LRRP Posted December 4, 2002 Report Share Posted December 4, 2002 Då jag gjorde fel vid flytten av PMCs inlägg om AC 130 så lägger jag upp URLen här för egen hand. Ledsen för strulet gubbar. http://www.neonsins.com/home/gunship_video.mpeg 160Meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted December 5, 2002 Author Report Share Posted December 5, 2002 Jag är skeptiskt till att moské killen klarade sig...efter att ALLTV:n slutar följa honom (efter att de säger att han går in mi moskén) ser man nedslag av 40mm projektiler i bilden nedkant, vid dörren av moskén. När sedan bilden panorerar nedåt igen finns en värmekälla liggandes vid dörren, som inte fanns där förut. Det kan inte enligt mig vara en öppen dörr då värmekällan ser väldigt lokal ut och har fel vinkel. Leka sten är väl det som gäller i ett sådant läge, hand upp den som på rak arm skulle våga göra det. De skulle nog tyvärr sätta en 40mm vid sidan för att testa, om inte vid själva intiala skedet så iaf efter att all andra springande mål är bekämpade. Efter att de eldat på mot grottan slutar ju filmen med "let´s go back to the compound", för att kolla eventuella kvarvarande mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 5, 2002 Report Share Posted December 5, 2002 Filmkrönikan skulle kunna sagt: Ännu en i raden av krigsfilmer som lanserats efter 11 septemberattacken. Denna handlar det om amerikanska specialstyrkor i Afghanistan. Filmen är lite seg i början innan det börjar hända något, men sedan är det 100% action fram till slutet. På vanligt hollywoodmanér så ger filmen en ensidig bild av händelserna. Afghanerna är reducerade till måltavlor. Budskapet är enkelt, USA är "the good guys". Mitt i allt dödande så försöker regissören få amerikanerna att verka godhjärtade och civiliserade då de skonar en man som tar skydd i en moské. Filmen är helt igenom filmad i svartvitt, vilket är ett ovanligt drag. Det gick ju dock hem i Schindlers list. Dialogen i filmen lämnar mycket övrigt att önska. Den är mycket korthuggen och föga intellektuellt stimulerande. Skådespelarna verkar rätt så oengagerande. ;-D Allvarligt talat.. krig är fult.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PMC Posted December 5, 2002 Report Share Posted December 5, 2002 Det var rätt så intressant att se att med lite tur så går det att undkomma med livhanken fast det landar 40 och 105mm granater bredvid fötterna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 5, 2002 Report Share Posted December 5, 2002 Jag är skeptiskt till att moské killen klarade sig...efter att ALLTV:n slutar följa honom (efter att de säger att han går in mi moskén) ser man nedslag av 40mm projektiler i bilden nedkant, vid dörren av moskén. När sedan bilden panorerar nedåt igen finns en värmekälla liggandes vid dörren, som inte fanns där förut. Det kan inte enligt mig vara en öppen dörr då värmekällan ser väldigt lokal ut och har fel vinkel. Ahh, uppfattade inte det, får kolla igen... Tänkte bara på att de i början av filmen belägger moskén med eldförbud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 För fasen, filmen finns ju inte på angiven url. Ville ju se *snyft* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 7, 2002 Report Share Posted December 7, 2002 Jag vill oxå se :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Ja...kan någon Blå-Gul eller någon annan fixa så att man kan se på filmen ? För jag vet då inte hur man gör iaf Stämmer URl:en ??? :withstupid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Inte mycket att göra ifall de har tagit bort filmen från den platsen dit URL:en pekar. Den har funkat förut så det är rätt URL i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogue Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Pröva denna länk http://www.nata2.info/pictures/Incoming/gunship_video.mpg Storleken på filmen stämmer men eftersom jag håller på att ladda hem den själv vet jag inget om innehållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted December 8, 2002 Report Share Posted December 8, 2002 Fin order dem fick: "You are clear to level the building" :P Är det någon som uppfattar vad det är dem småskriker ibland, det är en kort fras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted December 8, 2002 Author Report Share Posted December 8, 2002 Vet inte vad de säger, men är tämligen säker på att det betyder att105an är laddad och att vapenbesättningen är borta från riskzonen från vapnet. Har hört samma sak från andra AC130 filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Drar mig till minnes Clinton/Bush som ylade om "coward acts of terrorism".. kvinnor och barn i byggnaderna som bombas i filmen? Fast nåväl, piloterna sover nog gott om nätterna när de dödat i Uncle Sams namn. Fast kul att se att de fortsatte springa trots explosionerna överallt runt omkring. Tycker det verkar logiskt att kasta sig raklång på marken och kräla i skydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Vet nån vilken höjd planet flyger på? De verkade inte var särskilt oroliga när ett flyplan börjar cirkla över dem mitt i natten. Jag upfattade det som att de stod och tittade upp när de hörde planet. Rent taktiskt så borde de väl inte vara svårt att träffa en stor fet herca,om man sen har sinnesnärvaro till det när angreppet har börjat är väl en annan sak... Kan tänka mej att mynningsflammorna avslöjar en del.