Jump to content

Förhårdningar

Recommended Posts

Hej

Har en liten fråga. Jag vet att detta ämne har förekommit på forumet. Fick inte upp andra trådar när jag sökte så jag försöker igen.

Skall man ta bort förhårdnaderna som kommer på tårna och vid hälen ?

Har hört att man skall ta bort de för att man får lättare blåsor eller nått, Men de borde välla va tvärtom eller ? 8-/

förvirrad.

Tack på förhand.

Poria

Jag fick aldrig en enda forhardnad eller ens en blasa under lumpen, och trots att jag gar mycket ar fossingarna fortfarande mjuka och fina... konstigt.

Dock var det manga pa mitt logement som fick blasor. De som gick till sjukan fick Compeed och hade lakt inom en vecka. De som kom till mig fick en kompress och hade lakt inom en dag, tva max. Nej, jag lyckades aldrig gilla Compeed... det gjorde bara huden geggig, jag fick alltid battre resultat genom att skara bort los hud - om det fanns nagon - dranera blasan, kladda pa lite antiseptisk salva och klamma dit en luftig kompress eller stort plaster. Avsevart bekvamare ocksa.

Jag fick aldrig en enda forhardnad eller ens en blasa under lumpen, och trots att jag gar mycket ar fossingarna fortfarande mjuka och fina... konstigt.

.........

Nej, jag lyckades aldrig gilla Compeed... det gjorde bara huden geggig, jag fick alltid battre resultat genom att skara bort los hud - om det fanns nagon - dranera blasan, kladda pa lite antiseptisk salva och klamma dit en luftig kompress eller stort plaster. Avsevart bekvamare ocksa.

OK, du fick inga blåsor men du fick ändå bättre resultat när du behandlade dina blåsor genom att......?????EH????

Nej, inte nar jag behandlade mina blasor. Jag hade fatt blasor tidigare - har inte haft nagon nu sen jag var 15 eller nagot - sa jag visste hur man behandlar dem for bast resultat; darfor fick jag behandla andras blasor.

Jag fick fullt med förhårdnader, mina fötter såg förjävliga ut men hade aldrig "problem" med dem. Nån liten blåsa kanske men inte värre än att man kunde fortsätta gå. Jag förstod aldrig riktigt varför man ska ta bort förhårdnader. Det är väl som valkar i händerna? Hård hud som skyddar?

Håller med steken här, eller iaf delar samma uppfattning. Men sen så är jag väl inte så himla insatt heller :D

Förhårdnader är bra då de ser till att man inte får några blåsor. Huden blir starkare och man gör inte illa sig lika lätt?

Nu har iofs mina erfarenheter med förhårdnader med fastighets/trädgårdsskötsel att göra, det kanske skiljer sig?

ett bra tips/råd är att ta hand om fötterna innan man går ut på prommenad, övning. tejpa utsatta ställen, smörja in fötter osv. var noga med att byta sockar, fetta in kängor osv.

bättre att offra ngr minuter innan man går ut på fötterna, än att bli timmar försenade pga värkande fötter...

Jag fick fullt med förhårdnader, mina fötter såg förjävliga ut men hade aldrig "problem" med dem. Nån liten blåsa kanske men inte värre än att man kunde fortsätta gå. Jag förstod aldrig riktigt varför man ska ta bort förhårdnader. Det är väl som valkar i händerna? Hård hud som skyddar?

Problemet är att du kanske undviker traditionella skavsår men i stället kan du råka ut för att du får friktion mellan förhårdnaden och underliggande vävnad.

Detta leder till att man får en "blåsa" under förhårdnaden och det är mindre trevligt.

Ok. Tack för upplysning Bamse. Hade faktiskt ingen aning om dt, aldrig någon som berättade för oss. Hur som helst har jag ju muckat så dt är ju inte ett enormt bekymmer för mig längre, men kan ju vara bra o veta iaf. Kan ju föreställa mig att en blåsa under förhårdnaden är ganska så oskön.

Jag råkar ut för förhårdnader ibland och jag har fått lära mig följande:

* Behandla förhårdnader (fila, fotbad, osv) innan du ger dig ut. Hellst två dagar innan om man skulle råka fila lite för mycket.

* Förhårdnader man råkar ut för under marschen ska man inte behandla då de är ett sätt för kroppen att bygga upp ett extra skydd för särskilt utsatta delar av foten.

Förhårdnader ger en belastning på fötterna som inte är nyttig i det långa loppet (kan liknas vid att löpa i skor med för dålig dämpning), det kan leda till besvär med knän, rygg och benhinnor. Fötterna ska hållas mjuka för att ge svikt och dämpning när man rör sig, framförallt när man går på hårt underlag.

ett bra tips/råd är att ta hand om fötterna innan man går ut på prommenad, övning. tejpa utsatta ställen, smörja in fötter osv.

Tejpa med tex. leukoplast (favorit) innan du ska gå/marschera långt och byt som sagt sockor ofta. Om du har risk för att få skavsår så använd flera sockar så att de skaver mot varandra istället för mot foten

• 2 weeks later...

ett sätt att undvika blåsor är att se till så fötterna inte glider inne i kängan.

Detta görs enkelt genom att ställa kängorna i duschen ,. fyll dem med ljummet vatten. Sätt i foten så att överskott av vatten rinner av , snöra dem hårt och ta en promenad på 1h. På så sätt mjukar du upp lädret och sulan och får den att forma sig efter foten.

Har själv gjort det med samtliga kängor och har aldrig fått varken skav eller blåsor efter det.

ett sätt att undvika blåsor är att se till så fötterna inte glider inne i kängan.

Detta görs enkelt genom att ställa kängorna i duschen ,. fyll dem med ljummet vatten. Sätt i foten så att överskott av vatten rinner av , snöra dem hårt och ta en promenad på 1h. På så sätt mjukar du upp lädret och sulan och får den att forma sig efter foten.

Har själv gjort det med samtliga kängor och har aldrig fått varken skav eller blåsor efter det.

Ar val lampligast att gora det en regnig dag sa man slipper ungar som kutar upp och fragar "Varfor skvatter det vatten ur farbrors stovlar?"

Jag har en kompis som gjorde just det med ett par Lundhags. Han instämmer med att man inte får skavsår efter det. Däremot fick han värre skavsår än han någonsin fått av den lilla entimmespromenaden i våta kängor...

Mer om förebyggande av skavsår.

Använd ALDRIG någonsin innersockar i bomull, värst är lite nötta tubsockar.

Ull/ylle skall det vara. FM:s gråa i rätt storlek är bra, ULLFROTTE är nog ännu bättre, välj gärna en 400 g/m2 till sommarkängorna.

M90, väl smorda och väl ingångna (med förbehandling av ljummet vatten), tillsammans med yllesockar kan sitta på foten hur länge och långt som helst. Kängerna behöver dock daglig vård och mycket kärlek för att hålla tätt.

• 10 months later...

@ErikUrban2

Ammen broder!

När det gäller förhårdnader så har jag aldrig haft några större bekymmer, men nu när man muckat så fjällar fotdjävlarna som jag vet inte vad och man har fått sina första spricker någonsin.

Problemen lär väl lösa sig inom kort men det är inte så överdjävligt roligt just nu.

Dock så kan jag rekommendera fotbad :o

Vi fick lära oss att det bästa var ett fotbad med medelhavssalt motsv. (finns att köpa på apoteket). Det näst bästa var vanlig såpa (fanns i alla städskrubbar).

Förberedelserna inför en längre marsch/övning och en snuskig kväll med fruntimmret är också det till viss del detsamma:Fotmassage!

Om nu inte logementkamrater eller vänner vill stå till tjänst så finns det som regel skoskrapsgaller (innanför ytterdörrar för att få bort det värsta skiten) tillgängliga. Funkar alldeles utmärkt att gå på i 10-15 minuter. Det är kärlek det!

EDIT: Missade en hel del datum :D

Edited by Sg Toll