Jump to content

Vapenvård på AK4


Luno

Recommended Posts

Vet inte om detta har varit upp innan men jag sökte och hittade ingen tråd som passade :)

 

Men till min fråga.

Är det någon här som har ett bra tips hur man får bort 25 år gammalt intorkad vapenfett och krutslagg från en AK4?

Pipan och mekanismen har jag lyckats få nått sånär ren.

Men underbeslagen och lådan är omöjligt att få ren det verkar som skiten har satt i plåten.

Så finns det någon här som har något tips om vad kan prova ?

MVH

Olof

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om detta har varit upp innan men jag sökte och hittade ingen tråd som passade  :)

 

Men till min fråga.

Är det någon här som har ett bra tips hur man får bort 25 år gammalt intorkad vapenfett och krutslagg från en AK4

Pipan och mekanismen har jag lyckats få nått sånär ren.

Men underbeslagen och lådan är omöjligt att få ren det verkar som skiten har satt i plåten.

Så finns det någon här som har något tips om vad kan prova ?

MVH

Olof

Lägg delarna i fotogenbad i ett dygn. (Tänk på delningen av vitaldel osv)

 

Casca

Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Bad i kristallolja kanske? Det är i vart fall detta vapenteknikerna på P7 brukar rekommendera.

Edited by Dedicated
Link to comment
Share on other sites

Ett mycket effektivt sätt (och därför säkerligen förbjudet) :camo:

är bromsrengöringsspray, typ Bräkleen.

Löser avlagringar, fett och annat skrafs effektivt (ej att rekommendera på plast/gummi detaljer!)och dunstar sedan bort till 100%.

Finns på de flesta bensinmackar, Biltema etc.

Farliga ångor dock! :/

 

År och Frid! :)

Link to comment
Share on other sites

För krutslagg och sånt kan jag rekommendera nån slags nitrosolvent. funkar bra, men brukar lukta nått förj*vligt.

 

Felet med diesel och fotogen är att vapnet bli för rent så att det rostar ganska enkelt, därför är det mycket viktigt med massor av vapenolja efteråt.

 

gummi och sånt kan torka och gå sönder av diesel, så det är kanske inte så bra.

Link to comment
Share on other sites

Diesel eller fotogen är som nämnts tidigare utmärkt att lösa smuts. Lägg gärna delarna i ett bad med lösningsmedel. Skrubba, skölj, skrubba, skölj osv, använd gärna en gammal tandborste. När delarna är rena, blås dem helt torra med tryckluft och smörj omedelbart därefter in med lämpligt medel, typ CLP eller smörjolja 042. Sörj för god ventilation under all hantering av lösningsmedel, ännu viktigare är detta när man använder tryckluften. Gör hela proceduren i dragskåp eller utomhus.

Tänk på att vara extra noga med rengöringen av patronläget och dess avlastningsspår. En särskild patronlägesborste formad som hylan till en 7,62 patron underlättar men det går bra ändå med bra lösningsmedel, linnelappar och lite tålamod.

Mellan sådana storrengöringar behövs inte mycket vård för att vapnet ska fungera. Om du sedan av andra skäl alltid vill ha ett prussiskt vårdat vapen är det sin sak, men det behövs inte för funktionen.

Link to comment
Share on other sites

Om du på förrådet fått ett ludermässigt vårdat vapen så föreslår jag att du går tillbaks och ber om ett nytt. Okej för lite skit när man får ut det men det låter som det inte varit välsköt och då kanske det utsatts för annan misshandel av sin tidigare innehavare.

 

Om du fått det från annat ställe än förrådet kan du ta det till din lokala polismyndighet så kommer de utföra en noggran särskild tillsyn på vapnet.

Link to comment
Share on other sites

Törs man använda stålull på insidan av lådan för att få bort det värsta?

