Jump to content

Frågor om FSJ Orginal

CfrHGB

Recommended Posts

Eftersom jag förhoppningsvis kommer att skrapa ihop lite slantar under sommaren och funderar lite på att köpa en ny ryggsäck (eller den civila varrianten av Taiga Forest) skulle jag vilja ha lite info om olika rygsäckar, främst FSJ Orginal naturligtvis, men även om andra som ni tycker är bra.

Frågor som jag ha kommit att tänka på hitils (kommer säkert på fler sedan :P ):

1. Hur är säcken att bära (elementärt eller hur :lol: )

2. Hur är literförfelningen (hur mycket rymmer huvudsäcken, sidofickorna osv.)

3. Hur är bärsystemet (nästan samma fråga som nummer 1, men i alla fall. Vad tycker ni om höftbältet, axelremmarna, justeringsmöjligheter mm.)

4. Hur vattentät är säcken (behövs det en separat vattentär packsäck eller?)

5. Fästpunkter (hur går det att fästa annan utrustning, bredd på band mm.)

6. Moddningsmöjligheter (Behövs det över huvud taget, vad bör göras i så fall)

7. Andra för och nackdelar, smarta och mindre smarta lösningar?

Du skrev att du ville ha om lite olika så

berghaus atlas

I mitt tycke en helt perfekt ryggsäck

Har en "skåra" för ryggen/ryggraden

Avbärarbältet är lätt att spänna åt och lätt att få på och av

Man kan sätta fast alla lösa remmar som man slipper ha dom slängades

Den är extremt stryktålig

Har handtag både fram och bak vilket hjälper enormt om man har packat tungt och även när man ska ha upp den på flak

Den passar perfekt in under sätet på en 20bil vilket jag var lite orolig för att den inte skulle göra

De två avtagbara sidofickorna görs om till en mycket praktisk ryggsäck på mindre en en minut och är aldeles utmärkt att ha även civilt

Topplocket går att ta av om man skulle vilja det (?)

Remmarna som sitter fram går att fästa det mesta i

Under locket får man plats med hela uniformssystemet med hjälm och stridsbälte och lite till om man skulle vilja det

Och nu kommer jag inte på så mycket mer

Men hade jag inte redan en flickvän så skulle jag garanterat gifta mig med min berghaus

DXL :lol: Berghaus=sant

1 -Stor men stabil säck, integrerad ram, känns dock lite hårdare än exvis Berghaus Vulcan - bärremmar etc hårdare stoppade - bra för TUNG börda.

Mycket en smaksak - skall du bära stor volym och tungt (+40kg) så är den kanon.

2 - Totalvolym 110 liter - känns dock rymligare jmf med andra säckar i klassen.

Sidfickor ca 10 l st, topplock ca 10 l som dagturssäck.

3 - Mycket bra kvalitet - basic militär kravspec dvs nitar, läder och kraftig cordura - mkt bra slittålighet. Remmar ngt hårda, rygg litet stummare än exvis Berghaus cyclopsystem. Dock relativt luftigt för ryggen för att vara en semimjuk säck. Midjespänne av läder nja...har dock för mig att det skulle bytas mot snabbspänne.

4 - 100% vattentät? = innerpåse sealbag liknande. Dock regntålig.

5 - Gott om hålband, dock ej super att fästa tyngre eller otympliga saker vid.

6 - Beror vad du avser att få fram. Säcken är enkel och ren men mkt funktionell för sitt ändamål som den är.

7 - Ibland gillar man inte metallspännen och ibland gillar man dem av ungefär samma anledning :baskerKav: Det är en mkt fin säck - ngt tung dock och inte helt lyckat system på sidfickor jmf med brittiska PLCE som jag har lättare för. Dagtursäck av topplocket - tja inte värst imponerad av den funktionen. Mkt bra och stabilt avbärarbälte, bra med pulka på vintern.

Edited by Razvedka

Det här var intressant!

Jag som har en lite sned rygg, å blir fullkommligt mörbultad av en vandring längre än 1 Km med den tilldelade ryggsäcken, skulle väldigt gärna äga en Berghaus.

Finns det en svensk återförsäljare? Kostar dom as?

/Hensoldt

Jag tycker det är totalt absurt att betala nästan 3000 spänn för en ryggsäck! :baskerKav:

Jag älskar å vara ute i skogen å kriga å ha mig, men jag är inte villig å betala sådana summor för utrustning som vi fan i mig borde få utdelad. :baskerFN:

Inte en Berghaus då förstås, men något liknande.

