Jump to content

Recommended Posts

Hade varit intressant att ställa frågan till styrande politiker vad man vill ha försvaret till och sen hade FM fått utreda vad som behövs att utföra uppgiften...nu känns det mer som att FM får si och så mycket pengar "gör något kul med dom så hörs vi av när det blir problem".....

Det där låter ju alldeles för logiskt och sansat, att börja i den änden med att bestämma vad vi ska ha försvaret till och ge fm ett tydligt uppdrag och sedan budgetera och utrusta försvaret utefter det!? Det kan man ju inte tjäna kortsiktiga populistiska vinster på eller vinna nästa val på! (Ironi och sarkasm knappen i botten)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Hade varit intressant att ställa frågan till styrande politiker vad man vill ha försvaret till och sen hade FM fått utreda vad som behövs att utföra uppgiften...nu känns det mer som att FM får si och så mycket pengar "gör något kul med dom så hörs vi av när det blir problem".....

Det där låter ju alldeles för logiskt och sansat, att börja i den änden med att bestämma vad vi ska ha försvaret till och ge fm ett tydligt uppdrag och sedan budgetera och utrusta försvaret utefter det!? Det kan man ju inte tjäna kortsiktiga populistiska vinster på eller vinna nästa val på! (Ironi och sarkasm knappen i botten)

 

Haha ja precis, det verkar helt befängt när jag tänker efter ;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hade varit intressant att ställa frågan till styrande politiker vad man vill ha försvaret till och sen hade FM fått utreda vad som behövs att utföra uppgiften...nu känns det mer som att FM får si och så mycket pengar "gör något kul med dom så hörs vi av när det blir problem".....

Det där låter ju alldeles för logiskt och sansat, att börja i den änden med att bestämma vad vi ska ha försvaret till och ge fm ett tydligt uppdrag och sedan budgetera och utrusta försvaret utefter det!? Det kan man ju inte tjäna kortsiktiga populistiska vinster på eller vinna nästa val på! (Ironi och sarkasm knappen i botten)

 

Haha ja precis, det verkar helt befängt när jag tänker efter ;)

 

men förmodligen vad som behövs för att få ordning på röran, sen kunde de ju göra så med ett antal andra myndigheter.

 

har du någon egen mening om vad som skulle behövas för att försvara landet?

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Hade varit intressant att ställa frågan till styrande politiker vad man vill ha försvaret till och sen hade FM fått utreda vad som behövs att utföra uppgiften...nu känns det mer som att FM får si och så mycket pengar "gör något kul med dom så hörs vi av när det blir problem".....

Det där låter ju alldeles för logiskt och sansat, att börja i den änden med att bestämma vad vi ska ha försvaret till och ge fm ett tydligt uppdrag och sedan budgetera och utrusta försvaret utefter det!? Det kan man ju inte tjäna kortsiktiga populistiska vinster på eller vinna nästa val på! (Ironi och sarkasm knappen i botten)

Haha ja precis, det verkar helt befängt när jag tänker efter ;)

men förmodligen vad som behövs för att få ordning på röran, sen kunde de ju göra så med ett antal andra myndigheter.

 

har du någon egen mening om vad som skulle behövas för att försvara landet?

Jag sitter och skissar på det lite nu. Men jag har svårt att komma fram till något vettigt. Återkommer.

Link to comment
Share on other sites

Ganska meningslöst att skissa på något som ändå aldrig kommer bli, vår försvarsförmåga är skjuten i sank och viljan till försvar är nog i höjd med stövelskaften här i Sverige.

 

Kommer ta årtionde att bygga upp en liten del av allt vi haft.

De kommer visserligen aldrig bli så, men de visar lite var personen står i ett antal frågor, personens kunskapsnivå och känsla för strategi.

 

vill den återskapa de som varit, när FM var som störst oavsett att tiden sprungit från mycket av utrustningen.

vill den ha massa tekniska prylar oavsett att statsbudgeten skulle knäckas om vi försöker köpa de som finns och utveckla de som inte finns än, i tillräklig mängd för att göra uppnå resultatet som önskas.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
2 hours ago, Chassi said:

Inget stridsfordon 90 är från 80-talet, många vagnar är levererade sent och det finns fortfarande förrådsställda vagnar som aldrig använts.
Scaniamotorn är precis lika bra nu som den var 1995.

