BlackIce Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Tja ba, Hörde att det finns "intensivkurser" på ca 2veckor för att ta körkort för personbil. Kursen skulle omfatta bla teori, körlektioner och halkbana. Ett körkort i handen är förståss ingen garanti men förusättningarna ligger på din sida. Någon som har erfarnheter av en sån kurs? Vore tråkigt att lägga ut en omfattande bunt sedlar för någonting som inte håller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Har ett gäng kompisar som har åkt til nån håla på landet och tagit en intensivkurs och sen kört upp i en by med ett övergångställe och en korsning. Även om de har klarat uppkörningeg det så är de INTE bra på att köra bil. Blir garanterat problem när man ska köra i stan sen (om man nu ska göra det). Bara min personliga åsikt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smergo Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Jag tog mitt den gamla vanliga vägen med mest hemma och sedan lite på körskola och det gick bra, min syster körde däremot på intensivkurs och det gick bra det med. Förutom att hon kör lite sämre än mig ;). Hon körde dock en hel del innan kursen hon med, så hon hade fått en hel del mängdträning innan och det tror jag är bra. Precis som talaren innan, jag har polare som i princip inte rört en bil, dragit iväg till en bil där vem som helst kan köra efter någon timme i bil, de vågar inte köra inne i centrala Göteborg. Själv kör man där utan problem och känner mig inte osäker det minsta, vilket de gör. Sedan får jag väl tillägga att jag inte skulle känna mig säker i sätet brevid dem, samt att en av dem redan hunnit kvadda en bil och förlorat körkortet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 man ska lära sig grunderna att använda ett vapen... då tycker jag inte att man ska gå en intensivkurs. en bil i händerna på en individ med dåliga kunskaper i att köra bil blir snabbt en fara för dig själv och dina medtrafikanter. bättre att lägga ngr tusen extra på att få en rejäl kunskap om hur man bör köra bil i den miljö du kommer att köra bil i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Har ett gäng kompisar som har åkt til nån håla på landet och tagit en intensivkurs och sen kört upp i en by med ett övergångställe och en korsning. Även om de har klarat uppkörningeg det så är de INTE bra på att köra bil. Blir garanterat problem när man ska köra i stan sen (om man nu ska göra det).Bara min personliga åsikt..... Kan det möjligtsvis vara i Lysekil? Tog själv mitt körkort i Lysekil, fast den "långa vägen" eftersom jag kommer därifrån, och det finns ett traffikljus i hela "staden"... Första gången jag skulle köra i SKövde, var det en anningens krångligt... och skövde är ingen stor stad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Vi får väl hoppas att dessa kompisar inte får för sig att köra bil i Malmö då för här kör vi bil på ett helt annat sätt än i resten av landet! Oförlåtande.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Har ett gäng kompisar som har åkt til nån håla på landet och tagit en intensivkurs och sen kört upp i en by med ett övergångställe och en korsning. Även om de har klarat uppkörningeg det så är de INTE bra på att köra bil. Blir garanterat problem när man ska köra i stan sen (om man nu ska göra det).Bara min personliga åsikt..... Kan det möjligtsvis vara i Lysekil? Karlskoga, Udevalla, Degerfors, Motala osv osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Känner en kille som, när han var 15, satte sig i sin mors bil och körde till Stockholm! Det utan att ha övningskört en enda gång. Det är han som grävlingsmannen vill ha som hjälp sen när det blir dags... Han har också konserverat en lök genom att lägga den i en burk och låta den vara. Är inne på andra året nu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Känner en kille som, när han var 15, satte sig i sin mors bil och körde till Stockholm! Det utan att ha övningskört en enda gång. Det är han som grävlingsmannen vill ha som hjälp sen när det blir dags... Han har också konserverat en lök genom att lägga den i en burk och låta den vara. Är inne på andra året nu... OT Antar att dina kompisar, precis som du, bor i Avesta. Det kan ju förklara en del...... slut OT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Funderar på en sån kurs för tillfället, men då har jag också ett antal mycket bra bilförare i släkten. Mamma har haft mig i framsätet i bilen i princip hela livet, och har alltid hållit på och pratat om körvana och teori och så vidare. Morfar körde hela livet, började när han var 8 och körde sen ända fram tills han dog 1988. Min morfarbror Boris har kört taxi i... vad blir det, förmodligen 50 år nu, och han har lovat ge mig några lektioner nästa gång jag är i Sverige. Har dessutom Bonniers Trafikskola 2004, som verkar rätt bra - och efter att ha färdats med ovanstående förare hela mitt liv i bland annat Brysseltrafiken tror jag nog jag kommer att bli ganska bra med lite träning. (Med andra ord, jag tror inte jag kommer att tro att jag kan allt direkt.... som så många nybörjare som tror de är bäst. Mycket vettigare att ta det lugnt och lära sig ordentligt från dem som kan.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Ska börja lvningsköra på allvar snart jag med. OT @Karin: Nej, han bor i en byhåla som ligger långt ute i skogen. Om du menar grävlingen. Om du menar lökmannen, så bor han tyvärr i Avesta. Känner en viss fientlig stämning gentimot Avesta i det här forumet... OT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Det blir ju svårare och svårare att ta körkort så en intensiv utbildning kanske inte skulle vara fel. Börjar bli trött på det nu när jag först torskade 7 teoriprov och sen när jag äntligen klarade det så torskade jag så många uppkörningar att jag måste göra om eländet. Kan dom inte bara ge dom mest misslyckade fallen körkort som någon slags allmosa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Det blir ju svårare och svårare att ta körkort så en intensiv utbildning kanske inte skulle vara fel. Börjar bli trött på det nu när jag först torskade 7 teoriprov och sen när jag äntligen klarade det så torskade jag så många uppkörningar att jag måste göra om eländet. Kan dom inte bara ge dom mest misslyckade fallen körkort som någon slags allmosa? SKämta inte! Det är kanske det sjukaste jag har hört! Lycka till iaf, det kommer säkert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 12, 2004 Author Report Share Posted May 12, 2004 Att köra upp i en liten håla nånstans i norr Sverige med 2 korsningar och 3 trafikljus på en radie av 7 mil låter väldigt bekvämt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 *Raderade flera inlägg* Håll er till ämnet i fortsättningen, Avesta var INTE ämnet... //Yman, BlåGul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rifleman/Medic Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Funderar på en sån kurs för tillfället, men då har jag också ett antal mycket bra bilförare i släkten. Mamma har haft mig i framsätet i bilen i princip hela livet, och har alltid hållit på och pratat om körvana och teori och så vidare. Morfar körde hela livet, började när han var 8 och körde sen ända fram tills han dog 1988. Min morfarbror Boris har kört taxi i... vad blir det, förmodligen 50 år nu, och han har lovat ge mig några lektioner nästa gång jag är i Sverige. Har dessutom Bonniers Trafikskola 2004, som verkar rätt bra - och efter att ha färdats med ovanstående förare hela mitt liv i bland annat Brysseltrafiken tror jag nog jag kommer att bli ganska bra med lite träning. (Med andra ord, jag tror inte jag kommer att tro att jag kan allt direkt.... som så många nybörjare som tror de är bäst. Mycket vettigare att ta det lugnt och lära sig ordentligt från dem som kan.) Helt rätt! Jag har också alltid sagt att grunden för att bli en bra bilförare är att ha en mamma, morfar och farbror som kan köra bil! Man lär sig förvånasvärt mycket av att titta på när någon annan kör. Själv har jag lärt mig att rida genom att titta på Eurosport! Hur enkelt som helst! Funderar på att kolla in några flygdokumentärer i veckan, sen skall väl flygcertet vara så gott som fixat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PerL Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Tja ba, Hörde att det finns "intensivkurser" på ca 2veckor för att ta körkort för personbil. Kursen skulle omfatta bla teori, körlektioner och halkbana. Ett körkort i handen är förståss ingen garanti men förusättningarna ligger på din sida. Någon som har erfarnheter av en sån kurs? Vore tråkigt att lägga ut en omfattande bunt sedlar för någonting som inte håller... För att ta en körkort på en kort tid som 2-4 veckor, är behovet av tid och den pott pengar det nu kostar det absolut viktigaste. Men också motivationen har en stor inverkan om du ska lyckas. Jag tog mitt körkort på två och en halv vecka. Har efter 11 år som förare inte varit med om några större grejer i trafiken. Så intensivutbildning behöver inte vara