Jump to content

Sverige har gjort bort sig?

dovvan

Recommended Posts

USA förde dem från Sverige

till tortyr i egyptiskt fängelse

I kedjor avvisades Ahmed Agiza och Mohammed Al Zery från Sverige ombord på ett amerikanskt jetplan med destination Egypten. Kalla fakta kan avslöja hemligstämplade UD-rapporter som visar att regeringen i flera år känt till att männen torterats.

Tv4 kallafakta

Nu har Sverige gjort bort sig tycker jag!

//Christian

Fast hur mycket vet vi om de var terrorister eller inte?

Inte för att det finns något som rättfärdigar tortyr men hur mycket vet man egentligen efter att ha sett kalla fakta?

Och vad fanns det för solklara bevis för att de faktiskt torterades?

Sen kommer ju alltid frågan vad är tortyr?

De finns t.ex. många som anser att de svenska reglerna vid häktning är en form av tortyr (inte reglerna utan häktningen)

Men journalister är journalister. Hellre ett skop än en sanning.

Guest J-Star
Så du menar att det inte har hänt eller? Och att polisen som var med i Tv var betald?

//Dovvan

Javisst menar jag att ALLT är en enda stor lögn och att TV4 storljuger! Javisst menar jag att staten ALDRIG gör fel.

Hoppsan... slog du dig när du ramlade nedför sluttningen?

/J

Nu har Sverige gjort bort sig tycker jag!

Svaret kanske borde gå i stil med

1. Ja det tycker jag med för att...

2. Nej det tycker inte jag, för jag tycker...

Hur kan en tråd börja lukta urspårning efter 5 inlägg? *suck*`

Rokare - som inte deltar i debatten utan bara förvånas ibland...

Jag följer förvisso detta fall med spänning, och bortfärdar det inte ännu som nonsens. OM det stämmer så, ja vilken minister bör avgå? Helt j-a otroligt om detta stämmer, vilket man inte hoppas att det gör!

Visserligen vet man självklart inte hur mycket som stämmer. Men mycket (enligt regeringens pressmedelande) tyder på att männen torterats, isf bryter ju sverige mot lagen om att man aldrig får utvisa någon som riskerar tortyr.

Sen hurvida USA var inblandad är en helt annan femma, men polisen som "vittnade" om händelsen påstår ju det iaf.

Någon sanning borde det ligga bakom reportaget, annars skulle väl inte regeringen erkänna att männen med största sannolikhet blivit torterade.

//Christian

Vad är det egentligen som är orsaken till alla upprörda känslor?

Är det:

- Amerikanska agenter på svensk mark, eller

- Att Sverige utvisar människor till land som torterar dem?

I media verkar det vara agentdelen.. OM det är så att Sverige bett om/blivit erbjuden att få hjälp med avvisningen av amerikanare och regering/UD känner till detta, vad är då problermet?

Att de utvisade blivit torterade trots ett avtal för att undvika just detta, är väl alla överens om, är helt åt helvete!!?

/Magnus B

Tycker media verkar upprört över både agent och tortyrdelen.

Att våran justitsie minister går ut och säger att vi måste vänja oss vid att utländsk säkerhetstjänst opererar i Sverige gör mig ganska så konfunderad och en smula "pissed"

DXL kan vara så att justieministern kanske valde lite fel ord. Det är skillnad på samarbete och att de agerar på egen hand.

Vi hade ju trots allt lysande samarbete med utländsk underättelsetjänst de senaste 50 åren :angry:

Tycker att man bör skilja på om Sverige som land har gjort bort sig och, som jag tycker i detta fallet, att Sveriges regering har gjort bort sig.

Lite ordmärkeri kan tyckas,men om det nu är så att regeringen har tillåtit detta, och det strider mot lagar och/eller konventioner, då är det regeringen som har gjort fel och skall stå till ansvar. Att de sedan ger Sverige dåligt rykte genom sitt agerande är högst beklagligt. Sedan kan man tycka vad man vill om att annans stats säkerhetstjänst tillåts arbeta på svenskt territorium, men om man tror att det är första gången då tycker jag att man är bra blåögd!

Guest Lt. Payne

"- Det var Sverige som avvisade dom, men det är inte Sverige som har behandlat några fångar på det här sättet utan det är den egyptiska regeringen som bär det fulla ansvaret, säger Hans Dahlgren, kabinettsekreterare UD."

Vilket föredrar du:

1. Misstänkta terrorister som finns fria i Sverige.

2. Misstänkta terrorister som finns inlåsta i ett land långt bort?

Jag föredrar "misstänkta terrorister som behandlas enligt gällande lag, avtal och konventioner".

Skit samma om någon äter barn till frukost -Den som dummar sig skall dömas ENLIGT LAG och EFTER RÄTTSLIG PRÖVNING! Jag gillar inte "string 'em up"-rättsskipning och inte heller att man så tydligt skiter på sig för att "någon" påstår att "någon annan" är misstänkt terrorist och ställer till ett helvete för en människa som kanske är oskyldig och inte ens får chansen att försvara sig. Se exempelvis somalierna med de frysta bankkontona.... Jag gillar inte heller konceptet med Guantanamo-fångar, Abu Gharib-tortyren och soppan däromkring. Jag är med i Hv för att FÖRSVARA min och min broders frihet och VÄRNA om rättsamhället. Om vi nedlåter oss till att bekämpa ondska med ännu mer ondska, så blir även vi just onda....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...