A vagnarna är på gång att uppgraderas.

Jag tror att man kommer köra på nuvarande strf90 ett tag till tills man har en plan för att börja byta ut hela systemet, bara för att våra vagnar är lite äldre så är de inte dåliga, Ryssland attackerar just nu ett annat land med 70-talsfordon.


Jag gissar fortfarande att man tar äldre oanvända vagnar och bygger grkpbv90 av dessa.

 

Hur många störpbv90 vill du ha? har du något belägg för att det är ett fungerande koncept? eller finns det andra störsystem som passar bättre än på ett underhållskrävande pansarfordon? eller önskar du fritt nu igen som du brukar?

Jag gör ett antagande att en störpbv 90 inte är ett mängdfordon precis. Jag tror fordonet är en bataljonsresurs eller kompaniresurs.

 

Enligt wikipedia anses fordonet vara så pass lyckat att systemet fått ett m-nummer men att ekonomin hitills inte tillåtit serie produktion. Vi får hoppas att FM med tanke på rådande läge får mer resurser.

 

I det moderna kriget så är nog förmågan till telekrig rätt så avgörande så jag hoppas Sverige bygger några vagnar och är vagnen en bataljonsresurs så är det väl ingen oöverkomlig summa.

 

Jag lever ju än så länge i ett fritt land där fred och rättigheter råder så jag tar mig rätten att få njuta lite av vår yttrandefrihet härrine samt få önska fritt.

 

Sverige har för lite stridsvagnar och stridsfordon för ens kunna fylla tre brigader och Sverige borde ju egentligen ha ännu ännu mer mekbrigader än 3. 

 

6-9 mekbrigader är väl mer rimligt med tanke på Sveriges stora yta samt att den mängden hade ju avskräckt diktaturen ryssland (sovjet version 2.0) mer än 3 brigader.

 

 //Slava Ukraini! Heroiam slava

//TF 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, TKraften said:

Jag gör ett antagande att en störpbv 90 inte är ett mängdfordon precis. Jag tror fordonet är en bataljonsresurs eller kompaniresurs.

 

Enligt wikipedia anses fordonet vara så pass lyckat att systemet fått ett m-nummer men att ekonomin hitills inte tillåtit serie produktion. Vi får hoppas att FM med tanke på rådande läge får mer resurser.

 

I det moderna kriget så är nog förmågan till telekrig rätt så avgörande så jag hoppas Sverige bygger några vagnar och är vagnen en bataljonsresurs så är det väl ingen oöverkomlig summa.

 

Jag lever ju än så länge i ett fritt land där fred och rättigheter råder så jag tar mig rätten att få njuta lite av vår yttrandefrihet härrine samt få önska fritt.

 

Sverige har för lite stridsvagnar och stridsfordon för ens kunna fylla tre brigader och Sverige borde ju egentligen ha ännu ännu mer mekbrigader än 3. 

 

6-9 mekbrigader är väl mer rimligt med tanke på Sveriges stora yta samt att den mängden hade ju avskräckt diktaturen ryssland (sovjet version 2.0) mer än 3 brigader.

 

 //Slava Ukraini! Heroiam slava

//TF 

När du räknar brigader räknar du även på hur mycket resurser och manfolk det kräver, eller ser du huvudsakligen pjäser på ett schackbräde?

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, TKraften said:

Jag gör ett antagande att en störpbv 90 inte är ett mängdfordon precis. Jag tror fordonet är en bataljonsresurs eller kompaniresurs.

 

Enligt wikipedia anses fordonet vara så pass lyckat att systemet fått ett m-nummer men att ekonomin hitills inte tillåtit serie produktion. Vi får hoppas att FM med tanke på rådande läge får mer resurser.

 

I det moderna kriget så är nog förmågan till telekrig rätt så avgörande så jag hoppas Sverige bygger några vagnar och är vagnen en bataljonsresurs så är det väl ingen oöverkomlig summa.

 

Jag lever ju än så länge i ett fritt land där fred och rättigheter råder så jag tar mig rätten att få njuta lite av vår yttrandefrihet härrine samt få önska fritt.

 

Sverige har för lite stridsvagnar och stridsfordon för ens kunna fylla tre brigader och Sverige borde ju egentligen ha ännu ännu mer mekbrigader än 3. 

