Jump to content

Bevakningssoldat Artelleri battljonen/insats

Recommended Posts

Rycker in som förråds bevakare? den 2:a Augusti undrar vad man kan förvänta sig av utbildningen just på I19 verkar vara vilt skilda uppfattningar om hur utbildningen uppfattas beroende på regemente. vad jag vill veta är också vad insats innebär, är utbildningen nämnvärt meriterande då det gäller att söka polishögskola?

MvH Andreas

ps :rocketl: sry att jag startar en till bevakningssoldat tråd men inga av dom andra innehöll något intressant för mig. nån moderator kan gärna få flytta upp mitt inlägg än en gång sry

Edited by Grente

Rycker in som förråds bevakare? den 2:a Augusti undrar vad man kan förvänta sig av utbildningen just på I19 verkar vara vilt skilda uppfattningar om hur utbildningen uppfattas beroende på regemente. vad jag vill veta är också vad insats innebär, är utbildningen nämnvärt meriterande då det gäller att söka polishögskola?

MvH Andreas

ps  :camo:  sry att jag startar en till bevakningssoldat tråd men inga av dom andra innehöll något intressant för mig. nån moderator kan gärna få flytta upp mitt inlägg än en gång sry

Ni ger oss bevaknings soldater dåligt rykte. Tror Bev trådar är dom det finns flest av faktiskt.

Insats soldat? Du? haha, kanske ska lära dig SÖKA först.

Haha, skämt åsido... ;)

Har sett en I19 bev tråd förut, är ganska säker på det.Tror inte du har kollat tillräkligt noga helt enkelt :)

Edited by Panzerfaust

Inte så givande svar kanske Panzer?!

Längst upp i Pliktverket (forumet inte det statliga verket) finns en nålad tråd om just insats/bevakning, detta just på grund av att det förekom många många sådana trådar.

Här hittar du den tråden: http://forum.SoldF.com/in...?showtopic=9947

Då missupfattade jag honom. Trodde han menade att han kollat där när han sa "flytta upp mitt inlägg". Så jag visste inte exakt vad han letade efter och hoppades på ett svar så jag kunde dirigera ytterligare.

Men då ska jag tillägga en sak; kolla i trådar som heter något annat, då det förkommer andra regementen i trådar som från början heter något helt annat.

Vet inte hur många trådar jag har skrivit i om insats biten, vilka som gör vad och när osv. Många är det iaf.

En sak som också sägs ofta i trådarna är att det skiljer sig enormt. Det enda rätt för dig är om du ringer istället för att frågar här. Vissa kör bara insats och vissa turasom osv osv.. Vet av egen erfarenhet att vissa saker skiljer sig från olika årskullar också. Om man absolut måste (av för mig okänd anledning) ha svar på vissa detaljer så är det enda rätta att ringa till sin blivande kompch som står på kallelsen. Annars kan dom säkert hitta lämplig person att tala med i växeln till reg du skall vara på.

I dom trådar jag läst har det inte stått något om det jag frågade om kanske nån rad jag missat. Gillar inte att ställe min egna frågor i någon annans tråd finns inget mer irriterande än att starta en tråd och någon anna börjar ställe frågor i den om saker som är helt orelevanta för mig då kan man starta en egen tråd enligt mig sparar in mycker irrritation för dem som svarar på samma sorts inlägg hela tiden också om överskriften speglar innehållet.

I dom trådar jag läst har det inte stått något om det jag frågade om kanske nån rad jag missat. Gillar inte att ställe min egna frågor i någon annans tråd finns inget mer irriterande än att starta en tråd och någon anna börjar ställe frågor i den om saker som är helt orelevanta för mig då kan man starta en egen tråd enligt mig sparar in mycker irrritation för dem som svarar på samma sorts inlägg hela tiden också om överskriften speglar innehållet.

www.k4.mil.se har en jätte bra beskrivning om just insats biten. Kolla där, har du ytterligare frågor så ta vi dem då :lol:

Här finner du beskrivningen

Väldigt bra beskrivning lät riktigt roligt dessutom jag får väl anta att dom ser det som meriterande på polishögskolan =). Skulle dock vara kul att få höra åsikter från någon som legat vid I19 som Insats.

Detta är vad jag tror, och jag tror inte att det spelar så stor roll vart du gjort lumpen. Steget är ju ändå enormt mellan polis och värnpliktig soldat. Men Vänrplikten är ju alltid en merit, i alla lägen.

(ja, om du inte söker ordförande posten i Ungvänster eller AFA)

Tror ärligt talat inte att du har större chans att bli polis om du är skyttesoldat eller något annat mer krävande. Har mycket svårt att tro att dom går efter meriter på det sättet om du förstår hur jag menar. Man väljer ju personer utefter personen, en merit är ju en merit. inget annat. Något som kommer på köpet om man säger så, den erfarenheten har då jag.

Fördelen med denna är ju att du får vissa civila merit som gör att du kan söka väktar jobb. (det kan du ändå) men dina chanser ökas eftersom/och du får förhoppningsvis väktar utb. Och att jobbat som väktare är nog större merit än värnplikten. Så man kan ju se det så... :camo: