Jump to content

Bandvagn 302

Pedersen

Recommended Posts

HAr hört ett rykte inom Hv om att våra TGB 20 ska ersättas med Bandvagn 302 istället! Är det någon som kan svara på om detta stämmer?

Och om det stämmer, hur fungerar allt i praktiken? Ryms all personal, packning, beväpning o.s.v.???

:baskerPa:

Min mail: [email protected]

Har mycket svårt att tro att det är mer än ett rykte.

Ofta när jag träffar olika Befäl från olika MD grupper på kurser och liknande så brukar jag bolla upp fordonsfrågan och har alldrig hört något liknande, Det är väl oftast enligt dom att det inte finns några planer på att förändra fordonsuppsättningen speciellt mycket. Tyvvär.

Sen finner jag ju bandvagnar ganska otroligt då mark ägare, kommuner och annat redan stör sig på våran verksamhet. Vart skulle vi åka med bandvagnen? Skogen i dalarna? ha, glöm det. Övnings områden? jo, visst... transporter hit och dit. Nä, det där är bara ett rykte tyvvär.

Svårt att se nyttan med pbv för HV, framförallt är dom fruktansvärt dyra att köra med (både körmilen och markskadereglering), och kräver mycket träning av både förare och skytt.

206an respektive 20 bil är aldeles utmärkt fram till dess vi kan skaffa oss Piranhor :P

:clap:PBV i hv skulle vara trevligt :wub: dock ger det problem som Hans skriver, samt det här med att mecka i vagnarna. men en mekanisering av Hv skulle inte vara fel tycker jag, det ligger helt i linje med vad jag själv tycker. dock så är jag övertygad om att det blir Hertz eller Avis som kommer att vara de primära fordonsplatserna Hv kommer att besöka inför övningar osv de närmaste 1000åren... :-(

men 401 :wub: eller 302 till Hv skulle ju vara trevligt :) eller varför inte Cv90 och 121:or