Jump to content

Bilder från Hemsö -> Havstoudd och Storråberget

toxic

Recommended Posts

http://81.216.254.9/~toxic/gallery/

Bilder från både 7.57cm och 15.2cm batteri. De från havstoudd är dock sedan 2003. Storråberget's bilder är färska :navy:

Storråberget är på ca 7000m^2, dock fick vi endast se ungefär hälften vid denna 'förhandstitt'. På 'andra' sidan vi inte var vid, finns det mer mekaniska verkstäder etc mm.

Plats för 320 man i skarpt läge, men endast 240 man vid vanlig utbildning.

Rätt intressant att gå runt och titta lite faktiskt :huh:

Btw, kommentera gärna bilderna i galleriet. Sånt är alltid kul.

Argh! Du har förstört min dag med sådan här KA-porr.. :huh: :P

Storråberget verkar ju helt klart vara värt 60+ mil biltur den dagen det öppnar med "normal" musiverksamhet. Var på Havstoudd förra sommaren, riktigt trevligt men Storråberget verkar ju vara en enorm anläggning. :navy:

Edit: Ett par kommentarer om Havstoudd:

De "tomma" maskeringshuvarna var till för skenpjäserna, som vad jag förstår i princip var en maskeringshuv och ett stålrör.

Frågetecknet vid "7,5/57 kanon" kan du ta bort, det är mycket riktigt en sådan.

"Reservreflektorn" till radarn kunde även användas till att sätta upp en skenanläggning.

Den stora apparaten med massor av visare (under en av radar-PPI:erna) är centralinstrumentet (Ci 510, senare kallat ArtE 710). Det beräknade skjutelement utifrån målets bäring, avstånd, kurs och fart mm. Det periskopet samt radarn är direktkopplade till centralinstrumentet, tittar man noga kan man se den mekaniska kopplingen mellan periskop och instrument. Dessa var alltså till för målinmätning. Det fristående periskopet samt PPI:et var till för ytspaning. I reserveplatsen fanns även laseravståndsmätare (AML 701) from slutet av 60-talet vilket betydde att man fick fler mätmetoder att välja mellan. I reserv fanns även ett rent optiskt instrument, förmodligen lodbas m/13 (detta kan dock ha tagits bort när AML tillfördes, men jag skulle inte tro det).

Edited by AdamKalle

Argh! Du har förstört min dag med sådan här KA-porr.. :lol: :P

Storråberget verkar ju helt klart vara värt 60+ mil biltur den dagen det öppnar med "normal" musiverksamhet. Var på Havstoudd förra sommaren, riktigt trevligt men Storråberget verkar ju vara en enorm anläggning. :)

Edit: Ett par kommentarer om Havstoudd:

De "tomma" maskeringshuvarna var till för skenpjäserna, som vad jag förstår i princip var en maskeringshuv och ett stålrör.

Frågetecknet vid "7,5/57 kanon" kan du ta bort, det är mycket riktigt en sådan.

"Reservreflektorn" till radarn kunde även användas till att sätta upp en skenanläggning.

Den stora apparaten med massor av visare (under en av radar-PPI:erna) är centralinstrumentet (Ci 510, senare kallat ArtE 710). Det beräknade skjutelement utifrån målets bäring, avstånd, kurs och fart mm. Det periskopet samt radarn är direktkopplade till centralinstrumentet, tittar man noga kan man se den mekaniska kopplingen mellan periskop och instrument. Dessa var alltså till för målinmätning. Det fristående periskopet samt PPI:et var till för ytspaning. I reserveplatsen fanns även laseravståndsmätare (AML 701) from slutet av 60-talet vilket betydde att man fick fler mätmetoder att välja mellan. I reserv fanns även ett rent optiskt instrument, förmodligen lodbas m/13 (detta kan dock ha tagits bort när AML tillfördes, men jag skulle inte tro det).

Härligt att höra ;)

Tack så mycket för infon!

Ja, med tanke på att när dom öppnar det, så kommer förmodligen allt vara tillgängligt, vilket det inte var nu.

mvh

Var även jag på Hemsön förra sommaren. När någon vet mer om öppningen av Storråberget så glöm inte att hojta till!!! Guiden förra sommaren trodde att Storråberget  skulle öppna nu i vår, men det verkar ju inte stämma.