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Tycker det ser ut som att det flyger lite spårljus i luften efter att de sprängt några bilar. Dessutom tycker jag mig höra en uppmaning om att sluta skicka facklor, så jag tolkar det som att piloten pumpar ut flares och detta leder till att talibanerna skjuter med sina AK mot flygpanet. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Jag har precis kommit på ett bra anvädningsområde för den där filmen. Liksom för fler liknande från Serbien etc, finns ju en klassiker där de bombar en bro med ett tåg med civilister som dödas som följd. Jag tycker det där feg terrorism, men det är ju personlig åsikt så jag skickade gunshipfilmen till 2 töser och 2 gossar över ICQ med den indirekta följdfrågan. "Det där tycker jag kan jämställas med WTC, håller du med?" Svaren blev ungefär: "Jag blir äcklad", "det är mycket värre", "fy faaaaan", "usch". Så nu ska den här filmen spridas med grundbudskapet att såhär dödade USA fler oskyldiga afghaner än det dog folk i USA den 11:e september. Sånt här lär de ju visa på arabisk TV. Frågan är om det bidrar till försoning? Tvivlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 LD>> Ingen här inne, vad jag vet iallafall, tycker att USA har all rätt på sin sida. Dock var WTC ett terrordåd av det grymmare slaget, totalt förkastligt. Det kan ingen förneka!!! Att sen bägge sidor i en konflikt försöker propsa på omvärlden sin version är väl inte så konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Hur vet/ser du att afghanerna på videon är oskyldiga? Hur vet du dessutom att videon är sann? Den KAN ju vara fejkad.. Dessutom vet vi ju att WTC attentatet var resultatet av en samoperation mellan CIA och Mossad. *nynnar "...do you believe they put a man on the moon..."* Personligen tycker jag det är mer "fel" att gå till jobbet en morgon bara för att bli uppgrillad av flygsoppa eller falla av en skyskrapa än att som soldat få en massa granater skjutna på sig. Har man tagit till vapen så har man gjort ett val. Även om man råkar vara "imperialistisk kapitalistjävul till amerikan". Självklart är alla civila dödsoffer fel, jänkare, afghaner eller skåningar. Amerikanerna har iallafall inte som syfte att döda civila. Bin Laden et al vill döda alla, dig och mig inbergripet. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Vet du vad LD...? Skicka samma "töser" och "gossar" listorna över dom som dog vid attacken mot WTC, Pentagon och bali-bombningen. Så kan du redovisa deras reaktion på det.. Var i ligger äran att med en fanatisk blick styra in en full tankad 737:a i ett kontorskomplex.....Eller detonera en splitterbomb utanför en nattklubb? ? Du jämför i en annan tråd Miloscvic med Sharon... Som om det skulle finnas någon similaritet i deras agerande... Sharons agerande är en produkt av ett "förvirrat FN på 40-talet.....Ett utopiskt tänkande att gottgöra det värsta folkmordet i historien som slog helt fel...För två folk... Det jämför du med en galning som systematiskt slaktade separatister ur sin egen befolkning och som med största säkerhet kommer att dömas för folkmord, brott mot mänskligheten. USA:s efter terrorattaken är kanske inte är föredömligt i alla led men det finns en orsak......Och deras aktioner är nog inte HELT tagna ur luften...eller vad tror du LD? ? Sen undrar jag var du fått uppgiften att fler "oskyldiga civila" dödats av USA än vad som dog den 11/9.? Vad som anses vara "feg terrorism" kan nog variera från person till person........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Betvivlar Rille att USA slaktat fler i Afgha än det dog i USA?? Allvar alltså? Kan informera om att det inte var 50.000 som det spekulerades i först 11 september utan bara lite över 3000 eller nåt sådant som dödades. Kollar man filmen så jagar man folk som flyr för sina liv (kan vara en 10-åring, kan vara en kvinna, kan vara en obeväpnad talibansympatisör, vem vet) med bomber. Det handlar helt uppenbart inte om att man ska bomba strategiska mål. Det handlar om hämnd. Besättningen har säkert gett varandra tuffa namn som "The Avenger" nu o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Informatör Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Raderade BlåGul mitt inlägg eller är det min dator som krånglar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Jag ser det iaf fortfarande... Angående filmen. LD, tror du att det var en tillfällighet att de skyndade på så att de kom fram innan bilen hann lämna området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Var hittar du informationen om att fler "civila" Afganer dödats än det antal som dödades vid WTC..? ? Jag är fullt medveten om förlustsiffrorna efter 9/11..... Kollar man på filmen ser man en "bekämpning"....Du har inte en aning om ålder, kön eller beväpning på målen ... Kan vara Bin Laden, Mulla Bin Omar eller Kapten Haddock...Vem vet..? ? Eld sätts inte in godtyckligt om det är det du tror. man samlar in und genom SignInt HumInt och har med största säkerhet identifierat målet INNAN verkanseld ges... Du lade inte märke till att Moskéen var "off limit" dvs man avstod från att ge eld mot ett mål som är enligt gängse regler fredat.. VET du att det inte var ett "strategiskt" mål som bekämpades? Sen det där med namn på besättningarna........släpp det det leder ingenvart..........det är en tradition som inte på något sätt är unikt för USA:s styrkor....... Fast Avenger låter lite tuffare än Hemohes iofs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Ehh.. kanske är lite bakom flötet ??? men jag trodde att krig gick ut på att vinna genom att åsamka fi maximal skada för att driva igenom sin vilja dvs. skjuta "skiten" ur honom Att se människor som sprängs i bitar är inte tänkt att se trevligt ut oavsett villken sort det är på dom... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Radagast Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Nån som har fler url till filmsnuttisar? Jag har en liten presentation av Ac 130u http://www.cms-tools.com/other/taz/media/c130/ac130_demo.avi Jag led verkligen med den stackars saten som sprang omkring 1km jagad av explosioner, de borde låtit han leva. Skymtade något i framrutan på en bil, såg ut som om det var en värmekälla där. Jag undrar vad för slags skyl det krävs för att värmestrålningen ska upphöra? 3cm sand? Ett biltak gav tydligen ypperligt skyl från IRV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Lyssnar man så hör man att de pratar med en person över radion som guidar in dem och talar om vad som är mål och inte. Detta tror jag är någon form av Special Forces person som har målet under uppsikt och har haft det under en tid. Han talar om vad som får bekämpas och han leder efter ett tag in elden mot vad som ser ut som nån form av håla i marken där det efter ett par granater kommer fram 3(?) personer som börjar springa. Det är ju inte så att man ger sig ut på killing-spree över Afghanistan och slumpvis väljer ut en samling hus och öppnar eld utan det föregås som sagt av spaning och olika former av underrättelser. Jag är ingalunda nån fanatisk USA-sympatisör, men i just detta fallet har jag inga synpunkter. Att säga att det är fegt att bomba nån från 8000 meter utan att han har en chans att skjuta tillbaks är ju enbart löjligt. Självklart försöker man minimera egna förluster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Skymtade något i framrutan på en bil, såg ut som om det var en värmekälla där. Jag undrar vad för slags skyl det krävs för att värmestrålningen ska upphöra? 3cm sand? Ett biltak gav tydligen ypperligt skyl från IRV. En helt vanlig glasruta avskärmar helt din värmestrålning och fungerar utmärkt som skyl för IRV. Så alla filmer där man ser värmekällor genom fönster ger jag inte mycket för... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LRRP Posted December 9, 2002 Author Report Share Posted December 9, 2002 App App Radagast. Filmen du har är om AC 130A. På Uboat (U) versionen är vapnen begränsade till: En Bofors 40mm L60 en 105mm M-102 en 25mm GAU-12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Skymtade något i framrutan på en bil, såg ut som om det var en värmekälla där. Jag undrar vad för slags skyl det krävs för att värmestrålningen ska upphöra? 3cm sand? Ett biltak gav tydligen ypperligt skyl från IRV. En helt vanlig glasruta avskärmar helt din värmestrålning och fungerar utmärkt som skyl för IRV. Så alla filmer där man ser värmekällor genom fönster ger jag inte mycket för... Ditt kronmärkta liggunderlag döljer också din kropps värmestrålning,värt att tänka på när värmekamerorna tänds i mörkret..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted December 9, 2002 Report Share Posted December 9, 2002 Ditt kronmärkta liggunderlag döljer också din kropps värmestrålning,värt att tänka på när värmekamerorna tänds i mörkret..... Njäe, det reducerar värmestrålningen kraftigt men tar inte bort den helt, det gör däremot en glasruta. Såvida man inte trycker sig mot den och därmed överför värme till själva rutan, då kommer rutans värmestrålning synas men inte din egen. Blev både förvirrat och OT det där tror jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts