Jump to content

Elgitarr

edde

Recommended Posts

Jorå, de flesta stämmare är gjorda så att du kan stoppa den mellan disten och gittaren med hjälp av vanliga gittarsladdar. Så funkar min iaf, kostade cirkus en 150 lapp när jag köpte den för ett halvår sen.

okej, det låter bra det, för jag har funderar på att köpa en gitarr som stämmer om sig lite då och då, men om jag bara får tag i en stämmare så är det ju ganska lungt, jag är inte så seriös, ska mest ha den för å sitta hemma å lira. ger 1000:- för ställ, förstärkare och gura

Konan har helt rätt. Gå in i närmaste musikaffär och köp den billigaste dom har.

Sladden som ska gå in i förstärkaren pluggar du in i stämboxen istället.

Eller också - kopplingstonen i en telefon motsvarar tonen A.

Så om du har ett någotsånär bra musiköra kan du stämma gitarren efter telefonen.

Personligen tycker jag det är lättare på akustisk- än på elgitarr, men det går. Övning ger färdighet. :bash:

Eller också - kopplingstonen i en telefon motsvarar tonen A.

Så om du har ett någotsånär bra musiköra kan du stämma gitarren efter telefonen.

Sant... Men sen beror det på om man vill ha ett A som är 440 Hz eller A på 442 Hz. Ingen jätteskillnad, men ändock skillnad. Framförallt om man nu vill spela med någon annan. :bash: Kommer dock inte ihåg om telefonens A är 440 eller 442. Det är numera 11 år sedan jag gick min utbildning för Behörighet Tvt i lumpen.

Jag funderar på gitarrstämmare, det finns ju till akustiska gitarrer, men finns det även till elgitarrer? till ett rimligt pris alltså?  :banana

Jag kör ett program på datorn som heter Digital Gitarr Tuner som är share/freeware. Det är bara att plugga in gitarren i microphone-ingången på ljudkortet mha en adapter som gör om den stora kontakten på sladden till en liten, finns att köpa lite var stans för en tjuga.

Har man Soundlbaster-ljudkort kan man även ställa in om man vill ha dist, wha-wha, mm i ett program som medföljer så kan man lira gura genom datorn och behöver verken förstärkare eller dist.

Hoppsan, det visste jag faktiskt inte. Menar du att telefonen antingen är 440 eller 442, och stämdosor är på 442 eller 440?

När jag spelade i band för ungefär 300 år sedan så använde vi alltid samma stämdosa.

Telefonen var bara för hemmabruk.

Men kul som partytrick, akta dig va brudar man kunde ragga med det... eller också inte. :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...