Är det så illa så kanske du ska lämna in bössan å plocka ut en ny på förrådet, eller har du hittat den i ett dike? :P

 

Edit: Såg att 111 SSK Bat tänkte samma tanke...

Edited by HvPrsk
Link to comment
Share on other sites

Diesel eller fotogen är som nämnts tidigare utmärkt att lösa smuts. Lägg gärna delarna i ett bad med lösningsmedel.

 

En särskild patronlägesborste formad som hylan till en 7,62 patron underlättar

Är det tillrådligt att stoppa hela den mekanismen man tar ut ur underbeslaget i lösningsmedel, eller ska man låta den slippa sådan behandling och acceptera att man aldrig kommer att få ut en del av skiten?

 

Angående patronlägesborsten, jag antar att sådana finns att köpa på närmsta jaktbutik?

Link to comment
Share on other sites

Fyll ett mag å blås rent skiten :ak:

 

Ak4.....Håller för det mesta..... :camo:

 

 

Ironi, för er som inte förstod..... B)

 

 

 

Diesel i en avkapad oljetunna och i med delarna så löser det mesta upp sig.......

Funkar skitbra!!!

Edited by Sulan
Link to comment
Share on other sites

Är det tillrådligt att stoppa hela den mekanismen man tar ut ur underbeslaget i lösningsmedel, eller ska man låta den slippa sådan behandling och acceptera att man aldrig kommer att få ut en del av skiten?

 

Angående patronlägesborsten, jag antar att sådana finns att köpa på närmsta jaktbutik?

Man kan ta ut avtryckarhuset ur underbeslaget och tvätta det för sig. Plocka inte isär avtryckarhuset om du inte vet hur man sätter ihop det (man får inte plocka isär utan särskild utbildning). Blås med tryckluft, smörj in. För mycket "guck" i avtryckarhuset är inte trevligt och kan ge ett bedrövligt och dessutom mindre säkert avtryck. Som nämnts ovan, är du osäker och eller inte vet vad du gör: fråga tekniker eller annan kompetent personal.

Patronlägesborstar kan köpas i välsorterade vapenbutiker, men inte i alla.

Link to comment
Share on other sites

Plocka inte isär avtryckarhuset om du inte vet hur man sätter ihop det (man får inte plocka isär utan särskild utbildning).

Det hade jag inte tänkt mig heller. Enligt instruktören på grundkursen så säger det "sproing" så ligger avtryckarhuset utspritt över större delen av rummet, och så roligt ska vi inte ha. :camo:

 

Undrar om tendensen att säga just "sproing" kan ha något att göra med att man inte får plocka isär den delen själv? :ak:

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

Törs man använda stålull på insidan av lådan för att få bort det värsta?

Är det så illa så kanske du ska lämna in bössan å plocka ut en ny på förrådet, eller har du hittat den i ett dike? :P

 

Edit: Såg att 111 SSK Bat tänkte samma tanke...

lol :baskerPa:

Nja vapnet är helt lagligt eftersom jag är med i Hemvärnet. Men jag kan inte bytta in en bössa för att den är lortig

men jag får allt för ofta eldavbrott på vapnet. Och det hör antagligen ihop med att vapnet är så pass smutsigt

Men en vapen tekniker ska titta på vapnet om en vecka

Edited by Luno
Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated
Man kan ju se till att vapenlåset fastnar för gott i bössan, så får du nog ut en ny.  :baskerHV:  0:)  :lala:

Amen!

 

Kort sagt; Får man ut låset är vapnet tillräckligt rent, får man inte ut låset har vapnet varit för skitigt!

Link to comment
Share on other sites

Det är förvisso sant :D men jag lär få dåligt samvete att jag förstör kungen gevär för att jag inte kan få det rent.

Eller så får jag lugna mig och hoppas att vi snart får ut AK4B :)

Link to comment
Share on other sites

men jag får allt för ofta eldavbrott på vapnet. Och det hör antagligen ihop med att vapnet är så pass smutsigt

Hur skitigt är ditt vapen egentligen? Mitt såg inte särskilt fint ut efter senaste skjutningen (och då hade jag inte haft tid att vårda det efter övningen innan) men funkade ändå glockrent.

 

Förvånades själv att vapnet fungerade trots de tjocka lager slagg som satt överallt. Ak 4 tycks tåla en hel del skit.

 

Ska nog testa fotogenbehandlingen ändå så att man med gott samvete kan ställa undan ett porrputsat vapen under sommaruppehållet. :baskerFN:

 

Edit: Jag antar att du plockat bort urdragaren, gjort ordentligt rent där under och kollat fjäderns kondition? Gissningsvis kan skitig urdragare eller dålig urdragarfjäder orsaka eldavbrott (men rätta mig gärna om jag har fel eftersom jag inte är någon stor expert på Ak 4).

Edited by AdamKalle
Link to comment
Share on other sites

@AdamKalle

 

Jag har antagligen den äldsta AK4an i försvaret den är från 1967 och är gjord av Heckler & Koch :) så jag har en riktig G3

Problemet är att när det blir eld avbrott så är det pga att vapnet inte tar en kulla från magasinet så loppet är tomt när det klickar,

och jag har testat med fyra olika magasin och det händer inte varje gång utan det är lite slumpvis

 

Och jag har tagit bort utdragaren med och rengjort eftersom jag har vapnet hemma så blir det minst en gång i veckan att vapnet kommer fram och blir putsat och vårdat mm :D

Edited by Luno
Link to comment
Share on other sites

Tänk på att det bara är lådan som är stämplad med årtal.

 

Det säger ingenting om åldern på någonting annat på vapnnet.

Mekanismen är stämplad med H&K så den borde va av samma ålder om inte äldre en själva lådan

Link to comment
Share on other sites

H&K stämplade vapen har lite av skimmer över sig, i tävlingssammanhang finns det finns en uppfattning (rätt eller fel?) om att just de tidigaste ak 4:orna från H& K har extra bra precision. Så har någon fått en sådan så är det bara att gratulera.

 

*MORALKAKA*

Däremot blir jag lite illa berörd när jag hör vilken typ av vapenvård vissa här på forumet förespråkar, ak 4:an är ett mycket slitstarkt och tåligt vapen som säkert kan fungera även med bristfällg vård.

MEN..

Som soldat ska man ge sitt vapen både omvårdnad och kärlek, ju mer tid man använder till att "umgås" desto bättre kommer teamet soldat+vapen att fungera.

En vård av typen "fotogenbad en gång per år" känns helt främmande i alla fall för mig.

Mitt tips är vapenolja/vapenfett/CLP+tid så blir din ak snart som ny, ge inte upp bara. Att förrådet sen är så slappa att dom tillåter att skitiga vapen lämnas in är en annan sak.

En ak 4:a som får daglig tillsyn efter varje skjutning är ganska lätt att rengöra, problemen kommer då slaggen bränns fast gång på gång.

 

/Smått pedantiske ErikUrban 2

Edited by ErikUrban 2
Link to comment
Share on other sites

Kungens rengöringsmedel undantaget BreakFree är skit! Det enda som hjälper med en riktigt skitig bössa är kristallolja och solvent. Jag använder Hoppes no9 och nån knepig sort på sprayflaska och det löser allt.

Att som någon menade att man skulle använda svinto för att få rent är helt fel. Det enda du lyckas med då är att du skrapar bort fosfateringen som ska skydda ditt vapen från rost.

Om man börjar med att spruta solvent överallt och låter det verka ca 20 minuter och sedan sänker man ner bitarna i kristalloljan. Efter ett ordentligt bad rengör man (med avfettning om man har dåligt med tid och lite tryckluft att blåsa rent med) vapnet, för att sedan bruksinfetta vapnet med någon lättflytande vapenolja, har man ett funktionellt och rent vapen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...