Jump to content

Ännu ett förslag...

simon

Recommended Posts

Ännu ett scenario som jag har fnulat på och kanske/troligtvis kommer att förverkliga på ett eller annat sätt som OFP-uppdrag/kampanj...

Har har ni scenariot:

----------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------

**Hösten 2004**

President Putin har stärkt sin makt över Ryssland så till den grad att han är totalt ohotad och

anses numera vara en sorts diktator av flera politiska experter runtom i världen. Han går hårt åt Tjetjenerna i Kaukasus och det går rykten om att hans nyformade säkerhetspolis drar i upprorssträngar i baltstaterna.

Lägligt för ryssland går ryska geologer ut i media och meddelar att man har funnit enorma oljetillgångar i östra Sibirien. Raffinaderier, järnvägar och bostäder byggs upp snabbt på platsen för fyndet och arbetare anländer till platsen för att utvinna det svarta guldet som ska ge ryssland den ekonomiska grund som landet äntligen har inom räckhåll. Tillsammans med inrikespolitiska reformer, ger oljan ryssland en möjlighet att bygga upp sitt land och förändrar den sviktande ekonomin som har hållit i sig sedan slutet på 80-talet.

Ryssland tar den chansen.

**Hösten 2005**

En rysk storoffensiv i Kaukasus sätts i gång och uppvisar en militär styrka och beslutsamhet som aldrig förr synts i området. Samtidigt vaknar upprorsmän i de utsargade Baltstaterna till liv. De vill tillbaka in i det ryska samväldet och ta del av den ekonomiska välfärd som Ryssland har upplevt med råge. Tre mindre inbördeskrig utbryter i de tre länderna och statsmakterna försöker att desperat slå ner upprorsmännen. Ryska regeringen anser sig tvingade att gå in i konflikten för att förhindra ännu mer mänskligt lidande än vad som

redan har krävts. NATO:s starka medlemsländer kan tyvärr inte stå för någon egentlig praktisk insats, då de flesta har sina ögon riktade åt andra håll nämligen i de två uppblossade konflikterna med Nordkorea och Iran.

5 dagar senare är baltstaterna "ockuperade" av ryska trupper. Större delen av befolkningen jublar, men de nordiska länderna med Sverige och Finland i spetsen utrycker sin omedelbara avsky mot ockupationen och kräver i ett extrainsatt FN-möte, att Ryssen drar tillbaka sina trupper ögonblickligen. Ryssland vägrar och anser att framförallt Sverige som man ju alltid har haft en god relation med, har uttryckt sig klumpigt och borde inte vara så kaxiga i fortsättningen om man vill behålla sitt ansikte. Sverige och Rysslands diplomater inväxlas i ett ordkrig och det hela slutar med att ryssen stormar ut ur FN och lovar att detta ska svenskarna få bita i gräset för en vacker dag.

Men världens ögon riktas åt ett annat håll. Iran och Nordkorea har båda gått ut med några dagars mellanrum och proklamerat att de innehar kortdistans- och medeldistans missiler laddade med kärnstridspetsar.

I Sverige lugnar allt ner sig och situationen blir nästan som vanligt, trots den skrämmande situation som utspelas mellan USA och resten utav västvärlden som ställt sig bakom sin vapenbroder. Den ryska fredsbevarande styrkan i Baltstaterna verkar så gott som bortglömd.

Och avsaknaden av varandras ambassadörer i respektive land märks inte för gemene man.

**Vintern 2005-2006**

Den svensk-ryska relationen har inte tinat upp sedan de heta "debatterna" i FN ägde rum och rysslands representanter i FN står fortfarande på frånvarolistan.

Den blir heller inte varmare av att ett svenskt örlogsfartyg har skyddat fyra skepp med politiska flyktingar från Baltikum, som jagas av ryska marinen. En mindre eldstrid utbryter och en rysk korvett sänks innan ryssen förstår svenskens uppsåt, och vänder om.

En stark protest skickas till Rosenbad där ryssen uttrycker förskräckelse över hur Sverige som stat inte kan respektera rysslands nationella intressen och inrikesproblem. Att Sverige skall få gå ostraffade från denna händelse är knappast att tala om.

