus

var kort

Sa jag att korta tal är bra?

[edit - grisfingrar]

Jag har haft den äran att hålla åtskilliga tal till kvinnan. Traditionen att låta den yngsta närvarande kadett/officer hålla talet innebar att jag åkte på det flera gånger på raken (var bara 19 när jag började på OHS).

Ett av de mer lyckade talen hade jag lagt lite energi på. Jag skrev ett tal enbart bestående av ord med samma begynnelsebokstav.

Talet "Kommer kvinnan klara kontrollera kadetten?" blev lyckat. Eftersom alla vet att det kan vara svårt att få till så kommer man undan med några halvtaskiga lösningar också. :baskerPa:

Lycka till med talet, ta det lugnt med spriten (tills du talat klart).

P G Wodehouse kommenterade en talare som inte var nagot vidare: "Louder, please, and funnier!"

Prata hogt (fran mellangardet, inte fran nasan)

Prata inte for snabbt

Hall dig kort

Forsok lasa publiken; se till sa du alltid kan hoppa direkt till avslutningen om publiken borjar somna eller trottna.

Om du just fatt en riktigt stormande bra reaktion - forsok avsluta dar. "Always leave them wanting more".

Folk minns alltid en talare dar de kan saga "Jag onskar han hade pratat lite langre..."

Ett bra tal ska vara som en kvinnas kjol; tillräckligt långt, för att täcka det väsentliga, men ändå så kort att det upprätthåller intresset.

Lycka till!

Mitt råd är att ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA!

Öva framför spegeln, ändra det som känns fel. och ta tid på dig själv hur lång tid det tar. upprepa detta tills du är nöjd med det hela, därefter gäller det att öva inför publik. 2-3st som lyssnar på ditt tal och ger förslag på förändringar och förbättringar.

övriga goda råd:

- Tala inte FÖR SNABBT

- Var tydlig i uttalet av orden

- Använd konstpauser.

Om du nu vill vara lite humoristisk finns det några kvinnoskämt som inte känns alltför gamla, de är hämtade ur listan "varför män aldrig kan vinna":

Exempel:

En man och en kvinna har sökt samma jobb:

Om mannen får jobbet är det diskriminering.

Om kvinnan får jobbet är det jämlikt.

Om en kvinna har dålig lön, är det diskriminering.

Om en man har dålig lön, får han till uppmaning att få tummen ur röven och skaffa ett bättre jobb.

osv...

Finns åtskilliga exempel, men kommer inte på några just nu.

Guest Falero

Nån som körde den här för ett tag sedan. Läses helst till en homogent manlig publik:

"if money grew on trees,

all women would be monkeys"

Jag tycker att man kan försöka hålla sig från sånt som lätt kan uppfattas som att man nervärderar kvinnor.

kan bara hålla med! talet till kvinnan skall vara en hyllning! ett sätt att samla bonuspoäng till senare på kvällen :baskerFN:

Tack för alla tips!

sitter på 279 ord nu, känns nästan lite mkt... men men.

Får väl rapportera in imorrn hur det gick!

//Erik

Och då även publicera talet!

Jag tycker att man kan försöka hålla sig från sånt som lätt kan uppfattas som att man nervärderar kvinnor.

kan bara hålla med! talet till kvinnan skall vara en hyllning! ett sätt att samla bonuspoäng till senare på kvällen :D

Så sant! Skippa allt vad ironi heter och hylla istället denna skapelse som förgyller våra annars så torftiga liv!

kan bara hålla med! talet till kvinnan skall vara en hyllning! ett sätt att samla bonuspoäng till senare på kvällen :D

kan bara hålla med. Om du börjar med skämt som kan uppfattas som nedvärderande av delar av publiken kommer du ju bara sänka stämmningen på festen.

MEN om du levererar ett tårdrypande tal om varför vi män inte kan vara utan kvinnorna i vårt liv. (mamma, dagisfröknar, vänner, älskare mm) så kommer du bli kvällens hjälte och något damerna kommer komma ihåg bra mycket längre än nästa skål.

Och glöm inte de sista orden :)

"så låt oss resa oss upp alla män, för att i en hyllning skåla för alla underbara kvinnor här ikväll.

-Skål

Ps

Glöm inte något att skåla med, blir inte riktigt lika effektfull då :)

/Målis

Det blev riktigt lyckat faktiskt. Fick ett par rejäla skratt, både från killar o tjejer.

Jag var både ironisk och allvarlig (vad som var vad lät jag framgå tydligt för att undvika missförstånd)

Tyvärr glömde jag nåt att skåla med, men de andra klarade det utmärkt själva :baskerPa:

Tack för alla tips!!

//Erik

Vet någon vem Kjell Samuelsson är? En av NHLs värsta tuffingar genom tiderna, han kallades Robocop. Han är en sånn lirare som tacklar folk GENOM plexiglaset ner i knät på lagkamratens fru. Wayne Gretzkys fru.

argh!!!

Kjell Samuelsson är en helt annan kille!

Rätt namn ska vara Ulf "Ulfie" "robocop" Samuelsson!

Den nämnade episoden utspelade sig i Madison Square Garden.

Tror att dom ( New York Rangers) spelade mot Chicago.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...