Jump to content

Körkort


Guest

Recommended Posts

Hej, nu vänder jag mig till SoldFs samlade kunskapsbank här. Vilka befattningar under grundtjänsten ger lastbilskörkort? Strv-transport bör ju få det, jag vet även att andra transportgrupper kör tung lastbil. Men får alla körkort eller jobbar man med förarbevis? Förut har även en del kvartermästare fått körkort, men så verkar inte fallet vara längre. Har försvaret sparat in på dom?

 

Nyfikligen

/RP

Link to comment
Share on other sites

då förlänger jag frågan och undrar hur stor chans är det at jag får körkort med min tjänst? (Batteriplatssoldat)

jag vet att tjänste kräver att man har körkort men jag varken har eller kommer att få råd att skaffa körkort under den närmsta tiden, troligtvis inte innan inryck iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Racoon Pioneer: Jag hade vanligt B-kort när jag ryckte in, fick lära mig köra Tgb 20 som trots att den är ganska liten skulle räknas som en tung lastbil civilt och jag kommer nog inte kunna få ngt körkort civilt som ger mig behörighet att köra tung lastbil. Men att köra 20-bil är inte min uppgift i krig så det tränades inte så mkt.

 

Strv-tp kör ju minst sagt tyngre grejor och ofta, tror de får göra både militära och civila provet för tung lastbil, teori och uppkörning, teorin slapp jag i 20-bils utbildningen, så det vore larvigt om de inte fick köra tung lastbil civilt. Annars har man ju kompetensen att skaffa ett lastbilskort ganska smidigt...

 

Shadow: De på vårat kompani som inte hade körkort men behövde det för tjänsten får det betalat å fixat av Försvarsmakten, men de skulle ju kunna göra så att de bara byter befattning på dej också, det gör de ifall man klantar sig på körskolan...

Link to comment
Share on other sites

Min beffatning  krävde  körkort.  Jag hade inte ens B  när jag rykte in.  Men så sa jag att jag hade bara uppskrivning och uppkörning kvar (vilket jag i stort sett hade oxå) så ordnade de att jag fick  skriva och köra upp gratis, på regementet.  När Lastbils utbildningen var slut så skrev vi prov till förarbevis  samt så fick vi chansen att skriva och köra upp för civilt C kort..  vissa klarade vissa inte..  Men alla fick chans och det var gratis.

Link to comment
Share on other sites

möjligen kan jag fixa lämp till inryck. knappast mer än så.

Hjälper det att ha lämp ? (om man nu skall köra i lumpen alltså)

man behöver ju inte kunna köra bil för det??

vet en del som har skaffat det och sedan inte börjat köra ändå pga slöhet... :P

För ni/du tänker väl på sånt där "köra-när-man-är-16-papier?"

Link to comment
Share on other sites

Angående Lastbilskörkort; På i19 fick alla som körde militäralastbilar ta dels det militära förarbeviset, samt vid slutet av utbildning fick de skriva det civila teoriprovet samt möjlighet att köra upp.

 

Tjänster som hade lastbilskort var väl; Strvtp, Tolo, KVM, Många andra UH tjänster. Vi hade iaf en KB som avsaknade körkort helt, som först fick sitt B körkort genom lumpen för att en vecka senare påbörja sin lastbilsutbildning.

Link to comment
Share on other sites

Guest stor och tung

Kan bara svara för hur det vart på mitt reg.

eftersom det är ett Uh-reg. så körs det mycket lastbil. i form av ex. Brig tp, op tp, hant, Tolo, drivm, livsmedel, samt fältsjukhus när den nu utb. samt att det finns en del lastbilar på de andra plut.

då funkade det så här att alla fick ta militärt förarbevis, sedan fick alla 2 försök på teorin samt 2 försök på uppkörningen. inte konstigt att t2  vart det reg som hade mest civilt meritvärde.. i form av körkort, 10 p sjv, adr m.m....

Link to comment
Share on other sites

Guest Hanfot

På Lvreg så måste du ha ett civillt körkort innan du kan få ngt militärt förarbevis. Har du B-körkort så kan du få förarbevis på tunglastbil och då är det i praktiken enbart uppskrivning och uppkörning kvar innan du har ett civilit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Annat var det förr, boys and girls!

Jag fick tio lektioner på civil körskola och sedan köra upp för militär besiktningsman. Jag frågade om jag inte kunde få köra upp för mc också och det gick bra.

Men det var förståss 25 år se'n.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ledsen men glöm det, du får inget körkort i lumpen!

Enda chansen är som sagts tidigare om du exp vis är strf förare och har kommit väldigt långt i din körkorts utb så finns chansen annars inte, då är det lättare att förflytta folk!

Men då kan du nog glömma vakttj... Det kompaniet som lånar ut en kille med körkort vill ju ha tillbaxs ngn med... så det kan nog bli vad som helst!

Link to comment
Share on other sites

Jag är ledsen men glöm det, du får inget körkort i lumpen!

Enda chansen är som sagts tidigare om du exp vis är strf förare och har kommit väldigt långt i din körkorts utb så finns chansen annars inte, då är det lättare att förflytta folk!

Men då kan du nog glömma vakttj... Det kompaniet som lånar ut en kille med körkort vill ju ha tillbaxs ngn med... så det kan nog bli vad som helst!

då är det omplacering till något som inte kräver körkort som gäller då? eller kan jag ha kvar min tjänst och att de låter någon annan köra?

Link to comment
Share on other sites

Nä helt rätt... Du lär få byta tjänst ja!

Tyvärr är det väldigt många som säger till mönstringsförättaren att de skall ha körkort när dom kommer att rycka in... så det blir ett j-vla pusslande varje år!

 

Mvh RP

Link to comment
Share on other sites

Det kan bero lite på hur långt man har kommmit med sin körutbildning. Millitära körlärare kan/kunde utfärda civila körkort. Jag fick själv välja om jag ville få permission för uppkörning i hemstaden eller köra upp militärt på utbildningsorten. Då jag hadde bränt första uppkörningen på ett klantfel och viste att jag skule få samma kontrollant så valde jag att köra upp hemma. Det tog 5 min så hadde jag mitt kort.

Link to comment
Share on other sites

det är just det som är problemet. jag kommer inte äns ha påbörjat teorin av ekonomiska skäl. chansen att jag hinner börja ta körkort innan jag rycker in är i dagsläget mindre än 1%.

 

(om ingen här kan "skänka" mig pengar att ta körkort för.) :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Är jäkligt sugen på att fixa ett c-körkort nu helt civilt (och privat). Detta kostar ju multum, därför undrar jag om någon på forumet har koll på hur svårt det kan vara? Jag har haft B-kort i 10 och kört en hel tgb 30/40 och SISU, så jag hoppas ju att få höra av någon som varit i samma situation och som nu skriver att det endast krävdes 2 körlektioner och så var det klart... :unsure: Men det är väl önskedrömmar. Om nu någon fixat ett c-kort helt privat så fattar jag självklart att han/hon inte kan bedöma min förmåga att framföra en lastbil, men jag skulle vilja höra lite om någon anser att det är genomförbart. SÅ sugen är jag ju inte att jag vill lägga 10-tusentals kronor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix

ÄHH!

Annat var det förr på den gamla goda tiden.

 

Min flickväns farfar betalde 40 öre för sitt körkort i lumpen. Han var tvungen att betal portot för några papper tror jag det var ;)

 

Min bror hade chansen att ha lastbilskörkort under vpl (97-98) men ett av hans befäl f***-upade allt så det var bara ett fåtal som fick ta :angry:

Link to comment
Share on other sites

Men det är väl önskedrömmar. Om nu någon fixat ett c-kort helt privat så fattar jag självklart att han/hon inte kan bedöma min förmåga att framföra en lastbil, men jag skulle vilja höra lite om någon anser att det är genomförbart.

Har du koll på felspegeln? ;)

Link to comment
Share on other sites

möjligen kan jag fixa lämp till inryck. knappast mer än så.

fast omplacering, kanske. hoppas på riktare isåfall. eller bevaknings soldat. (kunde jag blitt på mönstringen om inte mönstringsförrättaren varit så snabb)

Snälla du, jag vet att detta egentligen inte hör hemma i denna tråd men jag vill försöka hindra dig från ett MYCKET stort misstag. Har själv utbildat på bevakningspluton på ArtReg och har man intresse av det militära är det inte rätt väg att gå. Likadant med riktartjänsten. Bland officerarna på regementet är riktarna kända som de dummaste (riskerar nu att skaffa mig ovänner...) soldaterna. Är du välmotiverad ska du INTE till någon av dessa tjänster!!!

Link to comment
Share on other sites

Sambandsgruppchef på i5 som jag är då, kan det leda till ett C-körkort? B har jag redan. Jag vet att ingen verkar kunna svara på vad jag kommer att få göra, men det finns väl en möjlighet att jag får köra lastbil och sådant trevligt.

Link to comment
Share on other sites

Sambandsgruppchef på i5 som jag är då, kan det leda till ett C-körkort? B har jag redan. Jag vet att ingen verkar kunna svara på vad jag kommer att få göra, men det finns väl en möjlighet att jag får köra lastbil och sådant trevligt.

Jo men det är ju det här militärt förarbevis då... Som inte är lika med C-kort tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Sambandsgruppchef på i5 som jag är då, kan det leda till ett C-körkort? B har jag redan. Jag vet att ingen verkar kunna svara på vad jag kommer att få göra, men det finns väl en möjlighet att jag får köra lastbil och sådant trevligt.

Jag tror att det ser mörkt ut för C-kort, du får förmodligen köra antingen pbv 401, bv 206, el tgb 13.

Det beror iofs vilket kompani du kommer att ligga på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...