Dock får denna incident knappt någon plats i spalterna efter de senaste veckornas upptrappning av hotet om krig i Asien. Några mindre eldväxlingar har skett i Korea, både i luften och på marken, och ett brittiskt spaningsplan har alldeles nyligen blivit nedskjutet över iranskt luftrum.

**Våren 2006**

Kontakt har förlorats med ett relativt stort i Gullinge kommun. Man skyller officiellt på strömavbrott som drabbade hela södra Sverige under natten och problemet skall åtgärdas så snart som möjligt. Polispatruller som skickas till området försvinner spårlös och helikoptrar som skickas över området försvinner också på samma sätt. Efter två dagar växer oron hos allmänheten och man undrar vad som egentligen har hänt. Att ett antal Gripen-plan ur incidentberedskapen alla har drabbats av motorproblem över östersjön och tvingats ner i innanhavet ter sig också väldigt suspekt.

Vad den svenska befolkningen har undanhållits är att svenska flygvapnet har blivit helt markbundet, som följd av att rysk jakt har flyttats fram och nu patrullerar längs den svenska ostkusten söder om Dalälven. Satellitbilder ger slutligen regeringen svar på tal och varje insatt man och kvinnas farhågor besannas

Soldater från främmande makt har landsatts utan att dra uppmärksamhet till sig och man har lyckats med att hålla all radio och teletrafik i ett område med en radie på ca 2.5 mil helt bortkopplad. Enligt den svenska markradarn flyger ryska helikoptrar i skytteltrafik mellan det ryska fastlandet och det ockuperade svenska området. Helikoptertyperna varierar mellan allt från attack-/transport-helikoptern Mi-24 till Mi-26, en tung transporthelikopter som kan transportera trupp av ett drygt kompanis storlek eller om man så vill 1-2 bandvagnar/stridsfordon/och till och med den typen av stridsvagnar som har modifierats för att användas av det luftburna infanteriet. Den ryska militära styrkan byggs alltså ut för var dag som går…

2 dagar efter den begränsade insatsen påbörjades, har fortfarande inte den ryska regeringen hört av sig till Rosenbad.

Hur skall den svenska regeringen reagera mot detta största hot mot självständighet som har ställts mot Sverige i modern tid?

Sveriges befolkning känner ännu inte till vad som har hänt, skall man våga sig på en

beredskapshöjning, eller ska man hålla ansiktet tills den främmande makt som har satt sin fot i Sverige, helt sonika hör av sig?

Och varför har man koncentrerat sig på en punkt, ett brohuvud, varifrån man hittills inte har visat några tecken på offensiva tendenser?

Vad tycker ni?

Hjälp mig gärna med detaljer eller andra felaktigheter som ni kan hitta!

(men konstruktiv kritik accepteras endast, jag vill inte ha några messerschmittar eller cyniker här!)

Hjälp mig med ett ännu bättre underlag till en eventuell kampanj!

EDIT: Ändrade hkp-typ från Mi-6 till Mi26, då Mi-26:an ar ännu större lastvikt och motsvarar en C-130 i volym och maxlast....(!)

EDIT2: Efter en del funderande med rötter från Hendrix frågor har jag ändrat så att aggressioner från rysslands sida infaller strax innan huvudelen av de värnpliktiga muckar på våren... Nu kan de också användas i striderna! :unsure:

EDIT3: Lite fipplande med NATOs gerjor... :blink:

Låter lite som originalkampanjen i OPF. Faktiskt.

Annars är det en väldigt bra grundidè.

Har jag inte tänkt på faktiskt!

Men nu när du säger det så....Några förslkag på förbättringar?

Själv har jag upptäckt ett litet problem.

Om nu ryssen skulle få för sig att genomföra en sån här maktdemonstration i syfte att läxa upp/tillrättavisa/åthuta/skrämmas, skulle han kanske valt ett mer strategiskt viktigare mål, typ ett befolkningstätt område elelr så...men att en svensk ö med mycket bebyggelse typ förort kommer är inte så troligt. Dock har jag fått en del hintar om att en del snubbar mekar emd svenska miljöer för tillfället...

Eventuellt så skulle det kunna vara så att man beslutar sig för att helt enkelt köra ut dom med mekaniserade förband (in my dreams) eller att enligt FN stadgan begära hjälp om att köra ut dom.

eller så kan man använda sig av gerillametoder för att bli av med dom...