Enligt han som var huvudansvarig för detta på fortv, så blir det kanske öppnat nästa år... Problemet är ju att det är mycket yta att guida, och dom vet inte riktigt hur de skall lösa problemet. Han sa att om varje guidning skulle låta folket gå in i varje rum och kolla, skulle det ta över 7h... :)

Nästa år förhoppningsvis! Men, för er som är sugen så tror jag det går att komma och titta lite, men då gäller det att man anmäler en hel grupp med intresserade...

Edit till tidigare inlägg ;)

Laseravståndsmätaren står kvar...

Edited by toxic

toxic: Hadde du egen visning eller ?

Delar av det du har plåtat var inte öppet när jag var där :(

Enligt uppgift är delar av berget fortfarande skyddsområde så det kan nog vara lite oklokt att klänga omkring utan inbjudan

En tår i ögat på en Ka-pöjk :lala:

Hittade en massa roliga saker på bilderna, bla RA 800 och 1 st RA 146 :blink:

Synd att man inte hade tid att åka dit ut när man var på plats i Härnösand :(

Jag tror icke det är speciellt lämpligt att klänga omkring, för som sagt, närliggande berg är fortfarande i bruk och är SKYDDSOBJEKT, och, man måste åka förbi detta för att komma till Storråberget. Ligger inte alls långt i från varandra, Mycket lätt att gå fel... :P

Men som sagt, om ni är några st så kan ni ringa till den ansvarige (Stig, telenr finns på hemsöfästningens hemsida) så går det ju att få rundtur ändå.

Annars fick vi gå en extra sväng med Stig(?) utöver det som var öppet, t.ex där operationssalarna, kanontrapphusen och kanondurkarna(?) är.

Operationssalarna var för övrigt inte mycket att se, inget där var upplockat, så det var bara en stor röra med diverse saker.

Men, annars öppnade vi väl varenda dörr vi såg ungefär ,O

Men som sagt, vi fick bara gå i ca. halva berget :(

Kanon(!)bilder. Synd att du inte hade fler på pjäserna, speciellt 15,2/51...men det är väl inte alla som är kanon(!)sjuka på eldrör i pansar kanske...Fina bilder var det i alla fall! 8-/

Det finns fler bilder :) Jag själv skulle vilja haft mer bilder på dem, men det var mycket svårt att få en bra 'vy' över dessa, då det är riktigt stora, samt att nedanför dem sluttar det rätt så brant. På sidan om dem är det mest skog, och bakifrån ger det ju inte så mycket att ta kort på ;)

• 1 year later...

Jag tittade runt lite på länken som fanns högre upp och fyfan vad intressant det verkar. Kunde inte sluta bläddra runt, visste inte att Sverige har haft såna stora "projekt" på gång under kalla kriget, detta är ju seriösa grejer (eller ser så ut i alla fall).

http://81.216.254.9/~toxic/gallery/hemso/P1010029

Jag hittade denna bilden på en dörr som ser ut att vara rätt så "grov". Ser den bara "biffig" ut eller klarar den verkligen av mycket? Liksom hur mycket kraft kan en sådan dör motstå eller vad är de konstruerade att motstå?

Finns det för övrigt "aktiva" berg som används idag av försvaret? Jag ska bli stabsassistent, finns det inte en liten chans att jag kanske får ha någon övning i något berg i så fall (d v s om jag har tur) :Malaj: ?

:lol: Saker som är hemliga, är ju just.... ja, hemliga till sin karaktär. Därför kan det ju finnas hur mycket sånt här som helst kvar, kanske i berget under där man sitter just nu! Hur troligt är det frågar man sig ju? Inte särskilt kanske. Men var vill FM ha sina anläggningar? Där folk inte tror att dem finns.... :)

SSG sägs ju vara Sveriges hemligaste förband. Hmm, men ngt man känner till är ju inte särskilt hemligt... Undrar hur det förband eller anläggning ser ut som är verkligt hemligt...

Förbandet som inte finns. KA-anläggningen som är nedlagd. Bergrummet som aldrig existerat. Ubåtsbasen man aldrig hade medel att bygga. Batteriet som tekniskt inte kan finnas...

När man trodde man visste allt...

