RRM Sjöbev Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 HV-Ola kan bli Norges fremste i terrorkampen (vg´s artiklar rörande terrorism.) Från: vg.no <--- norsk counterterrorist-HV-man! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSN Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 Låter som Norrmännen verkligen vill satsa på sitt HV...mycket intressant. 25 dagar är ju fullt i klass med förslaget på "HV jägarna" (Hv efter 2004) verkar som Norrmännen tyckte det var en bra ide. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 (edited) *Hoppas på att RiksHV chefen i norge emigrerar hit* Eller att sverige tar efter... //Sgt FJellman Edited May 26, 2004 by Serg. Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted May 26, 2004 Author Report Share Posted May 26, 2004 Men vänta här nu lite. Vilka typer av uppgifter kan dessa typer av "nya uppgifter" innebära med jämförelse med nuvarande? Jag menar vilken typ av "ny" utbildning kan behövas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 Men vänta här nu lite.Vilka typer av uppgifter kan dessa typer av "nya uppgifter" innebära med jämförelse med nuvarande? Jag menar vilken typ av "ny" utbildning kan behövas? Det är HV 016 i Lutvahn (Oslo) som beskrivs i artikeln. Jag har berättat om dom i tidigare trådar. Går säkert att söka med sökverktyget. Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted May 26, 2004 Author Report Share Posted May 26, 2004 (edited) Thx Casca. Hittade här Intressant tråd, kanske något liknande händer inom Svenska HV? (searching in progress again) Casca hade du varit på HV-016? Hur var det? Edited May 26, 2004 by RRM Sjöbev Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted May 26, 2004 Report Share Posted May 26, 2004 (edited) Jag ser att jag slarvat och inte svarat i den tidigare tråden. Så här var det ungefär: (X= uppgifter jag inte vill slänga mig med.) x troppar 25 övningsdygn per år Mycket instinktivskytte X miljoner NOK i uppstartsbudget. X miljoner NOK i årlig verksamhetsbudget All tänkbar nödvändig utrustning. Övade mycket med FX, Vapen: Bl a MP5, AG3, Hagelpump, Pistol, PSG osv(säkert vidareutvecklade system idag) Personliga RA Blandade soldater från NFM. Mest markstridssoldater av gott virke. Kass stridsväst Duktiga på personskydd, Bra metoder. Antagningskrav med fokus på den mentala delen. Norskt dubbelskott med FX i huvudet på en sårad "Terrorist" under en förevisningsövning fick mig att tänka på Svensk media av någon konstig anledning. Casca Edited May 26, 2004 by Casca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted May 27, 2004 Author Report Share Posted May 27, 2004 Kortfattat och informativt, tackar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts