Jump to content

Flygbassäk båge?


Fbassak

Recommended Posts

Ja det finns minst en variant. Tror de jag har sett är från F21 (både med texten flygbassäk och bara bassäk). Bågar och liknande brukar tilldelas efter godkänd utbildning (eller del av utb) och är normalt sett inget man bara köper och syr på uniformen.

Link to comment
Share on other sites

okey då finns de iallefall.

 

Jo men tyvärr så kommer dom inte komma fram innan muck (krångel me beställning o dyl.) . Och det vor ju synd att inte få sätta på ett sådant märke efter man gjort en hel flygbassäk utbildning. Vore kul med ett tecken så att säga!

 

Går det att fixa fram frågas com?

Link to comment
Share on other sites

Om du med båge avser det lokala utbildningstecken (Flygbassäk) som en del förband/enheter tilldelas efter ngn form av prov så är det normalt upp till Förbandschef motsv att besluta om detta. I ditt fall är det C F7. MAO är det så att Flygbassäk som exvis utbildas vid F7 INTE har rätt att bära den båge som motsvarande soldater vid F21 får bära!

 

Vid förband som har likvärdig utbildning, fast på geografiskt olika platser, så kan det bli på detta märkliga vis. Från Flygbassäk som inte har ngt till exvis Flygbassäk vid F4 som bär BÅDE kompanimärke OCH båge på höger arm...Kanske ansvarig borde bläddra i Unireg2003? ;)

 

Var stolt och glad över dina egna minnen istället, det är dem du kan bära med dig!

Edited by Razvedka
Link to comment
Share on other sites

Om problemet ligger i försenade leveranser är lösningen enkel: Tala med er chef om att få bågen i efterhand. Han borde förstå att ni vill ha den om ni förtjänat den.

Om det däremot är som Järv säger så är ju problemet löst av sig själv, för då har du ingen nytta av den efter muck!

Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Vad jag vet har Flygbassäksoldater från F7 aldrig fått eller haft någon flygbassäkbåge.

Vad jag vet genomför ni inte heller något "säk-prov" och alltså - ingen båge.

 

Det här är något som ni ska ta upp i utvärderingen till F7 när ni muckar. Att köpa den existerar inte!

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att man ska imponera med sin kunskap och inte märken på axeln

 

Men... Är det inte det man gör genom att bära ett utbildningstecken? (OBS! Retorisk fråga.)

 

Inte om man ej gjort sig förtjänt av utbildningstecknet *host, host..*

 

Utbildningstecken som prydnad = :baskerPa:

Utbildningstecken som kunskapsindikator = :D

Edited by BUCK
Link to comment
Share on other sites

Guest matte

Jag tänker inte på något sätt försvara varför ni på F7 inte genomför något Säkprov och inte får någon säkbåge. Förstå mig rätt - det är inte mitt problem - det får ni ta med era befäl.

 

Precis som med alla andra likande prov är det meningen att man inte ska avslöja för andra vad det går ut på. Men så mycket kan jag säga...att

 

-Det är inte mer än 5 dagar

-Man går långt och bär tungt

-Man sover lite

-Man äter lite

-Det innehåller stridsmoment och uppgifter som har med Flygbassäkpluton att göra.

-Har man tur får man flyga helikopter hem... ;)

 

Genomför man inte provet får man ingen båge heller! :baskerPa:

Edited by matte
Link to comment
Share on other sites

Dags med förtydligande innan tråden slirar iväg:

 

Det finns inget GEMENSAMT fastställt prov för ngn ev Flygbassäk båge! Det är endast upp till det förband man utbildas vid (se mitt inlägg ovan). Det är alltså upp till enskilt kompani (i detta fall) att avgöra vad kraven skall ligga på! MAO kan man teoretiskt få båge direkt i handen om förbandschefen så önskar...

 

Annorlunda är det med prov för FASTSTÄLLDA utbildnings/-specialutbildningstecken.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att man ska imponera med sin kunskap och inte märken på axeln

 

Men... Är det inte det man gör genom att bära ett utbildningstecken? (OBS! Retorisk fråga.)

 

Inte om man ej gjort sig förtjänt av utbildningstecknet *host, host..*

 

Utbildningstecken som prydnad = :clap:

Utbildningstecken som kunskapsindikator = :/

Innebär det att du generellt inte anser att befälet/instruktören som tilldelar utbildningstecknet/examinerar ser till att utbildningen fyller uppsatta riktlinjer (under förutsättnig att nu sådana finns) och de som genomfört har uppnått satta krav?

 

 

(Att sedan merparten av befintliga utbildningstecken finns att tillgå via Militaryshop eller Tradera är ju ett sepparat bekymmer som borde lösas via ev "fejkares" förbandschef.)

Link to comment
Share on other sites

Innebär det att du generellt inte anser att befälet/instruktören som tilldelar utbildningstecknet/examinerar ser till att utbildningen fyller uppsatta riktlinjer (under förutsättnig att nu sådana finns) och de som genomfört har uppnått satta krav?

 

Missförstå mig rätt..

 

Befälet/instruktören tror jag gör ett bra jobb (Även om förutsättningarna ibland inte är dom bästa), det är också min erfarenhet att det är så..

Det jag menade var blandannat det du var inne på, man kan köpa vilka utbildningstecken som helst och sy på, det är bara samvetet som sätter gränsen..

Sedan är det ju också så att kunskaper inte sitter i förevigt, utan måste övas för att sitta kvar. Det var det jag menade..

Edited by BUCK
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...