Jump to content

LRRPs i Colombia, Del 2: Pre Insertion

Recommended Posts

Torsdag:

Uppe tidigt, 0500. Löpningen var lite dystrare idag, inte lika många gliringar per kilometer. Patrullmöte över frukost. Mattias och Åke (de två FN ansvariga på plats, de anger vad de vill att vi skall leta efter och i alla fall det viktigaste för oss: Våra ROE) var med på mötet och visade bilder på diverse tänkbara ”saker” vi kunde springa in i. Om vi fann ett odlingsfält eller fabrik skulle vi följa vissa rutiner.

1) Reka platsen enligt SOP

2) Få upp ett Heavy team i luften+ 2 st DAP

3) Värdera mål

4) Tillslag/Övertagande.

5) Förstöra all utrustning samt byggnader. (EOD team plus DAP)

Den sista punkten går ut på att följa de FN stadgar som gäller för antidrog raider. Den personal som finns på plats skall meddelas om sin situation och ges möjlighet till att ge upp. Vid eventuell strid kan de ej räknas som regelrätta kombattanter, däremot som dödligt hot.

Detta skiljer sig från vårt tidigare besök i regionen då vi utan annat än vår baschefs godtyckelse kunde utrota en bladkonvoj med ett claymoreöverfall. Då vi här var en pusselbit i ett komplext nätverk som med lite tur skulle få ett betydligt större genomslag spelade vi gärna med.

Under förmiddagen gjorde vi små turer in i djungeln för att testa utrustning och taktik. Hettan var minst sagt hemsk, runt 42-44 grader. Vi har återigen bytt ut woodlands uniformerna mot LRRP Tiger. Då det regnat minst 2-4 timmar varje dag den senaste veckan var iglarna ”up and ready”, testade först att ha snusnäsduk runt halsen, men det blev för varmt. Alternativ nummer två blev att tejpa fast snusnäsduken på brättet till boonien och låta den hänga ned över axlarna. Inget av dem hjälpte, efter en timme kände jag att det var mer än svett som rann nedför ryggen och en snabb koll runt axelpartiet med handen resulterade i upptäckten av 7 iglar mitt uppe i ett blodpartaj.

Jag HATAR det här stället.

Djungeln går inte att beskriva. Träden har oftast tre kronor, sk three layer, så solen kommer sällan igenom. Växtligheten på marknivån är enorm, sikten är som värst nere på 2-3 meter, detta på grund av att man har en konstant grön vägg framför sig. De tre alternativen som man har för att ta sig är:

1) Machete/SRK(förländ med järnrör för bättre hävarm)

2) Böja undan och trockla sig igenom

3) En stackare slänger sig emot täcket så att de andra kan ta sig genom en bit, sedan slänger sig en annan…..

Det tredje alternativet är inte så vansinnigt som det låter. Ingen som inte varit i den här grönsakssoppan kan förstå situationen. Allt som överhuvudtaget kan tänkas rosta, gör det, förbluffande snabbt. M4:an måste oljas upp för att garantera funktion. Leran är överallt, ibland obetydlig men ofta knädjup och när man drar upp benen så har man garanterat ungefär 5 nya helfrälsta iglar med upp. Att uppträda någorlunda taktiskt i denna miljö är intressant. Testade sele extraction(vajer med 6 fästpunkter som fästs i  varje lurps stridssele. Hkpn drar sedan samtliga rakt upp)  och kom fram till att det kan funka, men kräver att hkp står still och att vi på något sätt finner vajern som selarna fästs på, vilket i denna miljö kan vara omöjligt. Då vajern måste slå sig ned genom trädtaken har det fästs ett gjutjärnsspjut längst ut i änden. Då man måste vara mycket nära för att finna vajern förstår nog alla medelintelligenta männsikor varför alla i patrullen stod med ansiktet i vädret och undrade om just han skulle bli spetsad. En LZ är att föredra för extraction.

Efter lunch övades inledning av DAP mot markmål. Detta gjordes med 40mm rökgranat (M203). Känslan att höra en 70mm FFAR fräsa över skallen på och dunka in i en sandsäckshög 50m längre bort är skum. 30mm kanonenrna fungerar bristfälligt i värmen/luftfuktigheten, men SOAR killarna kom på nåt så de påstår att de funkar.

Klockan 1800 startade little birden, CC 60:an och två DAP för att genomföra rek av LZ och Extrac. De hämtade även in Delta patrullen som hade haft en jobbig resa, ärligt talat såg de mer döda ut än levande. De hade dock fått bra bilder och hade placerat ut sentries på tänkbara tp trails. Deras test med häcksax hade löpt väl ut, så vi tar med två sådana.

Vi  räknar med att vara ute max 9 dagar. Ammunitons mängden blir 12 magasin med halv reload till M4.Varje man bär även en kassett till SAWen längst upp på ryggan,utom SAW skyttarna som har fyra kassetter + en laddad. Patrullc och Stf bär även pistol.StfC har hagelbrakare. Claymore minor har begränsats till en per rygga. Varje gubbe har två rökgranater och två splitter och en WP. Maten är MRE LRRP rations.

Fredag:

Materielkoll,Materielkoll,Materielkoll,Materielkoll,Materielkoll.

DAParna flyger fakade insertions hit och dit.

Klockan 2100 gick samtliga ned till skjtbana. Sköt ett enkelskott och en burst och lade sedan in vapnet i hkpn med ryggsäcken. Av traditon sover vi under DAPen sista natten.

0400. Rotorbladen snurrar och de piskar upp regnvattnet så det blir som nålar. Dimma.

Colombia är ett mycket vackert land, men vissa områden är kompromisslöst ogästvänliga. Av denna anledning är de också populära bland bad guys och sådana som helt enkelt inte vill vara lätta att få tag på. Att leva i detta H-E måste vara ren tortyr för de som driver knarkanläggningarna, och de tjänar inte så kopiöst mycket.....tror dock inte de har någon fackförening att klaga hos.

LRRP

Mycket intressant läsning, väntar med spänning på del 3 :D

Hur löste du igel problemet? Eller det går kanske inte att slippa dem helt?  ??? Någon lindring finns väl kanske..

En annan fråga oxå SOP är det Standard Operating Procedure?

Mycket bra skrivet LRRP!

Men det blir liksom lite kort... jag vill ha mer! Ja, jag kräver mer!!

Det är ju nästan taskigt att avbryta när det väl är dags för dust off... :sneaky2

Du har iaf gjort en god insats, heder till dej för att du delger oss andra.

Gott är också att du håller nere glorifieringen... beskriver hur det egentligen är i buskaget...

Hur löste du igel problemet? Eller det går kanske inte att slippa dem helt?  ??? Någon lindring finns väl kanske..

En annan fråga oxå SOP är det Standard Operating Procedure?

Jag har hört att det är effektivt att bränna iglarna med en cigg, då trillar dem av.  Men då brytar man ju mot SOP:en. Men om man är i ett läge där det är ok  så ska det funka prima... Problemet blir väl att få tag på en cigg om det är förbjudet att röka inom förbandet. Annars ska ett riktigt starkt "myggspray" fungera. Men då bör det vara så starkt så att det smälter plasten på kompassen :)

Jag har läst till mig detta, så jag har inga personliga erfarenheter av det.

Synd. :( hade hoppats på lite intressant läsning. men om du gjör som här då? altså ändrar namn och platser och i övrigt modifierar allt lite då kan det ju inte räknas, du skriver ju bara en "krigsroman". (kanske lite fel ordval men ni vet vad jag menar).

jag hade för min del läst allt som hade skrivits av allas vår egen lurp! ;)

Jag skriver ju för fullt..... :)

lugn och fin.

Jag har suttit och pratat i telefon med några andra killar. Efter den här storyn är det möjligt att det kommer en redogörelse om operation Anaconda i Afgaland på soldatnivå. Detta är dock ej upplevt av mig och anledningen till den storyn skulle då vara att hedra minnet av två goda vänner som omkom under den operationen.

Lät intressant.. fortsätt med det här lurpen

ska prata med en äldre person om Kongo han var där ska se om det kan bli en "novell" här på forumet va tror ni om det??

LRRP: Kan du inte göra en "Chris Ryan" och skriva en roman med påhittade personer som upplever "verklighetsnära" situationer? :)

Så där ja´ nu blev man Furir också! Får ta och lugna mig med inläggen nu... vill ju behålla sin "riktiga" grad ett tag!! :)

Guest Sudden

Jag hade faktiskt sparat denna läsning till någon dag jag inte hade nått att göra.

Isch....kan inte sluta tänka på de där iglarna...usch!

Gör det inte ont?...shit asså, nu låter jag ju som en kvinna.

Mycket intressant läsning. En stor eloge!

Fu Frippe: Om du tror att Växjö är världens baksida så har du bevisligen aldrig varit i Mässdocka (utanför Halmstad) eller i Arvidsjaur vintertid.. Dock är det svårt att jämföra det med miljön i ovanstående berättelse..