Går nog att göra i OPF

Eventuellt så skulle det kunna vara så att man beslutar sig för att helt enkelt köra ut dom med mekaniserade förband (in my dreams) eller att enligt FN stadgan begära hjälp om att köra ut dom.

eller så kan man använda sig av gerillametoder för att bli av med dom...

Går nog att göra i OPF

Jag luta just nu åt att använda det första alternativet.....SSG som spaning i det ockuperade området, och insatsbataljon av typ IA03 som omdirigeras från Afrika till Sverige i sista stund...Plus kanske lite annat smått och gott Som består av YOff och KB.....vi får se...

Jag luta just nu åt att använda det första alternativet.....SSG som spaning i det ockuperade området, och insatsbataljon av typ IA03 som omdirigeras från Afrika till Sverige i sista stund...Plus kanske lite annat smått och gott Som består av YOff och KB.....vi får se...

Mtp tidsperioden är nog IA 05 (om det nu blir en IA 05 dvs) det lämpligaste om du skall ha en "insats bataljon"

mer troligt är nog i detta fallet att P7 får ta smällen (ligger helt enkelt närmast)

med visst understöd av A9 (om det nu går omgruppera dem till det tänkta operations området)

P4 kan även tänkas bli inslängda i smeten... I19 och övriga "nordliga" förband tror jag INTE man slänger in..., med nordliga menar jag förband norr om Vänern i stort sett.

HKP 9 från Malmen kanske också får hjälpa till lite...

men tänk på att om politikerna inte vill väcka uppmärksamhet bör de inte göra något förrän en eventuell slutövning och då lägga den i Skåne - Blekinge området (liknande årets)

men OM de officiellt kommer gå ut med att ryssarna invaderat kommer de kalla på allt de har tillgängligt (fortfarande i rätt del av landet) men samtidigt tror jag nog att svenska folket kommer gå man ur huse för att bekämpa vår ärkefiende (svensken är ju uppfostrad at ryssen är den enda riktiga fienden, det är personligt)

så något problem att skapa en "gerilla" tror inte det blir, troligen fins det redan en i blekinge i dethär fallet, främst bestående av yngre hemvärnare men även en del skjutgladda jägare (civila sådana) som kan ge ryssarna något att oroa sig för, vilket i sin tur leder till rassior och liknande samt många hemlösa svenska civila (tror INTE ryssarna kommer ta på sig sammets handskarna, snarare blir det nåt liknande Tjetjenien)

slut, hoppas du fått lite uppslag nu :)

kan själv tänka mig att hjälpa till med röster likn :D

En sak som skulle vara intressant skulle ju vara att kunna använda UAVer.

FDF har ju en väl fungerande, behöver ju bara reskinnas så att den liknar en Uggla...

Hendrix, du bör hänga mer på SFP:s forum... ;)

NATO kan tyvärr inte stå för den tjänsten då man har sina ögon riktade åt andra håll nämligen i de två uppblossade konflikterna med Nordkorea och Iran

NATO har inga befogenheter utanför Europa.

Så just det vill du nog ändra.

Annars låter det helt ok :blink:

• 2 weeks later...

Ok, kampanjen är på G nu.

---------------------------------------------------------------------

Tanken är att politikerna inte vill ha någon stor skandal, utan att allt skall skötas i det tysta. Med vaga instruktioner till ÖB(främst för att skydda sig själva om något skulle gå fel), ger man ÖB befogenheter att möta hotet på valfritt sätt. Lägligt nog så genomförs arméns slutövning i södra sverige. Ett antal förband bryts loss från den riktiga övningen, för övningar på "annat håll".

De styrkor som ÖB förfogar över är:

SSG

Luftburen GU-bataljon

2 mekaniserade GU-bataljoner

3 HV-bataljoner

Planerna är att SSG, som redan är på plats bakom fiendens linjer, rekar fram fiendens alla större landsättningsplatser, och när det svenska anfallet kommer, genomför eldöverfall mot ryska stabs-/och kommunikations-platser.

Ett antal timmar innan markanfallet startas av de mekaniserade bataljonerna, landsätts de luftburna förbandet på två olika landsättningspunkter. Deras uppgift är att skära av de två viktigaste vägknutarna i området, och på så sätt förhindra stora fientliga rörelser, samtidigt som man även bereder väg för anfallsstyrkorna.

Markanfallet består av de 2 mekaniserade bataljonerna som anfaller fiendens linjer på bataljonsnivå, för att sedan övergå att rusa mot landsättningspunkterna med kompanis och i vissa fall, plutons storlek.

Hemvärnets roll är att övervaka hela den cirkelformade fronten, och när anfallet är ett faktum, röra sig mot det ockuperade områdets centrum, för att nedkämpa fientliga motståndsfickor som har undkommit huvudanfallet. HV skall kort och gott gå skallgång i jakt på bortglömd fiende.

Var finns svagheterna?

Jag är inte riktigt säker på LBB-s utbildningsomfång och hur många soldater man utbildar varje år. Kan någon upplysa mig? Detsamma gäller de mekaniserade bataljonerna...

Hjälp mig göra kampanjen ännu bättre!

//simon

Har funderat lite på det, men det är inget jag kommer lägga vikt på, då händelseförloppet är på några dagar, nån vecka....

En motståndsrörelse kanske skapas, men skulle troligtvis inte spela så stor roll under den korta tiden...

Någon som kan ge mig info om LBB och MekBat?

• 4 weeks later...
Ok, kampanjen är på G nu.

Tanken är att politikerna inte vill ha någon stor skandal, utan att allt skall skötas i det tysta. Med vaga instruktioner till ÖB(främst för att skydda sig själva om något skulle gå fel), ger man ÖB befogenheter att möta hotet på valfritt sätt. Lägligt nog så genomförs arméns slutövning i södra sverige. Ett antal förband bryts loss från den riktiga övningen, för övningar på "annat håll".

De styrkor som ÖB förfogar över är:

SSG

Luftburen GU-bataljon

2 mekaniserade GU-bataljoner

3 HV-bataljoner

Planerna är att SSG, som redan är på plats bakom fiendens linjer, rekar fram fiendens alla större landsättningsplatser, och när det svenska anfallet kommer, genomför eldöverfall mot ryska stabs-/och kommunikations-platser.

Ett antal timmar innan markanfallet startas av de mekaniserade bataljonerna, landsätts de luftburna förbandet på två olika landsättningspunkter. Deras uppgift är att skära av de två viktigaste vägknutarna i området, och på så sätt förhindra stora fientliga rörelser, samtidigt som man även bereder väg för anfallsstyrkorna.

Markanfallet består av de 2 mekaniserade bataljonerna som anfaller fiendens linjer på bataljonsnivå, för att sedan övergå att rusa mot landsättningspunkterna med kompanis och i vissa fall, plutons storlek.

Hemvärnets roll är att övervaka hela den cirkelformade fronten, och när anfallet är ett faktum, röra sig mot det ockuperade områdets centrum, för att nedkämpa fientliga motståndsfickor som har undkommit huvudanfallet. HV skall kort och gott gå skallgång i jakt på bortglömd fiende.

Var finns svagheterna?

Jag är inte riktigt säker på LBB-s utbildningsomfång och hur många soldater man utbildar varje år. Kan någon upplysa mig? Detsamma gäller de mekaniserade bataljonerna...

Hjälp mig göra kampanjen ännu bättre!

//simon

Någon som vill hjälpa mig(kan vet jag att många.....eh....kan)?

1 st Pbat består 2 st PSK komp, 2 STRV komp, 1 stab/grkkomp och ett trosskomp

Stab/GRK = 1 LVKVplut a 3 vagnar, ledningsplut , 2x GRK plut totalt 6 eldrör, spanplut :baskerPa:

Tross: ??

Strv:14 vagnar inkl L1 och L2 i varje komp

PSK: samma som strv??

Fick du inte hänvisning till diverse reglementen och annat för en tid sedan?

Ett pansarskyttekompani i Org 2004 är fyra plutoner om vardera tre grupper samt två ledningsvagnar (kanonvagnar även de). Eldledningsvagn, bärgare, 3 st sjvgrp i 401, driftstödsgrupp i 401 och trossplutonchefens ledningsvagn, 401.

EDIT: Vissa har Pbv 302 istf Pbv 401.

Jag är inne på ett forum för personer som är intresserade av svenska försvarsmakten. Jag håller på att göra x antal uppdrag om ovan nämnda myndighet. Finns det inget intresse i att hjälpa mig?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...