en nackdel. Man måste bara vidmakthålla sina kunskaper och köra mycket bil. Lycka till! Lennartsson (om du bor i en storstad kan det vara värt att kolla utbudet i någon mindre stad) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Tja ba, Hörde att det finns "intensivkurser" på ca 2veckor för att ta körkort för personbil. Kursen skulle omfatta bla teori, körlektioner och halkbana. Ett körkort i handen är förståss ingen garanti men förusättningarna ligger på din sida. Någon som har erfarnheter av en sån kurs? Vore tråkigt att lägga ut en omfattande bunt sedlar för någonting som inte håller... Ja, förutsättningarna är mycket goda att få ett körkort i en sådan kurs. Men du ökar å andra sidan förutsättningarna att överleva i Stockholmstrafiken om du istället går den hårda, långa vägen och kör upp i Solna/Sollentuna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Men du ökar å andra sidan förutsättningarna att överleva i Stockholmstrafiken om du istället går den hårda, långa vägen och kör upp i Solna/Sollentuna. Ojdå, här saknas upplysning. Klart hårdast är att köra upp söder om Stockholm. Särskilt macho var det i Sätra för sådär sju-åtta år sen. Frågor på det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Delta Golf Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Men du ökar å andra sidan förutsättningarna att överleva i Stockholmstrafiken om du istället går den hårda, långa vägen och kör upp i Solna/Sollentuna. Ojdå, här saknas upplysning. Klart hårdast är att köra upp söder om Stockholm. Särskilt macho var det i Sätra för sådär sju-åtta år sen. Frågor på det? Eller Farsta... nån dag kommer det att bli ett Columbine [motsv] med tanke på hur övernitiska de är där:) //DG som kör bil lagligt men alldeles för sällan Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackIce Posted May 12, 2004 Author Report Share Posted May 12, 2004 Tja ba, Hörde att det finns "intensivkurser" på ca 2veckor för att ta körkort för personbil. Kursen skulle omfatta bla teori, körlektioner och halkbana. Ett körkort i handen är förståss ingen garanti men förusättningarna ligger på din sida. Någon som har erfarnheter av en sån kurs? Vore tråkigt att lägga ut en omfattande bunt sedlar för någonting som inte håller... För att ta en körkort på en kort tid som 2-4 veckor, är behovet av tid och den pott pengar det nu kostar det absolut viktigaste. Men också motivationen har en stor inverkan om du ska lyckas. Jag tog mitt körkort på två och en halv vecka. Har efter 11 år som förare inte varit med om några större grejer i trafiken. Så intensivutbildning behöver inte vara en nackdel. Man måste bara vidmakthålla sina kunskaper och köra mycket bil. Lycka till! Lennartsson (om du bor i en storstad kan det vara värt att kolla utbudet i någon mindre stad) Okej Hur mkt hade du kört och ungefär hur mkt teori hade du i bagaget innan du började kursen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Ingen som kan rekomendera en bra intesivutb för mc kort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Jag gjorde helt enkelt så att jag gick till en lokal bilskola och bad dem lägga fram en lösning, istället för en intensivkurs i bumfucknowhere. Så jag gick dit och var där mellan kl8-17 i 2veckor plugga teori och varvade med körlektioner(det blev ca20-22st). Klarade både uppkörning och teoriprov lätt, och då var det de gamla provet som var svårare. Dock hade jag läst lite innan och övningskört lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Funderar på en sån kurs för tillfället, men då har jag också ett antal mycket bra bilförare i släkten. Mamma har haft mig i framsätet i bilen i princip hela livet, och har alltid hållit på och pratat om körvana och teori och så vidare. Morfar körde hela livet, började när han var 8 och körde sen ända fram tills han dog 1988. Min morfarbror Boris har kört taxi i... vad blir det, förmodligen 50 år nu, och han har lovat ge mig några lektioner nästa gång jag är i Sverige. Har dessutom Bonniers Trafikskola 2004, som verkar rätt bra - och efter att ha färdats med ovanstående förare hela mitt liv i bland annat Brysseltrafiken tror jag nog jag kommer att bli ganska bra med lite träning. (Med andra ord, jag tror inte jag kommer att tro att jag kan allt direkt.... som så många nybörjare som tror de är bäst. Mycket vettigare att ta det lugnt och lära sig ordentligt från dem som kan.) Helt rätt! Jag har också alltid sagt att grunden för att bli en bra bilförare är att ha en mamma, morfar och farbror som kan