 

6-9 mekbrigader är väl mer rimligt med tanke på Sveriges stora yta samt att den mängden hade ju avskräckt diktaturen ryssland (sovjet version 2.0) mer än 3 brigader.

 

 //Slava Ukraini! Heroiam slava

//TF 

Visst har vi för lite med saker. Men ska vi då inte resonera lite realistiskt. Du är inte själv som tycker Sverige ska ha runt 8 st mekbrigader. Tyvärr tror jag aldrig vi kommer upp i dessa nivåer. Där vi även bör försöka få en bredd i vapen och utrustning på andra förband. 100 talet MK4 tror jag bara vi kan drömma om. Där vi kanske ska hoppas på en halvering. För att istället förnya med MK3 istället.

 

Däremot skulle lätta brigaden Mälardalen som inte kom upp i den nivån. skulle kunna få mer vapen och utrustning. Genom att de även fick ett par kompanier med CV90 samt minst ett kompani med strv. För att sedan köpa in ett antal bättre beväpnade AMV35 etc. Som fördelas ut inom kompanierna. Så att även en reducerad 71:e bataljonen i Revinge kunde vara kvar med några förstärkta AMV35.

 

Sedan kunde man jobba på att åtminstone bygga upp minst en eller helst två mekbrigader till. Så mycket mer tror jag inte är realistiskt inom en rimlig tid.

Där jag även ser en förstärkning inom artilleri. Samt raketartilleri och nya RBS15KA. 

 

Får vi sedan Visby I uppgraderad med lvrobotar och RWS så får vi nog vara nöjda med dem. För att göra Visby II bli ännu bättre på vapensidan. Sedan blir vi nog tvingade för industristöd en tredje A26. Istället för att bygga ytterligare två ytfartyg. Flyget får nu fler flyg och bättre vapen. Sedan kan man önska mycket mer.   

Edited by madman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

När du räknar brigader räknar du även på hur mycket resurser och manfolk det kräver, eller ser du huvudsakligen pjäser på ett schackbräde?

Med tanke på att min morfar var ungersk stormästare i schack och ngt av detta hade jag väl lyckas ärva då jag i min skolungdom då vann en och annan match.

 

Jag klarar således av både att se pjäser på ett schackbräde samt spela med dem.

 

Jag har ju även haft rätt i andra diskussioner där du haft fel.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den nuvarande konflikten i Ukraina visar på behovet av infanteri med PV och LV. Både i oländig terräng längs framryckningsvägar men även försvarandes möjliga infallsportar. Samt möjligheten att snabbt ta sig till dessa.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kilo3 said:

Jag tycker att den nuvarande konflikten i Ukraina visar på behovet av infanteri med PV och LV. Både i oländig terräng längs framryckningsvägar men även försvarandes möjliga infallsportar. Samt möjligheten att snabbt ta sig till dessa.

Problemet är väl snarare att det behövs en konflikt eller mission. Innan man ser vad som kan behövas. Då det redan har diskuterat om pv förmågor. Samt behovet av Manpads i detta forum. Där nu de allmänna åsikterna börjar gå åt det hållet nu i samband med konflikten/invasionen av Ukraina.

 

Nu börjar uppfattningar om att även Manpads är lämpligt för HV etc. Så vindar verka vända ganska snabbt. När man inser brister.

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Pv har väl aldrig varit något någon inte anser infanteri behöver. Luftvärn är svårare. Jag kan se nyttan men också risken, en pluton under hård press från fientlig eld som inte ser att helikoptern som kommer för att stödja är vänlig exempelvis.

Ska vi ha organisatoriskt självförsvarsluftvärn i infanteri/hemvärn osv så måste de även har en tillräcklig kommunikationsförmåga och träning för att hålla koll på luftläget så att det inte sker vådabekämpning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Peo said:

Pv har väl aldrig varit något någon inte anser infanteri behöver. Luftvärn är svårare. Jag kan se nyttan men också risken, en pluton under hård press från fientlig eld som inte ser att helikoptern som kommer för att stödja är vänlig exempelvis.

Ska vi ha organisatoriskt självförsvarsluftvärn i infanteri/hemvärn osv så måste de även har en tillräcklig kommunikationsförmåga och träning för att hålla koll på luftläget så att det inte sker vådabekämpning.