Hade pengar inte vart ett problem så... Självklart skulle jag köpa den!

2100kr är i så fall billigare en vad du betalar om du köper direkt utav Berghaus om man räknar bort frakt.

(baserat på vad pundet står på idag)

@Hensoldt:

Kolla dessa sidor som ett exempel. Att beställa från England har jag enbart positiva upplevelser av: Snabb leverans och ofta billig frakt.

http://www.edirectory.co.uk/penrith_surviv...did=BCFG&cid=55

http://www.dealtime.co.uk/xDN-Sports_and_O...hiking-berghaus

Ca 160 £ överlag dvs ungefär 2100 SEK. Rygglängder= 2 under 180cm, 3 mellan 180-190cm, 4 däröver. Kan rekommendera att uppgradera ryggan med PLCE sidfickor med YOKE samtidigt som man ev köper från GB. Betydligt bättre än Berghaus original och rymligare 12,5 isf 10 liter/ficka.

Edited by Razvedka

Tack för hjälpen!

Speciellt tack till Razvedka, precis den typen av recentioner som jag ville ha! Finns det fler som använt olika ryggsäckar (främst FSJ Orginal) och som vill dela med sig av sina erfarenheter till oss andra här på forumet?

Tack på förhand /CfrHGB :bash:

Berghaus Vulcan stämmer bra överens med dxl:s recension av Atlas. Har aldrig använt Atlas men gissar att bärsystemet är det samma. En helt klockren säck. Man får plats med mycket, bärsystemet är jätterbra och sidofickorna kan som på många andra säckar sättas ihop till en liten patrullsäck. 10 års garanti är också ett stort pluss.

Men som sagt, den är dyr. Har man pengarna är det helt klart värt det.

Midjespänne av läder nja...

Själv tycker jag om läderremmen, men den är lite för lång (borde även gå att justera för ännu mindre personer än mina 180cm/75kg).

100% vattentät? = innerpåse sealbag liknande. Dock regntålig.

regntålig?

Tycker den suger åt sig rätt mycket vatten när det regnar, dvs kraftig viktökning när den blir blöt.

Mkt bra och stabilt avbärarbälte, bra med pulka på vintern.

Stabilt men inte särskilt bekvämt, 100LK (FM:s, den från Recon har jag inte provat) satt mycket bättre på mig. Även vissa exemplar av 70LK har passat bättre.

Kan vara så att jag behöver använda ryggsäcken mer och att kroppen inte längre är van att bära stor och tung ryggsäck.

Efter en del funderande har jag mer och mer gått över till Berghauss Vulcan, så nu undrar jag följande:

1 Hur dyr är frakten om man köper från Storbritannien?

2 Sidofickorna? Fungerar de som finns på orginalet eller ska man köpa nya. Jag tänker främst på storleken, hälst ska det fö plats ett Trianga nr. 25 (diameter 22 cm tror jag). Någon i någon annan tråd nämnde ett par sidofickor son var på 20 liter var (ordagrant "20 lit Bergens" tror jag. PLCE kopian på militaryshop har förövrigt sidofickor på 20 liter styck, så de finns nog). Frågan är då hur de fungerar, om man kan fästa dem på Vulcan säcken och naturligtvis var man kan köpa dem i så fall. (adresser tack!!!)

@ Razvedka:

Är du säker på dina rygglängder? På recon.se skriver de:

Vulcan finns för olika Kroppslängd:

Storlek 2. 160 - 173 cm.

Storlek 3. 170 - 183 cm.

Storlek 4. 183 - 198 cm.

Inget mot dig, men det är lite surt att köpa fel rygglängd, eller hur ;)

Någon som vet hur det är egentligen?

Tack på förhand /CfrHGB

@CfrHGB

Sidofickorna till Berghaus Vulcan är rymliga så det räcker och blir över för ett spritkök i den storleken du nämner. Sidofickorna är lika stora som till Trident säcken och där får du lätt ner ett jägarkök tex och ännu mer därtill, så vad gäller utrymme så behöver du inte oroa dig.

