Jump to content

Recommended Posts

Hittade följande bild på mil.se

mangfaldgrupp.jpg

*FUNDERAR* Visst mångfald är bra.. men skall de inte falla in i leden när de tar på sig gröna kläder??

* Kamofärg i ansiktet på kasern

* kepsen bak och fram

* Ligger ner och "slappa"

* Ingen mössa på...

*BLIR TRÖTT*

Visst mångfald är bra...

Men lite puts ochb studs skall det vara??? Eller...

(misstänker jag är pucktvåa på ämnet men testar)

Guest Dedicated

Förmodligen nån journalist som tyckte det inte skulle vara lika intressant om "mini-lumparna" vore korrekt klädda, uppställda etc. Då hade de ju varit som vilka "svennar" som helst och därmed inte alls lika uppseendeväckande!

Förmodligen är det vi här på forumet som är "skadade" och alla andra som är normala. Det var en synnerligen hård insikt att göra, men......så är det nog!

Det där är kanske det värsta jag någonsin sett! :)

Undantaget personen i bakre raden, 4 från vänster.... en riktig liten möp-tjej, hon är säkert medlem här på forumet också...

Ja som sagt...det är inte lätt...

..jag kan se tanken med att relatera till ungdomar på deras egen nivå, det blir lättare att få kontakt med dom och arbeta tillsammans. Men då kontakten ser ut som den indikeras av bilden så kommer dom att bli grymt besvikna i ett militärt läge. Det finns en anledning till att soldater klär sig bra, likaså finns en anledning till varför man som soldat är tvingad till lydnad (inom vissa gränser).

I ett skarpt läge kan du inte ha en soldat med den attityd som man kan ana skiner igenom hos dessa gossar och flickebarn, och det blir ett abrupt uppvaknande om några av dessa går vidare inom FM, för att slutligen hamna inom ett "riktigt" förband.

Guest Dedicated

Den bakomliggande tanken är säkert väldigt god, man måste ju testa olika saker för att vinna. Funkar kanske inte på varken första eller andra försöket, men TILL SLUT kanske det blir bra!

Någon på bilden (som Karin redan skarpsynt observerat) verkar ha sett betydligt mer seriöst på verksamheten än det stora flertalet.

*FUNDERAR* Nere i mina trakter (halmstad) Körde de ett proj tillsammans med Socialförv (tror jag) där ungar som höll på att komma på snedden fick dra på sig militärkläder och gå den andra vägen.

HAr för mig att det var Ledarskaps foilk på FMHS som körde en komb av strapats och UGL med dem samt en del annat.. DEt tror jag mer på.. Den typen av individer har ofta vuxit upp utan normer och de mådde bra av att någon "satte" dem på plats....

HAde för övrigt en kille med liknande problem bild som gruppmedlem under GU *SUCKAR* det var fan inget kul.......

Han hade i "princip" fått välja mellan lumpen och fängelse och valt lumpen.... HAn var totallost..... På alla plan...

Det är väl inte att hacka ner bara för att jag antyder att S1 har en annan disciplinkultur? Jag trodde det var allmänt vedertaget. T.o.m. min lillebror, som inte är nån MÖP direkt, sa att de klädde sig väldigt "ledigt" när han var PRAO där.

Alldelles riktigt, men trots detta skall du inte hacka ner på dem, för eftersom hittills saknar förbandstillhörighet så har du ingen talan i frågan. När du är halvägs till muck så kan vi börja snacka...

Förutom att det är äckligt och reglementsvidrigt osv osv (får kväljningar när jag ser bilden) är jag faktiskt glad över att just dessa ungdomar har fått chansen att få åtminstonde lite militär uppfostran. Det är ju inte utan viss oro man jobbar över och sen åker blåa linjen hem på kvällarna när di stackars barnen inte har nånting annat att göra än att dra runt i gäng och råna varandra.

Tyvärr är jag rädd för att dessa ungdomar inte kommer att få möjlighet till en anständig fostran i konungens tjänst.

,May 17 2004, 12:29 ] Nu kan de kanske effektivisera sin taktik för personrån av svenskar. :navy:

Ja... Förklara dig utan att låta som en fördomsfull idiot.

Känner du igen någon på bilden som rånat dig eller hur kan du dra slutsatsen att de sysslar med rån.

,May 17 2004, 12:29 ]Nu kan de kanske effektivisera sin taktik för personrån av svenskar. :navy:

Vadå syftar du på att alla invandrare som har gjort lumpen skall göra det för att kunna råna svenskar?

Det är ju inte bara invandrare på bilden. Faktiskt. Det går att bli rånad av vita svenska människor också.

*EDIT*

Vid närmare granskning så är det ju bara utländska killar och svenska tjejer...

Edited by Ibsen

Enligt texten så är det andra generationens invandrare, dvs samtliga är födda i Sverige, men har föräldrar som ej är födda i Sverige.

edit: oavsett i vilket land deras föräldrar är födda så är det extremt dåligt av ansvarigt befäl att inte styra upp verksamheten på plats.

Edited by Marzocchi

Enligt texten så är det andra generationens invandrare, dvs samtliga är födda i Sverige, men har föräldrar som ej är födda i Sverige.

edit: oavsett i vilket land deras föräldrar är födda så är det extremt dåligt av ansvarigt befäl att inte styra upp verksamheten på plats.

I mina ögon är de också svenskar, men men... :navy:

Skit samma om de så är heliga munkar från Indien. Om de är med i svenska försvarsmakten SKA de ha rätt uniform och bära uniformen RÄTT! Sak samma om det så var Påven Johannes Paulus II. (Som om det skulle hända, men ni fattar)

,May 17 2004, 12:29 ]Nu kan de kanske effektivisera sin taktik för personrån av svenskar. :navy:

Vadå syftar du på att alla invandrare som har gjort lumpen skall göra det för att kunna råna svenskar?

Det är ju inte bara invandrare på bilden. Faktiskt. Det går att bli rånad av vita svenska människor också.

*EDIT*

Vid närmare granskning så är det ju bara utländska killar och svenska tjejer...

Nej det där stämmer inte. Samtliga har utlänsk härkomst.

Samtidigt tror jag att folket på SoldF kan lugna ner sig och att detta handlar bara om ett bildspråk som talar till andra ungdomar med samma referensramar (ett antagande från min sida) som de som blivit fotograferade.

Flera gånger har jag blivit förvånad, och självklart har mina förutfattade meningar kommit på skam, över det väldigt korrekta uppträdande som jag blivit bemött med från ungdomar med invandrarbakgrund då jag burit uniform - betydligt bättre än t o m av vissa ungdommar på utbildning inom FM.

Jag har dessutom sett betydligt värre exempel på mupp-bilder bland värnpliktiga, kamrater och b-styrkor.

Men visst... Man kan ju tänka till lite över vad man publicerar på www.mil.se.

Ja, jag hoppas det är som du säger, att det är till ungdomar med samma referensram. För inte fan har jag den referensramen de har om de tycker det är militärtjänstgöring att stå sådär! Kepsarna kan jag förstå det slarvas lite med i ungdomens glada dagar, men jag är ju inte direkt "normal" i deras synvinkel. :lol:

• Forumsledning

Efter att anmälningarna börjat strömma in, och tråden vart grå redan från start så stänger jag den nu.

Försök ha lite bättre argument och kommentarer till nått om ni ska kommentera en bild. Hoppa INTE på något som ni inte vet någonting om.

...och vissa av er kan ju starkt fundera över om hurvida era inlägg vart speciellt smarta överhuvudtaget. :lol:

/ Kimster

BlåGul

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...