köra bil! Man lär sig förvånasvärt mycket av att titta på när någon annan kör. Själv har jag lärt mig att rida genom att titta på Eurosport! Hur enkelt som helst! Funderar på att kolla in några flygdokumentärer i veckan, sen skall väl flygcertet vara så gott som fixat! :P Men det ar ju sa, man lar sig en stor del av teorin, man lar sig hur man ska kora i praktiken, man lar sig hyfs pa vagen, man lar sig bedoma hastigheter och avstand, man lar sig "lasa trafiken"... Mycket av att bli en bra bilforare ar att lara sig vad man kan och inte kan gora i trafiken, vilken idiot som helst kan trampa pa pedaler och kora fort (som bevisas varje dag i Bryssel). Forresten larde jag mig flyga pa flygskola och i Air Training Corps, och larde mig rida genom att borja pa ridskola nar jag var 4... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Johanson Posted May 12, 2004 Report Share Posted May 12, 2004 Själv misstänker jag att det skiljer sig mycket mellan de olika intensivkurserna som finns tillgängliga i landet. Den som erbjuds av Kristinehamns Bilskola är i min mening riktigt respektabel, och feedbacken från Stockholmare efteråt är god p.g.a. att man utbildar en stor andel av eleverna på Lundsbergs Internatskola (som är belägen nära Kristinehamn) vilka ofta kommer från Stockholm. Visserligen är jag partisk eftersom jag gick i den bilskolan (dock inte intensivkurs) men jag anser att lärarna är erfarna, kunniga och de ger en bra grund att stå på även inför storstadskörning. Jag har varit en sväng till Stockholm och en till Göteborg med bil i alla fall och det gick utan några större bekymmer, faktiskt. Jag vet inte om skolan erbjuder intensivutbildning för MC-kort dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Eller Farsta... OT, men det är ju Markan... ...all hård utbildning för folk i gymnasieåldern sker i Farsta. Frågor på det? :P Ännu mer OT: DG, har du koppling till nyss nämnda förort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Omnixar Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Jag tänkte bara förvarna lite om "Bonniers Trafikskola". Bonniers är ett bokförlag som ger ut böcker för att tjäna pengar, bättre är att gå till den lokala bilskolan och köpa de böcker/program som finns där. Jag ska inte skylla mitt misslyckade teoriprov på Bonniers, men det är nära.. Det stora problemet är att frågorna är formulerade på olika sätt. Vill du ha mer info så skicka ett PM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froddan Posted May 13, 2004 Report Share Posted May 13, 2004 Men du ökar å andra sidan förutsättningarna att överleva i Stockholmstrafiken om du istället går den hårda, långa vägen och kör upp i Solna/Sollentuna. Ojdå, här saknas upplysning. Klart hårdast är att köra upp söder om Stockholm. Särskilt macho var det i Sätra för sådär sju-åtta år sen. Frågor på det? Pfff! Knappast. Men nu är det hur som helst så att jag har särskild underrättelseinformation gällande killen och han, liksom jag, bor i norrort, så valet av uppkörningskontor i Stockholm var ganska givet. Så det så. Edit: Jag, inte mig. /Fredrik, Språkfascist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karin Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Bonniers är ett bokförlag som ger ut böcker för att tjäna pengar, bättre är att gå till den lokala bilskolan och köpa de böcker/program som finns där. Jag ska inte skylla mitt misslyckade teoriprov på Bonniers, men det är nära.. Det stora problemet är att frågorna är formulerade på olika sätt. Vill du ha mer info så skicka ett PM För att den lokala trafikskolan inte har några vinstintressen eller? Har Bonniers Trafikskola att tacka för att jag klarade teroiprovet med 3 fel efter att enbart använt deras CD-rom. Tycker att den var perfekt eftersom frågorna var ganska lika de i provet, men vi är ju alla olika det som passar för en passar inte för en annan osv osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted May 14, 2004 Report Share Posted May 14, 2004 Jag saknar olycksstatistik, så jag vet inte hur många olyckor som orsakats av bristande kunskap om trafikregler kontra bristande uppsikt i trafiken. Dock har jag tillgängligt ett citat av Imanuel Kant, och det lyder "Teori utan praktik är kraftlös, praktik utan teori är blind". Om man fuskar på teoriprovet ("Köper man inte längre svaren och pluggar in den rätta raden?") så utgår jag från att man inte kan teorin bakom bilkörningens ädla konst. Rätta mig om jag har fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.