@CfrHGB:

Rygglängder: Se till att prova längd i ngn butik innan du beställer. Vet av erfarenhet (bla från då Trident provades ut i FM en gång) att stl 4 upplevs som lång om du inte är i övre 180cm intervallet - SPECIELLT om du ngn gång avser att bära väst/sele till! Men, har man en sjujäkla lång rygg kan det ju funka B)

Frakt från England brukar ligga på 10 - 20£. (10£<2kg AIRmail express) Kan dock tillkomma för ev skrymmande stl - Det är bara att ringa/maila företaget... :Malaj:

PLCE fickorna är 12,5 liter styck (har själv dubbla uppsättningar...) Känn på Berghausens fickor först om du är nöjd med dem...PLCE finns repr. i flera ryggsäckstrådar på forumet! Kortfattat har PLCE betydligt bättre bärok, ORDENTLIGA dragkedjor i lock, större omfång på fickorna - helt enkelt mer KK än vulcan original! De jag känner som har vulcan har uppgraderat till nya PLCE fickor... ,O

Köpes till kanonpris på:

http://www.strikeforcesupplies.co.uk/stock.php?page=17

/Raz

@CfrHGB

Sidofickorna till Berghaus Vulcan är rymliga så det räcker och blir över för ett spritkök i den storleken du nämner. Sidofickorna är lika stora som till Trident säcken och där får du lätt ner ett jägarkök tex och ännu mer därtill, så vad gäller utrymme så behöver du inte oroa dig.

Jag kollade precis och Trangia 25 passar inte i en Vulcan-sidoficka. Kanske passar 27:an, men jägarköket är ytteligare lite smidigare än detta, med sina vinklade sidor.

Tack för hjälpen :Malaj:  ,O  :clap:

Hade tänkt att känna lite på den och prova den när jag orkar besöka Militaryshop någon gång :D

Om man lite kvickt jämför FJS-säcken med Vulcan så är vissa skillnader tydliga avseende hållbarhet, dessa är främst:

* metal- kontra plastspännen och

* sömmarna i FJS är trippla och "bara" dubbla i Vulcan.

Då kan man fråga sig om man som privatperson kommer att behöva en ryggsäck som är mer oförstörbar än en som i princip redan är oförstörbar?

Och kan man motivera denna extrakostnad för sig själv?

Som ett exempel så hade min kamrat Berghaus Trident (som iofs saknar blixtlås till skillnad från Vulcan) under deras hopputblidning på KadS.

Så om det inte är pga att FJS-säcken sitter bättre så finns det troligen ingen kvalitetsaspekt som skulle berättiga ett "ja" på ovanstående frågor.

Lycka till med ditt köp.

@CfrHGB

Jag kollade precis och Trangia 25 passar inte i en Vulcan-sidoficka. Kanske passar 27:an, men jägarköket är ytteligare lite smidigare än detta, med sina vinklade sidor.

Trangia 27 passar utmärkt i en sidoficka till Berghaus Vulcan. Passar även i PLCE-sidofickorna.

/Johan ES

* metal- kontra plastspännen och

* sömmarna i FJS är trippla och "bara" dubbla i Vulcan.

På min Trident bytte jag ut alla plastspännen mot diton i metall, inte en suck att det går sönder.

Jag har heller aldrig haft problem med att sömmar släpper.

Trident/Vulcan kompletterat med PLCE-sidsäckar är ett svårslaget val!

TRIDENT - jobbigt att kombinera med PLCE fickor: Locket kommer att vara nedåt :banana

LOL! Ja, om man inte vänder på dragkedjan ;)

Sir Vival: Med viss reservation så gjorde jag det inte på ALLA "alla", men på många, dvs de som belastas mest. Lite knep, knåp och synålar senare var det klart i alla fall.

Edited by KaffeKalle

Jag skulle vilja slå ett slag för "Norröna Para Ranger Pack" en 120 liters fullträff. Allting är grymt, och man kan ta med sig halva hemmet i den.

Det är en utmärkt vintersäck då man skall asa med en massa skrymmande men relativt lätta grejer (värmejacka + byxor, tjocka sovsäcken, dubbla liggunderlag).

Men om FJS Orginal är dyr, så är det bara förnamnet på Norrøna... 5100kr ÄR ett svinpris!

• 3 weeks later...

Hur är det med garantin om man beställer från England? Måste man skicka tillbaka den till England (om den går sönder i sömmar och sådant) eller är det bara att knata in i närmaste butik som säljer Beghaus ryggsäckar och lämna in den, det skulle underlätta lite om det var så :P

Hur är det med garantin om man beställer från England? Måste man skicka tillbaka den till England (om den går sönder i sömmar och sådant) eller är det bara att knata in i närmaste butik som säljer Beghaus ryggsäckar och lämna in den, det skulle underlätta lite om det var så :P

Brukar funka. Jag har använt garanti på flera saker utan kvitto på MS, ex min Beghaus och handskar från Hatch.

Sen hjälper det självklart till om du är stammis å grabbarna känner igen dig, men jag tror inte det skulle vara några problem.