Jump to content

Laga chassiskador på strv


Guest strvkomp

Recommended Posts

Guest strvkomp

Under min GU så for vi olyckligtvis rätt in i en sten modell stor varpå en bogserkrokarna som sitter på frotnen blev platt som en pannkaka. Vi fick då höra av tekniker att för att åtgärda detta måste all elektronik i hela stridsvagnen kopplas ur innan man kunde påbörja reparationsarbetet, ett 50 timmars arbete.

 

Nu vet inte jag exkat hur man åtgärdar sådana skador men på något sett måste man ju hetta upp och böja, grovt förenklat, då kroken är gjuten i chassi. Men varför kopplar man ur samtlig elektronik i hela vagnen. Räcker det inte med att dra ut alla säkringar eller/och plocka ut de viktigaste elektriska komponenterna? Vagnen är är ju både EMP skyddad samt att alla elektriska kopplingar är jordade?

 

Har svårt att få det att gå ihop.

 

Strvkomp

Link to comment
Share on other sites

Eftersom ingen som "vet något" har svarat än så drar jag till med en chansning.

 

Det kan hända att man vill använda elsvets när man lagar stridsvagnen. Det går till så att man jordar schassit och sedan går löst på det med en svetselektrod. Det går en herrans massa ampére genom en sådan, vilket kan orsaka krypströmmar i schassit. Dessa är nog skadliga för eventuell elektronik som är jordat i schassit.

 

Edit: Stafvel

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

För att svetsa i chassit behöver man inte koppla ur ALL elektronik i vagnen. Det räcker med 5 säkringar, de viktigaste elektronikenheterna (7 st) och släpringsdonet (förbindelsen till tornet). Totalt 22 anslutningar och 7 jordkablar. Man ska jorda svetsen så nära svetsstället som man kan för att strömmen ska gå så kort sträcka som möjligt.

 

Ska man svetsa i tornet måste man dessutom lossa alla anslutningar till elektronikenheterna i tornet och då tar det genast längre tid då det finns betydligt mer elektronik där.

 

Detta med att koppla ur all elektronik gör man för att vara helt säker på att materielen inte tar skada av de höga strömmar elsvetsning innebär. Både livrem, hängslen och cykelhjälm alltså.

 

Sammanfattning:

Svetsa i chassi, inte jättebökigt

Svetsa i torn, jättebökigt.

 

:baskerHV: S-Tank, en som "vet något"... ;)

Edited by S-TANK
Link to comment
Share on other sites

:D:worthy:

 

Då kanske du kan förklara varför man använder elsvets i stället för gassvets? Det verkar ju bara vara att ställa till besvär för sig. Det brukar visserligen gå snabbare att elsvetsa, men om man måste koppla ur all elektronik förs så vet jag inte om det är värt det.

Link to comment
Share on other sites

En gassvets har svårt att hantera den mängd energi som krävs för att svetsen ska bli bra i tjockt matrial. Du ska i princip förvärma metallen före gassvetsning i tjokt gods och värma en stridsvagn är knöligt.

 

Källa: svetsutbildare ATC

Link to comment
Share on other sites

@ SG Olsson

 

sant. gassvets är direkt obra/knöligt för tjockare gods.. och när det är sådan godstjockleck som modern pansarplåt... x-fog vore nog passande och mååånga strängar med mma och en duktigt tjock elektrod, så det händer ngt...

 

OxyAc aggregatet är däremot ypperligt att skära bort/fogbereda med.

 

//5526 - plåtfördärvare extraordinaire

 

edit : stavning

Edited by 5526 Viktor Ludvig
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...