Jump to content

Återhämta vätskebalansen

Speedy2

Recommended Posts

Jag har för vana att ”dricka upp mig/vätska mig” innan en ansträngande övning.

Detta gör jag för att jag vet med mig att om jag fuskar kommer det att sluta med att jag går i väggen och/eller får en blixtrande huvudvärk.

Sist vi var ute och krigade till det, så var det några soldater som inte ville/kunde vätska sig

vilket med förde att dom senare gick i väggen och fick ont i huvudet.

Som ni kanske känner till är det svårt att återfå vätskebalansen när man väl tappat den.

Det hjälper inte att bälga i sig vatten för det rinner bara rakt igenom.

Någon nämnde då att dom ”hört, läst, drömt” om ett preparat som lurar kroppen att ta upp

mer vatten än vad den normalt klarar av.

Är det någon här som hört talas om detta? Är det någon här som testa ett sånt preparat?

Var kan man få tag i det?

Jag vet att vi(Jag och min fru)vid ett tillfälle gav VÄTSKEERSÄTTNING till vårt barn när hon hade svårt att ta till sig vätska.

Men den typen av vätskeersättning var inte direkt fältmässig, skulle kokas och grejas med innan den kunde inmundigas.

Tack på förhand och med en vänlig hälsning

Speedy

Ps Jag vet inte om detta är rätt ämne i Materialplatsen men jag kunde inte komma på nått annat. Ds

@Smocken

Ja det är Semper varianten jag testat men den skall kokas upp under omröring

sen ska den svalna innan man kan dricka den.

Och det var just det jag menade med icke fältmässig.

Men brustabletten verkar intressant, jag skall nog testa den på någon av mina

soldater vid tillfälle ;)

Mvh Speedy

Men brustabletten verkar intressant, jag skall nog testa den på någon av mina

soldater vid tillfälle ;)

Jag har använt Resorb med god framgång i fält. Dessutom är den ypperlig att inmundiga vid bakfylla också....vilket gör den oumbärlig ;)

Fridens liljor / Fk Klinken

Det finns ju även elektrolyte eller nåt sånt, finns på M-Shop tror jag eller WAFE.

Det tilllför bla dom salter som försvinner när man svettas och dricker massa dessutom ska den göra så att kroppen faktiskt kan suga åt mer vätska än dom

2 dl/ 20min som kroppen nromalt klara av.

Saxat från M-Shops hemsida (/Produkter/Maxim energy/Maxin Elektrolyte):

MAXIM Elektrolyte

Vätskebrist sänker din prestationsförmåga katastrofalt. Redan vid vätskeförluster på 2% riskerar du minska prestationsförmågan med 20-40%, inte bara muskelfunktionerna utan också skärpan och koncentrationsförmågan.

MAXIM Elektrolyte hjälper dig inte bara att återställa vätskebalansen. Den speciella kolhydratmixen fyller också snabbt upp dina energiförråd. MAXIM Elektrolyte är därför idealisk att använda både under liksom efter ett pass. Då som återställare.

Dricker du mer än 3 liter under ett pass bör du absolut använda MAXIM Elektrolyte. Annars riskerar du att drabbas av funktionsstörningar.

MAXIM Elektrolyte är kraftigt Hypotonisk. Fungerar därför snabbare och är mycket skonsammare mot magen än vanliga isotona sportdrycker.

MAXIM Elektrolyte har en unik sammansättning som gör att kroppen tar upp vätska fortare. Saltinnehållet skapar törst vilket gynnar vätskebalansen. Kompenserar du hela vätskeförlusten med elektrolyte har du också ersatt de salter och mineraler du förlorar genom svettningen. Du fungerar bättre och tar bättre beslut. 0:)

Edited by Speedster

Jag skulle rekommendera försvarets egen druvsockerpulver (alternativt civilt men detta medför explosionsrisk pga saknad av m-nummer) som man sedan tillsätter ett 1-2 kryddmått vanligt salt i per liter. Inte lika high-tech som maxim men det är ett alternativ när man inte har annat att tillgå ute i busken. 0:)

Om det gäller en ren vätskeförlust så är resorb mitt tips, gäller det även att tillföra kolhydrater så finns det massor av olika varianter med olika fördelar. Druvsocker som nämdes innan är en ganska bra variant t ex.

Speedster: 2dl vätska per 20 minuter var en ny siffra för min del. Jag har svårt att se hur den kan stämma då man borde bli väldigt dålig i magen varje gång man dricker mer om de siffrorna stämmer.

Edited by kronvrak

;) Köp salttabletter på apoteket, dom hjälper kroppen att behålla vätska. Billigt och bra men överdosera inte.

Det är väldigt väldigt fel att påstå att ett intag av salt hjälper till att behålla vätska!

Det som sker är att blodplasmans oslmolaritet ökas och det krävs MER vätska för att återställa vätskebalansen.

Däremot, precis som flera skrivit, så kan utsvettade elektrolyter behöva återställas.

;) Köp salttabletter på apoteket, dom hjälper kroppen att behålla vätska. Billigt och bra men överdosera inte.

Det är väldigt väldigt fel att påstå att ett intag av salt hjälper till att behålla vätska!

Det som sker är att blodplasmans oslmolaritet ökas och det krävs MER vätska för att återställa vätskebalansen.

Däremot, precis som flera skrivit, så kan utsvettade elektrolyter behöva återställas.

;) Du har kanske rätt men att salttabletter har använts i många år av människor med ett hett ansträngande arbete under mycket varma förhållande speciellt i tropiskt miljö är inget nytt, men dom kanske har gjort fel. Hoppas du har rätt!

Have a nice weekend!

Ett tips.

Lär er att dricka rätt istället! mkt mkt billigare. samt att det kanske är svårt att få tillgång till dessa medel i fält osv. ha dessa medel i medicinlådor/askar istället och använd dessa ifall ngn mot förmodan går ned för räkning!

Det är ditt ansvar som C att folk äter och dricker tillräckligt när ni är i fält!

tillägg>

tycker om lvkv skytt:ens förslag, enkelt och funkis i busken.

Edited by Fk Satan

;) Du har kanske rätt men att salttabletter har använts i många år av människor med ett hett ansträngande arbete under mycket varma förhållande speciellt i tropiskt miljö är inget nytt, men dom kanske har gjort fel. Hoppas du har rätt!

Have a nice weekend!

salttabletter har använts i många år av människor med ett hett ansträngande arbete under mycket varma förhållande speciellt i tropiskt miljö.

Det är helt riktigt, men dom var även tvungna att dricka mycket under tiden dom jobbade/ansträngde sig, det extra saltet var dom tvungna att kompensera med pga den stora vätskeförlusten, svett=saltvatten.

;) Helt rätt men jag tror inte salt är speciellt svårt att få tag på, om det nu skulle visa sig att det fungerar. I soldat utbildningen borde det ingå att sköta vätske balansen speciellt när man använder skyddsväst i tjänsten som gör att man nästan tripplar sin vätskeförbrukning vid ansträngning. :camo:

nu när det ändå fins en tråd om detta kan jag lika gärna passa på att fråga

är det någon som har ett förslag på hur jag skall göra för att bibehålla en lämplig vätskenivå? jag har problem att dricka vatten då jag VERKLIGEN hatar vatten, imho fins det inte mycket som smakar värre (och kom inte och säg att vatten inte smakar något, för det gör det)

har testat att smaksätta vatten men det hjälper fan inte, jag dricker inte mer för det....

är det någon som har ett förslag på hur jag skall göra för att bibehålla en lämplig vätskenivå? jag har problem att dricka vatten då jag VERKLIGEN hatar vatten, imho fins det inte mycket som smakar värre (och kom inte och säg att vatten inte smakar något, för det gör det)

har testat att smaksätta vatten men det hjälper fan inte, jag dricker inte mer för det....

plåga dig själv... är tyvärr det enda som hjälper :(

testa att blanda till druvsockerblandningar, olika former av varmakoppen osv men det innebär tyvärr att du måste värma vatten ganska ofta eller dricka den kall... Tyvärr är det endast hård mental verksamhet som gäller :( besluta dig för att dricka en fältflaska under 8h, sedan är det bara att sänka denna tid tills man dricker tillräckligt.

i skogen är det svårt att dricka för mkt... man måste dricka lite och ofta. en klunk vatten är inte farligt, och upprepar man detta tillräckligt ofta så....

Testa att tugga tuggummi samtidigt som du dricker, testa at dricka saft osv.... du måste dricka mkt när du är i skogen för att må bra!

Have a nice weekend!

Det gäller att skilja på äpple och sviskon...

Osmos

Kroppen eftersträvar balans mellan salthalten i cellen och i den omgivande vätskan (plasman, "blodet").

Normalt så råder en ganska jämn balans mellan saltkoncentrationen i och utanför cellen.

Vid vätskebrist (eller om man t ex dricker saltvatten), dvs. att saltkoncentrationen i blodet ökar, kommer cellen att släpper ut vatten så att den krymper och fungerar dåligt, med muskelsvaghet, oregelbunden hjärtverksamhet och koncentrationssvårigheter, mm, till följd.

Om skillnaden är stor så skrumpnar cellen i princip ihop helt.

Omvänt om ”salthalten” i plasman minskar så släpper cellmembranet in mer vatten i cellen för att utjämna skillnaden. Det som händer om skillnaden är väldigt stor är att cellen fylls till den exploderar.

Faktiskt är det så att dricka havsvatten (riktigt saltvatten, inte bräckt) leder till uttorkning (dehydrering) fortare än att inte dricka något vatten alls, då njurarna ökar urinproduktionen för att bli av med tillförda överskottssalter i blodet.

Ytterligare ett problem är att vissa magnesiumsalter i saltvatten kan leda till diarré.

Litet experiment:

Man kan testa själv genom att göra en s.k. isoton saltlösning genom att ta c:a 9g salt till en liter vatten (NaCl 0,96 g/cm3), hälla det i en "boll" eller tub av Gladpack eller annan tunn plastfolie och därefter sänka ned den i antingen en lösning med lägre eller högre salthalt.

Det som sker är att plastfilmen som är semipermeabel (permeabel – genomsläpplig - för vatten), precis som cellmembranet, och släpper igenom vattenmolekyler men inte Na+- och Cl--joner. Därför kommer "bollen"/tuben följaktligen att svälla resp. krympa.

Man kan i texten ovan byta ut "dricker saltvatten" mot valfri rekommendation att käka salttabletter för att behålla vätska.

Som jag skrev innan så kan det ibland vara nödvändigt att ersätta salter som man svettats ut. Dock får man vanligtvis tillräckligt med salt via normal kost.

Edited by Sir Vival

Det som sker är att plastfilmen som är semipermeabel (permeabel – genomsläpplig - för vatten), precis som cellmembranet, och släpper igenom vattenmolekyler men inte Na+- och Cl--joner. Därför kommer "bollen"/tuben följaktligen att svälla resp. krympa

Bra tips!

Det ska jag komma ihåg för framtiden.

kronvrak:

Speedster: 2dl vätska per 20 minuter var en ny siffra för min del. Jag har svårt att se hur den kan stämma då man borde bli väldigt dålig i magen varje gång man dricker mer om de siffrorna stämmer.

Det jag menar är att kroppen bara kan använda max 2 dl vatten per 20 minuter.

Dvs om du drar en halvliter på 10 minuter kommer ca 2 dl av detta kunna tas upp av kroppen till något nyttigt, resten kommer enbart rinna ut den naturliga vägen utan att ha gjort någon nytta. Man behöver inte bli dålig i magen för att man dricker mer än 2dl/ 20 min. Detta är vad jag har blivit utbildad på iaf! Så man ska inte tro att om man klunkar i sig en fältflaska under 20 min så klara man sig ett par timmar på det, det är fel. :lala:

Edited by Speedster

@Smocken

Ja det är Semper varianten jag testat men den skall kokas upp under omröring

sen ska den svalna innan man kan dricka den.

Och det var just det jag menade med icke fältmässig.

Att göra sin egna vätskeersättning; På 1 liter vatten, ta:

2 msk socker

1/2 tsk salt

2 msk konc. saft

Saften är mest för smak och färg, detta recept kommer från saccska barnsjukhuset.

Jag använder själv mer en gärna Maxim´s produkter, både orginalpulver och electrolyt. När det krävs, kör jag det i Sourcepåsen direkt, 3 påsar på 2,5l vatten. Det ger mig både socker och salter + ca 600 snabba kalorier.

Maxim´s gel är också något jag klart kan rekommendera när man börjar närma sig väggen, ren glukos. 1 förpackning på ca 315 kalorier delas upp i 3 portioner, ett par tre klunkar vatten till varje portion. Fungerar faktiskt mycket bra, riktigt snabb energi....

Jag har själv hört siffran 2dl / 10 minuter, vilket ger ett upptag på 1,2 liter per timme.

Edit:

Hittade följande:

När du har konstaterat att du har vätskebrist så bör du snabbt sätta i dig ca 4 dl vatten och sedan fylla på med exempelvis 2 dl var 8:e minut för att snabbt få vattnet dit det behövs. Denna process tar tid och du är någorlunda återställd först efter någon timme även om positiva effekter ses efter 15-20 minuter.

Källa: Vätskebalans

/Magnus B

Edited by Badboy

Maxim´s gel är också något jag klart kan rekommendera när man börjar närma sig väggen, ren glukos. 1 förpackning på ca 315 kalorier delas upp i 3 portioner, ett par tre klunkar vatten till varje portion. Fungerar faktiskt mycket bra, riktigt snabb energi....

Och så klarar "packen" 12G :P

Men vilka idioter till att ta betalt för det "här" i Sverige.

Gelen kostar i Danmark 15 Dkk (c:a 18 Sek) jämfört med 30 kr i Sverige!!!

