Jump to content

UCAV


Nestor

Recommended Posts

Har funderat lite på det här med UCAV (Unmanned Combat Aerial Veichels)

Hur överlägsen skulle en sådan vara en maskin flugen av en människa?

Tänk om man kunde massproducera en sådan maskun, som inte skulle vara stärre än en vanlig personbil och flyga den som ett PC-spel.

Då skulle man ju kunna få fram piloter som över genom att köra flygspel hela dagarna.

 

Jag tror att bemannade plan kommer att bli omoderna när UCAVs är mer utvecklade och etablerade

Link to comment
Share on other sites

UCAV är ett koncept som vi än så länge är relativt luddigt och odefinerat.

 

 

Hur överlägsen skulle en sådan vara en maskin flugen av en människa?

 

Hur menar du här? För att svara på den frågan måste den vinklas och specificeras.

 

Med den teknologi vi har IDAG och så långt vi kan se in i framtiden ( inte långt, teknologiutveckling är dynamisk och följer ingen fast tidslinjal) kommer det inte finnas en maskin som kan ha en flygförares situationsuppfattning. Detta allsmäktiga ord är nu högsta mode. Var är målet? Har situationen förändrats sedan min briefing före jag startade (markmål)? Hur anfalla och med vad och varifrån? Här finns ingen ersättare idag för den tänkande och utbildade människan.

 

Det jag skrev ovan gäller en helt/delvis autonom maskin som från start flyger en förprogrammerad ingress till målområdet. Väl där etablerar den kontakt med målet, attackerar och påbörjar utflygning.

 

En sådan maskin står på nästan alla länders önskelista för en specifik uppgift som ingen flygförare gillar: SEAD ( Suppresion of Enemy Air Defences). Målen är här realtivt statiska och ofta lätta att finna då deras sensorer strålar. Amerikanska X 45 UCAV är den maskin som kommit längst på utvecklingsstegen av de mer avancerade maskinerna.

 

Mittemellan bemannade och obemannade-autonoma finns de UCAV som flyger operativt idag, tex Predator. Här används en operatör som hjälp vid viss flygning samt främst vid sensoranvändning och vapeninsats. Själva vapenbärandet är dock fortfarande av sekundär natur och sensorspaning och inledning av indirekt eld dess primära syssla.

 

 

 

Så...fördelar och nackdelar med bemannade och obemannade:

 

Bemannade:

+ Situationsuppfattning

+ Vapenlast (än så länge)

+ Avionik och konstruktion ( tåligare konstruktion, bättre ECM osv)

 

De två senare gäller nu och tills vidare.

 

- Kostnad över hela systemet ( maskin, förare,utbildning)

- Förlustkänslig (politik)

- Systemkomplexitet ( underhålla operativt ,nationellt och internationellt)

 

 

Obemannade:

+ Mycket billigare ( inköp, drift och uppgradering)

+ Expendable ( Det förloras UAVer högt och lågt, ingen höjer på ögonbrynen)

+ Operativa fördelar ( mindre,mer stealth, lättare att transportera, kan tåla hög belastning, större numerär)

 

- Situationsuppfattning ( Är man inte på plats tappar man kopiöst. även med dagens teknologi. Dagens slagfält är dynamiskt och blue on blue kan vara förödande med effektiva vapen)

- Operativa nackdelar ( Generellt sett mindre och har därmed mindre bränsle-vapenlast och sensorer)

- Ej MRCA ( Nischas ofta för en uppgift eller ett scenario, må det vara SEAD eller bombning av högpriomål)

- Störnings/Felkänsliga ( Om sladden dras ur släcks ljuset)

 

 

Luft-markstrids scenario:

 

Här passar en UCAV in redan idag då den kan anfalla mål som pekas ut av markpersonal ( där målet endera belyses av markpersonal eller av egen sensor). Dock visar nuvarande trend att marktrupp föredrar luftunderstöd som kan stanna i eller nära målområdet över tiden och anfalla repetetivt ( B 52, F15E, F 18E/F ocha andra tunga/medeltunga system). Det kara inte en UCAV. Faktum är att de i Irak stundtals blev i vägen för anfallande flyg. Scenariot med moderflygplan kommer att testat med AC 130 som skall kunna fälla små UAV/UCAV som blir knutna tiil AC130ns verksamhet.

 

SEAD har redan tagits upp. Den rollen är given,samt andra relaterade "första vågen" uppdrag.

 

Luft-Luft scenario:

 

En UCAV är liten ( de som nu finns i luften och på ritborden) och kan ges mer smygegenskaper. Dess höga g tolerans är enligt mig ointressant mot en fiende som har hjälmdisplay och moderna vapen, ett bemannat flygplan har troligen fortfarande övertaget pga situationsuppfattning.

Många luftstrider idag utkämpas på långa distanser och UCAVens fördel här är som sagt dess stealthförmåga, dock hindras den säkerligen av en sämre radar som kan ta ifrån maskinen den så viktiga "first shot" möjligheten.

 

Sammanfattning: UCAV är ett tillskott och ett ess i ärmen, men det kommer dröja ett bra tag tills dess man kan grunda sitt luftförsvar på dem.

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...