Jump to content

Lite råd från "DE SOM VET"

Recommended Posts

Tack för hjälpen och jag tror att jag håller mig till det jag har nu dvs FC905 som andrahandsval. amfibierna är ju en "kul tjänst" (erfarenhet från FBU) men K3 går väl före när man väl jämför.

Har slutat grubbla ser nu klart.

Men detta handlade ju om andrahandsvalet och FJS är 1:a och jag var inte gjord för att hamna på andraplats men man kan ju se till att om man faller ner till andra plats även fast man gått över lik :navy::huh: att man landar mjukt.

(som svar till kommentaren nr 2:)).

Ha det.

Edited by Snygg_Stark_Smidig

Båda befattningarna är definitivt jobbiga och är fyllda med utmaningar, men att få en bra befälsutbildning är inte fy skam... Så välj enligt följande.

1:a FJS

2:a Amfpb

3:a Jägarsoldat

Sen om du satsar på FJS, varför ens fundera på de andra. ;)

Du har 2 val, Fjs har inget med dina 3 "preliminära" val att göra. Jägarsoldat är mest likt Fjs, så om du gärna vill göra något i det stuket så välj Jägarsoldat på K3 som första och Amf Pb som andra.

Om du sedan är kvalificerad att få extramönstra för fjs så kommer Fallskärmsjägarskolan att meddela dig det via post, och om du då sedan klarar extramönstringen och kommer in som fjs så kommer din dåvarande tjänst (Fc900 eller amf pb) att strykas och ersättas med fjs.

I mitt läge söker jag till både fjs, och till kj. Slutgiltigt har jag redan blivit Jägarplutonchef på K4. Men den tjänsten kmr alltså strykas om jag kalarar extramönstring för fjs eller kj.

gl / danne

Edited by Stabilo

Guest järv

Om man har några planer på att arbeta som officer på arméns jägarförband så rekommenderar jag K3 av de två alternativen (det ska mycket till annars). Hade jag personligen ställts inför samma val så hade jag valt Amf PB. För mig är det mer lockande med större ansvar och ledarskap. Vill du däremot bli så bra soldat som möjligt och tjänstgöra med personer med lika hög motivation så är K3 att föredra av de två alternativen.

Ett av dessa ovanliga tillfällen då jag håller med Järv. ;)

Vet du att du vill bli jägarofficer eller om jägarbågen betyder väldigt mycket för dig, ta K 3. Tänker du dig någon annan karriär, civilt eller militärt, tror jag att ansvars- och ledarskapsbiten på Amf väger tyngre.

Vad som väger tyngst under FJS förtest vet jag inte, men jag vet att Fallskärmsjägarskolan gillar personer som gillar ansvar, så det är inte säkert att E-vpl på K 3 nödvändigtvis ser bättre ut än PB Amf.

Funderat på KB inom jägeriet annars?

Vill du däremot bli så bra soldat som möjligt och tjänstgöra med personer med lika hög motivation så är K3 att föredra av de två alternativen.

Inom amf finns utbildas vi till minst lika bra soldater och en hel del motivation krävs för att klara utbildningen. Således är det motiverade soldater som finns inom amfibie, speciellt Pb-eleverna.

Det här med ledarskapsutbildningen ska du inte haka upp dig på och låta valet hänga på detta, själv har jag haft 2 dagars utbildning. Men visst, de skiljer sig mellan befattningarna.

Inom amfibie finns det ju en hel del olika tjänster att välja mellan, ingen lik den andra. Ville bara säga med detta att jag är riktigt nöjd med min tjänst.

Det här med ledarskapsutbildningen ska du inte haka upp dig på och låta valet hänga på detta, själv har jag haft 2 dagars utbildning. Men visst, de skiljer sig mellan befattningarna.

Ledarskapsutbildningen Järv och jag åsyftar är nog främst den man får genom att vara ledare, inte den teori man får i klassrum.

Att chefa stridsbåt eller pjäsgrupp eller stabsgrupp eller belysarpatrull under ett halvår är en ledarskapserfarenhet som är svåröverträffad för folk under 25.

innan du gör ett stort misstag.

Amf har inte helt tagit över KJ´s uppgifter, utan Amfskytte har tagit över en del av Kj´s stridsuppgifter (ta öar med helt kompani osv) det som kännetecknar än jägare (span bakom Fi-linjer, sabotage mm) är fortfarande på KJ.

dessutom kan man inte "normalt" som AmfPb välja KJ, i denna kul som rycker in nu i sommarn ska det tydligen vara 25 st som kommer kuna söka/välja KJ men anldeningen till det är för att det fattas 25 Kj-aspiranter.

det är inte alls säkert att du kan söka till KJ.

ville bara höja ett varningens finger.

lycka till

mvh Dass Amfpb 2003- 2004

Guest järv

@ Volvo

K3 är och skall vara ett eller flera snäpp vassare än amfibie. Av självbevarelsedrift så tänker jag inte utveckla det mer än så.

Precis som Vysotskij skriver så är det själva erfarenheten av att leda som är det viktigaste. Det dröjer vanligtvis länge innan du får chansen till något liknande i det civila arbetslivet.