Jump to content

Malaria i Kongo?

Recommended Posts

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

En sjättedel av den svenska FN-styrkan i Kongo misstänks ha drabbats av malaria. Av de 90 svenska FN-soldaterna som driver flygplatsen i Kindu i centrala Kongo har 14 sådana symptom att det sannolikt är fråga om febersjukdomen malaria.

Lite surt att åka på något sådant.

Edited by Fu Johanson

Hmm... verkligen surt. Har de käkat piller mot malaria tro? Har för mej att det är Lariam som delas ut till de som skall till Afrika. Finns visst en del biverkningar av Lariam. Depression är visst en... Men malaria är inget kul att dra på sej... :(

De mest frekventa angiva smittländerna är (presenterade i ordning) gällande Malaria:

Uganda - 12

Tanzania - 9

Gambia - 8

Elfenbenskusten - 6

Ghana - 6

Kamerun - 6

Nigeria - 6

Afghanistan - 6

Kenya - 5

Sierra Leone - 5

Etiopien - 4

Kongo - 4

Thailand - 3

Indonesien - 3

Salomonöarna - 2

Ajajaj, inte så kul att ha infekterad lever och infekterade blodkroppar :(

KÄLLA Smittskyddsinstitutets webplats

Edited by RRM Sjöbev

Guest CJA_Andersson

Den trupp av civil flygplanspersonal iförd svensk FN-uniform som huserar i Kongo måste ha "slarvat" med sina piller. Jag ser inget annat sätt som så många kan ha fått symptom/smittats.

Angående lariams biverkningar: Jag äter det själv nu på prov inför den stundande LA02. Jag har inte märkt någon biverkning alls, precis som de flesta andra.

Det som står i FASS om Lariams biverkningar pekar också på att det är väldigt ovanligt med biverkningar.

"Vilka biverkningar kan Lariam ge?

Oönskade effekter uppkommer oftare när Lariam används för behandling av

konstaterad malaria än när medicinen ges som förebyggande behandling.

Följande biverkningar kan uppkomma: yrsel, illamående, kräkningar, aptitförlust

och diarré. I mer sällsynta fall kan huvudvärk, sömnstörningar, störd hjärtrytm,

hudreaktioner, håravfall, synrubbningar, muskelsmärtor, kramper och

känslostörningar (t ex depression, förvirring, oro, rastlöshet) uppkomma.

När Lariam ges som behandling av konstaterad malaria är det ofta svårt att skilja

mellan biverkningarna som beror på medicinen och de symtom som beror på den

malariasjukdom som behandlas."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6
En sjättedel av den svenska FN-styrkan i Kongo misstänks ha drabbats av malaria. Av de 90 svenska FN-soldaterna som driver flygplatsen i Kindu i centrala Kongo har 14 sådana symptom att det sannolikt är fråga om febersjukdomen malaria.

Lite surt att åka på något sådant.

Det är hårt i missionen och hårdare blir det utan piller. Medicin för att hindra Malaria ger inte ett 100% skydd. Något som alla bör veta innan när man beger sig till ett orosland där Malaria härjar.

:) Lennartsson

Jag läste i en tidningsartikel (kan ha varit Corren, den låg hos pizzerian) att 14% av förbandets personal hade drabbats av malaria. Siffran i sig är inget konstigt, skyddet är inte 100%-igt samt att övriga nationer i regionen drabbats i ungefär samma omfattning. Alltså kan man inte direkt skylla på pillerslarv!

"Den trupp av civil flygplanspersonal iförd svensk FN-uniform som huserar i Kongo måste ha "slarvat" med sina piller. Jag ser inget annat sätt som så många kan ha fått symptom/smittats"

Undrar bara om den trupp av civilister som tagit på sig en roll som skyttesoldat iförda svensk FN-uniform kommer klara sig bättre? Kravet för att göra mission i kongo som flyplats personal är densamma som att vara skytteslusk i Liberia, så nedvärdera inte andra förband! Samtliga svenskar som åker på mission fyller sin funktion oavsett vad de gör. :bash::((:D

Kravet för att göra mission i kongo som flyplats personal är densamma som att vara skytteslusk i Liberia, så nedvärdera inte andra förband!

Vilka krav pratar du om? Och nedvärdering? Vem har skrivet nedvärderande saker här?

Guest CJA_Andersson

Enl. försvarets malaria-expert, som skrev ut Lariam till mig, sa att det gav ett 98% skydd så länge man tar sina tabletter. Jag tycker 14% som ett normal värde låter väldigt mycket efter det jag hört av honom, var kommer denna information i från?

Kan inte annat än hålla med Smocken, jag har inte menat att nedvärdera någon, om nån känner sig kränk ber jag om ursäk. Men jag tycker inte att jag gjort det.

Brukar inte skytte ha egna krav på fälttestet?? Har bara för mig det....

• 2 weeks later...
Den trupp av civil flygplanspersonal iförd svensk FN-uniform som huserar i Kongo måste ha "slarvat" med sina piller. Jag ser inget annat sätt som så många kan ha fått symptom/smittats.

Det finns flera typer av falciparum-malaria som ær resistent mot tex

Lariam och andra kombinationer av profylax. Det finns dock bættre æn Lariam men førsvaret tycker att det blir lite dyrt..... :baskerHV:

Sorry før de lite kunstige æ och ø. Men jag befinner mig i midnattsolens Tromsø på jobb. Har haft den stora lampan på sedan den 17:e maj....

Sen ska man ju inte glømma de andra fina sjukdomarna som finns.. Blødarfeber vill man ju inte ha!!!

Ha' de :baskerHV:

Det finns flera typer av falciparum-malaria som ær resistent mot tex

Lariam och andra kombinationer av profylax. Det finns dock bættre æn Lariam men førsvaret tycker att det blir lite dyrt..... :camo:

Intressant! Berätta mer!

När jag var i Somalia på SO04 (drygt 10 år sedan) fick vi malariaprofylaxen Paludrin. Om den används idag känner jag inte till. Hur den är i jämförelse med Lariam och andra profylaxer vet jag inte heller men mig veterligen fick ingen på vårt kompani malaria. Tror inte någon under SO01-03 drabbades heller. Verkar ju som om Lariam har hyfsat mycket biverkningar. Paludrins negativa effekter bestod nog mest av magbesvär till en början. Dock var det ganska många i den manliga delen av personalen, yngre och äldre, som efter ett tag i Somalia blev oroliga pga av att "morgonribban" (OBS! Ingen medalj!) uteblev. Direkt lades skulden på Paludrinet. Hur det var med den saken förtäljer inte historien men "ribban" återkom iaf...... :):camo:

Alltså sluta jiddra om dessa jävla biverkningar. ALLA mediciner har biverkningar. Rada upp dom som ni känner som ligger hemma med håravfall och psykotiska besvär. Det är inte så många va.....

Som exempel:

En helt vanlig Treo brustablett kan ge följande sympton:

Vanliga: Magbesvär, t ex halsbränna. Besvären minskar om Treo tas tillsammans med mat. Hjärtklappning, darrningar, oro, sömnlöshet, illamående. Ökad risk för blödningar, särskilt från slemhinnan i mag-tarmkanalen.

Mindre vanliga Överkänslighetsreaktioner, vanligen i form av nässelutslag, nässelfeber, hösnuva eller astma. Risken för överkänslighetsreaktioner ökar hos patienter med allergi av något slag. Magsår och magblödning vid regelbunden användning. Trötthet, yrsel, öronsusningar, svettning.

Sällsynta: Sår blödning från mag-tarmkanalen, minskat antal blodplättar. Upplösning av röda blodkroppar vid ärftlig brist på ett speciellt ämnesomsättningsenzym (glukos-6-fosfatdehydrogenas). Leverpåverkan. Reyes syndrom.

Vid mycket hög dosering kan dåsighet, svettning, yrsel, öronsusningar, tillfällig dövhet, ökad andning och rubbning av kroppens syra-basbalans förekomma.

Så alla hypokondriker kan slappna av. Folk som äter Larinam lär knappast bli flinta, få hallicar eller gå kring och spy