Problemet är att man har ansett att det räcker med AT4 för upp till 400 m. Och RB57 med räckvidd på 400-600 meter. Där man helt plötsligt har gjort en helomvändning.

 

Där man nu satsar på RB 56 som man stoppat i förråd 2013. Då man nu 9-10 år senare inser att ett delvis föråldrat helt plötslig behövs. Då vi inte haft förmågan förutom några föråldrade RB55.

 

Motståndet mot Manpads är just rädslan att de kommer att användas mot en vän. Så istället ska vi ha ett undermåligt luftvärn. För flyget tar huvuddelen. Men de kan inte vara överallt. Så då får vi förlita oss på Ksp58 istället. Vilket gör att det kommer inte att ha så stor effekt. Så då blir förbanden utslagna istället.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madman said:

Problemet är att man har ansett att det räcker med AT4 för upp till 400 m. Och RB57 med räckvidd på 400-600 meter. Där man helt plötsligt har gjort en helomvändning.

 

Där man nu satsar på RB 56 som man stoppat i förråd 2013. Då man nu 9-10 år senare inser att ett delvis föråldrat helt plötslig behövs. Då vi inte haft förmågan förutom några föråldrade RB55.

 

Motståndet mot Manpads är just rädslan att de kommer att användas mot en vän. Så istället ska vi ha ett undermåligt luftvärn. För flyget tar huvuddelen. Men de kan inte vara överallt. Så då får vi förlita oss på Ksp58 istället. Vilket gör att det kommer inte att ha så stor effekt. Så då blir förbanden utslagna istället.  

Det handlar väl inte om vad man anser räcker utan snarare vad man kan få för de pengar man har tilldelats.

Försvarsmakaten har ju de senaste 20 åren fått kompromissa i omgångar och mer eller mindre fått välja de minst dåliga alternativen, även om man ibland kan anse att de valt fel.

Men om man går tillbaka till 2008-2009 så var ju försvarsberedningens syn på luftförsvaret att helt avveckla luftvärnet och låta flygvapnet stå för lufskyddet, från den lågpunkten så har vi nu snart bytt ut hela vårt luftvärn och höjt dess kapacitet med flera hundra procent.

Det jag kan sakna är en högre grad av yttäckande förband, vi har ett antal manöverförband och 20+ tusen hemvärnssoldater.
Manöverförbanden kommer vara upptagna med stridigheter mot motståndarens förband, men det behövs också enheter som kan störa och förstöra motståndarens enheter där de väl lyckas komma förbi våra manöverförband.
20 tusen hemvärnssoldater låter mycket och fyller ut papperslistor väldigt väl, men med lite insyn i hur förbanden ser ut så inser man ju snart att det är inte många som faktiskt ligger i frontlinjen med ett gevär riktat framåt, många i HV utgörs ju utav andra funktioner, som sjukvård, logistik, ledning och frivilligpersonal utan stridskvalifikationer.

Vi ska självklart ha pv vapen med längre räckvidd, och även MANPADS och nu kommer det säkert bli så i i någon form i en framtid.
Men det gäller också att anpassa den taktiska biten utifrån de resurser som finns att tillgå och inte klaga över att saker fattas och öva som om att man har utrustning man inte har, att vara finurlig och hitta på lösningar är en stor del av framgången.


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chassi said:

Det handlar väl inte om vad man anser räcker utan snarare vad man kan få för de pengar man har tilldelats.

Försvarsmakaten har ju de senaste 20 åren fått kompromissa i omgångar och mer eller mindre fått välja de minst dåliga alternativen, även om man ibland kan anse att de valt fel.

Men om man går tillbaka till 2008-2009 så var ju försvarsberedningens syn på luftförsvaret att helt avveckla luftvärnet och låta flygvapnet stå för lufskyddet, från den lågpunkten så har vi nu snart bytt ut hela vårt luftvärn och höjt dess kapacitet med flera hundra procent.

Det jag kan sakna är en högre grad av yttäckande förband, vi har ett antal manöverförband och 20+ tusen hemvärnssoldater.
Manöverförbanden kommer vara upptagna med stridigheter mot motståndarens förband, men det behövs också enheter som kan störa och förstöra motståndarens enheter där de väl lyckas komma förbi våra manöverförband.
20 tusen hemvärnssoldater låter mycket och fyller ut papperslistor väldigt väl, men med lite insyn i hur förbanden ser ut så inser man ju snart att det är inte många som faktiskt ligger i frontlinjen med ett gevär riktat framåt, många i HV utgörs ju utav andra funktioner, som sjukvård, logistik, ledning och frivilligpersonal utan stridskvalifikationer.

