Holmis Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Jag började panga pistol förra säsongen och är nu i full gång för denna säsong. Mycket kul intresse. Jag skulle vilja lära mig mera om pistoler, helst då en .22 som kommer att införskaffas först. Är det någon som har en bra internetsida på svenska eller nån bra tidning så man kan läsa och lära sig mera om olika modeller m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 (edited) Jag brukar glutta in på Skytteforum.com ibland. Där får man veta det mesta tycker jag. Många erfarna skyttar som gärna hjälper nybörjare. Läser även Vapentidningen, det är rätt mycket jaktvapen i den men det finns köpguider och tester på .22or och andra pistoler i den också Helt okej tidning. John Edited May 12, 2004 by JohnDoe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Handvapenguiden finns att köpa på välsorterade tidningsbutiker, eller att beställa från internet. Adressen är www.guiderna.com Där finns nästan alla pistolmodeller som har en generalleverantör i Sverige. Står även lite om varje, så som piplängd, vikt och sånt. GAnska bra tidning om man går i tankarna att köpa en ny pistol. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Ett annat bra forum är Robbans jakt, vapen & handladdningsforum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted June 9, 2004 Report Share Posted June 9, 2004 Satsa på att köpa ett etablerat vapen direkt. Att köpa billigt innebär bara att du får byta när du inte kan utvecklas längre pga vapnets inneboende begränsningar. Tänk på att vapnet ska ha anatomisk kolv, ställbara och BRA riktmedel. Viktigt är också att tänka på att det passar just dig, att du känner att vapnet ligger bra i målet för dig, och att balansen och rekylupptagningen blir bra utifrån hur du håller i vapnet. Till att börja med kan du ju titta på lite nyare Walther GSP, Unique eller motsvarande. Det finns en hel uppsjö av semiproffs och proffspistoler som uppfyller ovanstående. Tänk bara på att undvika att köpa en liten 22:a som ser ut som ett tjänstevapen (Ruger, Walther PP, Browning Buckmark, Beretta M89 eller liknande) Du har ett avsevärt handikapp gentemot andra om du har en sådan pistol. Den enda vettiga anledningen till att köpa en sån är att man har ett A-vapen i samma modell och kan träna med 22:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts