Stefan F Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Satt och funderade litegrann. Hur många medaljer har väl inte dom kungliga egentligen. Frågan är - varför har dom fått dom? Finns det nån av dom som verkligen *gjort* nåt för att förtjäna alla medaljer? Eller är det mest inbördes beundran? Frederik såg ju nästan ut som en amerikansk general med all bråte på sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Hörde att kommentatorerna sade att han hade utbildats som attackdykare i danska marinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Frederik har väl varit i frömandkorpset (vet ej stavningen) motsvarande attackdykarna samt deltagit i den där expeditionen på skidor runt Grönland som danska försvaret gör varje år vill jag minnas. Så jag skulle säga att han verkar vara ganska duglig. Vad gäller medaljer och ordnar som bärs vid högtider så är det inte så mycket prestationer bakom dem. Delas mer eller mindre ut som presenter till höger och vänster. Kan vara av typen Gustaf III minnesmedalj och telegrafiföreningens jubileumsmedalj osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorr Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Frederik har väl varit i frömandkorpset (vet ej stavningen) motsvarande attackdykarna samt deltagit i den där expeditionen på skidor runt Grönland som danska försvaret gör varje år vill jag minnas. Så jag skulle säga att han verkar vara ganska duglig. Föredömligt, hur står det till med våra svenska royaliteter? Har för mig att vår Prins har legat i flottan. Undrar hur det skulle vara att ligga inne i lumpen samtidigt som en av kungligt blod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Frederik har väl varit i frömandkorpset (vet ej stavningen) motsvarande attackdykarna samt deltagit i den där expeditionen på skidor runt Grönland som danska försvaret gör varje år vill jag minnas. Så jag skulle säga att han verkar vara ganska duglig. Föredömligt, hur står det till med våra svenska royaliteter? Har för mig att vår Prins har legat i flottan. Undrar hur det skulle vara att ligga inne i lumpen samtidigt som en av kungligt blod. Nästan, amfibiekåren. Efter det resoff-utbildning och jag läste i en intervju att han skulle gå en vidareutbildningskurs nu i sommar. Han siktar tydligen på att bli löjtnant inom rimlig tid. Kungen är förstås resoff i flottan sedan sextiotalet. Kronprinsessan gjorde en GSU á la utlandsstyrkan för ett tag sedan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 15, 2004 Author Report Share Posted May 15, 2004 Jag påstår absolut inte att kungligheterna inte gjort militärtjänst. Men även om han gått en tur på Grönland och är utbildad attackdykare... jag menar, får man verkligen 10-15 medaljer för det? Eller är det bara det att vi svenskar är lite för restriktiva när det gäller sånt? Vår ÖB med bara 8 eller 9 ribbor måste vara nåt slags rekord (nedåt i skalan alltså). Nån drev ju med norrmän (eller var det amerikaner, förmodligen amerikaner) - att dom får en medalj om dom lyckas skottställa bössan. Och att dom får en till om dom gör det i högt gräs. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 När jag var på besök på USS Hué City, som gästade Göteborg för några år sedan blev vi guidade av en matros med ett antal spännen på. Någon frågade då vad de betydde, och det var typ "fem års prickfri tjänst, var med på den och den operationen etc.." Inte stuff som gör en innehavare av kongressens hedersmedalj grön av avund direkt. Kan man få medalj för "x antal års prickfri tjänst" i sverige? Får man medalj om man får X X X i lumpenbetyg (förutom den som man tydligen automatiskt får nu för tiden.. annat var det på min tid bla bla bla)? /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Det finns två olika medaljer får "lång tjänst" Medaljen för nit och redlighet i rikets tjänst (GMnor) Delas ut för minst 30 års statlig tjänst (25 år för den som går i pension) Medaljen för långvarig och trogen tjänst (GMlttj) Den vet jag inte bestämmelserna för. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Jag påstår absolut inte att kungligheterna inte gjort militärtjänst. Men även om han gått en tur på Grönland och är utbildad attackdykare... jag menar, får man verkligen 10-15 medaljer för det? Eller är det bara det att vi svenskar är lite för restriktiva när det gäller sånt? Vår ÖB med bara 8 eller 9 ribbor måste vara nåt slags rekord (nedåt i skalan alltså). Nån drev ju med norrmän (eller var det amerikaner, förmodligen amerikaner) - att dom får en medalj om dom lyckas skottställa bössan. Och att dom får en till om dom gör det i högt gräs. :P Som dansk prins har han gjort ett stort antal stadsbesök och därigenom fått ett antal medaljer. De medaljer han bär är med största sannolikhet ärvda medaljer. Precis som för vår egen kung och prins. Lennartsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Enligt hans sida www.hkhkronprinsen.dk har han följande utmärkelser: Danske dekorationer: Forkortelserne i parentes svarer til de i Hof- og Statskalenderen anførte. Ridder af Elefantordenen (R.E.), Storkommandør (S.Kmd.), Dannebrogordenens Hæderstegn (D.Ht.), Erindringsmedaljen i anledning af 50-års dagen for Hendes Majestæt Dronning Ingrids ankomst til Danmark (Dr.I.E.M.), Reserveofficersforeningen i Danmarks Hæderstegn (ROHT), Erindringsmedaljen i anledning af H.M. Dronning Margrethe og H.K.H. Prins Henriks Sølvbryllup (S.E.m.), Erindringsmedaljen i anledning af H.M. Dronning Margrethe II's 25 års regeringsjubilæum (R.E.m.), Dansk Militært Idrætsforbunds Hæderstegn (D.M.I.H.), Mindemedaljen i anledning af hundredårsdagen for Kong Frederik IX's fødsel (M.M.11. marts 1899-1999), Den Kongelige Belønningsmedalje med krone og inskriptionen EXPEDITION SIRIUS 2000 (B.M.2*.m.Inskrip.), Dronning Ingrids Mindemedalje (Dr.I.M.M.), Grønlands Landstings fortjenstmedalje Nersornaat i guld. Udenlandske Ordener: Fortjenstordenen, Storkors, Italien (It.F.1.), Adolph af Nassaus civile og militære Fortjenstorden, Storkors, Luxembourg (N.A.1.), Ojaswi Rajanya Orden, Storkors, Nepal (Nep.Oja.Raj.1), Serafimerorden, Sverige (S.Sph.), St. Olavs Orden, Storkors, Norge (N.St.0.1.), Hvide Roses Orden, Storkors, Finland (Fi.H.R.1.), Terra Mariana Orden, Storkors, Estland (Est.T.M.1.), De Tre Stjerners Orden, Storkors, Letland (Letland Le.S.1.), Leopolds Orden, Storkors, Belgien (B.L.1.), Den Islandske Falkeorden, Storkors (I.F.1.), Den jordanske Renaissance Orden, Storkors (Jo.Re.1.), Krysantemum Orden, Japan (J.Krys), Sydkorsorden, Storkors, Brasilien (Br.S.K.1.), Rio Branco Orden, Storkors, Brasilien (Br.R.B.1.), Chula Chom Klao Orden, Storkors, Thailand (S.C.K.1), Forbundsrepubliken Tysklands Fortjenstorden, Storkors (Ty.F.R.F.1). Stjerne Orden: Storkors, Rumænien (Ru.Stj.O.1.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Både kungen och prins Carl Filip bar Stor mässdräkt under bröllopet. Dock var det bara prinsen som hade kollat UniR FM och bar sin miniatyrmedalj på jackans vänstra slag, dock hade han satt den för högt upp. Kungen bar sina på bröstet. Dessutom bär dom inte det blå bandet (Serafimerorden?) åt samma håll The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Dessutom bär dom inte det blå bandet (Serafimerorden?) åt samma håll Min gissning är att det antagligen är så att kungen, drottningen och kronprinsessan bär den danska Elefantorden (kungen har även danebrogsorden i band om halsen), medan Carl Filip bär serafimerorden. Förövrigt hade den danska kronprinsen tydligen "søværnets gallauniform". Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Jaha du, så kanske det är. Lite jobbigt när dom envisas med att ha samma färg till de olika operettutmärkelserna. :P Kan dom inte komma överens om olika färger. The Swede Link to comment Share on other sites More sharing options...
danno Posted May 15, 2004 Report Share Posted May 15, 2004 Har för mig att vår Prins har legat i flottan. Undrar hur det skulle vara att ligga inne i lumpen samtidigt som en av kungligt blod. Nästan, amfibiekåren. Samma sak, båtar och fendrar och sånt! :P Han utbildades till båtförare (nu förlämpar jag säkert någon då det säkerligen finns ett häftigare namn) på stridsbåt. En anekdot om att göra lumpen med kungligheter: Min plutch från KS03 skällde ut en värnpliktigt som hade mössan på sig inomhus. Precis när han var klar märkte han att namnbrickan deklarerade att det var "vpl Bernadotte" som han precis hyvlat av. Han påstår att han skulle skällt lika mycket om han sett brickan först men det får vi ju aldrig veta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 15, 2004 Author Report Share Posted May 15, 2004 Tack 106. Som vi trodde alltså - 98% av all sallad på galakläderna är baccis-ribbor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Sirius Patruljen - "Skidturen på Grönland" som är 2500km (Yeah right, skidtur!). Frømandskorpset - "Attackdykare". Kronprins Fredrik är även utbildad pilot, om jag inte minns helt jäkla fel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 OK, jag kan tillstå att en skidtur på 250 mil är imponerande. Gör dom den i ett streck så är jag ännu mer imponerad. Där har han ju faktiskt gjort nånting för medaljen, så det är väl undantaget som bekräftar regeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest järv Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Beträffande Expedition Sirius så heter den ju "Slædepatruljen Sirius" så skidmarsch utgör nog inte så stor del men det är ändå en stor prestation (26 månader). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted May 16, 2004 Report Share Posted May 16, 2004 Beträffande Expedition Sirius så heter den ju "Slædepatruljen Sirius" så skidmarsch utgör nog inte så stor del men det är ändå en stor prestation (26 månader). Helt riktigt att det är med hundsläde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 16, 2004 Author Report Share Posted May 16, 2004 Jaha. Nåja det är väl i alla fall imponerande. Men som jämförelse - dom som gör värnplikt i norra delen av Sverige lär väl sammanlagt åka liknande sträckor (utslaget på hela värnpliktstiden) utan att få medalj? Det var det jag menade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haegg Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Inte för att förringa våra värnpliktiga i den höga nord men det är lite skillnad på grundutbildning vid ett regemente i norra Sverige och skarp patrulltjänst på Grönland. Rent generellt kan man konstatera att medaljer och ordnar används som smörjmedel i det internationella systemet när det gäller personer med hög rang eller position. Lite som sanktionerade lågbudgetmutor. Sedan vet vi att alla medaljer som andra fått är rena baccismedaljerna medan de vi själva fått alltid är välförtjänsta och relevanta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted May 17, 2004 Report Share Posted May 17, 2004 Jag måste säga att jag tänkte exakt samma sak när jag såg alla deras medaljer. Funderade på att starta en ny tråd men hittade den här. Jag funderade ett tag och kom fram till att de troligtvis gått i arv och att de säkerligen är för tapperhet i fält eller ngt liknande i ngt för länge sedan bortglömt krig, men ändå! Vissa av medaljerna bör ju trots allt vara nya, vad får de dem för då? Det måste kännas töntigt att mota en medalj "för att på bästa sätt klippt av ett band" eller dylikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Många av er bortser faktiskt helt från en viktig aspekt. Om någon stat, organisation eller annan sammanslutning efter noggrant övervägande valt att dela ut en medalj till en person så har denne av hövlighet skyldighet mot utdelaren att bära denna medalj. Detta gäller särskilt officiella/offentliga personer från kungahusen. Det kan rent ut sagt vara en föroläpning mot utdelaren att inte bära mottagen medalj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 18, 2004 Author Report Share Posted May 18, 2004 I och för sig, men t.ex den här: "Erindringsmedaljen i anledning af H.M. Dronning Margrethe og H.K.H. Prins Henriks Sølvbryllup (S.E.m.)" Hallå, inte fick jag nån medalj när min mor- och farföräldrar varit gifta i ungefär 100 år styck. :P Haegg, även fast du kanske inte menar det, så ligger det nånting i det du skriver. När en "vanlig" svensk får medalj så ligger det oftast en typ av bedrift bakom, kanske inte alltid så stor, men ändå. Jag gillar medaljer, men tycker att man ska göra åtminstone *nånting* för att förtjäna/bära dom. T.ex våra utlandstjänstmedaljer. Då har vi ju ändå varit på plats i minst 3 månader. Medan t.ex amerikanerna kan åka in i nåt land där det är/har varit konflikt, vara där i 24 timmar och få en bronsstjärna för det. typ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 I och för sig, men t.ex den här: "Erindringsmedaljen i anledning af H.M. Dronning Margrethe og H.K.H. Prins Henriks Sølvbryllup (S.E.m.)" Hallå, inte fick jag nån medalj när min mor- och farföräldrar varit gifta i ungefär 100 år styck. :P Haegg, även fast du kanske inte menar det, så ligger det nånting i det du skriver. När en "vanlig" svensk får medalj så ligger det oftast en typ av bedrift bakom, kanske inte alltid så stor, men ändå. Jag gillar medaljer, men tycker att man ska göra åtminstone *nånting* för att förtjäna/bära dom. T.ex våra utlandstjänstmedaljer. Då har vi ju ändå varit på plats i minst 3 månader. Medan t.ex amerikanerna kan åka in i nåt land där det är/har varit konflikt, vara där i 24 timmar och få en bronsstjärna för det. typ... Den medaljtyp du refererar till finns i de flesta kungariken och är inget alls unik. Man brukar ta tillfället i akt och dela ut den till personer som anses förtjänta. Jämför med förläningskriterierna för medaljerna som delas ut under statsbesök i Sverige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M203 Posted May 18, 2004 Report Share Posted May 18, 2004 Frömandskorpset är högt ansett internationellt. Kronprins Fredrik klarade uttagningarna och genomförde utbildningen tillsammans med 6 andra den kullen. Han har även haft ett jobb på danska högkvarteret där han har jobbat med frågor rörande jaegerkorpset och sitt eget specialförband Frömandskorpset. Kronprinsens akademiske karriere står side om side med de militære studier. I 1995 valgte han at fortsætte sin uddannelse i Søværnet. Sammen med flere hundrede andre aspiranter søgte kronprins Frederik optagelse i Frømandskorpset. Blandt de få, der kom gennem nåleøjet og gennemførte den benhårde uddannelse, var Danmarks kronprins. Han husker tydeligt, hvor hårdt det var. - Jeg var så langt ude rent fysisk, at jeg ikke havde ét gram fedt i overskud. Mine depoter var udtømte og det gjorde vanvittig ondt, for jeg begyndte at tære på musklerne. Men jeg fortsatte for bare at få overstået de næste timer – og så igen de næste. Når jeg så havde gennemført det der syntes fuldstændig umuligt, kikkede jeg mig tilbage og tænkte: var det virkelig mig, der gjorde det? Den hårde træning har givet Kronprinsen et udbytte, som kommer til nytte i mange sammenhænge. - I dag kender jeg mit eget reaktionsmønster fuldstændig. Jeg kender mig selv mentalt. Jeg har et indre ego, der siger: du kan godt! Det er det positive synspunkt, der sejrer hos mig. http://www.hkhkronprinsen.dk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Skall inte ordensband bäras från höger axel till vänster höft, som prinsen (den svenska) gör, eller är det annorlunda med serafimerorden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonar242 Posted June 16, 2004 Report Share Posted June 16, 2004 Som dansk prins har han gjort ett stort antal stadsbesök och därigenom fått ett antal medaljer. De medaljer han bär är med största sannolikhet ärvda medaljer. Precis som för vår egen kung och prins. Du menar nog statsbesök... I normalfallet är utdelningar av ordnar och medaljer personliga och ärvs inte. I Sverige känner jag till 2 medaljer som varit ärftliga (varav åtminstone den ena dött ut). Skall inte ordensband bäras från höger axel till vänster höft, som prinsen (den svenska) gör, eller är det annorlunda med serafimerorden? Se ovan - HMK och HMD bär Elefantorden och den ska stadgeenligt bäras "tvärtom", d.v.s. från vänster axel till höger höft (precis som bl.a. Strumpebandsorden). De har fått den i egenskap av statschef och statschefs gemål. Kungen bär även Dannebrogsorden i band runt halsen. HKH prinsen har Serafimerorden, som han fick på sin 18-årsdag enligt Serafimerordens stadgar från 1995. Fram till 1975 blev alla prinsar (prinsessor sedan 1952) serafimerriddare i och med sin födelse samt Kommendörer med stort kors av Svärdsorden och Nordstjärneorden. Vasaorden var en fri orden och medlemmar av kungahuset fick KmstkVO oftast vid sin myndighetsdag. Satt och funderade litegrann. Hur många medaljer har väl inte dom kungliga egentligen. Frågan är - varför har dom fått dom? Finns det nån av dom som verkligen *gjort* nåt för att förtjäna alla medaljer? Eller är det mest inbördes beundran?Frederik såg ju nästan ut som en amerikansk general med all bråte på sig. Det är en mycket gammal tradition att statschefer i samband med statsbesök utväxlar ordnar med varandra. Nuförtiden är de flesta ordnar egentligen bara "medaljer av en finare sort", men då innebar ett riktigt medlemskap i en förening med löften om trohet mot riddargemenskapen och mot stormästaren m.m. De var ett reellt medel för att knyta samman härskare/stater i allianser. Utväxlandet av ordnar handlar alltså - precis som att göra honnör - med att man visar fredliga avsikter, fast på statschefs nivå. OCH det handlar inte om statsskick, samma praxis finns i republiker: skillnaden är bara att man byter president med jämna mellanrum så det hinner sällan bli några större anhopningar där. Tidigare i våras har det funnits en utställning på Kungl. slottet över de ordnar som Kungen har samt en del annat, vissa ordnar som HKH hertigen av Halland, prins Bertil fick. Otroligt intressant. Som kuriosa kan man nämna att just alliansproblematiken banade väg för de svenska ordnarna 1748. Jag har inte tillgång till alla detaljer just nu, men ungefär så här: furstbiskopen av Lübeck, Adolf Fredrik von Holstein-Gottorp, utsågs till tronföljare efter den barnlöse Fredrik I genom påtryckningar från Ryssland. Sverige hade förlorat mark i ett krig, men fick tillbaka detta genom dealen med tronföljaren. Adolf Fredrik som var släkt med kungafamiljen i Ryssland var Riddare av Ryska S:t Andreas orden. Stadgarna angav att han var tvungen att bära ordenstecknet. Det ansågs som en skymf mot Sverige att vi skulle få en kung med en rysk orden. Enda sättet att "få bort" hans ordenstecken var genom att instifta svenska ordnar som kunde överglänsa den ryska. Det hängde verkligen på gärdesgården att projektet lyckades. När processen med att instifta svenska ordnar sattes igång så drabbades plötsligt kungen av slaganfall i februari 1748. Ärendet expedierades raskt därefter och de svenska ordnarna var på rull inom någon månad, i april 1748. Frågan var löst när Fredrik gick bort och Adolf Fredrik kröntes till kung 1751. /Jonas ---------------------------------------------------- edit Istället för att lägga in tre inlägg på raken med 10 minuters mellanrum kan du gå in och editera ditt tidigare inlägg... *Klipp & Klistra* //Yman, BlåGul ----------------------------------------------------- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.