Vi ska självklart ha pv vapen med längre räckvidd, och även MANPADS och nu kommer det säkert bli så i i någon form i en framtid.
Men det gäller också att anpassa den taktiska biten utifrån de resurser som finns att tillgå och inte klaga över att saker fattas och öva som om att man har utrustning man inte har, att vara finurlig och hitta på lösningar är en stor del av framgången.


 

Låter lite som du har lyssnat på ÖB. Som sagt liknande vid ditt sista stycke. Men man har sagt att pv vapen för längre räckvidd behövs inte. Man har också sagt att kanon och andra hjälpmedel är fullt tillräckligt som luftförsvar på Visby I. Vi behöver bara 24 ARCHER för vårt försvar etc.

 

Istället för att meddela att vi behöver lite olika saker. Före att säga att vi har tillräckligt. Sedan är det bra att lite har sparats i ladorna. Som gör att vi åtminstone har något. Där nye ÖB verkligen har tagit hand om det som har varit förvarat.  

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, madman said:

Låter lite som du har lyssnat på ÖB. Som sagt liknande vid ditt sista stycke. Men man har sagt att pv vapen för längre räckvidd behövs inte. Man har också sagt att kanon och andra hjälpmedel är fullt tillräckligt som luftförsvar på Visby I. Vi behöver bara 24 ARCHER för vårt försvar etc.

 

Istället för att meddela att vi behöver lite olika saker. Före att säga att vi har tillräckligt. Sedan är det bra att lite har sparat i ladorna. Som gör att vi åtminstone har något. Där nye ÖB verkligen har tagit hand om det som har varit förvarat.  

Nej jag har inte refererat till ÖB utan det är mina egna tankar och analyser.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madman said:

Låter lite som du har lyssnat på ÖB. Som sagt liknande vid ditt sista stycke. Men man har sagt att pv vapen för längre räckvidd behövs inte. Man har också sagt att kanon och andra hjälpmedel är fullt tillräckligt som luftförsvar på Visby I. Vi behöver bara 24 ARCHER för vårt försvar etc.

 

Istället för att meddela att vi behöver lite olika saker. Före att säga att vi har tillräckligt. Sedan är det bra att lite har sparats i ladorna. Som gör att vi åtminstone har något. Där nye ÖB verkligen har tagit hand om det som har varit förvarat.  

Jag tror att väldigt få från FM:s sida har sagt att dem förmågor du kommenterar skulle vara fullt tillräckliga, men som Chassi skriver har man varit tvungen att på en svältbudget välja att behålla det absolut viktigaste och då har annat strukit på foten. Det här kan ju till exempel ses i att Visby har varit designad och förberedd för LV-rb även om hon inte levererades med det.

 

I en värld där FM hade fått en rimlig budget över tid hade vi aldrig suttit i den här sitsen, men att hålla på med en massa "tänk om"-scenarion är att älta och gnälla vilket inte gör oss bättre överhuvudtaget. För att mer återgå till ämnet så tror jag att vårt kommande försvars armé skulle behöva drygt tre divisioner av manöverförband (eller iaf brigader i plural i varje område). Ett i syd, ett i Stockholmstrakten och ett i norr. Detta i huvudsak för att kunna göra motanfall när motståndaren bundits upp i vårt försvar. Försvaret sköts i huvudsak av infanteribrigader med mycket PV och LV. Utöver det fristående bataljoner med hög operativ rörlighet (och hög andel stående) soldater. För att röja upp eventuella försök till luftlandsättningar.

 

Samt kanske viktigast av allt. Ett återtaget civilförsvar.

Link to comment
Share on other sites

Ville bara flika in här att det möjligt att göra en mjukvaru uppgradering på RB57 så att maxavstådet kan höjas från 600 meter till 800 meter.

 

Detta tycker jag vore ngt Sverige borde bekosta på befintliga RB57.

 

Det går även montera in en annan siktesarm på RB57 om man önskar koppla på ett mera avancerad siktessystem utöver basic RP siktet.

 

Jag hoppas även att Sverige köper in flera och mera avancerade granater till kommande Grg 18 och speciellt en vis granattyp med raketmotor som medför ett 2000 meters maxavstånd.

 

Denna Granat med raketmotor kan ju även målstyras med laser. 

 

Sen håller jag med tidigare debattörer att hemvärnets, arméns, flygets och marinens  numerär måste byggas upp nu. 

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Kilo3 said:

Jag tror att väldigt få från FM:s sida har sagt att dem förmågor du kommenterar skulle vara fullt tillräckliga, men som Chassi skriver har man varit tvungen att på en svältbudget välja att behålla det absolut viktigaste och då har annat strukit på foten. Det här kan ju till exempel ses i att Visby har varit designad och förberedd för LV-rb även om hon inte levererades med det.

 

I en värld där FM hade fått en rimlig budget över tid hade vi aldrig suttit i den här sitsen, men att hålla på med en massa "tänk om"-scenarion är att älta och gnälla vilket inte gör oss bättre överhuvudtaget. För att mer återgå till ämnet så tror jag att vårt kommande försvars armé skulle behöva drygt tre divisioner av manöverförband (eller iaf brigader i plural i varje område). Ett i syd, ett i Stockholmstrakten och ett i norr. Detta i huvudsak för att kunna göra motanfall när motståndaren bundits upp i vårt försvar. Försvaret sköts i huvudsak av infanteribrigader med mycket PV och LV. Utöver det fristående bataljoner med hög operativ rörlighet (och hög andel stående) soldater. För att röja upp eventuella försök till luftlandsättningar.

 

Samt kanske viktigast av allt. Ett återtaget civilförsvar.

Det jag bl.a. reagerar på är att man officiellt säger att man är nöjd. Men försvaret har ju en slogan "att gilla läget". Sedan får man anpassa sig efter rådande omständigheter. Vilket även ÖB har nämnt. Och att det inte ska gnällas. Så vårt försvar är gott som Per Albin sa 1939.

 

Försvaret är ca fem år försent. Vilket gör att de är i en mycket svår sitts.

Där vissa beställningar skulle ha levererats 2020-2022. För att även gå ut med budskapet att våra lösningar är bäst. Då man gjort flera felaktiga val under tiden. 

 

Som tur är har en del äldre produkter som därmed är sämre sparats i ladorna. Som vi nu blir tvungna att använda.      

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, madman said:

Det jag bl.a. reagerar på är att man officiellt säger att man är nöjd. Men försvaret har ju en slogan "att gilla läget". Hur ska man då kunna förändra och få en förbättring. Sedan får man anpassa sig efter rådande omständigheter. Vilket även ÖB har nämnt.

 

Försvaret är ca fem år försent. Vilket gör att det nu är i en mycket svår sitts. För att även gå ut med budskapet att våra lösningar är bäst. Då man gjort flera felaktiga val. Som tur är har en del äldre produkter som därmed är sämre sparats i ladorna. Som vi nu blir tvungna att använda.      

Ja, typ BAMSE, rbs90 och kustrobotbilarna.

 

Att man är nöjd betyder inte nödvändigtvis att allt är som det ska, men att det är så bra det kan bli.

 

I sverige så följer militären de förutsättningar politikerna ger, på gott och ont.

Och politikerna agerar på mandat av befolkningen.

 

Skulle våra generaler säga som de tycker och som det är får de sedermera sparken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chassi said:

Ja, typ BAMSE, rbs90 och kustrobotbilarna.

 

Att man är nöjd betyder inte nödvändigtvis att allt är som det ska, men att det är så bra det kan bli.

 

I sverige så följer militären de förutsättningar politikerna ger, på gott och ont.

Och politikerna agerar på mandat av befolkningen.

 

Skulle våra generaler säga som de tycker och som det är får de sedermera sparken.

Ja du har rätt  på många punkter. Men inte att de är så bra det kan bli. Då vissa felsatsningar kan göra att det blir sämre. 

 

Där luftvärnet är ett exempel. Vi ska satsa på RBS23 så vi behöver inte RB67/97. Jaha ska vi nu inte satsa på RBS23. Men då måste RB 67 upprustas till RBS97. Som länge varit undermåligt. Och inte ens förbättras med bättre robotar.

 

RBS98 ska skydda brigaderna. Jaha ska de nu skydda RB103. Men vad ska då skydda brigaderna. Vi tar ut RB70/90 ur förråden.

 

Jaha kan RBS23 kunna användas på Gotland. Ja men då renoverar vi dem men uppgraderar dem inte. Så de får något sämre förmåga som de var lämpliga för.

 

Nej inga manpads till personalen. För då kan de skjuta en vän. Så de får nöja sig med ksp88 och kan då knappt skjuta ner någon.       

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, madman said:

Ja du har rätt  på många punkter. Men inte att de är så bra det kan bli. Då vissa felsatsningar kan göra att det blir sämre. 

 

Där luftvärnet är ett exempel. Vi ska satsa på RBS23 så vi behöver inte RB67/97.

Jaha ska vi nu inte satsa på RBS23. Men då måste RB 67 upprustas till RBS97. Som länge varit undermåligt. Och inte ens förbättras med bättre robotar.

 

RBS98 ska skydda brigaderna. Jaha ska de nu skydda RB103. Men vad ska då skydda brigaderna. Vi tar ut RB70/90 ur förråden.

 

Jaha kan RBS23 kunna användas på Gotland. Ja men då renoverar vi dem men uppgraderar dem inte. Så de får något sämre förmåga som de var lämpliga för.

 

Nej inga manpads till personalen. För då kan de skjuta en vän. Så de får nöja sig med ksp88 och kan då knappt skjuta ner någon.       

Nu radar du upp exempel på där politiken spelat stor roll.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mer pengar till Försvaret och svenskt Natomedlemskap i år tillsammans med Finland är nu något som verkligen krävs för att säkerställa att Sverige inte blir angripet. 

 

Det andra är att försvaret verkligen utan fusk får sina pengar.

 

Politikerna har ju tyvärr under många år fuskat med pengarna till försvaret eller bara sett försvaret som ett onödigt särintresse.

 

Så jag hoppas att det formella medlemskapet i Nato medför att vårt försvar verkligen får sina pengar och inte att dessa kan trollas tillbaka till stauten via diverse parasitmyndigheter (fortverket, FMV, FMlog osv) som tillåts brandskatta vårt försvar med sina debiteringar och att industristöd, arbetsmarknadsstöd och typ regeringsplanets kostnad tas från någon annan statlig budgetpost än försvarets budget.

 

2% bnp skall bara gå till försvarets kostnader utan att staten stjäl tillbaka pengarna via konstgjorda kostnader som exempelvis marknadshyror på specialbyggnader som byggdes i början på 1900 talet.

 

FMV måste bli effektivare och fortverket borde återgå till att bli en intern avdelning inom försvaret så hyror bara går till underhåll och inte till ngn extra skatt tillbaka. 

 

Sen kan jag tycka att missioner utomlands utanför Nato får utrikesdepartementet bekosta och gärna med vår övergenerösa biståndsbudget.

 

2% bnp skall gå till försvaret och dess åtagande gentemot Nato inget annat.

 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chassi said:

Vad ska FMV bli bättre på?

De skulle aldrig ha fördubblats. Där stor del är f.d. militärer. I en tid då försvaret rent allmänt drogs ner. De skulle inte ha byggt alla nya verkstäder. Där de styrde vad och när som skulle repareras. Sedan vet jag inte hur stor makt de har med inköp.  Men men man kan undra ibland. Vem som egentligen styr inriktning på inköp.  

Edited by madman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

Vad ska FMV bli bättre på?

Tja sluta fördröja, guldplättera samt krångla till försvars materialprocesserna...

 

Minns en blt artikel om RB 15 lastbilarna som hade aktiverats i Skåne för ett tag sen där ansvariga inom försvaret berättade att de även hemlighöll  internt denna återanskaffning av musei föremålen KA Robot 15 bilarna för slippa diverse nejsägare och "krångelpellrar" inom FMV.

 

Jag brukar skämtsamt tro att FMV kan stå för "Försenande/Fördröjande/Fientliga Material Verket"

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Självklart så är det ju alltid FMVs fel när det blir problem med materielanskaffning och absolut inte är det varken industrins oförmåga att leverera utlovad produkt, eller Försvarsmaktens oförmåga att ibland ställa rimliga kravspecifikationer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...