Jump to content

Almnäs?

Recommended Posts

• Forumsledning

När det av någon anledning skulle behövas igen, t.ex vid upprustning (in your dreams) så heter det att man återtar matriell och områden, tror det även heter det för folk. Man utbildar folk som glömt det dom gjorde i lumpen för länge sen.

Jag som trodde ett av försvarets problem var gamla lokaler som stod och

skräpade till ingen nytta men som man ända måste betala för (underhåll+skatt)

Eller ska man hyra ut lokalerna till "upprustningen"?

edit: radbyte

Edited by Ignis nitidus

När det av någon anledning skulle behövas igen, t.ex vid upprustning (in your dreams)  så heter det att man återtar matriell och områden, tror det även heter det för folk. Man utbildar folk som glömt det dom gjorde i lumpen för länge sen.

Okej, då är jag med.

@tysta ville

Det där va mer OT än jag någonsin varit tror jag :camo:

Från almnäs till HV´s fordon...

Guest matte

Det är likadant med de fd. krigsflygbaser som FM sålt till kommuner och privata ägare. För att få köpa en krigsflygbas får man inte bedriva verksamhet som gör att det i framtiden inte går att flyga från flygfältet. Alltså inte riva upp landingsbanan och plantera blommor där... ;)

Det är likadant med de fd. krigsflygbaser som FM sålt till kommuner och privata ägare. För att få köpa en krigsflygbas får man inte bedriva verksamhet som gör att det i framtiden inte går att flyga från flygfältet. Alltså inte riva upp landingsbanan och plantera blommor där... ;)

Aha... visste jag inte :camo: Därför alla gamla flygfält alltid fortfarande står kvar?

Man tänker "oh, där skulle man kunna bygga det eller det" men ingen som gör det... inte så konstigt då B)

Förörvrigt är det ett av de nedlagda regementen som skall kunna användas vid återtagning.

Vet du vilka de andra är?

För att få köpa en krigsflygbas får man inte bedriva verksamhet som gör att det i framtiden inte går att flyga från flygfältet. Alltså inte riva upp landingsbanan och plantera blommor där...

Tullinge, i framtiden? Men det kanske inte var en krigsbas.

När det av någon anledning skulle behövas igen, t.ex vid upprustning (in your dreams)  så heter det att man återtar matriell och områden, tror det även heter det för folk. Man utbildar folk som glömt det dom gjorde i lumpen för länge sen.

Okej, då är jag med.

@tysta ville

Det där va mer OT än jag någonsin varit tror jag :baskerPa:

Från almnäs till HV´s fordon...

Var ett svar på frågan om fordon.

simon Posted den May 21 2004, 08:49

Denna återtagnings-beredskap, gäller den fordon också?

Och i så fall, vilka fordon har vi i "återtagnings-beredskap"?

Så om det var OT inleddes jag i frestelse av simon.

Förörvrigt är det ett av de nedlagda regementen som skall kunna användas vid återtagning.

Gamla I2 i Karlstad påstås vara ett annat, i alla fall enligt de rykten som jag har hört.

Det är tydligen förbud på att ändra omkring inuti kasernerna så mycket att de inte går att återställa inom en viss tid. Det påstås även att skyddsrum och viss annan utrustning på området fortfarande underhålls av försvarsmakten.

Edited by Fu Johanson

Gamla I2 i karlstad påstås vara ett annat, i alla fall enligt de rykten som jag har hört.

Det är tydligen förbud på att ändra omkring inuti kasernerna så mycket att de inte går att återställa inom en viss tid. Det påstås även att skyddsrum och viss annan utrustning på området fortfarande underhålls av försvarsmakten.

I13 har dom ju sabbat en del så det lär knappst användas.

Någon som vet det äldsta? dvs det som stått tomt längst men utan att användas allt för mycket bara för att det skall kunna användas vid återtagning?

nån som vet vad det ska bli av gamla almnäs nu när det försvinner?

vet att securitas har tagit över bevakningen

Här kan ni följa den spännade uppföljningen Vasallen . Försvarsmakten håller på att tömma området och är klara till årskiftet. Delar av övningsfält kommer att forsätta att nyttjas av FM.

:clap: Lennartsson

Gamla KA5 Härnösand

Nedlagda delar av Bodens Garnison

I15 Borås eller I17 Uddevalla

I3 Örebro var det i många år (Nu vet jag inte)

I21/T3 i Sollefteå

P2 vet jag inte hur det blev med då det såldes till kommunen...Var iaf avsett för återtagning.

Något av områdena på Gotland skall ha gott samma öde till mötes...

Generellt är det de områden som anses ha minst utvecklingspotential för den civila marknaden som väljs ut samt deras läge i förhållande till befolkningscentra.

Vasallen i Södertälje har just nu bara en seriös spekulant...kriminalvården. Skjutfältet har blivit övningsfält.

Vasallen är förövrigt ett statligt bolag.

Något av områdena på Gotland skall ha gott samma öde till mötes...

Generellt är det de områden som anses ha minst utvecklingspotential för den civila marknaden som väljs ut samt deras läge i förhållande till befolkningscentra.

Gissningsvis KA3. KA2/Rosenholm gissar jag också på att det är flaggat för återtagningsberedskap, särskilt eftersom det tydligen stått tomt ett bra tag.

Läggs Amf 1 ned (Gud förbjude) så lär det definitivt återtagningsflaggas, eftersom det inte verkar särskilt lätt att göra något civilt med området.