Jump to content

Målade AK mag ?

SISU

Recommended Posts

Satt i Em och vårdade mina magasin 7st .

Varav 3 var mycket slitna på utsidan därav mkt rost så efter jag hade fått bort rosten så sprayade jag dom .

Är detta tillåtet?

Har även funderat på att spraya handskydd o kolv . Tilllåtet ?

http://img19.imageshack.us/img19/9292/SISUMag.jpg

Inga moral predikningar nu tack !

Lite moralpredikning: Länka gärna så stora bilder. ;)

/Ing

Edited by Ing

Lite stooora biler ;)

Man får inte måla kronans magasin.

Frågan kom upp på en övning förr. Sen kan ju befälet i fråga ha fel, det vet jag inte. Men vapnet får du iaf inte måla. Är det behov av sånt ska man lämna in vapnet till teknikerna. Det är vad dom säger iaf.

Edited by Panzerfaust

Ser bra ut, men skall jag vara ärlig så tror jag inte att dina Bef blir glada när dom får se det.

Läste ju inte hela ditt inlägg. Det finns Camoflage tejp för vapen och det har jag på min Ak. Det gör ingen skada och ingen har sagt nått om det.

Mvh Speedy

Edited by Speedy2

Ja, snyggt blev det ju! :huh:

Men om jag inte har helt fel så ska magasinen vara "blånerade" för att förhindra just rost. Vanlig sprejfärg blir ju lätt lite tunn och kommer snart att nötas bort med mer rost som följd. Du borde nog satsa på att få dina mag utbytta i stället.

Blånering innebär att man ytbehandlar metallen på ett sätt som skapar ett motståndskraftigt oxidskikt. För att svartblånera stål har jag för mig att man kokar hela skiten i någon svavelhaltig äcklighet.

Om du vill återställa dina mag såpass att de går att byta in så kan du skaffa blåneringsvätska från t.ex Kassun HB. Använd Svinto eller liknande för att först få bort färg och gammal blånering och applicera sedan enligt anvisningarna på burken.

Lycka till!

• BlåGul -1
Ja, snyggt blev det ju!  :)

Men om jag inte har helt fel så ska magasinen vara "blånerade" för att förhindra just rost. Vanlig sprejfärg blir ju lätt lite tunn och kommer snart att nötas bort med mer rost som följd. Du borde nog satsa på att få dina mag utbytta i stället.

Blånering innebär att man ytbehandlar metallen på ett sätt som skapar ett motståndskraftigt oxidskikt. För att svartblånera stål har jag för mig att man kokar hela skiten i någon svavelhaltig äcklighet.

Om du vill återställa dina mag såpass att de går att byta in så kan du skaffa blåneringsvätska från t.ex Kassun HB. Använd Svinto eller liknande för att först få bort färg och gammal blånering och applicera sedan enligt anvisningarna på burken.

Lycka till!

AK4-magasin är för det mesta (alla jag sett åtminstone) inte blånerade utan fosfaterade ("parkerizing").

Blånering är inte ett särskilt slitstarkt eller bra rostskydd utan har mest en dekorativ effekt.

Fosfatering kan göras hemma om man är händig:

http://www.webshooters.org/diy_home_parkerizing.htm

AK4-magasin är för det mesta (alla jag sett åtminstone) inte blånerade utan fosfaterade ("parkerizing").

Helt rätt. Det är jag som sitter och blandar ihop äpplen med päron. :((

Koka i äckligt guck är fosfatisering. Blara kleta på guck är blånering. Enkelt uttryckt.

Fosfatering kan göras hemma om man är händig:

http://www.webshooters.org/diy_home_parkerizing.htm

Hmm.. Riktigt läckert slutresultat. :((

Man blir ju sugen, men tanken på att riskera att förstöra kungens materiel avskräcker. Tror inte förrådet uppskattar om man försöker byta in sandblästrade magasin (eeh jo det var så här att.. 0:) ) med halvmisslyckad "hemmafinish"..

Edited by AdamKalle

Guest CaesarRex

Hmm det råder visst lite delade meningar om just blånering. Jag har jobbat med medeltida rustningsdelar i flera år, bl.a ringbrynjor. När jag blånerar metall så kokar jag metallen i ren linolja.

Hmm det råder visst lite delade meningar om just blånering. Jag har jobbat med medeltida rustningsdelar i flera år, bl.a ringbrynjor. När jag blånerar metall så kokar jag metallen i ren linolja.

Jag tror att du har trampat i samma fälla som jag ;)

Blånering är (har blivit) ett samlingsnamn för att belägga en metallyta med ett skyddande oxidskikt.

Se Fosfatering, Anodisering och Oxidering

Jag förstår inte riktigt meningen med att börja målla sina vapen med en civil

färg som efter någon dag har försvunnit från magasinen igen och speciellt på AK5

Som ser ut som dom gör. Jag har nog aldrig sätt en AK5 som inte till hälften var metallic.

Sämre kvalitet på färgen har jag aldrig sett på ett vapen. Min 24 år gamla AK4 har mera färg kvar en AK5 som är tillverkad på 90-talet :D

Edited by Luno

Min 24 år gamla AK4 har mera färg kvar en AK5 som är tillverkad på 90-talet :)

Bara en tanke...det kan inte vara så att din AK 4 har varit inne för REMI och blivit målad igen innan du fick ut den? AK 5 har knappast hunnit in på motsvarande behandling ännu.

Jag har endast blånerat vapen i saltbad. Men vet att fosfat behandlade prylar är mycket mer rost beständiga äm blånering, något som är värt att tänka på. Inte lika snygg finish men kanske mer användbart.