/RP :lol:

:lol: Saker som är hemliga, är ju just.... ja, hemliga till sin karaktär. Därför kan det ju finnas hur mycket sånt här som helst kvar, kanske i berget under där man sitter just nu! Hur troligt är det frågar man sig ju? Inte särskilt kanske. Men var vill FM ha sina anläggningar? Där folk inte tror att dem finns.... :)

SSG sägs ju vara Sveriges hemligaste förband. Hmm, men ngt man känner till är ju inte särskilt hemligt... Undrar hur det förband eller anläggning ser ut som är verkligt hemligt...

Förbandet som inte finns. KA-anläggningen som är nedlagd. Bergrummet som aldrig existerat. Ubåtsbasen man aldrig hade medel att bygga. Batteriet som tekniskt inte kan finnas...

När man trodde man visste allt...

/RP :D

Jo det ligger väl något i det du säger, trodde bara att Sverige inte sysslade med sånt men man vet ju aldrig...

Rätt intressant det där med hemliga grejer :)

Jag hittade denna bilden på en dörr som ser ut att vara rätt så "grov". Ser den bara "biffig" ut eller klarar den verkligen av mycket? Liksom hur mycket kraft kan en sådan dör motstå eller vad är de konstruerade att motstå?

Hur mycket just den dörren klarar av kan jag inte svara på. Men motsvarande dörrar sitter i anläggningar som ska klara "nära träff av kärnvapen". Vanligast är dock att dörren inte tar första smällen, utan att man har en ingångstunnel som i bästa fall går rakt igenom berget så att stötvågen kan ta vägen någonstans. Sedan bygger man anläggningen "i sidan" på ingångstunneln, och där sitter sedan sådana dörrar.

Finns det för övrigt "aktiva" berg som används idag av försvaret? Jag ska bli stabsassistent, finns det inte en liten chans att jag kanske får ha någon övning i något berg i så fall  (d v s om jag har tur) :)  ?

Visst finns det aktiva berg i dag, det är ingen hemlighet. Mest kända är väl Flygvapnets StriC samt Marinens Musköbas. Om du kommer i kontakt med något liknande under din GU beror helt på vilket förband du tillhör.

Det finns en mindre folkrörelse kring fenomenet "urban-exploring", där folk tar sig in i olika anlägningar (ofta olagligt). Så det är nog mer än ni som är intresserade. Det hemligaste rum jag hört talas om var ett vätgasfyllt rum någonstans i mellansverige där man arbetade med plutonium. FMV:s sjutbanor i norrland är ju också inte så omnämda, där kan man fasktiskt helt lagligt observera olika vapentester, t.ex har det flugit en och annan RB15 där en gång i tiden...

FMV:s sjutbanor i norrland är ju också inte så omnämda, där kan man fasktiskt helt lagligt observera olika vapentester, t.ex har det flugit en och annan RB15 där en gång i tiden...

Nja, helt enkelt är det inte att kika på det som sker vid vidselbasen (som jag utgår från att du menar), Så fort det händer mer "spännande" saker så spärras området av rätt friskt. Händer att ett par civila hus evakueras under den tiden testen pågår, detta mest för att man inte vill dräpa folk med skenande flygetyg men också för att man inte vill ha snok i området.

hm, altså... om någon passerar norra delarna av västergötland påväg till nån form av militärhistoriskt intressant objekt, så säg till, jag har stor lust att åka och kolla, men har inga egna transportmöjligheter...

vore förbannat skoj...

• 2 weeks later...

För övrigt så är det ett äldre kort på mig längst in :huh: Roligt vad man kan hitta på nätet ibland.

Annars trevligt att ni tycker om bilderna.

Guest FhF laddare

För en gamal fastlands artillerist! Så e dessa bilder skön å härlig PORR :lala:

Läckra bilder som fan.Och lite tragiska med 0:)

Edited by FhF laddare

För övrigt så är det ett äldre kort på mig längst in :D Roligt vad man kan hitta på nätet ibland.

Annars trevligt att ni tycker om bilderna.

Ja, jag gillar bilderna som fan. Dessutom är det så många så man kan byta bakgrundsbilden i windows varje dag och när man kommer till den sista kommer man inte ihåg hur den första såg ut så kan man börja om utan att tycka att bilderna är tråkiga :banana