Jump to content

AmfibiePB, Säkerhetsjakt...

Recommended Posts

Hejsan!

Jag var och mönstrade igår och det gick väl bra. :blink:

Fick en 9:a hos Psykologen, 8:a befälslämplig, 9:a styrka, uppskattat värde på konditionen, över medel på inskrivningsprovet, perfekt hörsel och syn.

Tjänsterna som jag kunde välja mellan var:

AmfibiePlutonbefäl

Säkerhetsjaktpatrullchef

Närskyddstroppchef

Bra/negativa saker om tjänsterna?

Guest Finnen

Jag var också iväg igår. Jag valde amf-plutonbefäl som första. Det lät som en intressant tjänst också. Jag fick inte lika bra värden som du men tillräckligt för att söka iaf.

Låter som riktigt roliga tjänster allihopa!

Välj utifrån vad du vill göra. Om Nsky-troppchef är inom flygvapnet innebär det flygbassäk, och då är ju väldigt partisk och tycker direkt att du ska välja detta.

Säkjakt sysslar ju med i stort sett samma sak fast i annan miljö, kan jag tänka mej att det är vanvettigt roligt faktiskt.

Amf-PB, beror väl på om det är inom amfskytte eller GRK eller något annat. En polare ligger inne som PB på GRK inom amf, och han älskar sin tjänst, dock krävande som satan både fysiskt och psykiskt som jag förstått det.

Du har som jag förstått det tre riktigt roliga val, vilket gör det svårt. Men lycka till!

Får jag bara klämma in och fråga vilken grad en troppchef har? Blir den Furir eller Sergeant efter GU?

Jag personligen hadde valt tjänsten som ger högst grad. Tror det är en nyttig erfarenhet att få stort ansvar och lättare att få BFA anställning och liknande?

Jag gör min värnplikt som närskyddstroppchef (Flybassäktroppchef). Det är en bra tjänst. Du får samma utb som patrullcheferna men sen när det börjar bli komp övningar och bat övningar så är det stabstältet som gäller. Och jag lovar du kommer att klättre på tältväggarna där inne när du hör en massa pang pang i radion. Men du kan mkt väl bli patrullchef när du är intagen som PB. Dom sätter dig där du passar bäst.

Angående dina betyg så säger du att du fick poäng hos psykologen och poäng för hur befälslämpligheten. När jag mönstra för ungefär en månad sen så fick jag inga betyg hos psykologen eller någon betygsgrad på befälslämplighet. Det stod bara att jag fyller kravet för att utbildas till en chefsbefattning och att jag fyller kravet för att utbildas till en befattning med höga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig. Någon som kan tyda vilken poäng de motsvarar?

För övrigt så ska Amfibieplutonbefäl vara en riktigt bra tjänst, dock fysisk. "Den mest fysiska ickefrivilliga tjänsten man kan få" Du har även chans att utbildas till båtchef om du är lagd åt det hållet.

danne

Guest Finnen

Jag fick samma som du hos psykologen och det var 7/7.

Vissa psykologer berättar gärna ut vilka betyg de gav och andra inte.

Hade flera kompisar som inte fick veta.

Edited by Finnen

För övrigt så ska Amfibieplutonbefäl vara en riktigt bra tjänst, dock fysisk. "Den mest fysiska ickefrivilliga tjänsten man kan få" Du har även chans att utbildas till båtchef om du är lagd åt det hållet.

Visst, amfibie är en riktigt bra tjänst, ganska hårt, behöver inte direkt skämmas för att man har en lökig tjänst.

Och sen, vilket håll ska man vara lagd åt för att bli båtchef? ;)

Om det nu var så pass svårt att förstå vad jag menade Volvo så ska jag uttrycka mig lite tydligare. Om du är intresserad av båtar och har erfarenhet inom det området och tydligt visar stort intresse så kanske man får bli båtchef.

@Lantz

Eftersom jag fick ett uppskattat värde på konditionen så kan jag inte söka alla tjänster...

Jag har hört mycket bra om Amfibie så det lutar åt den tjänsten. Jag fick reda på hur länge jag var tvungen att cykla för att nå de olika nivåerna och jag jämförde tiderna med min kompis tider. Jag skulle cykla hela 10min för att få en 5:a medan han bara skulle cykla 7min för en 5:a . Det är inte alltid bra att väga 95kg. :(

Om det nu var så pass svårt att förstå vad jag menade Volvo så ska jag uttrycka mig lite tydligare. Om du är intresserad av båtar och har erfarenhet inom det området och tydligt visar stort intresse så kanske man får bli båtchef.

Um, jo jag förstod... :baskerPa:

• 2 years later...

Jag är inskriven på amf1 som amfpb. Riktigt sugen. Hoppas vi syns där :ph34r: Men jag tror inte man kan bli båtchef längre med tanke på olyckorna och så som varit. Iallafall kan du inte bli det som säkerhetsjaktspatrullchef även om det står så i beffattningsbeskrivingen. Until Later //Hedin

Guest Sandström

Pass på med Säkerhetsjakttjänsten. Visst är den säkert oerhört givande, men Bassäk är jävligt kluddigt just nu. Hörde senast förra veckan när jag av en händelse var på staben, att två glittriga herrar pratade om att man skulle stryka båtcheferna p.g.a allt det här kladdet med Helgebåtarna och körförbud (Som väl iofs ska vara upphävt nu och endast besiktning av alla båtarna kvarstår.) Sen är det ett jäkla strul med hundarna också t.ex, nu tar dom våra hundar från insats här i Karlskrona och sätter dom i en mobil hundgård i Gbg... Som sagt en massa konstigt fiffel hit och dit. Amfibie kan nog vara ett bättre val för tillfället... Men jag är ju ingen expert.

Lycka till

EDIT: stavning

Edited by Sandström

Som amfibieplutonsbefäl så har du en drös med inriktningar du kan välja. Inom ett av områdena du söker dig till har du befattningarna: T.ex stridslednings-*tjofräs*, båtCh, attackdykare, S-platsCh, SkyttegrpCh mm. så om du vill ha ett stort spektrum att välja ifrån så är AmfibiePB ett bra val. Dock så Är ju säkert säk-jakt samt närskyddsToCh jävligt roliga också, men det finns ju andra som har mer koll på dom än mig, så "kolla runt lite".

Guest Sandström
Som amfibieplutonsbefäl så har du en drös med inriktningar du kan välja. Inom ett av områdena du söker dig till har du befattningarna: T.ex stridslednings-*tjofräs*, båtCh, attackdykare, S-platsCh, SkyttegrpCh mm. så om du vill ha ett stort spektrum att välja ifrån så är AmfibiePB ett bra val. Dock så Är ju säkert säk-jakt samt närskyddsToCh jävligt roliga också, men det finns ju andra som har mer koll på dom än mig, så "kolla runt lite".

Rätta mig om jag har fel men a-dyk kan man bara bli om man är uttagen till kjs...?

Rätta mig om jag har fel men a-dyk kan man bara bli om man är uttagen till kjs...?

du har fel :) Finns en tråd där jag har rätat ut frågorna, sök och du skall finna...

Jag är inskriven på amf1 som amfpb. Riktigt sugen. Hoppas vi syns där :rolleyes: Men jag tror inte man kan bli båtchef längre med tanke på olyckorna och så som varit. Iallafall kan du inte bli det som säkerhetsjaktspatrullchef även om det står så i beffattningsbeskrivingen. Until Later //Hedin

"PB" tjänsten finns inte längre, PB vart ner flyttat till GB förra året. Detta året kommer alla GB inom hela amfibiekåren vara anställda inom FM.

Själv kommer jag jobba på SKytte nästa år har ni frågor om den tjänsten är det bara att skicka ett priv mess till mig.

ps. Kanske klarar andra enkla fråger med för den delen =) :rockon:

"PB" tjänsten finns inte längre, PB vart ner flyttat till GB förra året. Detta året kommer alla GB inom hela amfibiekåren vara anställda inom FM.

Själv kommer jag jobba på SKytte nästa år har ni frågor om den tjänsten är det bara att skicka ett priv mess till mig.

ps. Kanske klarar andra enkla fråger med för den delen =) :)

Det här låter kanske som en dum fråga men vad kommer jag då bli eftersom jag är inskriven som just amfpb?

Edited by mdn

Man kan fortfarande INTE(!) få tjänsten BåtC! Detta togs bort för 3(ej säker) år sedan och fylls nu upp utav anställda FD båtförare/nav.

Samma för Pb-elever(Gruppchef), dessa tjänster fylls nu också utav anställda vid Amf1.

Edited by AMFKSP

Man kan fortfarande INTE(!) få tjänsten BåtC! Detta togs bort för 3(ej säker) år sedan och fylls nu upp utav anställda FD båtförare/nav.

Samma för Pb-elever(Gruppchef), dessa tjänster fylls nu också utav anställda vid Amf1.

givetvis har du rätt. Jag som inte hänger med i svängarna! (fan börjar man bli gammal? :) ) 04/05 Så var det BåtCh utb, men det ändrades säkert till året efter, säkert nån som kan fylla i här...

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

En vän till mej som undrar :

"Jag är en tjej som var och mönstarde igår

nu står jag i valet och kvalet mellan

två spännande tjänster

bas/strilsäktroppchef och säkerhetsjaktpatrullchef

jag skulle vilja veta lite mer om dessa två tjänster

ex om det är mkt stabstjänst, vad man får för civ. meritvärden

sen undrar jag vad andra skulle ha valt i mitt läge?

MVH Lindahl "

• 3 weeks later...

Mönstrade idag och är prel. inskriven som Säkerhetsjaktpatrullchef, 450 dagar, inryck april -09. Muckar som fänrik enl. inskrivningsförrättare, någon annan som har hört samma sak?

Tjänsten verkar ganska intressant, dock inte så mycket information man fick. Svårt att bilda sig en uppfattning om hur jobbig den är osv. Om jag har förstått det hela rätt så är det i princip samma sak som tidigare hette BasSäk?