Jump to content

Regleringar av elektronisk krigföring?

Recommended Posts

Jag har tänkt på om det finns internationella lagar eller konventioner som reglerar användadet av elektronisk krigföring?

Eller är det tillåtet att göra vad som helst om man nu ska tala om "cyberterrorism" som elektronisk krigsföring?

Får man lov att hacka alla landets myndigheter, sabba deras datorsystem, spärra alla ledarnas konton, sprida vilken information som helst via mail och radio och TV?

Finns det något alls som reglerar vad man får göra?

Lov o lov... Jag tror det mesta ryms i gällande lagstiftning men det är väl som gammal stadsgerilla fast i modern tappning.

Nån internationell konvention mot den typen av "krigföring" finns dock inte. Kan inte tänka mej hur en sådan skulle se ut...

Lov o lov... Jag tror det mesta ryms i gällande lagstiftning men det är väl som gammal stadsgerilla fast i modern tappning.

Nån internationell konvention mot den typen av "krigföring" finns dock inte. Kan inte tänka mej hur en sådan skulle se ut...

Det kan jag, tex. att man inte får förstöra för sjukhus och dyl så att civilbefolkningen kan skadas

edit: felskrivning

Edited by Ignis nitidus

Det kan jag, tex. att man inte får förstöra för sjukhus och dyl så att civilbefolkningen kan skadas

edit: felskrivning

OK. Sanktioner måste ju till för de som bryter mot reglerna o då måste också de allra flesta länder acceptera reglerna. Skyddar det oss mot terrorister etc som ändå inte skriver på regelverket.

Jag kan också tycka att det blir svårt att bevisa vem som gjort vad.

Folkrätten talar ju redan idag om skydd för särskilda platser etc, etc. Tyvärr har det inte hindrat länder o enskilda från krigsförbrytelser.