Jump to content

Packplan TGB 20

Recommended Posts

Hej!

Finns det någon som har en packplan till TGB 20.

Jag vet att det togs fram på den gamla "goda tiden" under 80-90 talet när beredskapsplutonerna på de olika regementena åkte TGB 20.

Jag är även intresserad av hur ni har löst er packning av fordonen på insatsplutonerna ute i landet.

/ERI

Om det menas Tgb 21 så är det väl bara personlig packning och soldater som skall med. Om annan mtrl skall med (Som inte får plats under sätena) så skall man packa det längst fram, detta är nog redan känt ?

22:an tror jag inte att du menar eftersom den används av LV.

Så vad är det som skall medföras egentligen ??

Om det menas Tgb 21 så är det väl bara personlig packning och soldater som skall med. Om annan mtrl skall med (Som inte får plats under sätena) så skall man packa det längst fram, detta är nog redan känt ?

Insatsplutonerna har som du kanske vet blivit tillförda TGB 20 samt TGB 11 eller 13.

Det som skall medföras är plutonens gemensamma utrustning samt soldatens strids & trosspackning.

/ERI

Insatsplutonerna har som du kanske vet blivit tillförda TGB 20 samt TGB 11 eller 13.

Det som skall medföras är plutonens gemensamma utrustning samt soldatens strids & trosspackning.

/ERI

Skall det inte vara ett fordon med manskap + personlig packning och ett trossfordon med gemenskap utrustning ?

Det är önsketänkande med trossfordon... En Hv-instasplut disponerar två st TGB 20 samt en TGB 11 eller 13. Det blir lite trång när all plutonsutrustning skall med, och allt skall med ;-)

/ERI

• 5 years later...

Lyfter denna tråd då jag inte hittade något svar.

Dvs har någon en packplan för tgb 20 serien, jag eftersöker

främst packplaner för tgb 22. Principen som framgår ovan är

"allt skall med" (men inte nödvändigtvis RU aminsats om x ton och y kubik).

Vi vill faställa en gemensam plan på kompaniet, men innan dess vill vi gärna ta

in tips och ideér utifrån, annars är det enkelt att man missar något.

Vi har (hvinsats i Blekinge) 2 tgb 22 och 2 tgb 13 på varje insatspluton.

Mitt främsta intresse är dock just packplan tgb 22 och 13-bilarnas lastutrymme tas

dessutom till del upp av hundburarna (som vi inte fått ännu...), men har något ett plan på hur

plutonen som helhet skall lasta (troppvis en 13 bil och en 22bil/tropp?)

är det av intresse också.

Har efterlyst packplan för IP och IK. Det som vi konstaterat är att innan vi ens börjat titta på RU AM så kan inte allt fältlastas på 13/20 bilarna volym och/eller viktmässigt.

IB 77 ger inget bra stöd då de hade BV för stridstrossen.

Är det någon som sitter på en fungerande packplan? PM tas ISF tacksamt emot.

Skall man dessutom lyfta blicken framåt så är det någon som försökt knö in prylarna i minibuss med/utan släp?

En tgb22 är väl enklare att packa än en tgb21 då 22:an har fack längst bak som går ända upp till kapelltaket?

Vi hade sådana för tråd(-radio)grupperna inom armeflyget under min GU och man fick plats med en hel del material i facken som var avsedda för RB70 och annan LV material.

Såg aldrig en packplan utan man fick stuva in där det passade bäst, dvs det tyngsta och mest ohanterliga längst ner i facken.

Dock så hade vi enbart en grupp per 22 bil så det fanns utrymme över i själva sittdelen med sina två bänkar, där vi normalt sett hade bara 6 man samt 2 fram i förarhytten.

• 3 weeks later...