Dvs om du drar en halvliter på 10 minuter kommer ca 2 dl av detta kunna tas upp av kroppen till något nyttigt, resten kommer enbart rinna ut den naturliga vägen utan att ha gjort någon nytta. Man behöver inte bli dålig i magen för att man dricker mer än 2dl/ 20 min. Detta är vad jag har blivit utbildad på iaf! Så man ska inte tro att om man klunkar i sig en fältflaska under 20 min så klara man sig ett par timmar på det, det är fel. :/

Att man tar upp det mesta av vattnet förstog jag (Annars får man alltså problem i tjocktarmen.) men att man bara skulle kunna "använda" 2 dl per 20 minuter tvivlar jag på.

Det är ju ganska lätt uträknat att om jag tappar 1 l vätska på en timme så måste jag kunna ersätta den på något sätt annars blir jag uttorkad., tillgodogör jag mig bara 3x2 dl per timme så ligger jag minsus med 4 dl redan efter en timme. Går jag i 3 timmar med en förbrukning av 1 liter i timmen så har jag tappat 1,2 liter vätska totalt.

Det är räknat på en normal person på 80 kg ca 1,5% av kroppsvikten och då mår man inte så bra om man inte ersätter det.

I många fall kan man svettas betydligt mer än 1 l per timme och ändå klara av vätskebalansen.

Edit: 1,2 kg är inte 15% av 80 kg. :Malaj:

Edited by kronvrak

Siffrorna kan säkert variera från person till person och forskare emellan för den delen, men vad jag vet så kan kroppen alltså förlora mer vätska än vad den kan ta upp, vilket iofs låter ologiskt, kroppen brukar ju oftast vara försvånansvärt "smart" om man tänker efter. Men det behöver ju inte betyda att man enbart håller sig till 2dl/ 10-20 min, har man ordentligt underhåll av vatten är det ju bara att hälla i sig :/ Och när man är RIKTIGT törstig finns det ju faktiskt inget godare än vatten. I Elitsoldater 16 dgr....(Djungelversionen) så fick dom ju order om att dricka två liter i timmen, vilket kanske är lite väl mycket, men ända nackdelen är väl att man måste pissa stup i ett. Gör man så under en lång tid kan man ju även drabbas att man förlorar mycket salt och mineraler.

:D

Att förlora mer vätska än man kan ta upp via matsmältningssystemet är ingen omöjlighet - det vet jag av egen erfarenhet efter intensiva Spinningpass där jag inte lyckats komma i vätskebalans innan det är dax att gå i säng och vaknat på morgonen med rejäl vätskebrist.

Ett riktigt skräckexempel kommer från en bekant som är överlevnadsinstruktör och maratonlöpare då han förlorade så mycket vätska på dagarna i Nijmegen att han gick runt med dropp på kvällen för att kunna vätska upp kroppen igen.

(Tror det var när jag hörde detta som jag bestämde mig för att lägga just den aktiviteten på hyllan...)

Tjenis!

Du måste ha ett dåligt vatten hos dig för vårat vatten här nere i småland smakar utmärkt. Det ända som smakar bättre anser jag är en kall öl. mmmmm

:blink::lala:

Att förlora mer vätska än man kan ta upp via matsmältningssystemet är ingen omöjlighet - det vet jag av egen erfarenhet efter intensiva Spinningpass där jag inte lyckats komma i vätskebalans innan det är dax att gå i säng och vaknat på morgonen med rejäl vätskebrist.

Hur långa spinningpass kör du om du inte klarar av att ersätta vätskan?

Hur långa spinningpass kör du om du inte klarar av att ersätta vätskan?

En timme +... Och ja, jag svettas som en idiot.

ett par tre koppar kaffe å en stor snus är allt som behövs :)

eller om du inte hinner köpa vätske-ersättning på appo så kan du ta

1liter vatten

1 msk honung

2tsk salt.

1tsk citronvätska

blanda allt i en flaska skaka tills allt löst upp sig..

samma som vätskeersättning fast den är hemma gjort..

psl. skakas väl innan de dricks.

Kollar man på vissa cykeltävlingar tex giro d ítalia så är det inte alls ovanligt att cyklisterna måste ligga med dropp för att kunna få i sig vätskan de förlorat under dagen. Men det är under extrembelastning under lång tid, knappast normal fallet för vad FM sysslar med.

Under min tid på BA02 under sommaren var det rejält varmt och skyddsväst var på allt som oftast men jag såg inga problem att få i mig det jag behövde genom att dricka lite men ofta och äta normalt. Sen fick man räkna med att det tog några veckor innan man fick in rutinen med att dricka. Man bör dricka även om ma inte är törstig och det tar lite tid innan man har de rutinerna.

Det kan säkert bli vissa positiva effekter med vissa sportdrycker men det är sällan man har tjänst någon längre tid som kräver att man börjar exprimentera med massa tillsatser. Sen skadar det kanske inte om man kan dricka något som har lite trevlig smak.