Jump to content

Sambandsgruppchef, P4, Södra Wadsbo.

Recommended Posts

Tjena mittbena!

Är det någon annan som ska göra lumpen som sambandsgruppchef på Södra Wadsbo kompani? Och är det verkligen en så sunkig tjänst som jag har hört sägas? Har ögnat igenom en del av forumet nu, och inte nånstans kan jag hitta ett enda positivt ord om den här tjänsten.

Har en fråga till: Jag ska som sagt till P4 i Skövde, en stad jag aldrig har satt min fot i. Jag fick hem en del papper nu innan inryck och bland dom fanns ett papper med bussar som tydligen går direkt till regementet i p4, vilket ju är väldigt behändigt för mej. Till saken hör den att bussen är framme prick 12, och på mina inkallelsepapper står det att jag ska infinna mej innan nämnda klockslag. Jag har hört mej för med värnpliktsansvarige på p4 och han säger att jag ska strunta i vad som står på mina papper eftersom jag är lagligt skyldig att infinna mej innan kl. 24:00 och inget annat. Men jag är ändå lite orlig för att jag ska komma på fel fot redan från början med både befäl och framtida lumparkompisar om jag valsar in senare än alla de andra barnen. Vad bör jag göra?

Ta bussen som de säger. Folk trillar in lite hur som helst. Vi som kom från Stockholm kom ett par timmar sent, men det var inga problem, bara mindre kö till förrådet.

Ta en tidigare buss?

Detta är bussar som P4/T2s reseavdelningar fixar.

• 3 weeks later...

Jag ryckte in som sambandsgruppchef men det var inte det jag blev. Så jag vet inte riktigt hur det är. Vet iaf att de sambandsgruppchefer jag pratat med verkade gilla det, om man tycker om att koppla telefoner hemma kommer man älska det =)

S1 enköping, fick välja mellan lite skitgrejer och det som verkade vara minst skit var väl staben, och det var det jag gjorde på övningar. Förövrigt lekte vi bevakning lite överallt eftersom min GU var klar precis lagom tills WTC..

Koppla telefoner? Utveckla! :baskerFN:

Som jag har förstått det så kan jag bli i stort sett vad som helst nu när jag rycker in. Sambandsgruppchef verkar bara vara en samlingsterm på folk som dom inte vet riktigt vad dom ska göra med.

Har en kompis som ryckte ut i sommar, hand hade legat som kvartersmästare på p4 och han trodde att jag förmodligen skulle syssla emd reperationer av sambandsmedel. Andra har sagt att jag ska tjänstgöra i en stab, lr sitta i nån form av bandvagn. Får väl se när jag rycker in helt enkelt.

Vill också passa på att be om ursäkt till Kimster för det "onödiga småpratet". ;)

Jag vet ju inte säkert hur det är där.. och som sagt så om samma sak händer dig som hände mig så får du säkert mer information när du rycker in. Om du hoppar in i staben är det väl bataljonstaben eller kompanistaben som gäller. Vad jag vet så har iaf S1 fått in nya vagnar till bataljonstaben, så du kanske får sitta i en vagn iaf om du vill det / har tur :)

Börjar bli lite off topic, men vågar inte starta en ny tråd :ph34r:

Jag ska in som plutonsjukvårdare i Södra Wadsbo kompani trossenhet. Någon som kan förklara vad det menas? Ska jag övervaka mekaniker så att dom inte får avgasröret i huvudet?

Jag skall in på LV6 just som Sambandsgruppchef nu på måndag. Är det någon som kan bekräfta om det är just den lösa och odefinierade "kan-få-göra-vad-fan-som-helst "-befattning som beskrivits i många trådar här på forumet? Skiljer sig befattningarna utbildningsplatserna emellan eller är det samma lökiga kabeltatteri som man fått intrycket av här?

Det verkar som sagt inte vara många som kan ge en konkret beskrivning av befattningen, och de som har gjort det verkar ha gjort det på S1 eller liknande, som jag kan tänka mig är ett mer givande ställe att ha just en sambandsbefattning på.

Jag kommer att ligga på Robotkompaniet i en stabsgrupp på ca. 30 man, men kommer i den mån det går försöka att bli omplacerad till närskydd vilket mitt förstahandsval var, och vilket jag var inskriven som ända tills LV6 bestämde sig för att skära ner ytterligare . Andrahandsvalet var pansarskytte P4, stort misstag att inte ha valt detta främst! :)

Om det finns nån som har erfarenhet av eller skulle kunna spekulera i hur uppgifterna i en stabsbefattning på Robotkomp ser ut vore jag tacksam, skulle behöva lite motivation...

Hm, tja. Jag har en kompis som ryckte in som sammbandsgruppchef på P4 men ryckte ut som närskydd på T2. Så möjligheterna, som jag har uppfattat det, att byta är nog ganska så goda. Å andra sidan lär det ju variera mellan regementena. Och det blir nog svårt att förflyttas ifrån Lv6 till P4?

I övrigt så är Halmstad en helt okej stad på sommaren. Du kommer säkert att stormtrivas. ^^

Oj, en solskenshistoria, nu får man ju hopp. Jag skall minsann skriva en prydlig skrivelse till kompanichef/motsv. när jag ryckt in, och förklara min situation. Är man motiverad kan det ju gå vägen. GSUn är ju lika för alla så lite tid har man ju på sig att förbättra sin situation. Att din kompis lyckats med det jag vill göra får mig såklart att må lite bättre...

Angående att byta mellan regementen, jag trodde att när väl Pliktverket "delat ut" en till en utbildningsplats så var det kört och byten kunde endast ske inom regementets ramar... så är uppenbarligen inte fallet. Finns det nån annan som har liknande erfarenheter av GSU på ett ställe med fortsatt utbildning på ett annat?

• 1 year later...
  • 4 months later...
Södra Wadsbo utbildar ett trosskompani INTE ett mekanikerkompani (finns inget som heter så).

Som består av 1xTolo/lednings pluton, 1xSjukvåtdspluton, 1xReppluton, 1xTrosspluton.

Kan be att få tala om att 03-04 utbildades inget trosskompani på S:a Wadsbo utan endast ett Tekniskt kompani ingående i UH-bat, samt en liten skara soldater till det sammansatta trosskompaniet, men det var endast ett 20tal soldater som hamnade där.

När Mechanichal Animal skrev sitt första inlägg så stod garanterat informationen om tekniskt kompani kvar på www.p4.mil. se, för då var de inte snabba med att uppdatera sidan.

Slut, frågor?

//Sttochen, som gjorde sitt 1a BFA:år 03-04 :uuh: